סגור תצוגת כיתה
הפרק

החזון

פסוקים ב-ג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את מילות השיר 'לך לך' שכתב והלחין שי גבסו (להשמעת השיר).
נבקש מהתלמידים להרים את ידם בכל פעם שמתואר בשיר קושי שאברם מתמודד עמו.

נציג לתלמידים את המילה 'ברכה' ונבקש מהם להציע מילים נוספות מאותה משפחת מילים.
נבקש מהתלמידים לגלות את מי מברכים בפסוקים שנקרא.

מבט ראשון

נקרא בפרק יב את פסוקים א-ג. לאחר הקריאה הראשונה של המורה נכתוב על הלוח מילון מושגים:

  • גוֹי = עם
  • אָאֹר = אקלל
  • מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה = כל העמים

כעת נקרא את הפסוקים פעם נוספת יחד עם התלמידים ונבקש מהם לסמן בכל פעם שמופיעות בפסוקים המילה ברוך או ברכה או מילה דומה, ולנסות להבין במה ה' מברך את אברם.

מבט שני - הסבר הפסוקים

  • מה ה' אומר לאברם לאחר הציווי "לֶךְ לְךָ"?

נחלק לתלמידים כרטיסיות ובהן הברכות – "אֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל", "אֲבָרֶכְךָ", "אֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ", "הְיֵה בְּרָכָה", "אֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ", "מְקַלֶּלְךָ אָאֹר" "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". כל קבוצה תקבל כרטיסיה ובה ברכה וההסבר שלה ותציג את ההסבר לשאר תלמידי הכיתה (ראו כרטיסיות גם בממערך השיעור).

מבט שלישי - התבוננות

  • איזו ברכה משמחת בעיניכם ביותר ומדוע?
  • לו הייתם יכולים לבחור לעצמכם ברכה אחת, איזו ברכה הייתם בוחרים ומדוע?
  • ה' מבטיח לאברם: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". מדוע הברכה הזאת חשובה כל כך?
  • מה לדעתכם המטרה של אברם ושרי ביציאתם מחרן?

הצגה:
נבחר ארבעה תלמידים שיציגו שיחה דמיונית בין אברם ושרי לבין שני אנשים שחיים בחרן. האנשים ישאלו את אברם ושרי מדוע הם עוזבים את חרן, לאן הם הולכים ומדוע. אברם ושרי ישיבו להם.

מבט לחיים

נתמקד בהבטחה האחרונה שניתנה לאברם ולשרי: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה".

  • האם צאצאיו של אברם מביאים ברכה לעולם? תנו דוגמאות.

נפנה את התלמידים למשחק העוסק בהמצאות ישראליות שהביאו ברכה לעולם כולו (ראו קישור למשחק גם בממערך השיעור). אפשר לשחק בו בפורום כיתתי, בקבוצות או בעבודה אישית של כל תלמיד.

נסכם את המשחק:

  • מה התחדש לכם בעקבות המשחק?
  • האם אתם מכירים עוד המצאות ישראליות שקידמו את העולם?
  • איך העולם מתברך בהם?

נספר לתלמידים שהחידוש הגדול והקדום ביותר שעם ישראל הביא לעולם היה התנ"ך, הספר שאנו לומדים כעת. המוסר והערכים הטמונים בתנ"ך הובילו את העולם הנוצרי והמוסלמי, והברכה "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה" התקיימה והיא הולכת ומתגשמת במישורים נוספים, עלינו לפקוח עיניים לעולם כולו ולשאוף לעזור ולפתח את העולם כולו.

אפשר לקרוא לתלמידים את דבריו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: האזנו לשיר 'לך לך' של היוצר שי גבסו, למדנו על הציווי והברכות שאברם ושרי קיבלו מה', הצגנו שיחה דמיונית בין אברם ושרי לשני תושבי חרן וחתמנו את השיעור במשחק המתאר את ההמצאות הישראליות שמקדמות את העולם ומביאות לו ברכה.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם בעזרת משפחת מילים.
מתודות: הסבר בקבוצות על פי כרטיסיות, האזנה פעילה לשיר, הצגה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לך לך
לשמיעת השיר למילות השיר קרדיט: מילים ולחן: שי גבסו. מתוך האתר של הזמר.
לך לך

קרדיט: מילים ולחן: שי גבסו. מתוך האתר של הזמר.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
משחק המצאות ישראליות
תמונה רומזת. By Full_chok, shutterstock.com משחק המצאות ישראליות
משחק המצאות ישראליות

