סגור תצוגת כיתה
הפרק

הניצחון ביבש גלעד

פרק יא

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נחש העמוני מאיים על אנשי יבש גלעד במלחמה אכזרית. העם אובד עצות נוכח האיום, ובוכה בחוסר אונים. כאשר שאול מגיע מן השדה בגבעת שאול, ושומע את דרישת נחש העמוני, הוא מתמלא רוח גבורה ומנהיגות ומוביל את העם לניצחון מרשים על מלך עמון, תוך שהוא מגייס למלחמה את כל שבטי ישראל ונוהג באחריות ובאומץ.

בפרק אנחנו פוגשים בשאול במלוא עוזו, כמנהיג צעיר ומבטיח וכמלך שכובש את לב העם בסערה. נעסוק בכוחות הנדרשים למנהיג כדי לסחוף אחריו את ההמון, ובדרך לגייס כוחות כאלו כאשר בחוץ יש רוח של חוסר אונים וחולשה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
מנהיגות במבט היסטורי: נבקש מהתלמידים לציין אירועים גדולים ששינו את ההיסטוריה. נשאל:

  • מיהם האנשים המובילים מהלכים גדולים?
  • מה גורם להם לעשות זאת?
  • כיצד חש מנהיג ברגעים של הובלת מהלך גדול?

אפשרות שנייה:
נבקש מהתלמידים לחשוב על אדם שהוא מנהיג אמיתי בעיניהם. נבקש שימנו את תכונותיו. נשאל:

  • האם לדעתכם מנהיגות היא תכונה מולדת או נרכשת?

אפשרות שלישית:
נכתוב על הלוח את הפסוק החותם את פרק י:
כז וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ 'מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה?', וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה. וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ.

נשאל:

  • אחרי שפגשנו את שאול בפרקים הקודמים, האם לדעתכם הוא מתאים להנהגה? למה?
  • מה גורם לבני הבליעל לזלזל בו?
  • אילו תכונות אופי דרושות לשאול כדי להפוך למלך אהוד ומקובל על ידי העם?

הזמנה לקריאה

נקרא את הפסוקים קריאה דמומה, ונבקש מהתלמידים לסמן את המילה המנחה "כל" ולבדוק כמה פעמים היא מופיעה בפרק (9 פעמים). בהמשך השיעור נעסוק במשמעות החזרה על המילה בפרקנו.
במהלך הקריאה נקרין על הלוח את מפת האזור (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי), כדי להמחיש את אופן פעולתו של שאול ואת היחלצותו לטובת בני יבש גלעד, המרוחקים ממקום מושבו בבנימין.

הבנה ומיומנות

נתבונן עם התלמידים התבוננות קרובה בפסוקים, וניחשף למבנה הכיאסטי של הפרק ולרעיונות העולים ממנו, דרך דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • איזה מהפך מתואר בפרק ובא לידי ביטוי בעזרת המבנה הזה? (המחצית השנייה של הפרק היא היפוכה של המחצית הראשונה: בתחילת הפרק מאיים מלך בני עמון על אנשי יבש גלעד, ואילו בסופו בני עמון מתפזרים לכל עבר. בתחילת הפרק אנשי יבש גלעד מחפשים מושיע, ובסופו הם מקבלים ישועה. בתחילתו הם בוכים, בסופו הם שמחים. בתחילתו הם אומרים לנחש העמוני שיצאו אליו אם לא ימצאו מושיע, ואילו בסופו אומרים שיצאו אליו בעוד אנו הקוראים יודעים שכבר מצאו מושיע, ומדובר בתכסיס)
  • מדוע פסוק ו נמצא במרכז הפרק? מה הוא מסמל? (במרכז העלילה עומד הפסוק שמבטא את שיאה: "וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים עַל שָׁאוּל". בנקודה הזו מתהפך הגלגל. מעורבות האל בניצחון על בני עמון נמצאת ברגע ששאול הופך למנהיג אמיתי, בפסוק ו)
  • מה משמעות המילה המנחה "כל" בפרק? (גם המילה המנחה "כל" מדגישה את ההיפוך. בתחילת הפרק היא משמשת כדי להדגיש את האיום המוחלט: נחש מאיים שינקר כל עין ימין, ואנשי יבש גלעד שולחים מלאכים בכל גבול ישראל, וכל העם בוכה. לעומת זאת, כאשר אנשי יבש גלעד אומרים לנחש שיעשה להם ככל הטוב בעיניו, אנו יודעים שהישועה בדרך, והיא מגולמת בסוף בשמחה הגדולה של כל העם בהמלכת שאול)

