סגור תצוגת כיתה
הפרק

גילוי התרמית והשלכותיו

פסוקים ל-מו

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרא את הפסוק הראשון בקטע זה, פסוק ל: "וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב מֵאֵת פְּנֵי יִצְחָק אָבִיו, וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ".
נבקש מכל תלמיד לרשום במחברת מה לדעתו צריך יצחק לעשות, ומה צריך עשו לעשות בשלב זה.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים לא-מ בקול ונסביר.
נקרא שוב את הפסוקים. בפעם השנייה התלמידים יעקבו אחרי הקריאה בדף שבו הטקסט מעוצב כדו שיח בוואטסאפ, והם יצטרכו לגזור ולהדביק רגשונים מתאימים לשיחה (ראו דפי עבודה גם בממערך השיעור).

נמשיך בקריאה מוטעמת בקול של פסוקים מא-מו ונסביר בעת הקריאה את המילים הקשות.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • מה פירוש השאלה "מִי אַתָּה בְּנִי"? האם יצחק לא מזהה את קולו של עשו?
  • ממה נחרד יצחק?

נסמן את המילים הזהות בכל אחד מן הפסוקים:

"וַיֶּחֱרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד מְאֹד"
"וַיִּצְעַק (עשו) צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד"

כשיש מילה דומה בשני פסוקים נחפש קשר מהותי בין הפסוקים (גזרה שווה או מילה מנחה). נשאל את התלמידים:

  • מה יכול להיות הקשר כאן? (לא רק עשו כועס ונפגע. גם יצחק נבהל מאוד מכך שיעקב רימה אותו, בעוצמה לא פחותה מזו של עשו

עשו דורש את שמו של יעקב.

  • מדוע לפי עשו יעקב נקרא כך?
  • מתי הייתה הפעם הקודמת שיעקב עיכב את עשו? (במכירת הבכורה)
  • האם אתם זוכרים פעם נוספת, קודמת לכך? (ביציאה מהרחם המתוארת בפרק כה פסוק כו: "וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו")
  • מה מבקש עשו מיצחק?
  • כמה פעמים הוא מבקש זאת? (4)
  • מדוע יצחק אינו יכול להיענות לבקשתו של עשו? (אי אפשר לבטל ברכה שניתנה – מילה זו מילה)

נתבונן בברכה שיצחק מברך את עשו בסופו של דבר, אל מול הברכה שברך את יעקב. נסמן את הדומה והשונה בין הברכות בצבעים שונים. נבין את הברכה כ"צד השני של המטבע" של ברכת יעקב ונפרש מילים קשות.

ברכה א
פסוקים כח-כט
ברכה ב
פסוקים לט-מ

וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים
מִטַּל הַשָּׁמַיִם
וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ
וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ.

יַעַבְדוּךָ עַמִּים
וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים
הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ
וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ
אֹרְרֶיךָ אָרוּר
וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ.

הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ
וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל.

וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה
וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד
וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ.

"תָּרִיד" – קיימים כמה פירושים למילה זו. הקרוב ביותר לפשט הוא – תרד מן הארץ, תלך לגור מחוץ לארץ כנען ושם תוכל לחיות משוחרר מעולו של אחיך. כך גם עשו עושה בפועל בסופו של דבר. (על פי מאמר של ליפא גינת באתר 'דעת').

נשאל את התלמידים:

  • מה עשו מתכנן לעשות ליעקב?
  • איזה רגש מניע אותו לנהוג כך?
  • מהי התוכנית של רבקה כשהיא שומעת על כוונותיו של עשו?

נסביר את הפסוק: "לָמָה אֶשְׁכַּל גַּם שְׁנֵיכֶם יוֹם אֶחָד".

  • מה רבקה עושה כדי לקדם את תוכניתה? (היא שוב מרמה קצת את יצחק…)

מבט לחיים

יצחק אוהב מאוד את עשו ולמרות זאת הוא אינו מבטל את הברכה שנתן ליעקב. מדוע הוא אינו עושה זאת?
יצחק מעניק חשיבות רבה למילים שהוציא מפיו. הוא יודע שמילה שיצאה אין להשיב. הוא נושא באחריות למילים שלו ומנסה לתקן את טעותו, אבל הוא בשום אופן אינו "מוחק" אותן, כי הוא יודע שאין אפשרות כזו.
ואולי יצחק מבין שבסופו של דבר אלוהים סובב את הדברים שיהיו כך, והוא בעצם מקבל את הדין (נסיבתיות כפולה – מסבירה את פעולות האדם שמניעות את המעשה, אך בסופו של דבר הפעולות האלו גורמות לרצון האל להתגלות).