תמונה רומזת. By Full_chok, shutterstock.com

משחק המצאות ישראליות

מדברי הרצל
"אנו היינו רוצים לנצל בארץ היהודים את כל הניסויים החדישים ואף לפתחם… אנו רוצים לעמוד...
מדברי הרצל

"אנו היינו רוצים לנצל בארץ היהודים את כל הניסויים החדישים ואף לפתחם… אנו רוצים לעמוד בראש כל דבר שיש בו משום אהבת האדם, וכארץ חדשה לשמש ארץ ניסיון וארץ מופת"

(מדינת היהודים, תרגום: מרדכי יואלי ודניאלה בנבנשתי, ירושלים תשנ"ו, עמ' 81)

איך נעשה אברם למאמין באל אחד
אֵיךְ נַעֲשָׂה אַבְרָם לַמַאֲמִין בְּאֵל אֶחָד, יָחִיד וּבִלְתִי נִרְאֶה? אַבְרָם הַקָטָן גָדַל לְבַדוֹ בַּמְעָרָה, בְּלִי...
איך נעשה אברם למאמין באל אחד
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה'..." (יב, ד)

© כל הזכויות שמורות להוצאת כנרת, זמורה- ביתן

אֵיךְ נַעֲשָׂה אַבְרָם לַמַאֲמִין בְּאֵל אֶחָד, יָחִיד וּבִלְתִי נִרְאֶה?

לקריאת המדרש

אַבְרָם הַקָטָן גָדַל לְבַדוֹ בַּמְעָרָה, בְּלִי אַבָּא וּבְלִי אִמָא – רַק הוּא, הַקִירוֹת וְהַחוֹשֶׁךְ. כְּשֶׁגָדַל וְיָצָא מִן הַמְעָרָה, הִסְתַכֵּל כֹּה וָכֹה וְשָׁאַל אֶת עַצְמוֹ: "מִי יָצַר אֶת הַשָׁמַיִים, אֶת הָאֶרֶץ וְאוֹתִי?" אַבְרָם הִבִּיט אֶל הַשָׁמַיִם, רָאָה אֶת הַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת בָּהֶם בִּמְלוֹא תִפְאַרְתָה, חָשׁ אֶת חוּמָה הַיוֹקֵד וְאָמַר לְעַצְמוֹ: "הַשֶׁמֶשׁ הִיא שֶׁיָצְרָה אוֹתִי." כָּל הַיוֹם כּוּלוֹ הִתְפַּלֵל אַבְרָם לַשֶׁמֶשׁ, עַד שֶׁזוֹ שָׁקְעָה בַּמַעֲרָב, וּבַמִזְרָח עָלָה הַיָרֵחַ. רָאָה אַבְרָם אֶת הַיָרֵחַ הַגָדוֹל וְאֶת הַכּוֹכָבִים סְבִיבוֹ, מִיָד חָשַׁב בְּלִבּוֹ: הַיָרֵחַ סִילֵק אֶת הַשֶׁמֶשׁ, הַיָרֵחַ זוֹרֵחַ וּמֵאִיר אֶת הַחוֹשֶׁךְ, וְכָל הַכּוֹכָבִים הַקְטַנְטַנִים הֵם שָׂרָיו עֲבָדָיו! אָמַר אַבְרָם לְעַצְמוֹ: "הַיָרֵחַ הוּא שֶׁיָצַר אוֹתִי." עָמַד וְהִתְפַּלֵל לַיָרֵחַ – הִתְפַּלֵל עַד שֶׁנִרְדַם. הִגִיעַ הַבּוֹקֶר וְשׁוּב, שֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת! חָשַׁב אַבְרָם בְּלִבּוֹ: "לַשֶׁמֶשׁ וְלַיָרֵחַ יֵשׁ אָדוֹן. הָאָדוֹן הוּא הַמַחְלִיט מָתַי יַעֲלֶה כָּל אֶחָד מֵהֵם וּמָתַי יִסְתַלֵק. הָאָדוֹן הַזֶה יָצַר אוֹתָם, אוֹתִי וְאֶת כָּל הָעוֹלָם." עָמַד וְהִתְפַּלֵל לָאָדוֹן. (שהם סמיט, האגדות שלנו. כל הזכויות שמורות למחברת ולהוצאה).

לְפִי הָאַגָדָה, כֵּיצַד הֵחֵל אַבְרָם לְהַאֲמִין בְּאֵל אֶחָד?

