ברית הקשת
פסוקים ח-יז
בכמה מילים
אלוהים כורת עם נח, בני ביתו והאנושות כולה ברית שלא יוסיף להביא עוד מבול על הארץ. לברית זו הוא קובע אות – קשת בענן. מה מטרת האות? ומה מסמלת הקשת בענן?
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – סמלי הקשת בימינו:
נבקש מהתלמידים לחשוב על סמלים ושמות בתרבות שמהמילה 'קשת' מופיעה בהם – זכיינית שידור, סמל של הקהילה הגאה, בית ספר 'קשת', מזל קשת, יישוב ומכינה ברמת הגולן, פסטיבל rainbow, אדריכלות וכו'. נשאל את התלמידים:
- מדוע בחרו הגופים בשם זה?
- האם יש קשר רעיוני בין חלק מהם?
הקשת מופיעה לרוב בשני הקשרים – כסמל לרב גוניות או ככלי מלחמה.
שאלה מטרימה:
- האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות רב גוניות?
הצעה שנייה – השיר 'מעבר לקשת':
נשמע את השיר 'over the rainbow' שנכתב למחזמר הקוסם מארץ עוץ.
נשאל את התלמידים:
- מה יש מעבר לקשת?
- מה הופך את הקשת לדימוי קסום כל כך?
שאלה מטרימה:
- האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?
הצעה שלישית – השיר 'קשת בענן':
נשמיע את השיר 'קשת בענן' שכתבה לאה גולדברג, הלחין מוני אמרליו ושר עוזי פוקס.
נשאל את התלמידים:
- מה מסמלת הקשת בשיר?
שאלה מטרימה:
- האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?
הצעה רביעית – מיצב 'והיתה קשת':
בסיומו של מסדרון הכניסה של מוזיאון ישראל עומד מיצב 'והיתה קשת' של אולפור אליאסון.
המיצב בנוי מכשלוש מאות בדי קנבס צרים וארוכים הצבועים כל אחד בגוון אחד, ויחד הם יוצרים את מכלול הגוונים של הקשת.
- מדוע לדעתכם בחר המוזיאון להציב עבודה זו בפתח המוזיאון?
- מה הקשת מסמלת?
שאלה מטרימה:
- האם לדעתכם גם בפרקנו הקשת תופיע במשמעות זו?
הזמנה לקריאה
נקרין את פסוקים ח-יז על הלוח בהדגשת המילים "ויאמר אלוהים" (ראו עמוד ראשון בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור). יש בפסוקים שלוש אמירות של אלוהים. נשאל את התלמידים:
- מה אלוהים אומר בכל אמירה?
אמירה ראשונה – פסוקים ח-יא: הקמת ברית שלא יהיה עוד מבול לשחת את הארץ.
אמירה שנייה – פסוקים יב-טז: אות לקיום הברית – קשת בענן.
אמירה שלישית – אלוהים חוזר ואומר לנח: 'זאת אות הברית'.
נבקש מהתלמידים לציין שמות עצם שחוזרים על עצמם: ברית, אות, ענן, קשת (יש גם בשר, נפש ומבול, שהופיעו בסיפור המבול שוב ושוב ולא נעסוק בהן כעת).
אמירה ראשונה – ברית:
נזכיר לתלמידים כי לפני הכניסה לתיבה גם נזכרה ברית, האם זו אותה הברית? האם יש שינוי מאז?
נקרין את שני הפסוקים על הלוח ונשווה ביניהם (בעמוד השני בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה ההבדל בין שתי הבריתות? (בברית הראשונה הנמענים הם נח ובני משפחתו וכאן הברית מתרחבת לאנושות כולה. הברית הראשונה מיועדת אל מי שנכנס לתיבה, וכאן לכל מי שיצא מן התיבה, אלוהים כביכול מרחיב את התיבה שהגנה מהמבול לעולם כולו)
אמירה שנייה – אות קשת בענן:
בחלק זה אפשר להמשיך את השיעור בצורה של דיון כיתתי ולהיעזר בדף ההעשרה, או לעבור ללימוד בזוגות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
- למה צריך אות לברית?