אפשר להציג לתלמידים את המבנה הכיאסטי של הפרק.

שיח בעל פה

נדון עם התלמידים:

  • מה דעתכם על הדרך שבה שאול מאיים על העם? האם האיום מוגזם או מוצדק?
  • "וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן הַשָּׂדֶה". מה אנחנו לומדים מכאן על שאול המלך? (למשל, שלמרות מעמדו הרם הוא לא מתגאה ועובד בשדה. אפשר גם להעלות את האפשרות ששאול שוחט את הבקר שלו עצמו כשהוא מאיים על העם שיתייצבו למלחמה)
  • מה ההבדל בין שאול לשאר השופטים שלמדנו עליהם בספר שופטים? גם הם הושיעו את העם מצרות. מה הופך את שאול למלך ולא לשופט? (כאן נחזור למילה המנחה "כל". בניגוד לשופטים, שפעלו כל אחד בשבט שלו או באזור מוגדר, שאול מגייס את כל ישראל למלחמה ויוצר סולידריות בין השבטים)
  • שימו לב לסוף הפרק: בפסוקים יד-טו מתואר חידוש המלוכה של שאול, מעמד שבו העם חוגגים את המלכתו של המלך החדש. מה במעשיו גרם לחידוש המלוכה? מה תרמה מנהיגותו לעם ישראל? (למשל, יצירת סולידריות וערבות בין השבטים דרך ההתגייסות למען אנשי יבש גלעד, זקיפת הקומה הלאומית ועוד)

מבט לחיים

  • איך נראה אדם ש"רוח אלוהים צולחת" עליו? מה זה אומר? האם זה יכול לקרות גם למנהיגים בימינו? האם זה יכול לקרות גם לאדם פרטי?

מהפסוק המספר על צליחת רוח אלוהים על שאול אפשר ללמוד שהוא אינו דמות של מנהיג "מוצלח" ש"נולד להנהיג". ההפך: הוא נחבא אל הכלים ובורח מן ההנהגה, ורק בפרק שלנו אנחנו קוראים על הרגע שבו חל השינוי, כשהוא מבין שהוא האדם הנכון במקום הנכון, וברגע של השראה וחזון לוקח את המושכות בידיים בעזרת רוח האלוהים שצולחת עליו.

אפשרות נוספת:
נצפה עם התלמידים בנאומו המפורסם של מרטין לותר קינג, "יש לי חלום", מדקה 4:41 ועד דקה 7:00. לאחר מכן נשאל:

  • כיצד נראה רגע שבו "רוח אלוהים צולחת" על מנהיג?
  • האם יש רגעים ביומיום שלנו שאתם יכולים לתאר ככאלו?
  • מה עוזר למנהיג לגייס אומץ ונחישות מבפנים גם בזמנים שההמון מבחוץ סוער, בוכה או מתנגד?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: קראנו על ניצחונו הראשון של שאול במלחמה מול נחש העמוני. זהו קרב שבו שאול מתגלה כמנהיג אמיץ ונועז, חכם, יצירתי וערכי. הוא מאחד את העם ומציל את אנשי יבש גלעד. המעשה מביא לחידוש ההמלכה שלו ברוב עם ובשמחה גדולה. עסקנו בסגולותיו של שאול כמנהיג נועז, שלא נרתע וברגע האמת סוחף את העם אחריו.
מיומנויות: סידור והשלמה של אירועים באופן כרונולוגי, איתור מידע וסידור הפסוקים במבנה כיאסטי.
מתודות: שיתוף אישי, סיעור מוחות על תכונות המנהיגות, צפייה בסרטון המציג רגע של מנהיגות מודרנית.