אברם והפסלים
בַּמָקוֹם שֶׁאַבְרָם גָר בּוֹ, הָאֲנָשִׁים הֶאֱמִינוּ בְּאֵלִים רַבִּים. לְתֶרַח, אַבָּא שֶׁל אַבְרָם, הָיְיתָה חֲנוּת, וְהוּא...
אברם והפסלים
"...מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ..." (יב, א)

Amith Nag/shutterstock.com

בַּמָקוֹם שֶׁאַבְרָם גָר בּוֹ, הָאֲנָשִׁים הֶאֱמִינוּ בְּאֵלִים רַבִּים. לְתֶרַח, אַבָּא שֶׁל אַבְרָם, הָיְיתָה חֲנוּת, וְהוּא מָכַר פַּסָלִים שֶׁל אֵלִים. יוֹם אֶחָד בִּיקֵשׁ תֶרַח מֵאַבְרָם בְּנוֹ לִשְׁמוֹר עַל הַחֲנוּת.

להמשך המדרש

בְּאוֹתוֹ הַיוֹם נִכְנַס אִישׁ אֶחָד לַחֲנוּת כְּדֵי לִקְנוֹת פֶּסֶל. אַבְרָם שָׁאַל אוֹתוֹ בֵּן כַּמָה הוּא, וְהָאִישׁ עָנָה שֶׁהוּא בֵּן שִׁישִׁים. אָמַר לוֹ אַבְרָם: אַתָה בֵּן שִׁישִׁים וְאַתָה מַאֲמִין בַּפֶּסֶל שֶׁעָשׂוּ הַיוֹם? הָאִישׁ יָצָא מֵהַחֲנוּת בְּלִי לִקְנוֹת כְּלוּם. אַחַר כָּךָ נִכְנְסָה לַחֲנוּת אִישָׁה וְהִגִישָׁה אוֹכֶל כְּמַתָנָה לַפֶּסֶל הֲכִי גָדוֹל. כְּשֶׁהָאִישָׁה הָלְכָה, אַבְרָם שָׁבַר אֶת כָּל הַפְּסָלִים בַּחֲנוּת. רַק אֶת הַפֶּסֶל הַגָדוֹל הוּא הִשְׁאִיר שָׁלֵם – וְשָׂם בְּיָד שֶׁלוֹ פַּטִישׁ. אַבָּא שֶׁל אַבְרָם חָזַר וְנִבְהַל. הוּא רָאָה שֶׁכָּל הַפְּסָלִים שְׁבוּרִים. מָה קָרָה?! מָה עָשִׂיתָ?! שֶׁאַל תֶרַח אֶת אַבְרָם. לֹא עָשִׂיתִי כְּלוּם, עָנָה אַבְרָם. הַפֶּסֶל הַגָדוֹל שָׁבַר אֶת כָּל הַפְּסָלִים הַקְטַנִים… אָמַר תֶרַח: לֹא יִיתָכֵן! הֲרֵי הַפְּסָלִים לֹא יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת כְּלוּם. הֵם לֹא יְכוֹלִים לֶאֱכוֹל, לֹא יְכוֹלִים לְדַבֵּר וְלֹא יְכוֹלִים לָזוּז! עָנָה אַבְרָם: אִם כֵּן, לָמָה אַתָה מַאֲמִין בַּפְּסָלִים…?

(לפי מדרש בראשית רבה) בראשית: חוברת עבודה, 2014. © מטח

  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, מָה עָשָׂה אַבְרָם?
  • הַסְבִּירוּ לְתֶרַח מָה נִיסָה לְהַגִיד לוֹ אַבְרָם.
לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ
הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" הוּא יוֹצֵא דוֹפֶן. בִּיטוּי זֶה נוֹעָד לְהַדְגִישׁ אֶת הַצַו הָאֱלוֹהִי לָקוּם וְלָלֶכֶת....
לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

jamlong tunkaew/shutterstock.com

הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" הוּא יוֹצֵא דוֹפֶן. בִּיטוּי זֶה נוֹעָד לְהַדְגִישׁ אֶת הַצַו הָאֱלוֹהִי לָקוּם וְלָלֶכֶת. הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" נִמְצָא רַק בְּעוֹד מָקוֹם אֶחָד בַּתָנָ"ךְ, בְּבְּרֵאשִׁית כב, ב: "קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה, וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ".

