הארון נודד וחוזר
פרקים ה-ו
בכמה מילים
הארון נודד בין ערי פלשתים ובכל מקום שהוא מגיע אליו מתחוללת מהומה ומתרחשות צרות עד שהפלשתים מחליטים להחזירו למקומו. בשיעור נעסוק בנדודיו של הארון, במשמעות של חפץ מקודש המשנה את המציאות סביבו, ובדרכו הארוכה של הארון חזרה הביתה.
בעזרת הסיפור נשוחח על חוויית הנדודים והשיבה אל הבית. הדרך שנבחרה ללימוד הפרקים היא למידת עמיתים – למידה חווייתית ומעורבת של התלמידים שתאפשר להם להפוך ל"מורים" בעצמם וכך להקיף לימוד של פסוקים רבים.
הזמנה ללימוד
נפתח בהצגת הנושא: היום נלמד על נדודיו של ארון הברית.
הארון נמצא אצל פלשתים ועובר ממקום למקום. התנ"ך מספר לנו על ניסים שמתחוללים בכל מקום שהארון מגיע אליו. התיאורים האלו עשויים להיות קצת רחוקים מהעולם שאנחנו מכירים, אבל כאשר נקרא את הסיפור על הארון נחשוב אם יש דברים במציאות חיינו שמזכירים זאת.
בהזמנה ללימוד מוצעות כמה אפשרויות:
אפשרות ראשונה: שאלה
למדנו שעם ישראל לא התכונן די למלחמה וסמך על ארון הברית, וארון הברית נלקח.
- האם לדעתכם אלוהים מוכן שארון הברית יסתובב אצל הפלשתים?
אפשרות שנייה: כתיבה
בפתיחה ללימוד נגלה לכיתה שנלמד היום על הארון שחוזר מפלשתים לישראל. נזמין אותם לכתוב, בלי להכיר את הסיפור, איך תהיה החזרה הזאת.
אפשרות שלישית: כתיבה יוצרת "שובי לביתי…"
נזמין את התלמידים לדמיין חוזרים הביתה לאחר נדודים רבים ולכתוב תיאור של הציפייה שלהם לשוב הביתה.
- מה אתם מרגישים?
- למה אתם מצפים?
- מה יהיה בפגישה המחודשת עם בני משפחתכם?
בשיעור נלמד על נדודי הארון אצל פלשתים וחזרתו לישראל.
- איך לדעתכם יגיבו ישראל לחזרתו של הארון?
- האם הם מצפים לו?
הזמנה לקריאה
קריאת הפסוקים – הבנה עצמאית ויוצרת:
יחידת הפסוקים הנלמדת להלן ארוכה. נזמין את התלמידים להתמודדות עצמאית, ולהעברת הידע ביניהם, בצורה הזאת:
נלמד את הפסוקים בזוגות ונשים לב לביאורי מילים. לשם הבנת הפסוקים וסדרם אפשר להיעזר בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
יחידות הפסוקים | היכן הארון נמצא? | מה האירועים שמתרחשים בגינו? | מה ההחלטה בעקבות האירועים האלה? |
פרק ה פסוקים א-ח |
|||
פרק ה פסוקים ח-יב |
|||
פרק ו פסוקים א-י |
|||
פרק ו פסוקים י-כ |
|||
פרק ו פסוק כא-פרק ז פסוק א |
לאחר הלימוד בזוגות נסכם את הדברים יחד – נעקוב אחר נדודי הארון במפה ובמהלך בדיקת דף העבודה נסמן בה את האתרים המוזכרים.
שאלות העמקה
נציג לתלמידים את יצירת האמנות 'הפלשתים מניחים את ארון הברית במקדש דגון' של בטיסטה פרנקו ונציאנו.
נשאל את התלמידים:
- כיצד מתואר ארון הברית בתמונה של האמן בן המאה ה-16 בטיסטה פרנקו ונציאנו?
- מה ההבדל בינו לבין ארון הברית כפי שאנו מכירים אותו? (נשים לב שבציור של ונציאנו אחד הכרובים זז ומפנה אלינו את פניו)
- כיצד נראים האנשים הסובבים את הארון?
- אילו רגשות נראה שהם מביעים?
נשוב להעמקה בפסוקים ונשאל:
- מדוע הפלשתים מגיבים כך?
- האם אתם מאמינים שהארון יכול לגרום להתרחשויות האלו?
- מה הפסוקים מספרים לנו על אופיו של הארון בפרקים שקראנו?
אם לא הצגנו עד כה את מפת נדודי הארון, נשרטט כעת מפה כזאת ונשאל.
- מדוע הארון נודד ממקום למקום? האם יש חשיבות לנדידה? (פלשתים מעבירים את הארון בשל הצרות שהוא מביא אתו)
- למה אנשי בית שמש נהרגים, הרי הם שמחו לקראת הארון?
- מה אפשר ללמוד מכך על האופי של הארון? (אנשי בית שמש אינם נוהגים באופן שבו צריך לנהוג עם ארון האלוהים – יש דרך מסוימת. אומנם הארון חוזר אך יש לזכור מה תפקידו ואיך להתייחס אליו)
- האם לדעתכם היחס של בני ישראל אליו ישתנה לאחר שהוא חוזר?
- מה בני ישראל יכולים "להרוויח" מהנדודים הללו? (זמן בלי ארון מעורר מחשבה על תפקידו ומהותו)
- כיצד המעבר בכל התחנות הללו ישפיע על האופן שבו יתייחסו בני ישראל לארון כשיחזור? האם לדעתכם הנדודים יוסיפו לארון קדושה בעיני העם או דווקא להפך?
- הארון נקבע בקריית יערים. כתבו מכתב לאנשי קריית יערים שמסביר להם כיצד עליהם לנהוג בארון ולמה.
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לכתוב על נושאים אלה או לשתף בעל פה את הכיתה:
- התנהגות לא מותאמת ומכבדת לעיתים יכולה להיות הרסנית. האם אתם מכירים התרחשות כזו?
- לאבד ולמצוא – מה קורה בזמנים שבהם אנו מתרחקים מאנשים, ממקומות, מחפצים או מעיסוקים כלשהם? האם לאחר אובדן או מרחק אתם מצליחים לחזור? איך ההרגשה במצבים כאלו? מה אפשר למצוא מתוך האובדן, איזו קרבה חדשה אפשר להרוויח מתוך המרחק?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דרך מסעותיו של הארון שוחחנו על כוחם של הנדודים, הדרך חזרה הביתה, וגם על כוחם של חפצים מקודשים.
מיומנויות: עבודה בקבוצות ולמידה בזוגות
מתודות: פגשנו ביצירת אומנות שעוסקת בארון הברית, וחווינו את החזרה הביתה בשיר וביצירה.
אפשר לדבר על גלגוליו של ארון הברית בימינו:
החל בתעלומה העתיקה – היכן נמצא הארון? עבור בטענות שלפיהן הארון מצוי במקדש באתיופיה, וכלה בסרט ההוליוודי 'אינדיאנה ג'ונס וארון הברית'.