החזון
פסוקים ב-ג
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את מילות השיר 'לך לך' שכתב והלחין שי גבסו (להשמעת השיר).
נבקש מהתלמידים להרים את ידם בכל פעם שמתואר בשיר קושי שאברם מתמודד עמו.
נציג לתלמידים את המילה 'ברכה' ונבקש מהם להציע מילים נוספות מאותה משפחת מילים.
נבקש מהתלמידים לגלות את מי מברכים בפסוקים שנקרא.
מבט ראשון
נקרא בפרק יב את פסוקים א-ג. לאחר הקריאה הראשונה של המורה נכתוב על הלוח מילון מושגים:
- גוֹי = עם
- אָאֹר = אקלל
- מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה = כל העמים
כעת נקרא את הפסוקים פעם נוספת יחד עם התלמידים ונבקש מהם לסמן בכל פעם שמופיעות בפסוקים המילה ברוך או ברכה או מילה דומה, ולנסות להבין במה ה' מברך את אברם.
מבט שני - הסבר הפסוקים
- מה ה' אומר לאברם לאחר הציווי "לֶךְ לְךָ"?
נחלק לתלמידים כרטיסיות ובהן הברכות – "אֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל", "אֲבָרֶכְךָ", "אֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ", "הְיֵה בְּרָכָה", "אֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ", "מְקַלֶּלְךָ אָאֹר" "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". כל קבוצה תקבל כרטיסיה ובה ברכה וההסבר שלה ותציג את ההסבר לשאר תלמידי הכיתה (ראו כרטיסיות גם בממערך השיעור).
מבט שלישי - התבוננות
- איזו ברכה משמחת בעיניכם ביותר ומדוע?
- לו הייתם יכולים לבחור לעצמכם ברכה אחת, איזו ברכה הייתם בוחרים ומדוע?
- ה' מבטיח לאברם: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". מדוע הברכה הזאת חשובה כל כך?
- מה לדעתכם המטרה של אברם ושרי ביציאתם מחרן?
הצגה:
נבחר ארבעה תלמידים שיציגו שיחה דמיונית בין אברם ושרי לבין שני אנשים שחיים בחרן. האנשים ישאלו את אברם ושרי מדוע הם עוזבים את חרן, לאן הם הולכים ומדוע. אברם ושרי ישיבו להם.
מבט לחיים
נתמקד בהבטחה האחרונה שניתנה לאברם ולשרי: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה".
- האם צאצאיו של אברם מביאים ברכה לעולם? תנו דוגמאות.
נפנה את התלמידים למשחק העוסק בהמצאות ישראליות שהביאו ברכה לעולם כולו (ראו קישור למשחק גם בממערך השיעור). אפשר לשחק בו בפורום כיתתי, בקבוצות או בעבודה אישית של כל תלמיד.
נסכם את המשחק:
- מה התחדש לכם בעקבות המשחק?
- האם אתם מכירים עוד המצאות ישראליות שקידמו את העולם?
- איך העולם מתברך בהם?
נספר לתלמידים שהחידוש הגדול והקדום ביותר שעם ישראל הביא לעולם היה התנ"ך, הספר שאנו לומדים כעת. המוסר והערכים הטמונים בתנ"ך הובילו את העולם הנוצרי והמוסלמי, והברכה "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה" התקיימה והיא הולכת ומתגשמת במישורים נוספים, עלינו לפקוח עיניים לעולם כולו ולשאוף לעזור ולפתח את העולם כולו.
אפשר לקרוא לתלמידים את דבריו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: האזנו לשיר 'לך לך' של היוצר שי גבסו, למדנו על הציווי והברכות שאברם ושרי קיבלו מה', הצגנו שיחה דמיונית בין אברם ושרי לשני תושבי חרן וחתמנו את השיעור במשחק המתאר את ההמצאות הישראליות שמקדמות את העולם ומביאות לו ברכה.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם בעזרת משפחת מילים.
מתודות: הסבר בקבוצות על פי כרטיסיות, האזנה פעילה לשיר, הצגה.