להמשך קריאה

כְּלוֹמַר, הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" פּוֹתֵחַ וְסוֹגֵר אֶת שׁוּרַת הַנִיסְיוֹנוֹת שֶׁבָּהֶם הוּעֲמַד אַבְרָהָם:  מֵהַנִיסָיוֹן הָרִאשׁוֹן, שֶׁבּוֹ נִדְרַשׁ לַעֲזוֹב אֶת עוֹלָמוֹ הַמוּכָּר וְלָלֶכֶת אֶל הַלֹא נוֹדָע, עַד הַנִיסָיוֹן הָעֲשִׂירִי וְהָאַחֲרוֹן, שֶׁבּוֹ בָּחַן ה' אִם אַבְרָהָם מוּכָן לְוַותֵר עַל עֲתִידוֹ לְמַעַן אֱמוּנָתוֹ. הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" הוּא "מִילָה מַנְחָה" בְּחַיָיו שֶׁל אַבְרָהָם וּבַעֲשֶׂרֶת הַפְּרָקִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית הַמְתָאֲרִים אֶת נִיסְיוֹנוֹת חַיָיו. בְּמַהֲלַךְ הַדוֹרוֹת הָפַךְ הַצֵירוּף "לֶךְ לְךָ" לְבִיטוּי הַמְבַטֵא אֶת "צַו הַנְדוּדִים" הַנִצְחִי שֶׁל הַיְהוּדִים.

  • מָה הַפֵּירוּשׁ שֶׁל צֵירוּף הַמִילִים "לֶךְ לְךָ"?

וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל
אֱלוֹהִים מַבְטִיחַ לְאַבְרָם שֶׁהוּא יַהֲפוֹךְ אוֹתוֹ לְגוֹי גָדוֹל – בִּלְשׁוֹן הַתָנָ"ךְ הַכַּוָונָה לְעַם גָדוֹל. אֱלוֹהִים...
וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל
"וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל..." (פסוק ב)

Ints Vikmanis/shutterstock.com

אֱלוֹהִים מַבְטִיחַ לְאַבְרָם שֶׁהוּא יַהֲפוֹךְ אוֹתוֹ לְגוֹי גָדוֹל – בִּלְשׁוֹן הַתָנָ"ךְ הַכַּוָונָה לְעַם גָדוֹל. אֱלוֹהִים מַבְטִיחַ לוֹ בְּגִילוֹ הַמְבוּגָר, שֶׁמִמֶנוּ יֵצֵא עַם גָדוֹל וְרָב.

 

  • מָה מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה הַזֹאת עֲבוּר אַבְרָם?
  • מַדוּעַ קָשֶׁה לְאַבְרָם לְהַאֲמִין שֶׁבְּרָכָה זוֹ אָכֵן תִתְמַמֵשׁ?
המסע של אברם ומשפחתו
בְּצִיוּרוֹ שֶׁל נַחוּם גוּטְמָן רוֹאִים אֶת אַבְרָם הַזָקֵן בְּרֹאשׁ הַשַׁיָירָה, מִסְתַכֵּל קְדִימָה וְיָדוֹ מְצִילָה עַל...
המסע של אברם ומשפחתו
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן, וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן." (יב, ה)

נחום גוטמן, לך לך, מאיורי המקרא של נחום גוטמן, 1933© משפחת גוטמן. באדיבות מוזיאון גוטמן לאמנות , תל אביב

בְּצִיוּרוֹ שֶׁל נַחוּם גוּטְמָן רוֹאִים אֶת אַבְרָם הַזָקֵן בְּרֹאשׁ הַשַׁיָירָה, מִסְתַכֵּל קְדִימָה וְיָדוֹ מְצִילָה עַל עֵינָיו.

להמשך קריאה

מֵאֲחוֹרָיו הַנָשִׁים וְהַיְלָדִים מַבִּיטִים לַצְדָדִים בְּמַבָּט מוּדְאָג, וּמֵאֲחוֹרֵיהֶם שַׁיָירָה אֲרוּכָּה אֲרוּכָּה שֶׁל אֲנָשִׁים. מֶזֶג הָאֲוִויר נִרְאֶה סוֹעֵר וּמַדְאִיג. הַצִיוּר מְעוֹרֵר תְחוּשָׁה שֶׁל דְאָגָה וְחוֹסֶר וַדָאוּת, וּמַמְחִישׁ לָנוּ שֶׁהַיְצִיאָה מֵהַמָקוֹם הַמוּכָּר וְהַבָּטוּחַ לְאֶרֶץ חֲדָשָׁה אֵינָה פְּשׁוּטָה.