נבקש מהתלמידים לספר על מקרים שבהם אמרו משהו ואחר כך התחרטו עליו מסיבה כלשהי. נזכיר בשיחה כי הדבר נכון גם לגבי מילה כתובה ולא רק לגבי מילה שאומרים. למשל אם כותבים בקבוצת וואטסאפ דבר מעליב על חבר בצחוק, ולאחר שמבינים שהחבר שנעלב מוחקים את ההודעה, זה כבר כנראה מאוחר מדי – המילה נאמרה ואי אפשר להחזיר אותה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: קראנו מה מתרחש בבית יצחק כאשר עשו ויצחק מגלים את התרמית; השווינו בין הברכה הניתנת לעשו לזו שניתנה ליעקב; נחשפנו לתוכניתה החדשה של רבקה להבריח את יעקב מפני עשו עד יעבור זעם; ומיצחק למדנו לשאת באחריות למילים שלנו, כי מילה שנאמרה או שנכתבה, קשה מאוד להחזיר.
מיומנויות: השוואה בין פסוקים, מדרש שם (יעקב – מעקב), גזרה שווה או מילה מנחה, פירושי מילים וביטויים.
מתודות: כתיבת אפשרויות תגובה של יצחק ועשו, הוספת רגשונים לשיחת וואטסאפ, דיון בכיתה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לשון הרע לא מדבר אלי
קרדיט: מתוך ערוץ הyouTube "המשתגעים בית באתגרים"
לשון הרע לא מדבר אלי

קרדיט: מתוך ערוץ הyouTube "המשתגעים בית באתגרים"

דפי עבודה והעשרה לשיעור
ילד של אימא
מַדּוּעַ כָּתוּב: "וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ"? הֲרֵי גַם עֵשָׂו הָיָה בְּנָהּ. מִשּׁוּם שֶׁיַעֲקֹב הָיָה...
ילד של אימא
"וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ לֵאמֹר, הִנֵּה שָׁמַעְתִּי אֶת אָבִיךָ מְדַבֵּר אֶל עֵשָׂו אָחִיךָ לֵאמֹר." (פסוק ו)

צילום: shutterstock.com

מַדּוּעַ כָּתוּב: "וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ"? הֲרֵי גַם עֵשָׂו הָיָה בְּנָהּ.

מִשּׁוּם שֶׁיַעֲקֹב הָיָה שׁוֹמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וְאִמּוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶאֱמַר: "וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל אָבִיו וְאֶל אִמּוֹ" (בראשית כח, ז), וְאִלּוּ עֵשָׂו הָיָה שׁוֹמֵעַ רַק בְּקוֹל אָבִיו. לָכֵן מֻדְגָּשׁ: "יַעֲקֹב בְּנָהּ".

  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מֵהַמִדְרָשׁ עַל מַעֲרֶכֶת הַיְחָסִים שֶׁל רִבְקָה עִם בְּנָהּ עֵשָׂו?
דלתות מסתובבות
זֶה יָצָא וְזֶה נִכְנַס. כֵּיצַד הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה? אֶלָּא מִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה אֵינוֹ רוֹאֶה לְמִי...
דלתות מסתובבות
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלָּה יִצְחָק לְבָרֵךְ אֶת יַעֲקֹב, וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב מֵאֵת פְּנֵי יִצְחָק אָבִיו, וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ." (פסוק ל)

צילום: shutterstock.com

זֶה יָצָא וְזֶה נִכְנַס. כֵּיצַד הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה?
אֶלָּא מִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה אֵינוֹ רוֹאֶה לְמִי שֶׁנָּתוּן בַּחֲשֵׁכָה, אֲבָל מִי שֶׁהוּא נָתוּן בַּחֲשֵׁכָה רוֹאֶה לְמִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה.
עֵשָׂו בָּא מִן הַשּׁוּק וְלֹא רָאָה לְיַעֲקֹב, שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ הַבַּיִת. אֲבָל יַעֲקֹב רָאָה אוֹתוֹ מִבִּפְנִים וְהִסְתַּתֵּר אֲחוֹרֵי הַדֶּלֶת. כֵּיוָן שֶׁנִּכְנַס עֵשָׂו יָצָא יַעֲקֹב, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ.