אפשר עוד...

הצעות להעשרה:

  • השקה בין סיפור פילגש בגבעה לפרקנו:
    שאול יוצר סולידריות לאומית עם אנשי יבש גלעד, ומבתר את הבקר ושולח אותו בכל גבול ישראל. שני המוטיבים מזכירים את הסיפור הכואב שחותם את ספר שופטים. אפשר לקרוא על הדמיון בין הסיפורים במאמר על שמואל א יא מאת רחל בורובסקי ובמאמר "פרשת פילגש בגבעה כפולמוס סמוי נגד מלכות שאול ואוהדיה, שופטים יט-כא", מאת יאירה אמית.
  • מנהיגות של יום יום:
    האם מנהיגות שמורה לאנשים העושים מעשים גדולים ויוצאי דופן, או שאפשר למצוא אותה גם ביומיום שלנו? אפשר לקבל השראה לדיון מהרצאת הטד "מנהיגות של יום-יום" מאת דרו דאדלי או מהסרטון "כוחה של מנהיגות" ביוטיוב.
  • מההופך אדם מן השורה למנהיג?
    עוד על התכונות היוצרות מנהיג אפשר לקרוא בכתבה "דמותו של מנהיג" מאת יורם שורק באתר נענע (בקישור).
  • אסטרטגיה בלחימה:
    אין זה העימות הצבאי הראשון בין עם ישראל לבני עמון. גם יפתח השתמש באסטרטגיות לחימה מולם בספר שופטים פרק יא, וניצח. אפשר לקרוא על הדמיון וההבדל בין הקרבות במאמר "דיפלומטיה ואסטרטגיה בשתי מלחמות עם בני עמון" מאת חיים גלעד.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מבנה כיאסטי
יש לי חלום
נאום "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג מתוך יוטיוב. הנאום נישא ב-28 באוגוסט 1963 בוושינגטון...
יש לי חלום

נאום "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג מתוך יוטיוב. הנאום נישא ב-28 באוגוסט 1963 בוושינגטון הבירה, על מדרגות אנדרטת לינקולן.

ענו על השאלות:

  • כיצד נראה רגע שבו "רוח אלוהים צולחת" על מנהיג?
  • האם יש רגעים ביומיום שלנו שאתם יכולים לתאר ככאלו?
  • מה עוזר למנהיג לגייס אומץ ונחישות מבפנים גם בזמנים שההמון מבחוץ סוער, בוכה או מתנגד?

קרדיט: פורסם ב-21 בינואר 2010 בידי Guideamac Arkadi

עונש מיידי
אמר רב יהודה אמר רב: מפני מה נענש שאול? מפני שמחל על כבודו. שנאמר: (שמואל...
עונש מיידי
"וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה, וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ." (י, כז)

איור: מיכל בן חמו. מתוך אתר 929

אמר רב יהודה אמר רב: מפני מה נענש שאול? מפני שמחל על כבודו. שנאמר: (שמואל א י, כז) ובני בליעל אמרו מה יושיענו זה ויבזוהו ולא הביאו לו מנחה ויהי כמחריש וכתיב (שמואל א יא, א) ויעל נחש העמוני ויחן על יבש גלעד וגו'… תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף כב עמוד ב
  • מה כוונת המדרש ב"מחל על כבודו"? על פי המדרש, מה המחיר המיידי על מעשיו של שאול?
הבעיה של שאול - מושלם מדי
"בן שנה שאול במלכו" (שמ"א יג, א) אמר רב הונא: כבן שנה- שלא טעם טעם...
הבעיה של שאול - מושלם מדי
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל הָעָם הַרְאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ ה' כִּי אֵין כָּמֹהוּ בְּכָל הָעָם, וַיָּרִעוּ כָל הָעָם וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ." (י, כד)