  • שִׂימוּ לֵב לַהַבָּעוֹת וְלִשְׂפַת הַגוּף שֶׁל הַדְמוּיוֹת. מָה הַצִיוּר מְנַסֶה לְסַפֵּר לָנוּ עַל הַמַסָע?

לך לך למדבר
לֵךְ לְךָ: הַפַּרְבָרִים, מִילִים: דוּדוּ בָּרָק לֵךְ לְךָ מִיָּם אֶל יָם מֵהַר אֶל הַר. לֵךְ...
לך לך למדבר
"...לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (פסוק א)

למילות השיר

לֵךְ לְךָ: הַפַּרְבָרִים, מִילִים: דוּדוּ בָּרָק

לֵךְ לְךָ מִיָּם אֶל יָם מֵהַר אֶל הַר. לֵךְ לְךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אֹמַר. לֵךְ לְךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אֹמַר. אֵי שָׁם בֵּין נְאוֹת מִדְבָּר הַרְחֵק בְּאֶרֶץ הַכִּכָּר. לֵךְ לְךָ, לֵךְ לְךָ, כָּל הַדְּרָכִים שֶׁלְּךָ, כָּל הָעוֹלָם שֶׁלְּךָ, שֶׁלְּךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ. לֵךְ לְךָ אֶל כֶּרֶם עֲנָבִים שְׁתוּלִים. לֵךְ לְךָ לְשָׁם יֵלְכוּ כָּל הַנְּחָלִים. לֵךְ לְךָ לְשָׁם יֵלְכוּ כָּל הַנְּחָלִים. וְהַשָּׁמַיִם הַכְּחֻלִּים הַרְחֵק בֵּין כָּל הַמִּשְׁעוֹלִים. לֵךְ לְךָ… לֵךְ לְךָ לְשָׁם תִּסַּע צִפּוֹר שִׁירָה. לֵךְ לְךָ אֶל דֶּרֶךְ אֶרֶץ הַתּוֹרָה. לֵךְ לְךָ אֶל דֶּרֶךְ אֶרֶץ הַתּוֹרָה. אַשְׁרֵי אוֹתָהּ הַמְּכוֹרָה אֲשֶׁר אוֹתְךָ לְשָׁם אֶקְרָא. (לֵךְ לְךָ… © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.)

  • הַאֲזִינוּ לַשִׁיר. אֵילוּ מִילִים בַּשִׁיר מַזְכִּירוֹת אֶת פֶּרֶק יב בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית?
  • כִּתְבוּ אֶת כָּל הַמִילִים הַמְתָאֲרוֹת אֶת הַמָקוֹם שֶׁמִמֶנוּ יוֹצֵא אַבְרָם.
  • כִּתְבוּ אֶת כָּל הַמִילִים הַמְתָאֲרוֹת אֶת הַמָקוֹם שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ אַבְרָם.
חרן
חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה. לְפִי הַגְבוּלוֹת...
חרן
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן." (יב, ה)

muratart/shutterstock.com

muratart/shutterstock.com

צילום: Klaus-Peter Simon, מתוך ויקישיתוף

חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה.

להמשך קריאה

לְפִי הַגְבוּלוֹת הְַיוֹם, חָרָן נִמְצֵאת בְּטוּרְקִיָה, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת אֲתָר אַרְכֵאוֹלוֹגִי מְפוּרְסָם שֶׁאֶפְשָׁר לִלְמוֹד מִמֶנוּ כֵּיצַד חָיוּ בָּעֵת הָעַתִיקָה. יָדוּעַ לָנוּ שֶׁדֶרֶךְ חֲשׁוּבָה הוֹלִיכָה מִדְרוֹם מֵסוֹפּוֹטַמְיָה, בִּסְבִיבוֹת אוּר כַּשְׂדִים, דֶרֶךְ חָרָן וְעַד לְאֶרֶץ כְּנַעַן.

  • אֵיפֹה נִמְצֵאתָ הָעִיר חָרָן?

  • אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהָבִין מֵהַפָּסוּק שֶׁאַבְרָם שָׁהָה זְמַן מְמוּשָׁךְ בְּחָרָן?