(עיבוד על פי: מדרש תנחומא, תולדות יא:א)

  • הַמִדְרָשׁ מוּטְרָד וְשׁוֹאֵל כֵּיצַד קָרָה שֶׁיַעֲקֹב וְעֵשָׂו לֹא הִבְחִינוּ זֶה בָּזֶה – כֵּיצַד מַסְבִּיר הַמִדְרָשׁ אֶת הָעוּבְדָה שֶׁיַעֲקֹב לֹא פָּגַשׁ בְּעֵשָׂו?
זהו את הביטוי המסתתר בפרק ובתמונות
הַבִּיטוּי הַלָקוּחַ מֵהַפֶּרֶק בָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ...
זהו את הביטוי המסתתר בפרק ובתמונות
"...מִי אַתָּה בְּנִי" (פסוק יח)

Natalya Rozhkova/shutterstock.com

soo hee kim/shutterstock.com

הַבִּיטוּי הַלָקוּחַ מֵהַפֶּרֶק בָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ מַשְׁמָעוּתוֹ שׁוֹנָה. זֶהוּ בִּיטוּי הַמְשַׁמֵשׁ לְתֵיאוּר מַעֲשֵׂה הַטְעָיָה אוֹ דְבָרִים סוֹתְרִים.

לתשובה

"… הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (פָּסוּק כב) – פִּתְגָם הַבָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ מַשְׁמָעוּתוֹ שׁוֹנָה, כִּינוּי לְמַעֲשֵׂה הַטְעָיָה אוֹ דְבָרִים סוֹתְרִים.

  • מָה הַבִּיטוּי (מִבְּרֵאשִׁית פֶּרֶק כז) הַמִסְתַתֵר בַּתְמוּנוֹת?
  • מָה מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי בְּיָמֵינוּ?
ויעקבני זה פעמים
…וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב… (בראשית כה, כו) וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב,...
ויעקבני זה פעמים
"...וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם..." (פסוק לו)

…וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב… (בראשית כה, כו)

וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב, וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם אֶת-בְּכֹרָתִי לָקָח, וְהִנֵּה עַתָּה לָקַח בִּרְכָתִי… (בראשית כז, לו)

הִתְבּוֹנְנוּ בַּסִרְטוֹן, וְגַם בִּשְׁנֵי הַפְּסוּקִים מִפֶּרֶק כה וּמִפֶּרֶק כז.

  • מָה פֵּירוּשׁ שְׁמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב?
  • הַסְבִּירוּ אֶת הַבִּיטוּי: וַיַעְקְבֵנִי זֶה פַּעֲמַיִים.

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כו – ל / תנך ביחד 929, 2015

ברכה ובכורה
"הַגָדַת סָרָיֵיבוֹ" הִיא הַגָדָה שֶׁל פֶּסַח שֶׁנִכְתְבָה כְּכָל הַנִרְאֶה בְּבַּרְצְלוֹנָה שֶׁבִּסְפָרַד בִּשְׁנַת 1350, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת...
ברכה ובכורה
"וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק אֶל־עֵשָׂו בְּנוֹ וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו הַשָּׂדֶה לָצוּד צַיִד לְהָבִיא." (פסוק ה)
הגדת סרייבו, המאה ה-15, ספרד. מתוך ויקישיתוף.

הגדת סרייבו, המאה ה-15, ספרד. מתוך ויקישיתוף.

"הַגָדַת סָרָיֵיבוֹ" הִיא הַגָדָה שֶׁל פֶּסַח שֶׁנִכְתְבָה כְּכָל הַנִרְאֶה בְּבַּרְצְלוֹנָה שֶׁבִּסְפָרַד בִּשְׁנַת 1350, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת לַהַגָדָה הָעַתִיקָה בְּיוֹתֵר שֶׁנִשְׁמְרָה עַד הַיוֹם.

להמשך קריאה

הַהַגָדָה מוּצֶגֶת בַּמוּזֵאוֹן הַלְאוּמִי שֶׁל מְדִינַת בּוֹסְנִייָה וְהֶרְצֵגוֹבִינָה, שֶׁנִמְצָא בָּעִיר סָרָיֵיבוֹ. הַהַגָדָה נִכְתְבָה וְאוּיְרָה בַּיָד עַל עוֹר מוּלְבָּן, וְהִיא מְעוּטֶרֶת בְּזָהָב וּבְכֶסֶף.

זַהוּ בָּאִיוּר כָּל אַחַת מֵהַדְמוּיוֹת בַּסִיפּוּר.