שמואל מושח את שאול' , אמן לא ידוע ,1873. מתוך: Charles Foster, "The story of the Bible from Genesis to Revelation…", 1873

"בן שנה שאול במלכו" (שמ"א יג, א) אמר רב הונא: כבן שנה- שלא טעם טעם חטא. אמר רב יהודה אמר שמואל: מפני מה לא נמשכה מלכות בית שאול? מפני שלא היה בה שום דופי, שאמר ר' יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: אין מעמידין פרנס על הצִבּוּר אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו. שאם תזוח דעתו עליו אומרים לו חזור לאחוריך. תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף כב עמוד ב
  • מה החיסרון של שאול על פי המדרש? נסו להסביר את ההיגיון שעומד מאחורי המדרש.
וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם
הסיפור מתחיל הרחק מכאן, ביבש גלעד בעבר הירדן המזרחי. נחש מלך עמון מאיים עליה במלחמה,...
וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם
"וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי יָבֵישׁ מָחָר נֵצֵא אֲלֵיכֶם וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם." (יא, י)

Olga_Angelloz / Shutterstock.com

מיקום העיר יבש גלעד. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן. © מטח

הסיפור מתחיל הרחק מכאן, ביבש גלעד בעבר הירדן המזרחי.

להמשך קריאה

נחש מלך עמון מאיים עליה במלחמה, ואנשי יבש גלעד מבקשים להמיר את החורבן הצפוי בשעבוד. אבל לנחש יש תנאים: "בְּזֹאת אֶכְרֹת לָכֶם בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל עֵין יָמִין" (פסוק ב). הנהגת יבש גלעד מבקשת פסק זמן של שבעה ימים כדי לחפש מושיע, "וְאִם אֵין מוֹשִׁיעַ אֹתָנוּ וְיָצָאנוּ אֵלֶיךָ" (פסוק ג). אנשי יבש גלעד, שהתבשרו על העזרה שבדרך, מנסים למשוך עוד זמן, ויש בפסוק גם משחק מילים קטן: "וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם". הומור מקראי שכזה. מתוך אתר מיזם 929

  • התבוננו במפה. היכן ממוקמת יבש גלעד ביחס לשאר שבטי ישראל?
  • מה מנסים יושבי יבש גלעד להרוויח בפנייתם לבני עמון: "מָחָר נֵצֵא אֲלֵיכֶם"?
כאיש אחד
אחרי תקופת השופטים השבטית, בני ישראל כולם מתאחדים בכוח ההנהגה של שאול. צרתם של אנשי...
כאיש אחד
"וַיִּקַּח צֶמֶד בָּקָר וַיְנַתְּחֵהוּ וַיְשַׁלַּח בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל בְּיַד הַמַּלְאָכִים לֵאמֹר אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵל כֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ, וַיִּפֹּל פַּחַד ה' עַל הָעָם וַיֵּצְאוּ כְּאִישׁ אֶחָד." (יא, ז)

IhorZigor / Shutterstock. com

אחרי תקופת השופטים השבטית, בני ישראל כולם מתאחדים בכוח ההנהגה של שאול.

להמשך קריאה

צרתם של אנשי יבש גלעד, ובמיוחד איומו של שאול: "אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵל כֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ", מצליחים לרתום את העם ליציאה למלחמה בעמון. צבא חזק של 330,000 איש מצליח להכות בעמונים מכה מוחצת. הפעולה המהירה של שאול ואנשיו מכניעה ומפלגת את העמונים: "וַיָּפֻצוּ וְלֹא נִשְׁאֲרוּ בָם שְׁנַיִם יָחַד" (פסוק יא).

