סגור תצוגת כיתה
הפרק

דרישת דתן ואבירם ותגובת משה

פסוקים יב-טו

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

במהלך הוראה זה נלמד על דרישת דתן ואבירם ששבט ראובן גם יקבל תפקידי הנהגה ועל תגובת משה לאלוהים.

נאזין עם התלמידים לשיר "ארץ זבת חלב ודבש".

נשאל את התלמידים:

  • על איזו ארץ מדובר?
    נציין שבפסוקים מתוארות כך שתי ארצות.
  • למה הכוונה "זבת חלב ודבש"? (כפי הנראה הכוונה ב'דבש' היא דבש תמרים, סילאן)
    נספר לתלמידים כי בקטע שלפנינו יוזכר הביטוי, ועוד נחזור אליו.

במבט ראשון

בפסוקים אלה מסופר כי משה שולח לקרוא לקבוצת המורדים השנייה, דתן ואבירם, אולם הם מסרבים לבוא.

נקרא בקול את פסוקים יב-יד ונבקש מהתלמידים לסמן את הביטויים המביעים את הסירוב של דתן ואבירם לבוא (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא קריאה דמומה ונזמין אותם להוסיף סימני שאלה או סימני קריאה במקומות המסומנים.

במבט שני

נבין את טענת דתן ואבירם המורכבת משני סעיפים.

  • מה הטענה שלהם לגבי מצב העם? (עיקר טענתם היא שהעם כמעט מת ומלא קנאה)

כדאי לבאר את המושג לנקר עיניים – "הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר?" – רש"י מפרש: אפילו אתה שולח לנקר את עינינו אם לא נעלה אליך, לא נעלה" האנשים ההם: "כאדם התולה קללה בחברו". כיום משמעות הביטוי לגרום למישהו לקנא.
לגרום למישהו לקנא בכוונה.

נחזור לביטוי "ארץ זבת חלב ודבש" ונשאל את התלמידים:

  • לאיזו ארץ הם מתכוונים?
  • מה הטענה שלהם המופנית אישית כלפי משה ואהרון?

נציג בפני התלמידים רשימה של רגשות ונשאל אותם:

  • מה הרגש העיקרי שאפשר לזהות מהטענה שלהם?

הצעה לרשימת רגשות: התרגשות, שמחה, אכזבה, עלבון, כעס, קנאה, מבוכה ופחד (חשוב שיהיו ברשימה הרגשות אכזבה וקנאה).
נזמין את התלמידים לנסח את הטענה במילים שלהם.
נשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על הטענה שטוענים דתן ואבירם?

במבט שלישי

נציג בפני התלמידים שמות של ארבע דמויות:
ראובן, יהודה, יוסף ולוי.
נשאל את התלמידים:

  • מה המשותף להם? (תשובות רבות אפשריות. כולם גברים, כולם מבני יעקב, כולם יכולים לטעון למנהיגות על השבטים)
  • כל אחד מהשבטים הללו יכול לטעון מנהיגות על כל בני ישראל. אילו טיעונים אפשריים לכל דמות?

נפנה את התלמידים לקרוא שוב את פסוק א בפרק ונשאל את התלמידים:

  • האם כמו בטענות קורח ועדתו אפשר לחשוף מניעים נסתרים של דתן ואבירם למרידה במשה ואהרון? (ראובן היה הבן הבכור מבין בני יעקב ולכן אולי צאצאיו טוענים לזכות להנהגה)

תלמידים מיומנים אפשר לשאול מה הטענה הגלויה ומהי הטענה הסמויה של דתן ואבירם.

נסכם ונאמר כי דתן ואבירם טוענים שכל העם מרגיש מאוכזב ומרומה, בעוד משה ואהרון לוקחים את השררה (מנהיגות), מנקרים עיניים ונהנים ממנעמי השלטון.