  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַפָּסוּק שֶׁבַּכּוֹתֶרֶת מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לָאִיוּר? אִם לֹא, הַצִיעוּ פָּסוּק אַחֵר.
יצחק מברך את יעקב
גִ'יוֹרְדָנוֹ לוּקָה, הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּשָׁנִים 1705-1634, הוּא מְתָאֵר בְּצִיוּר אֶת הָרָצוֹן שֶׁל רִבְקָה...
יצחק מברך את יעקב
"וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'." (פסוק כז)
לוקה גיורדאנו, יצחק מברך את יעקב המחופש לעשו, המאה ה-17, שמן על קנבס

לוקה גיורדאנו, יצחק מברך את יעקב המחופש לעשו, המאה ה־17, שמן על קנבס. מאוסף המוזאון הלאומי לאמנות יפה בבואנוס איירס, מתוך ויקישיתוף

גִ'יוֹרְדָנוֹ לוּקָה, הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּשָׁנִים 1705-1634, הוּא מְתָאֵר בְּצִיוּר אֶת הָרָצוֹן שֶׁל רִבְקָה לִדְחוֹק בִּבְנָהּ לִזְכּוֹת בַּבְּרָכָה וְאֶת הַצוֹרֶךְ שֶׁל יִצְחָק לְהֵיעָזֵר בְּחוּשָׁיו כְּדֵי לְהָבִין אֵיזֶה בֵּן נִיצַב מוּלוֹ.

  • תַאֲרוּ אֶת הַמְתוֹאָר בַּתְמוּנָה לִפְרָטֵי פְּרָטִים, שִׂימוּ לֵב לִלְבוּשׁ הַדְמוּיוֹת, לַתְאוּרָה בַּצִיוּר וּלְמַרְאֵה הַדְמוּיוֹת.
  • אֵיזֶה פָּסוּק מֵהַפֶּרֶק מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לַתְמוּנָה?
חרן
חרן
"וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי; וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי, חָרָנָה." (פסוק מג)

‏‏© Google Maps

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן - החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל אביב

 

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה מִתוֹךְ גוּגֶל מַפּוֹת. כַּמָה זְמַן יִיקַח לְיַעֲקֹב לָלֶכֶת מִכְּנַעַן לְחָרָן? כַּמָה זְמַן הָיָה לוֹקֵחַ לוֹ אִם הָיָה נוֹסֵעַ בְּרֶכֶב?
  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה הַשְׂמָאלִית מִתוֹךְ אֲתַר "מִקְרָאנֶט" – זוֹכְרִים מִי עוֹד מֵהָאָבוֹת עָבַר בְּחָרָן?
  • בּוֹנוּס: הִיכָּנְסוּ לְגוּגֶל מַפּוֹת, וְגַלוּ מָה תוּכְלוּ לִרְאוֹת בְּחָרָן אִם תַגִיעוּ אֵלֶיהָ הַיוֹם.
חמשת החושים
צְפוּ בְּסִרְטוֹן מֵהַתוֹכְנִית "פַּרְפַּר נֶחְמָד" הָעוֹסֵק בַּחֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים. מָהֵם חֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים? כָּעֵת מִצְאוּ אֶת הַחוּשִׁים...
חמשת החושים
"וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק, וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת..." (פסוק א)

צְפוּ בְּסִרְטוֹן מֵהַתוֹכְנִית "פַּרְפַּר נֶחְמָד" הָעוֹסֵק בַּחֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים.

  • מָהֵם חֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים?
  • כָּעֵת מִצְאוּ אֶת הַחוּשִׁים הַמִסְתַתְרִים בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כז – בְּאֵילוּ חוּשִׁים נֶעֱזַר יִצְחָק?

קרדיט: פרפר נחמד – חמשת החושים, חינוכית ראשונים בעולם

על תחפושות והתחפשות בטבע
בַּעַל הַחַיִים "מִתְחַפֵּשׂ" לַסְבִיבָה שֶׁבָּהּ הוּא חַי, כְּדֵי לְהִיטָמַע וּלְהֵיעָלֵם בָּהּ. הַצוֹרֶךְ בְּהַסְוָואָה נוֹבֵעַ מֵעֶקְרוֹן...
על תחפושות והתחפשות בטבע
"וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת-בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל, הַחֲמֻדֹת, אֲשֶׁר אִתָּהּ, בַּבָּיִת; וַתַּלְבֵּשׁ אֶת-יַעֲקֹב, בְּנָהּ הַקָּטָן." (פסוק טו)

shutterstock.com

shutterstock.com

בַּעַל הַחַיִים "מִתְחַפֵּשׂ" לַסְבִיבָה שֶׁבָּהּ הוּא חַי, כְּדֵי לְהִיטָמַע וּלְהֵיעָלֵם בָּהּ.