  • הביאו דוגמה משלכם לביטוי "כאיש אחד". שלבו את הביטוי במשפט.
שאול מושיע את אנשי יבש גלעד
  באיור הלקוח מתוך תנ"ך מורגן המאויר, אחת היצירות המרשימות של ימי הביניים, מתואר הקרב...
שאול מושיע את אנשי יבש גלעד
"...וַיָּבֹאוּ בְתוֹךְ הַמַּחֲנֶה בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּכּוּ אֶת עַמּוֹן עַד חֹם הַיּוֹם, וַיְהִי הַנִּשְׁאָרִים וַיָּפֻצוּ וְלֹא נִשְׁאֲרוּ בָם שְׁנַיִם יָחַד." (יא, יא)

שאול מושיע את אנשי יבש גלעד, מתוך תנ"ך מורגן (מייקובסקי) המאוייר (ידוע גם כ"התנ"ך הצלבני"), 1250 בערך. The Morgan Library & Museum, Purchased by J. P. Morgan, Jr., 1916 MS M.638 (fol. 23v

 

באיור הלקוח מתוך תנ"ך מורגן המאויר, אחת היצירות המרשימות של ימי הביניים, מתואר הקרב של שאול נגד נחש העמוני להצלת אנשי יבש גלעד.

להמשך קריאה

בחלק העליון של האיור נראה שאול המלך דוקר בחרבו את נחש העמוני, וזה האחרון מנסה לברוח משדה הקרב. ברקע חיילי עמון ואנשי שאול נלחמים זה בזה. בצד ימין למעלה נראים אנשי יבש גלעד בשער העיר, ממתינים לתוצאות הקרב. בחלקו התחתון הימני של האיור נראית המשיחה של שאול המלך לאחר הניצחון בקרב, ובחלק התחתון השמאלי נראה שאול מקריב מנחה לאל.

שימו לב לפרטי האיור: ללבוש, לכלי המלחמה ולתיאור העיר.

  • אילו פרטים שלא מופיעים בפרק מופיעים באיור?
  • כיצד תקופת ימי הביניים, שבה נעשה האיור, משתקפת באיור?
גבעת שאול
  עיר זו היתה מרכז ליישובי שבט בנימין וחרבה במלחמת שבטי ישראל בשבט בנימין, בעקבות...
גבעת שאול
"וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים גִּבְעַת שָׁאוּל… וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן הַשָּׂדֶה..." (יא, ד-ה)

Lane-Poole, Stanley, "הגבעה" (תאלל אל פול), 1880. איור מתוך: Picturesque Palestine, Sinai and Egypt, D. Appleton New York 1883. מתוך ויקשיתוף

 

עיר זו היתה מרכז ליישובי שבט בנימין וחרבה במלחמת שבטי ישראל בשבט בנימין, בעקבות ההתעללות של אנשי הגבעה בפילגש האורח (שופטים יט-כ).

להמשך קריאה

גבעה היא גבעת שאול, העיר המרכזית בין ערי בנימין ומקום מושבו של שאול המלך, מצויה על פי הזיהוי המקובל היום בתל אל פול – גבעה נישאה בצד הדרך הראשית המובילה מירושלים לשכם, כשישה ק"מ צפונית לירושלים.

משה גרסיאל ושמואל אברמסקי (עורכים), עולם התנ"ך – שמואל א, 1996-1993, עמ' 110. © כל הזכויות שמורות לדברי הימים – הוצאה לאור.

  • במקום הקרוי גבעה / גבעת שאול, התרחשו שני אירועים דרמטיים בקורות שבט בנימין. על אחד מהם קראנו בפרק, מהו האירוע השני? ובאיזו תקופה התרחש?
יבש גלעד
העיר יבש גלעד שכנה בעבר הירדן המזרחי, מול בית שאן, והייתה ממוקמת כנראה באזור ואדי...
יבש גלעד
"וַיַּעַל נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי וַיִּחַן עַל יָבֵישׁ גִּלְעָד..." (יא, א)

מפה של מלחמת יבש גלעד. כל הזכויות בעולם התנ"ך שייכות לד"ר יהודה עתי.

העיר יבש גלעד שכנה בעבר הירדן המזרחי, מול בית שאן, והייתה ממוקמת כנראה באזור ואדי יַבַּאס של ימינו, ששמו מעיד על קשר לשם המקראי "יבש".