מבט לחיים

נקרא את תגובתו של משה לטענות בפסוק טו ודרכה נלמד לחיינו:
"וַיִּחַר לְמֹשֶׁה מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל ה': 'אַל תֵּפֶן אֶל מִנְחָתָם, לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם נָשָׂאתִי וְלֹא הֲרֵעֹתִי אֶת אַחַד מֵהֶם".
(הסבר: משה פונה אל אלוהים ומבקש שלא יקשיב להם כי הוא, משה, מעיד על עצמו שלא לקח מהם אפילו חמור אחד ולא גרם לרע אפילו לאחד מהם)

  • כיצד טענת משה מגיבה לתלונתם?
  • האם הם טענו שמשה לקח מהם דברים שלא בצדק?

נחלק את התלמידים לקבוצות ונזמין אותם לכתיבה:

  • מתוך דבריו של משה נסחו את אמנת המוסר למנהיגות ראויה (אפשר להזמין את התלמידים לכתוב פסקה או חמישה סעיפים).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: תלונת דתן ואבירם נגד משה וחשיפת המניעים שלה כבני ראובן.
מיומנויות: קריאת טקסט והשלמת סימני פיסוק המביעים רגש, חשיפת משמעות סמויה בטקסט.
מתודה: ניסוח אמנה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ארץ זבת חלב ודבש
מה אתם אוהבים בארץ שלנו, האם היא ארץ זבת חלב ודבש בעיניכם? קרדיט: ארץ זבת חלב...
ארץ זבת חלב ודבש

  • מה אתם אוהבים בארץ שלנו, האם היא ארץ זבת חלב ודבש בעיניכם?

קרדיט: ארץ זבת חלב ודבש – שירי שבועות, ערוץ 'שיר עד', פורסם ב-2014.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
להתנשא
למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים: השתחצן, השוויץ. התרומם, ניצב בעמדה גבוהה. נישא לגובה.
להתנשא
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

Diego Schtutman / Shutterstock.com

למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים:

השתחצן, השוויץ.

התרומם, ניצב בעמדה גבוהה.

נישא לגובה.

  • מי אומר את המשפט ולמי: וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?
  • איזה מפירושי המילון הכי מתאים להקשר המילה להתנשא כאן בפרק טז?
נגד ענישה קבוצתית
ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים...
נגד ענישה קבוצתית
"הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף." (פסוק כב)

Photobank gallery / Shutterstock.com

ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים מתוכה.

להמשך קריאה

במהלך המסע במדבר קורח, דתן ואבירם ועוד 250 אנשים נכבדים מהעם יוצאים נגד משה, אהרן והנהגתם ובתגובה אלוהים מבקש להעניש את העם כולו. אלוהים מבקש לתת עונש קיבוצי, לכל הקבוצה – לכל העם. משה, באחד הרגעים הקשים שלו כמנהיג, מתעלה מעל רגשותיו ומשיב לאלוהים בשאלה "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?" ומצליח לשנות את החלטת אלוהים.

  • בסופו של הפרק מי נענש? העם כולו או רק מי שהשתתף במרד נגד משה?
  • האם השאלה של משה שניסתה לשנות את החלטת האלוהים הצליחה לשנות אותה?
עונש קורח ועדתו
במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע...
עונש קורח ועדתו
"וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרְכוּשׁ." (פסוק לב)

סנדרו בוטיצ'לי, "עונשו של קורח", 1481-1482, פרסקו, הקפלה הסיסטינית, רומא. מתוך ויקישיתוף

במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע על המעשה של העונש האלוהי.

להמשך קריאה

הדמויות לצידו מתוארות בתנוחות גוף מפוחדות, כמו מנסות להימלט מהעונש המתקרב.
עיקר תשומת הלב נתונה לתיאור הדרמה שבעונש האלוהי. הדבר בא לביטוי בייחוד בתיאור תנוחות הגוף המגוונות של הדמויות, הממלאות את כל החצי התחתון של היצירה.

  • נסו לזהות את הדמויות בציור ולנסות לתת להם שמות מהפרק.
  • מה מושך את תשומת לבכם ביצירה זו?
  • היכן מתרחש האירוע לפי הציור והיכן הוא מתרחש לפי הפרק?
  • מה אתם מבינים מכך על החופש של האומן/ הצייר כשהוא מצייר סיפורים או את המציאות?
דמוקרטיה
אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה. עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך...
דמוקרטיה
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

האקרופוליס באתונה. Aerial-motion / Shutterstock.com

אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה.

