התמודדות יהושע עם הכישלון בעי
פרק ז
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- מה היה הכיבוש האחרון של בני ישראל בארץ? (יריחו)
נקרין על הלוח את המפה המדגימה את התקדמותם של ישראל מתוך גוגל מפות (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור). נראה על הלוח את המרחק שעשו בני ישראל עד כה, מפרק א ועד פרק ז. נספר שהיום נלמד על הניסיון לכיבוש העי, ועל התוצאה הלא צפויה.
נקרין על הלוח את פסוק א בפרק ז ונדגיש את הביטוי "וַיִּקַּח… מִן הַחֵרֶם". ניזכר שבפרק ו פסוקים יז-יח יהושע ציווה באזהרה חמורה את העם לא לקחת מהחרם.
נכתוב על הלוח את המילה 'חרם' ונשאל:
- מה משמעות המילה 'חרם' בימינו? (כשמחרימים מישהו נמנעים מקשר אתו: לא מדברים אתו, לא קונים ממנו וכן הלאה)
- מה לדעתכם הכוונה במילים "וַיִּקַּח… מִן הַחֵרֶם" בהקשרן בפרק? (עכן לקח משלל יריחו שהוקדש לאוצר ה'. כאן משמעות ה'חרם' היא שלל מוקדש לה')
- מה לדעתכם תהיה התוצאה של התנהגות כזאת?
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-יד, נקרא אותם יחד בהטעמה ונסביר את המילים הקשות. לאחר הקריאה הראשונה נבקש מהתלמידים למצוא תשובה לשאלה:
- כיצד הושפע כיבוש העי ממעשהו של עכן?
נשמע במליאה את התשובה.
מבט שני
נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים שני תיאורים של חטא של מישהו מבני ישראל או של כל העם. נדגיש על הלוח בצבע את פסוקים א ויא. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) וננחה אותם לענות על השאלות במחברת. נשמע בכיתה את התשובות.
מבט שלישי
כעת נתמקד בשיחה בין יהושע ובין אלוהים.
נחלק את התלמידים לזוגות וננחה אותם לקרוא את פסוקים ז-יא ולהכין הצגה קצרה שמתארת את השיחה בין יהושע לאלוהים במילותיהם. נראה בכיתה כמה מן ההצגות.
נשאל את התלמידים:
- לפי מה שראינו, מה יהושע עושה כשהכיבוש נכשל? (הוא פונה לאלוהים בשאלה: מה השתבש? למה הפעם לא עזרת לנו להצליח?)
- מה אתם חושבים על התגובה של יהושע? (זוהי תגובה יפה של מנהיג, שבמקום להאשים את העם או את אלוהים הוא יוצא מנקודת הנחה שיש סיבה לכישלון ומנסה לברר מהי)
נספר שפנייתו של יהושע לאלוהים לאחר הכישלון מתבססת על יחסי האמון שלו עם אלוהים – הוא מניח שאלוהים לא הכשיל אותם סתם כך.
מבט לחיים
נערוך בכיתה 'ערב כישלונות צעירים' – נבקש מהתלמידים לחשוב על משהו שהם נכשלו בו בזמן האחרון, ונזמין תלמידים שמעוניינים לספר לכל הכיתה על "כישלון מפואר" שהיה להם. (המורה יכול לספר כישלון מפואר משלו, לצורך השראה ודוגמה). כשהתלמידים יסיימו את סיפוריהם הכיתה תמחא כפיים למי שמספר.
נדגיש שכישלונות הם חלק טבעי מהחיים, וצריך לדעת לקבל אותם, לבדוק איפה טעינו ומה צריך לשפר ולנסות שוב.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הניסיון הראשון לכיבוש העי, על הפתעת הכישלון ועל ההבנה של יהושע שמישהו מהעם כנראה חטא ובגד בהסכמת העם שלא לקחת מן החרם.
מיומנויות: קראנו מפה, ענינו על שאלות הבנה במחברת.
מתודות: כתבנו דיאלוג פרשני המבוסס על הפרק, הופענו עם סיפור אישי מול כל הכיתה.