להמשך קריאה

יבש גלעד ידועה מִפָּרָשַׁת פילגש בגבעה. לפי שופטים כא, ח-יד, לא הצטרפו בני עיר זו אל שאר שבטי ישראל למלחמתם בבני בנימין, ולכן נענשו יושביה בעונש חמור – בית ישראל היכו אותם לפי חרב, וארבע מאות בתולות מקרבם ניתנו לבני בנימין. הסיפור הזה ומקורות נוספים מעידים שתושבי יבש היו קרובים קרבת דם למשפחות בנימין. כפי שמסופר בשמואל א יא, שליחיהם של זקני יבש גלעד באו לגבעת שאול וביקשו משאול לחוש לעזרת עירם ולהצילה מידי נחש העמוני, ששם עליה מצור. שאול נענה לבקשתם. מסתבר שצרתם של אנשי יבש נגעה לליבם של שאול ובני בנימין. שאול אסף במהירות חַיִל רב, וספר את העם במקום ששמו בזק, שנמצא בקרבת מעברות הירדן. במשך הלילה עבר עם צבאו לגלעד, ובאשמורת הבוקר הפתיע את מחנה בני עמון שצרו על יבש ועד צהרי היום היכה אותם מכה ניצחת. כשנפלו שאול ובניו במלחמתם בפלשתים בהר הגלבוע, עשו עימהם אנשי יבש גלעד חסד אחרון והביאו אותם לקבורה ( שמואל א לא, יא-יג). על פי: בנימין מזר, אנציקלופדיה מקראית: אוצר הידיעות של המקרא ותקופתו – ג: חבב – יתת, 1965, עמ' 459. © כל הזכויות שמורות למוסד ביאליק, ירושלים.

  • מה מוסיף קטע הטקסט על הקשר בין שאול לבין תושבי יבש גלעד?
קציר חיטים
  זמן קציר הביכורים, החל בתקופת הקיץ, וכן הזמן שבו מסיימים לאסוף את היבול, הם...
קציר חיטים
"הֲלוֹא קְצִיר חִטִּים הַיּוֹם אֶקְרָא אֶל ה' וְיִתֵּן קֹלוֹת וּמָטָר, וּדְעוּ וּרְאוּ כִּי רָעַתְכֶם רַבָּה אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם בְּעֵינֵי ה' לִשְׁאוֹל לָכֶם מֶלֶךְ." (יב, יז)

חברי קיבוץ גבעת חיים מאוחד משתתפים בקציר בחג העומר, צולם בשנים 1935 עד שנת 1945. ארכיון גבעת חיים מאוחד, מתוך אתר פיקיויקי

קציר ציר חיטה בשדה של קיבוץ דביר, בנגב. צילום: יעקב סער, לע"מ

 

זמן קציר הביכורים, החל בתקופת הקיץ, וכן הזמן שבו מסיימים לאסוף את היבול, הם זמנים של שמחה לאיכר.

להמשך קריאה

במקרא שמחת הקציר היא דוגמה לשמחה גדולה, שכן בזמן זה האיכר מודה על פרי עמלו הרב.
וכיצד ייתכן גשם בתקופת קציר החיטים?
בפרק יב שמואל מזכיר שחובת הציות לאלוהים חלה גם על העם וגם על המלך. שמואל רוצה שהעם יבין שהוא בבעיה, ואומר: "הֲלוֹא קְצִיר חִטִּים הַיּוֹם אֶקְרָא אֶל ה' וְיִתֵּן קֹלוֹת וּמָטָר וּדְעוּ וּרְאוּ כִּי רָעַתְכֶם רַבָּה אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם בְּעֵינֵי ה' לִשְׁאוֹל לָכֶם מֶלֶךְ" (פסוק יז). האות מתגשם, אלוהים אכן נותן קולות (כנראה בצורת רעמים) ומטר בתקופת הקיץ. העם נחרד מהמסר ומבקש מהנביא להתפלל בשבילו.