להמשך קריאה

עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך הרבה דברים בפעם הראשונה, אשר תרבויות מתבססות עליהם עד היום.
כאן נולדה הדמוקרטיה (שלטון העם). אומנם הדמוקרטיה האתונאית היא לא הדמוקרטיה שאנחנו מכירים היום, אבל לראשונה מי ששלט בעיר זו אסֵפה של אזרחים (גברים) ולא אדם אחד.

קורח בפרק שלנו מציג גישה חדשנית ומהפכנית, כנראה שקצת מהפכנית מדי…
הוא יוצא נגד שלטון האליטות, הוא שואף לשוויון הזדמנויות. הוא מאמין בחוכמת ההמון. הוא לא קרא לזה בשם, אבל יש סיכוי שהוא מתכוון לרעיון הדמוקרטי, שבו לכל אחד יש הזדמנות להיבחר לתפקיד ציבורי. שבו ההשתייכות המשפחתית לא אמורה להיות תבחין, שבו המנהיגים נבחרים לפי מידת התאמתם.

  • המילה דמוקרטיה כמובן שלא נזכרת בפרק ולא הייתה קיימת בתקופה המתוארת, אבל נסו למצוא קשר בין הפרק שלנו לדמוקרטיה?
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור...
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
"וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם." (פסוק ל)

הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור הארץ. המגמה שנפלטת יוצרת עם הזמן הר שעשוי כולו מגמה שהתקשתה.

  • מה מהתיאורים בפרק דומה לתופעות משניות של התפרצות הר געש?

הקרדיט: Lava does NON STOP! Aerial footage of eruption in Hawaii 2018. ערוץ היוטיוב של FOBOS PLANET

מחתות
מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום,...
מחתות
"וּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ וּנְתַתֶּם עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת." (פסוק יז)

מחתת קטורת מטייבה, מאה ראשונה- שנייה לספירה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום, והשם 'מחתה' נובע מפעולת החתייה בגחלים.

להמשך קריאה

הובלת הגחלים נעשתה למטרות שונות: פינוי שאריות, הובלת גחלים מהמזבח החיצון שבחצר המקדש אל המזבח הפנימי העומד בהיכל לצורך הקטרת הקטורת, הובלת גחלים לקודש הקודשים לצורך הקטרת קטורת על המחתה עצמה ועוד.

  • מה התבקשו לעשות עם המחתות בפרק שלנו ב"מבחן הקטורת"?
תנ"ך בחרוזים
צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים...
תנ"ך בחרוזים
"וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן." (פסוק ג)

  • צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים שלכם.

הקרדיט: תנ"ך בחרוזים – פרשת קורח. ערוץ היוטיוב של החינוכית ראשונים בעולם

סרטון סיכום במדבר יד–יח
בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם. את המחתות האלה מצטווה...
סרטון סיכום במדבר יד–יח
"וַיִּקַּח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֵת מַחְתּוֹת הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר הִקְרִיבוּ הַשְּׂרֻפִים וַיְרַקְּעוּם צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ." (פסוק ד)

בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם.

להמשך קריאה

את המחתות האלה מצטווה אלעזר הכהן לאסוף ולרַקֵעַ אותם ולעשות מהם ציפוי המזבח. מכאן ואילך המחתות המצפות את המזבח יזכירו לעם מה דינו של איש זר שיקרב למקום שאינו ראוי לו:
"אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ" (פסוק ה).

  • מה עשו עם המחתות?
  • אילו חפצים אחרים בסיפור יציאת מצרים נועדו לעזור לנו לזכור – זוכרים? (רמז: חפשו בסיפור המן, בארון הברית ובמקומות נוספים).

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר יד- יח. ערוץ היוטיוב של 929 תנ"ך ביחד