הנדר
פסוקים ב-ג
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את מילים אלו מפסוק ב: "וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַה'".
נזהה שתי מילים מאותו שורש ונשאל את התלמידים:
- מה פירוש המילה נדר?
- למה נדרשו בני ישראל לידור נדר כדי לשכנע את אלוהים לתת להם לנצח?
מבט ראשון
נקרא פסוקים א-ב ונשאל את התלמידים:
- מהי הסיבה לנדר על פי שני פסוקים אלו?
נסביר: בשעת צרה יש המאמינים כי אלוהים יכול לעזור ולהושיע, הם מתפללים או נודרים נדר ובזכות הנדר הם מקווים שתבוא הישועה.
מבט שני- הסבר והבנה
נשאל את התלמידים:
- מהו נדר?
נחזור על ההגדרה שהבאנו בשיעור שעבר: נדר – הבטחה חגיגית (בשבועה) שאדם מבטיח או התחייבות חמורה שהוא מתחייב. את הנדר אין להפר.
לנדר שני חלקים: תנאי והתחייבות – "אם… אז…"
נבקש מהתלמידים להעתיק את פסוק ב למחברותיהם בחלוקה לשני חלקי הנדר:
"אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם"
אחר כך נבקש מהתלמידים לכתוב בלשונם את הנאמר בפסוק ולהסביר לנו את פשר הנדר.
נרחיב את ההסבר:
אם אלוהים יעזור לבני ישראל לנצח את הכנעני, הם לא ייקחו לעצמם שלל אלא יקדישו הכול לאלוהים. בני ישראל עוברים שינוי, מאמינים באלוהים ובעזרתו, ובוחרים להילחם.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים מקרים נוספים בתנ"ך שבהם אנשים נדרו נדר? (יפתח, יעקב, חנה)
יפתח נדר נדר לפני צאתו להילחם בבני עמון. נפתח ונקרא בספר שופטים פרק יא פסוקים ל-לא, נזהה את המעשה ואת התנאי לקיומו.
"ל וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר לַה' וַיֹּאמַר: 'אִם נָתוֹן תִּתֵּן אֶת בְּנֵי עַמּוֹן בְּיָדִי, לא וְהָיָה הַיּוֹצֵא אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתִי לִקְרָאתִי בְּשׁוּבִי בְשָׁלוֹם מִבְּנֵי עַמּוֹן וְהָיָה לַה' וְהַעֲלִיתִיהוּ עֹלָה."
- במה דומה הנדר של יפתח לנדר של בני ישראל בפסוק ג בפרקנו?
נסביר כי בשני הנדרים הנודרים מבקשים עזרה מאלוהים לפני יציאה למלחמה ומבטיחים לה' דבר בתמורה. ייתכן שאמונתם של הנודרים מתחזקת ברגעים קשים, אנשים האמינו כי הבטחה בשבועה תעזור להם במצוקתם. ההתחייבות שונה בכל אחד מהנדרים בהתאם לתקופה ולמאורע. נסביר את נדרו של יפתח.
נחלק לתלמידים משימת בחירה:
במשימה התלמידים יבחרו אחד מן הנדרים המובאים בדף העבודה ויזהו בו מה המעשה המובטח ומה התנאי לקיומו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור)
מבט לחיים
נסביר לתלמידים כי גם בימינו אנשים השרויים במצוקה או בקושי גדול בחייהם נודרים נדרים. בתקופות קשות של העם היהודי אנשים מכל השכבות נדרו נדרים בתקווה שתבוא הישועה, ונכתבו שירים וסיפורים בנושא הנדר.
נסביר כי השיר 'הנדר' נכתב בתגובה לידיעות שהגיעו לארץ ישראל בעיצומה של מלחמת העולם השנייה על שואת יהודי אירופה. המשורר אברהם שלונסקי נשבע "לזכור – ודבר לא לשכוח" כדי ללמוד את הלקח ההיסטורי. נקרין את מילות הבית הראשון של השיר 'הנדר' מאת אברהם שלונסקי (השיר במלואו קשה ואינו מתאים לכיתה ה'), אפשר להאזין לשיר בסרטון.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: העמקנו במושג נדר, מה הביא את בני ישראל לידור נדר? במה שונה הבטחה רגילה מנדר? באילו מצבים אנשים נודרים נדרים? הקשבנו לשיר 'הנדר' מאת אברהם שלונסקי. קראנו את נדריהם של יפתח, יעקב וחנה והשווינו לנדר בפרקנו.
מיומנות: כתיבת פסוק בלשון התלמידים, חלוקת פסוק לשני חלקים.
מתודות: השוואה, דיון, כתיבה אישית, הקרנת סרטון והאזנה לשיר.