  • בתקופת הקציר החקלאי זוכה ליהנות מפרי עֲמָלוֹ. מה המשמעות של גשם בתקופה זו עבור החקלאי?
ברית
  במקרא ברית היא התחייבות בשבועה בין שני צדדים, ולה שני ביטויים מרכזיים: ברית בין...
ברית
"וַיַּעַל נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי וַיִּחַן עַל יָבֵישׁ גִּלְעָד וַיֹּאמְרוּ כָּל אַנְשֵׁי יָבֵישׁ אֶל נָחָשׁ כְּרָת לָנוּ בְרִית וְנַעַבְדֶךָּ." (יא, א)

מלך ישראל משתחווה בפני המלך שלמנאסר השלישי מאשור, האובליסק השחור של שלמנאסר השלישי מנמרוד (בסביבות שנת 827 לפנה"ס. מאוסף המוזיאון הבריטי (לונדון). צילום: Steven G. Johnson, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

 

במקרא ברית היא התחייבות בשבועה בין שני צדדים, ולה שני ביטויים מרכזיים: ברית בין בני אדם, ובכלל זה בין שליטים ובין עמים המתחייבים לחיות בשלום זה לצד זה ולהגן זה על זה, וברית בין האל לאדם, ובמיוחד בין האל לבין עמו ישראל.

להמשך קריאה

במקרא מתוארות גם בריתות בין בני אדם יחידים, שבטים או עמים, כאשר שני צדדים אינם במעמד שווה, והברית מבוססת על הַכְפָּפָתוֹ של הצד החלש, הנשלט, לצד החזק, השליט. כך, לדוגמה, ביקשו אנשי יבש גלעד לכרות ברית עם נחש מלך עמון (שמואל א יא, א).

מעובד על פי: טריה פיליפ ומתיה קם, "ברית (במקרא)", לקסיקון לתרבות ישראל. © כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית

  • מה אפשר ללמוד על מצבם של אנשי יבש גלעד מניסיונם לכרות ברית עם מלך עמון?
  • יש הטוענים כי תשובתו של נחש העמוני: "בְּזֹאת אֶכְרוֹת לָכֶם בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל עֵין יָמִין", נגועה בסרקזם*. הסבירו טענה זו.

*סרקזם – לעג מר, צחוק ארסי ועוקצני. (הגדרה – מילון רב-מילים של חברת מלינגו). © כל הזכויות שמורות למלינגו.

חדשות התנ"ך: המלך הראשון
צפו החל מדקה 6:57 וענו על השאלה: האם הסרטון מסכם בצורה נכונה את דמותו של...
חדשות התנ"ך: המלך הראשון
"כֹּה תֹאמְרוּן לְאִישׁ יָבֵישׁ גִּלְעָד מָחָר תִּהְיֶה לָכֶם תְּשׁוּעָה כְּחֹם הַשָּׁמֶשׁ וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים וַיַּגִּידוּ לְאַנְשֵׁי יָבֵישׁ וַיִּשְׂמָחוּ." (יא, ט)

צפו החל מדקה 6:57 וענו על השאלה:

  • האם הסרטון מסכם בצורה נכונה את דמותו של שאול? אם לא, מה חסר בו כדי להציג את דמותו בצורה מלאה?

קרדיט: חדשות התנ"ך: המלך הראשון / חינוכית ראשונים בעולם

הסיפור בדימויים
נחש העמוני מוצג בסרטון באמצעות דימוי של נחש החונק את יבש גלעד. איזה דימוי משמש...
הסיפור בדימויים
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לֹא יוּמַת אִישׁ בַּיּוֹם הַזֶּה כִּי הַיּוֹם עָשָׂה ה' תְּשׁוּעָה בְּיִשְׂרָאֵל." (יא, יג)

נחש העמוני מוצג בסרטון באמצעות דימוי של נחש החונק את יבש גלעד.

  • איזה דימוי משמש להצגת שאול?
  • אילו כישורים/יכולות מפגין שאול בפרק? בססו את דבריכם מהכתוב.

קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו / 929 תנ"ך ביחד