להמשך קריאה

הַצוֹרֶךְ בְּהַסְוָואָה נוֹבֵעַ מֵעֶקְרוֹן "הַבְּרֵירָה הַטִבְעִית": כְּכָל שֶׁבַּעַל חַיִים מוּתְאָם יוֹתֵר לִסְבִיבָתוֹ, כָּךְ גְדֵלִים סִיכּוּיֵי הִישָׂרְדוּתוֹ (בְּאוֹפֶן אִישִׁי כִּפְרָט) וְאִיתָם סִיכּוּיֵי הָרְבִיָיה שֶׁלוֹ (כְּלוֹמַר הִישָׂרְדוּת בְּנֵי הַמִין שֶׁלוֹ). בְּ"תַחְפּוֹשֶׂת" הַהַסְוָואָה מִשְׁתַמְשׁוֹת גַם חַיוֹת טוֹרְפוֹת וְגַם חַיוֹת נִטְרָפוֹת. הַטוֹרֵף מַסְוֶוה אֶת עַצְמוֹ כְּדֵי לְהִיטָמַע בִּסְבִיבָתוֹ כָּךְ שֶׁהַטֶרֶף לֹא יַבְחִין בּוֹ וְיִבְרַח, וְהַנִטְרָף מַסְוֶוה אֶת עַצְמוֹ כְּדֵי לְהִיטָמַע בִּסְבִיבָתוֹ כָּךְ שֶׁהַטוֹרֵף לֹא יַבְחִין בּוֹ. הַהַסְוָואָה הִיא צוּרַת הַהֲגָנָה וְהַהַתְקָפָה הַפָּסִיבִית בְּיוֹתֵר, מֵאַחַר שֶׁהִיא דוֹרֶשֶׁת מְנוּחָה מוּחְלֶטֶת שֶׁל הַגוּף. תַחְפּוֹשֶׂת נוֹסֶפֶת שֶׁאִימְצוּ בַּעֲלֵי הַחַיִים הִיא הַהִתְחַזוּת. בַּעַל הַחַיִים מִתְחַפֵּשׂ לַעֲצָמִים מֵהַסְבִיבָה שֶׁלוֹ אוֹ לְבַעַל חַיִים אַחֵר. לְעִיתִים בַּעַל חַיִים מִתְחַפֵּשׂ לְבַעַל חַיִים אַחֵר, גָדוֹל מִמֶנוּ אוֹ אַרְסִי, וּבְכָךְ הוּא מַרְתִיעַ טוֹרְפִים הַמְנַסִים לָצוּד אוֹתוֹ.

  • הִסְתַכְּלוּ עַל שְׁתֵי הַתְמוּנוֹת שֶׁלִפְנֵיכֶם וְזַהוּ בְּאֵיזֶה סוּג שֶׁל תַחְפּוֹשֶׂת נָקְטוּ הַחַיוֹת? הַאִם הֵן מַסְווֹת אֶת עַצְמָן אוֹ שֶׁהֵן מִתְחַזוֹת לְבַעַל חַיִים אַחֵר?
  • מִי הִתְחַפֵּשׂ בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כז? לְמָה נוֹעֲדָה הַתַחְפּוֹשֶׂת שֶׁלוֹ?
עשיו
הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּרָכָה שֶׁמְיוֹעֶדֶת לְמִישֶׁהוּ אַחֵר? הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּכוֹרָה שֶׁל מִישֶׁהוּ? קרדיט: תנ"ך...
עשיו
"וַיֹּאמֶר, בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה; וַיִּקַּח, בִּרְכָתֶךָ." (פסוק לה)

  • הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּרָכָה שֶׁמְיוֹעֶדֶת לְמִישֶׁהוּ אַחֵר?
  • הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּכוֹרָה שֶׁל מִישֶׁהוּ?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יעקב ועשיו וברכת יצחק / חינוכית ראשונים בעולם, 2014

עשיו ויעקב'לה
הַקְשִׁיבוּ לְשִׁירוֹ שֶׁל טוּבְיָה צָפִיר. לְפִי הַשִׁיר, מָה הַיְחָסִים בֵּין בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה: יִצְחָק, רִבְקָה וּבְנֵיהֶם...
עשיו ויעקב'לה
"וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק, אֶל עֵשָׂו בְּנוֹ..." (פסוק ה)

הַקְשִׁיבוּ לְשִׁירוֹ שֶׁל טוּבְיָה צָפִיר.

  • לְפִי הַשִׁיר, מָה הַיְחָסִים בֵּין בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה: יִצְחָק, רִבְקָה וּבְנֵיהֶם עֵשָׂו וְיַעֲקֹב?
  • מִי אוֹהֵב אֶת מִי וּמַדוּעַ?

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – יעקב ועשיו / סבא טוביה, 2012