מסע אברם
כְּבָר בְּסוֹף פֶּרֶק יא בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, מְסוּפָּר עַל אַבְרָם וּבְנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ שֶׁנָדְדוּ מֵאוּר כַּשְׂדִים עַד...
מסע אברם
"...לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (פסוק א)

קרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

כְּבָר בְּסוֹף פֶּרֶק יא בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, מְסוּפָּר עַל אַבְרָם וּבְנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ שֶׁנָדְדוּ מֵאוּר כַּשְׂדִים עַד חָרָן. כָּאן, בְּפֶרֶק יב, מְסוּפָּר עַל מַסָעוֹ שֶׁל אַבְרָם מֵחָרָן לִכְנַעַן בְּעִקְבוֹת הַצַו הָאֱלוֹהִי: "לֶךְ לְךָ". הַמַפָּה שֶׁלִפְנֵיכֶם מְתָאֶרֶת שְׁנֵי מַסְלוּלִים מִשׁוֹעֲרִים שֶׁל הַמַסָע.

 

 

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה עַל שְׁנֵי הַמַסְלוּלִים הַמְשׁוֹעָרִים, שֶׁבָּאֶחָד מֵהֶם צָעֲדוּ אַבְרָם וּמִשְׁפַּחְתוֹ. לְפִי דַעְתְכֶם, לָמָה בָּחֲרוּ לָלֶכֶת דַוְוקָא שָׁם? לְצַד מָה הֵם הוֹלְכִים?
  • הַאִם גַם לָנוּ הַיוֹם יֵשׁ שִׁיקוּלִים דוֹמִים כְּשֶׁאֲנַחְנוּ בּוֹחֲרִים לָלֶכֶת אוֹ לִנְסוֹעַ בִּדְרָכִים מְסוּיָמוֹת?
ברכות וקללות
כִּתְבֵי הַמְאֵרוֹת (קְלָלוֹת) נִכְתְבוּ בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה כְּדֵי לִפְגוֹעַ בִּקְבוּצוֹת אֲנָשִׁים. עַל הַחֲרָסִים כְּתוּבִים שֵׁמוֹת שֶׁל...
ברכות וקללות
"וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר..." (יב, ג)

כִּתְבֵי מְאֵרוֹת (קְלָלוֹת) עַל גַבֵּי שִׁבְרֵי חֶרֶס. צילום: Naunakhte, CC BY-SA 3.0

כִּתְבֵי הַמְאֵרוֹת (קְלָלוֹת) נִכְתְבוּ בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה כְּדֵי לִפְגוֹעַ בִּקְבוּצוֹת אֲנָשִׁים. עַל הַחֲרָסִים כְּתוּבִים שֵׁמוֹת שֶׁל עָרִים בְּיִשְׂרָאֵל, לְמָשָׁל אֲשְׁקֶלוֹן, לָכִישׁ וַאֲפֵק.

להמשך קריאה

אַחֲרֵי כְּתִיבַת הַשֵׁם הָיוּ שׁוֹבְרִים אֶת הַכְּלִי, וְזֶה הָיָה סֵמֶל לְמָה שֶׁיִקְרֶה לְמִי שֶׁיִמְרוֹד בְּמִצְרַיִם. בְּרָכָה הִיא אֲמִירָה הַמְאַחֶלֶת לְמִישֶׁהוּ דָבָר טוֹב. הֲפוּכָה מִמֶנָה הִיא הַקְלָלָה הַמְאַחֶלֶת לְמִישֶׁהוּ דָבָר רַע. בַּמִזְרָח הַקָדוּם הֶאֱמִינוּ שֶׁלַמִילָה הַנֶאֱמֶרֶת יֵשׁ כּוֹחַ, וְשֶׁמֵרֶגַע שֶׁנֶאֶמְרוּ דִבְרֵי הַבְּרָכָה אוֹ דִבְרֵי הַקְלָלָה – הַם עֲתִידִים לְהִתְקַיֵים אִם אֵין כּוֹחַ אַחֵר שֶׁיְבַטֵל אוֹתָם.

  • חִשְׁבוּ עַל בְּרָכוֹת וְעַל קְלָלוֹת בְּיָמֵינוּ. הַאִם קְרָאתֶם פַּעַם מַשֶׁהוּ עַל בְּרָכוֹת וּקְלָלוֹת? אֵיפֹה?

