הברית בהר עיבל- חשיבות הטקס ומקומו
פרק ח, ל-לה
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח: 'טקס הברכה והקללה' ונבקש מהתלמידים לנסות לשער מה עושים בטקס כזה, נזמין אותם להעלות השערות מפרי דמיונם העשיר ונכתוב את ההצעות על הלוח. כעת נציין שהפסוקים שנקרא עוסקים בטקס זה ובשיעור נגלה אם צדקנו בהשערותינו.
מבט ראשון
לצורך ההתמצאות נקרין על הלוח את מפת האזור של הר עיבל (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).
נקרין על הלוח את פסוקים ל-לה בפרק ח ונבקש מאחד התלמידים לקרוא בקול. נחלק לכל תלמיד דף עבודה אישית ובו שאלות הבנה שעליהן יש לענות בשפת הכתוב (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
אחרי העבודה האישית נשאל את התלמידים:
- האם הטקס הזה מזכיר לכם טקס דומה אחר שקראנו עליו לא מזמן?
נעמוד על נקודות הדמיון בין מעמד הברכה והכלל למעמד הר סיני בשמות פרק יט פסוקים י-כד.
מבט שני
נעמיק בפרטי האירוע.
נקרין על הלוח את פסוקים אלה הלקוחים מספר דברים פרק כז (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור):
וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד… אֵלֶּה יַעַמְדוּ לְבָרֵךְ אֶת הָעָם עַל הַר גְּרִזִים בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן: שִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וְיוֹסֵף וּבִנְיָמִן, וְאֵלֶּה יַעַמְדוּ עַל הַקְּלָלָה בְּהַר עֵיבָל: רְאוּבֵן, גָּד וְאָשֵׁר וּזְבוּלֻן, דָּן וְנַפְתָּלִי. (דברים פרק כז פסוקים ד-יג)
נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות ולצייר יחד את מעמד הברכה והקללה לפי המתואר בספר דברים וביהושע.
- לתלמידים בלתי מיומנים אפשר להכין מראש איור כללי ולבקש מהם להשלים את שמות ההרים ושמות השבטים.
מבט שלישי
נדגיש כי מדובר באחד מהאירועים המתוארים הכי הרבה פעמים בתנ"ך – פעמיים מצווים עליו בני ישראל בספר דברים (בפרק יא פסוקים כו-לב; ובפרקים כז-כח) ופעם נוספת מתואר המעמד בפרקנו בעת עריכתו.
ננסה להתחקות אחר עוצמת המעמד באמצעות סיקור טלוויזיוני בשידור חי מעיניו של כתב במהדורת החדשות המרכזית של השעה שמונה.
כל התלמידים יצטרכו לכתוב טקסט, ומי שירצה יוכל להציגו מול הכיתה. לחלופין אפשר לבקש מן התלמידים לכתוב כתבה לעיתון המקומי המסקרת את אירועי הטקס. נשמע חלק מן הסיקורים בכיתה.
מבט לחיים
נשוב ונתבונן במפה שהצגנו בתחילת השיעור ונשוב להשוואה שהעלינו בין מעמד זה לבין מעמד הר סיני. נראה שיש במעמד הברכה והקללה מעין סגירת מעגל: שלא כמו במעמד הר סיני שבו פניהם של בני ישראל פנו כלפי מעלה, אל ההר, כאן הם עומדים על ההר ומסתכלים למטה, אל הארץ.
נכתוב על הלוח את הפסוק "הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם" (דברים פרק כז פסוק ט). נציין שהפסוק הזה לא הופיע במעמד הר סיני, אך מופיע רגע לפני הכניסה לארץ. נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם ישראל הופכים לעם רק ברגע הגעתם לארץ ולא קודם?
נעמוד על כך שברגע הגעתם לארץ המובטחת יש משמעות לא רק להתיישבות הפיזית בה אלא גם לאופי החברה שתיווצר בה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב דבר אחד שחשוב לצוות על בני ישראל רגע לפני כניסתם לארץ כדי לעזור להם להפוך לעם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בלימוד טקס הברכה והקללה בהר עיבל ובהבנת גודל המעמד וחגיגיותו.
מיומנות: כדי להעמיק בהבנת הנקרא ציירנו רישום המתאר כיצד נראה הטקס והיכן עמדו המשתתפים בו.
מתודה: נכנסנו לנעליו של כתב עיתון או כתב טלוויזיה וסיקרנו מנקודת מבטו את חידוש הברית במעמד הדרמטי.