המאבק במלאך ושינוי השם יעקב לישראל
פרק לב, כה-לא
הזמנה ללימוד
נקרא לתלמידים את פסוקים כה-לא או נספר את האירועים במילים שלנו.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם זוכרים דמויות מסיפורי האבות ששמם הוחלף?
נקרין על הלוח את הפסוקים שבהם מתוארים שינויי השמות של אברם ושרי.
נשאל את התלמידים:
- מה השינוי שעברו השמות? (הוספה האות ה"א)
- מה משמעות השינוי? (אלוהים ניתק את אברם ושרי מעברם. כל שהיה עד כה שייך לתרבות אחרת, לזהות אחרת. עתה אברם יעבור מילה, יקבל את הברית ויתחיל את חייו מחדש)
נבקש מהתלמידים להקשיב לקריאת הפסוקים ולגלות למי בפסוקים מחליפים שם ולמה.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים כה-לא או נשמיע את קריאת הפסוקים מהאתר. לאחר הקריאה נסביר את הפסוקים. נענה על השאלה ששאלנו לקראת הקריאה – יעקב הופך לישראל.
מבט שני
נציג את ציורו של רמברנדט על מאבק יעקב והמלאך ונשאל:
- מה רואים בתמונה?
נשאל את התלמידים שאלות הבנה:
- מה קורה במאבק? (אין הכרעה, המלאך לא מנצח את יעקב)
- מה ה"איש", המלאך, מבקש מיעקב? (עם עלות השחר המלאך מבקש מיעקב לשלוח אותו, לעזוב אותו)
- למה המלאך רוצה להיפרד לפני עלות השחר?
- מה יעקב עונה ל"איש" ומבקש ממנו? (ברכה)
בתשובה לבקשת יעקב המלאך אומר לו: "לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ, כִּי אִם יִשְׂרָאֵל" (פסוק כט).
- כיצד מסביר המלאך את שינוי השם ("כִּי שָׂרִיתָ" – נלחמת, "עִם אֱלֹהִים" – המלאך, "וְעִם אֲנָשִׁים" – עם לבן, "וַתּוּכָל" – לא הפסדת)
מבט שלישי
נחלק את הכיתה לזוגות, כל זוג יקרא את הפירושים לשם יעקב ולשם ישראל, יבחר הסבר מתאים לדעתו וינסה להציע הסבר נוסף (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
נקרא בית מהשיר של זלדה 'לכל איש יש שם'.
נשאל את התלמידים:
- מי נתן ליעקב את שמותיו?
נדון על העומק שבשם ישראל במובן של עוצמה בהשוואה לשם יעקב המבטא עקביות או עורמה.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מרגישים יותר ישראל מיעקב? מדוע?
נבקש מהתלמידים לספר מה המשמעות בשבילם לשם שלהם ולכינויים שלהם זכו מבני משפחתם ומחבריהם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו איך יעקב נאבק במלאך אלוהים ובפחדים של עצמו, איך המאבק מחזק אותו ומכין אותו לפגישה עם עשו. הוא נלחם עם המלאך, דורש ממנו ברכה, מראה לנו שהוא חזק ונחוש ומקבל שם חדש סמלי.
מיומנות: קריאת מדרש שם.
מתודות: הבנת הטקסט בעזרת יצירת אמנות, חברותא לבחירה ויצירת מדרש שם.