אֵל אחד מול אֵלִים רבים
הָאָרֶץ שֶׁבֵּין שְׁנֵי הַנְהָרוֹת הַגְדוֹלִים הַפְּרָת וְהַחִדֶקֶל נִקְרְאָה מֵסוֹפּוֹטַמְיָה. בְּאֶרֶץ זוֹ הֶאֱמִינוּ שֶׁאֵלִים רַבִּים שׁוֹלְטִים...
אֵל אחד מול אֵלִים רבים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

דונאלד אלכסנדר מקנזי, "מיתוסים של בבל ואשור", 1915, הוצאת: Messrs. Mansell & Co (עמ' 50). מתוך ויקישיתוף

מלך מציג את ביתו לאלה נאניה. מאוסף מוזיאון הלובר, מתוך ויקישיתוף

הָאָרֶץ שֶׁבֵּין שְׁנֵי הַנְהָרוֹת הַגְדוֹלִים הַפְּרָת וְהַחִדֶקֶל נִקְרְאָה מֵסוֹפּוֹטַמְיָה. בְּאֶרֶץ זוֹ הֶאֱמִינוּ שֶׁאֵלִים רַבִּים שׁוֹלְטִים בָּעוֹלָם, כָּל אֶחָד בִּתְחוּמוֹ.

להמשך קריאה

אֶחָד הָאֵלִים הָאֵלֶה הָיָה הָאֵל סִין – אֶל הַיָרֵחַ. שְׁתֵי עָרִים גְדוֹלוֹת הָיוּ בְּאֵזוֹר זֶה – אוּר וְחָרָן – וְהַן הָיוּ מֶרְכָּזִים גְדוֹלִים לָאֱמוּנָה בְּאֵל הַיָרֵחַ. אַבְרָם וּבְנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ יָצְאוּ מֵהָעִיר אוּר, שֶׁבָּה הָיָה מִקְדָשׁ גָדוֹל לָאֵל הַיָרֵחַ, וְעָבְרוּ לְחָרָן שֶׁהָיְיתָה גַם הִיא עִיר גְדוֹלָה שֶׁבָּה הִתְפַּלְלוּ לָאֵל סִין. אַבְרָם עָזַב אֶת הַמְקוֹמוֹת הָאֵלֶה, עָזַב גַם אֶת הָאֱמוּנָה בָּאֵלִים הָרַבִּים שֶׁהִכִּיר מִיַלְדוּתוֹ וְהִתְחִיל לְהַאֲמִין בְּאֵל אֶחָד שֶׁאַחְרַאי לְכָל תְחוּמִי הַחַיִים.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה שֶׁלִפְנֵיכֶם וּמִצְאוּ אֶת הַיָרֵחַ. לַיָרֵחַ יֵשׁ הַשְׁפָּעָה רַבָּה עַל כַּדוּר הָאָרֶץ. חַפְּשׂוּ תוֹפָעָה שֶׁמִתְרַחֶשֶׁת בְּהַשְׁפָּעַת הַיָרֵחַ וְסַפְּרוּ עָלֶיהָ.
אברם בדרכים
https://www.youtube.com/watch?v=xA_rv9GVIGw אַבְרָם מְכוּנֶה גַם "אֲבִי הָאוּמָה" אוֹ "אַבְרָהָם אָבִינוּ". הוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁהֶאֱמִין בַּה' כְּאֵל...
אברם בדרכים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

https://www.youtube.com/watch?v=xA_rv9GVIGw אַבְרָם מְכוּנֶה גַם "אֲבִי הָאוּמָה" אוֹ "אַבְרָהָם אָבִינוּ". הוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁהֶאֱמִין בַּה' כְּאֵל אֶחָד וְיָחִיד, עֶלְיוֹן עַל הַכּוֹל וּבוֹרֵא הַכּוֹל.

  • מָה הַבְּשׂוֹרָה הַחֲדָשָׁה שֶׁמֵבִיא אַבְרָם לִכְנַעַן?
  • צַיְירוּ עֵץ מִשְׁפָּחָה לְמִשְׁפַּחְתוֹ שֶׁל אַבְרָם. כַּמָה קְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה נִזְכָּרִים בַּסִרְטוֹן?
  • וְאֶפְשָׁר גַם לְצַיֵיר אֶת עֵץ הַמִשְׁפָּחָה שֶׁלָכֶם. כַּמָה דוֹרוֹת לְאָחוֹר אַתֶם מַכִּירִים?

קרדיט: 929- סיכום שבועי – בראשית יא- טו/תנך ביחד 929, 2015