גנבת הברכה
פסוקים יח-כט
הזמנה ללימוד
נביא לכיתה בדים בעלי מרקמים שונים (פרווה, צמר, משי…). נבקש ממתנדב לעצום עיניים ונלביש את הבדים על כמה מילדי הכיתה. המתנדב יצטרך לנחש במי מחבריו לכיתה מדובר בשימוש בחוש המישוש.
כעת נבקש ממתנדב נוסף לטעום בעיניים עצומות כמה מאכלים ולנחש מה הם על פי חוש הטעם בלבד (מלפפון, שוקולד, פרוסת לחם וכו'… אנא שימו לב שאין לאף תלמיד רגישות לגלוטן, אגוזים וכדומה).
מתנדב נוסף יצטרך להאזין לקולו של ילד בכיתה המדבר אליו בעודו עוצם עיניים, ולנחש מיהו הילד.
ניתן למתנדב להריח כמה דברים ולנחש מה הם (תמצית וניל, נענע/רוזמרין טריים…)
מבט ראשון
משימה המטרימה את קריאת הטקסט:
נבקש מהתלמידים לרשום במחברת את כל החושים שבהם נעשה שימוש בטקסט (נזכיר את החושים שבהם השתמשנו בתחילת השיעור) ונציין שבפסוקים שנקרא נפגוש כמה חושים. מה יעניין אתכם לדעת כשתקראו את הפרק?
תשובה מצופה:
אילו חושים ימלאו תפקיד בפרק? מה תפקידם?
לפני שהתלמידים יענו על השאלות נקרא את פסוקים יח-כט בקול.
אם יש בכיתה תלמיד שיודע לקרוא ברור מהתנ"ך אפשר לקרוא את הפסוקים בדו-שיח: המורה יצחק, והתלמיד יעקב. אם אתם לא בטוחים, המורה יכולה לקרוא את הפרק בהטעמה ולהסביר את המילים הקשות תוך כדי קריאה ("כִּי הִקְרָה", "וַאֲמֻשְׁךָ", "וַיְמֻשֵּׁהוּ", "שְׂעִרֹת", "לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי", "מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ" וכו'…) ולאחר מכן לחזור ולקרוא את הפסוקים בדו-שיח עם אחד התלמידים.
מבט שני – עבודת כיתה
בזמן שהתלמידים עונים על שאלות אלה במחברת, נשב עם קבוצת תלמידים מתקשים ונקרא אתם שוב את הטקסט, ונסבירו במילים פשוטות:
- כיצד כל אחד מן החושים מסייע ליעקב לשכנע את יצחק שהוא אכן עשו בכורו?
- האם יעקב אומר משפטים העלולים לגרום ליצחק לחשוד שהעומד מולו איננו בנו עשו? העתיקו אותם למחברת.
תוכן הברכה: במה מברך יצחק את יעקב? נפרש את המילים הקשות עם התלמידים.
מבט שלישי - התבוננות והעמקה
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יצחק יודע שהוא מברך את יעקב או שהוא משוכנע שהעומד מולו הוא עשו?
- לפי מה קבעתם זאת?
- אם הוא משוכנע שעשו עומד מולו, באיזו נקודה בסיפור הוא השתכנע בכך?
מבט לחיים
נצפה בקטע מתוך הסרט פינוקיו. המורה תתרגם אם צריך.
נשאל את התלמידים:
- למה פינוקיו משקר?
- האם לדעתכם הפיה יודעת שהוא משקר? (בלי קשר לאף שלו)
- למה יעקב משקר?
- האם הסיבה דומה או שונה לדעתכם?
- באילו עוד מצבים בחיים אנשים משקרים?
- האם העיוורון של יצחק וחוסר ההתמצאות שלו במה שקורה לבניו מצדיקה את הרמאות?
נערוך דיון בכיתה בנוגע למקומה של הרמאות בחייהם של התלמידים:
- האם השתמשתם פעם ברמאות? לאיזו מטרה? שעשוע? נקמה? הימלטות מצרה? סיוע למישהו?
- האם יש מטרות שבשבילן ראוי לרמות, או שצריך תמיד לדבוק באמת?
- האם מישהו פעם רימה אתכם? איך זה גרם לכם להרגיש? האם יכולתם להבין מדוע עשה זאת?
- מה יכול לעזור לאדם שמשקר לגלות את האמת? (יחס אמפתי, תחושת ביטחון במקום שלו…
אפשר להמחיז בכיתה סוף אחר לחלק זה של הטקסט, ובו יצחק חושף בעדינות בפני יעקב שהוא יודע שהוא משקר לו ושואל אותו למה בחר לשקר. האם יצחק יברך אותו אף על פי שגילה ששיקר? האם הוא כועס עליו?
לחלופין אפשר לסיים את השיעור במשחק מצבים שבו המורה תציע מצבים מסוימים שברור שלא נכון לשקר בהם, ומצבים שאפשר להתלבט אם השקר ראוי. לדוגמה כאשר לא רוצים לבייש מישהו ברבים וכדומה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו כיצד יעקב מרמה את יצחק בשימוש מתוחכם בחמשת החושים. קראנו יחד את מילות הברכה שיעקב מקבל במקום עשו, ותהינו אם יצחק ידע או לא ידע שהעומד בפניו הוא יעקב ולא עשו. ניסינו גם לחשוב על הסיבות שבגללן אנחנו או אנשים סביבנו משקרים ולראות איך אפשר לעזור להם להימנע משקר.
מיומנויות: פירוש מילים קשות בברכה, שאלות ערכיות על מעשי הגיבורים.
מתודות: ניחושים באמצעות חושים, משימה לביצוע במהלך הקריאה, צפייה בסרטון, דיון, המחזה ומשחק מצבים.