"וָאֶתְחַנַּן"
פרק ג, כג-כט
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים כי בשיעורים הקודמים התחלנו ללמוד את נאומו המסכם של משה. קראנו על עם ישראל, שחשש להילחם ולכבוש את הארץ ונענש בכך שרק הדור הבא ייכנס לארץ, והנה הגיעה העת להיכנס לארץ.
נציג לתלמידים תמונות של רגשות.
נזהה את הרגשות בתמונות ונשאל:
- מתי אנחנו מרגישים רגשות אלה?
נבקש מהתלמידים להקשיב לקריאת הפסוקים ולשער אילו רגשות מהרגשות שבתמונות מתאימים לפסוקים.
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים כג-כט בפרק ג ונסביר מילים קשות:
- פסוק כד: "הַחִלּוֹתָ" – התחלת;
- פסוק כו: "וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי" – ה' כעס עליי.
נשאל את התלמידים:
- אילו תמונות מתאימות לרגשות המובעים בפסוקים?
פסוקים כג-כה – תחינה, פסוקים כו–כז – אכזבה.
מבט שני
נשאל את התלמידים שאלות הבנה:
- מה משה מבקש? (שתי בקשות – להיכנס אל הארץ ולראות אותה)
- מה התשובה שהוא מקבל? (סירוב)
- איזו מילה מבטאת את השתוקקותו של משה להיכנס לארץ? ("וָאֶתְחַנַּן")
- מי יוביל את העם בכיבוש הארץ? (יהושע)
- באיזה הקשר נוסף הופיע יהושע בדברי משה? (אחד משני המרגלים היחידים שלא נגזר עליהם למות במדבר)
מבט שלישי
משה מתחנן לאלוהים לתת לו להיכנס אל הארץ והאלוהים מסרב.
- איך לדעתכם הרגיש משה?
נקרין בכיתה תמונה המייצגת "קולות פנימיים".
פעמים רבות אנחנו מתלבטים איך להגיב, ובמהלך ההתלבטות חולפים בראשנו טיעונים בעד או נגד תגובה מסוימת. אנחנו יכולים להניח שגם בראשו של משה חלפה ההתלבטות אם להתנגד להחלטה של אלוהים ולנסות לבטל אותה, או לקבל אותה כפי שהיא.
נתחלק לשתי קבוצות, קבוצה אחת תנסח את הטיעונים שמשה יכול היה לומר לעצמו כדי להשתכנע לצאת נגד ההחלטה של אלוהים, וקבוצה שנייה תנסח את הטיעונים שמשה יכול היה לומר לעצמו בעד ההחלטה של אלוהים.
לרשותה של כל קבוצה דף ובו מגוון מקורות שבהם יוכלו להיעזר בניסוח הטיעונים. דף הטיעונים של קבוצה ב קל יותר ועל כן נשתדל לתת לתלמידים המתקשים את דף זה ולתלמידים החזקים את הדף של קבוצה א (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נערוך את הדיון במליאה, כל קבוצה תציג את הטיעונים שלה. נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על התנהגותו של משה שבחר לקבל את החלטתו של אלוהים, אף על פי שאלוהים סירב לדבר שרצה יותר מכול?
מבט לחיים
נסכם: משה מתחנן בפני אלוהים שיאפשר לו להיכנס אל הארץ. נזמין תלמידים לספר אם התחננו בתקופה האחרונה לדבר מה.
- למי התחננתם?
- מה התשובה שקיבלתם ומדוע?
- האם נענתם ב"לא" שהיה מוצדק?
- איך הרגשתם?
תלמידים שיהיו מעוניינים יוכלו להמחיז מקרה לדוגמה מול הכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: משה מספר על בקשתו לעבור ולראות הארץ, אך נענה ברשות לראותה בלבד, ועליו לצוות על יהושע למלא את מקומו.
מיומנויות: השוואת מקורות והבנת פרשנויות מנוגדות, כתיבת דעה מנומקת.
מתודות: עיון בתצלומים, דיון דילמה והמחזה.