נקרא פסוק יד: "וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן". זהו פסוק ציורי מאוד, נבקש מהתלמידים לתאר את התמונה שנוצרת בפסוק במילים שלהם. נשאל את התלמידים:
- מה מטרת האות? (שבני האדם לא יחששו שמבול יבוא שנית על הארץ, או שיבינו שהמצב גרוע ולולא הברית היה מגיע מבול ועליהם לתקן את דרכיהם. יתרה מזו, מטרת האות היא לעודד את בני האדם להשקיע בעולם מכיוון שכשיש תקווה וכשיודעים שהעולם יימשך ולא ייחרב כפי שקרה בדור המבול מתעורר רצון להשקיע בעולם)
למה קשת?
נשאל את התלמידים:
- מהי קשת?
נבקש מהתלמידים לחשוב על המילה 'קשת' מנותקת מההקשר שלנו (כלי מלחמה, הקשת היא כלי הנשק של אלוהים "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן". אפשר גם לומר שקשת זו צורה אדריכלית – הקשת מחזיקה את השמיים שלא יפלו. יש לציין שבמקרא קשת מופיעה כמעט תמיד ככלי מלחמה).
- בקשת יורים חיצים, מהם חיציו של אלוהים וכיצד אלוהים נלחם באמצעות הקשת? (אפשר לדמיין את גשמי המבול כמו חיצים שיורדים בעוצמה לארץ)
- מה קורה לקשת בברית הקשת? (הקשת הפוכה, היא מופנית כלפי השמיים, אלוהים נוצר את נשקו)
נקרא את פירוש הרש"ר הירש המובא בעמוד השלישי בדף ההעשרה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- הרש"ר הירש מציע שתי אפשרויות למשמעות הקשת – מהן? (אות של שלום שעליה דיברנו וריבוי גוונים)
- בתרבות היום, מה מסמלת לרוב הקשת? (רב-גוניות, אפשר לציין בהערה שדווקא היונה מסיפור המבול היא שמסמלת לשלום)
למה ענן?
נשאל את התלמידים:
- היכן במקרא מופיע עוד ענן? (עמוד הענן, הר סיני, הקמת המשכן, אוהל מועד וכו')
- מה משותף להיקרויות אלו של הענן? (הענן משמש כיסוי שמאפשר לאלוהם להתגלות)
- מה המשמעות של קשת בענן, של קשת מכוסה? (גם כאן אפשר לומר שזהו אות של שלום – כיסוי הקשת דומה להחזרת החרב לנדן, זוהי נצירת הנשק)
אמירה שלישית:
נשאל את התלמידים:
- מדוע יש חזרה בפסוק האחרון?
- האם הוא מוסיף לנו משהו?
נקרין את דברי רש"י (עמוד רביעי בדף ההעשרה. נמצא גם בממערך השיעור).
אלוהים מראה לנח ממש מהי קשת, ואומר לו: זאת האות. ייתכן שיש פה מעין סיכום של התהליך, מעין לחיצת יד בסיומו של הסכם.
נסכם בקצרה את שלוש האמירות של אלוהים שבונות שלושה שלבים בכריתת הסכם: הברית עצמה, זיכרון לברית וחתימה.
מבט לחיים
כפי שראינו בהתחלה כיום הקשת מסמלת בעיקר רב גוניות (או דימוי למקום קסום).
- האם לדעתכם משמעות זו נובעת גם מהמקרא ומהופעת הקשת בפרק שלנו?
הקשת נועדה להזכיר את הברית – ההסכם.
- האם גם אנו זקוקים לתזכורות להסכמים שאנו עושים?
- מה מטרת התזכורת?
- יש לכם דוגמה לתזכורת כזו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: אלוהים מדבר שלוש פעמים, בתחילה הוא כורת ברית עם נח ומשפחתו ומרחיב אותה לאנושות כולה בהבטחה שלא יהיה עוד מבול. אחר כך הוא נותן אות – קשת בענן – להזכיר לאלוהים ולבני האדם. הקשת היא כלי נשקו של אלוהים, ואלוהים הופך אותה לסמל לנצירת נשק ואות לשלום. לבסוף, אלוהים חותם את הברית עם נח.
מיומנות: פרשנות, הבנת מילה מתוך הופעה במקום אחר במקרא, השוואת פסוקים.
מתודה: הופעת קשת בתרבות ובאמנות והשוואה למקרא.
- אפשר להשוות בין ברית מילה לברית הקשת – מאמר 'הקשת בענן', אמנון בזק.