סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וכי האדם יראה לעיניים"

פסוקים א-יג

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

שמואל, שעדיין מתאבל על גורלו של שאול, נשלח על ידי אלהים לחפש לו מחליף מקרב בני ישי. בתוך תהליך החיפוש נראה כי גם שמואל, כמו רוב בני האדם, מתרשם בעיקר ממראה חיצוני או ממוסכמות חברתיות. ההדגשה של אלהים כי דווקא התכונות הפנימיות הן אלו שמעניינות אותו בבחירת מנהיג מעבירה מסר חשוב ורלוונטי לקוראים עד היום. מתוך הדיון בפסוקים נצא לבחון גם את היחס בין תכונות פנימיות לחיצוניות בעולמם של התלמידים ובתרבות שלנו כיום.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה- תכונות פנימיות וחיצוניות:
משימה – כל תלמיד יכתוב במחברת שתי תכונות שמאפיינות אותו – אחת חיצונית ואחת פנימית. נסביר:

  • תכונה חיצונית – תכונה שניתן לראות עלינו במבט מבחוץ, גם אם לא מכירים אותנו. למשל – גבוה, שיער ארוך, רץ מהר, קול יפה וכו'.
  • תכונה פנימית – תכונה שלא ניתן לראות עלינו מבחוץ ולמעשה צריך להכיר אותנו לעומק כדי לפגוש תכונה זו. למשל: נדיב, אכפתי, חכם, יצירתי וכו'.

דיון:

  • מי רוצה לשתף את התכונות שכתבתם? (נעשה רשימה על הלוח של תכונות חיצוניות מול פנימיות)
  • איזו תכונה לדעתכם מאפיינת אתכם יותר – הפנימית או החיצונית?
  • אילו תכונות לדעתכם חשובות יותר כשאנחנו מסתכלים על אנשים אחרים? פנימיות או חיצוניות?
  • אילו תכונות חשובות יותר כאשר אנחנו בוחרים מנהיג?

אפשרות שנייה- דיון במליאה:

  • מהן תכונות חיצוניות ותכונות פנימיות?
  • מה לדעתכם יותר חשוב שיהיה לכם – תכונות פנימיות או חיצוניות?
  • במה בני נוער עסוקים יותר – בפנימי או בחיצוני? כיצד זה בא לידי ביטוי?
  • כיצד התרבות שלנו היום מדגישה דווקא את החיצוניות? (פרסומות, "סלבים", מדיה חברתית ועוד…)

הזמנה לקריאה

כרטיס כניסה לפרק: התלמידים יקראו באופן עצמאי את שמ"א טז, פס' א-ז, ויענו על שאלות "כרטיס כניסה" – שאלות איתור מידע פשוטות יחסית למפגש ראשוני עם הפרק או לחילופין המורה תקרא את הפסוקים ותסביר את המילים הלא מובנות ולאחר מכן התלמידים יענו על השאלות:

  1. מדוע אלהים מבקש משמואל למלא את קרנו בשמן (פס' א)? (על מנת שילך למשוח מלך חדש)
  2. ממה שמואל חושש ומהו הפתרון שאלהים מציע (פס' ב-ג)? (שמואל חושש ששאול ישמע ויהרוג אותו, אלוהים מציע שיגיד שבא לזבוח לאלוהים)
  3. מדוע חשב שמואל שאליאב הוא המלך המיועד (פס' ו-ז)? (מראה, גבה קומה)

לאחר העבודה נעבור יחד עם התלמידים על תשובותיהם ונבהיר את המתרחש בפסוקים.
חשוב להתייחס גם לביטוי "עַד מָתַי אַתָּה מִתְאַבֵּל אֶל שָׁאוּל" (פס' א) המחזיר אותנו לפרק הקודם – לשמואל עדיין קשה להתמודד עם גורלו הקשה של שאול – המלך הראשון, שהוא מינה במו ידיו.

נתמקד בפס' ו-ז. נקרא את הפסוקים במליאה, חשוב להבהיר את הביטוי "אך נגד ה' משיחו" – הביטוי אמנם לא מנוסח באופן ממש ברור, אבל ברור לנו גם מההקשר שהכוונה היא ששמואל חושב שאליאב מתאים להיות למלך. נעתיק את פסוק ז על הלוח:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל:
אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ וְאֶל-גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ–כִּי מְאַסְתִּיהוּ
כִּי לֹא, אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם—
כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם,
וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב"

מומלץ להעתיק את הפסוק ללוח במבנה הבא ולנתח (עם טושים בצבעים שונים) את הנקודות הבאות מתוך הפסוק:

  • "אל תבט אל מראהו…" – מהן התכונות של אליאב שגרמו לשמואל לחשוב שאליאב ראוי למלוך? (גובה ומראה מרשים)
  • "כי האדם יראה לעינים" – מה אומר אלהים על האופן בו בני אדם רואים בני אדם אחרים? איך זה מתקשר לדיון שלנו בתחילת השיעור? האם זה לא מפתיע ששמואל, המנהיג החכם והמנוסה מושפע גם הוא כל כך ממראה חיצוני? (ה' מציג כאן כלל מכליל – לפיו בני אדם מתמקדים בתכונות חיצוניות בעוד הוא מתמקד בפנימיות).
  • "וה' יראה ללבב" – כיצד ניתן "לתרגם" את הביטוי הזה? מה בדיוק ה' רואה בלבב? האם לבני אדם יש יכולת לראות ל"ללבב" כמו ה'?
  • מילה מנחה: ניתן להדגיש בצבע נוסף את המילים משורש ר.א.ה שמופיעות ארבע פעמים בפסוק זה ופעם אחת בפס' ו. שורש ר.א.ה מתבלט כאן כשורש מנחה, נשאל את התלמידים: מה משמעות החזרה על שורש זה לדעתכם? מה היא תורמת לפסוקים?

דרך החיפוש של שמואל בבית ישי, אנו לומדים כאן שיעור חשוב על הדברים החשובים באמת בעיני ה', ועל הדברים הלא חשובים שמעסיקים בני אדם. שמואל מחפש מישהו בעל מראה ייצוגי ומרשים כדי להיות המלך הבא, אך ה' מדגיש כי המראה איננו רלוונטי, אלא הלב: התכונות הפנימיות והעמוקות של האדם.

נקרא פס' ח-יג. מתואר כאן סוג של טקס למציאת המלך הבא. נשאל: מדוע לדעתכם ישי לא לקח בחשבון את בנו הקטן דוד מתחילת המפגש עם שמואל?
נעתיק על הלוח את פס יב, הפסוק בו דוד מופיע לראשונה:
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ
וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם-יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי"

כיצד מתואר דוד במפגש הראשון של הקורא אתו? נבאר מילים לא ברורות: "אדמוני" – צבע עורו/שערו אדום. "טוב ראי" – נראה טוב.

  • שאלה למחשבה ודיון: האם זה לא מוזר שאחרי כל מה שקראנו בפס' ז, דוד מתואר כאן רק באמצעות תכונות חיצוניות? כיצד ניתן להסביר זאת?

מבט לחיים

אפשרות ראשונה:
נחלק את הכיתה לקבוצות קטנות של 5-6 תלמידים.

  • חשבו בקבוצה – מדוע פסל ה' את שבעת אחיו של דוד? מה הייתה התכונה הפנימית שהוא ראה אצל כל אחד מהם?

המחיזו את המעמד – שמואל נמצא בבית ישי ובניו עוברים מולו אחד אחד.

אפשרות שנייה: "כי האדם יראה לעיניים" – האמנם?

בפרק אלהים מציג קביעה בנוגע לבני אדם ולמה שמעניין אותם ברגע שהם פוגשים אדם אחר. נזכיר את הנאמר בפס' ז: " כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב". ננסה לבחון יחד את האמירה בפסוק אל מול מציאות חיינו כיום.

  • הפסוקים מתייחסים למגבלות האדם בכך שהוא אדם, ואין לו יותר ממה שעיניו רואות. חשבו על מצב מחייכם שמדגים את המשפט הזה או סותר אותו.
  • האם אתם חושבים שקיימת גם חשיבות לתכונות חיצוניות? באילו מצבים?
  • איזה מסר/לקח אתם יכולים לקחת מהפרק לחיים האישיים שלכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הכרנו לראשונה את דמותו החשובה של דוד בן ישי וקראנו על תהליך בחירתו הייחודי. דיברנו על תכונות חיצוניות ופנימיות ועל כך שלרוב בני אדם מתרשמים דווקא מהדברים החיצוניים.
מיומנויות: מילה מנחה, קריאה עצמית ומענה על שאלות איתור מידע ("כרטיס כניסה").
מתודה: ניתוח פסוקים על הלוח, המחזה פרשנית.

אפשר עוד...
  • "ושמע שאול והרגני" (שמ"א טז ב): פסוק מעניין שמעלה שאלות בנוגע ליחסי הסמכות בין המלך לבין הנביא. האם שמואל באמת חושש לחייו? האם אין ביכולתו של אלהים להגן על נביאו?
  • המלכת דוד ועקדת יצחק: קיימות מספר הקבלות בין שליחותו של שמואל להמלכת דוד בפרק זה לבין שליחותו של אברהם בעקידת יצחק (בראשית כב). ההשוואה לאברהם מעמידה את שמואל באור ביקורתי – ניתן להתעמק בהשוואה בעזרת מאמרו של אמנון בזק. ["פרק טז – משיחת דוד", אמנון בזק, בית המדרש הווירטואלי שליד ישיבת הר עציון]
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דָוִד הרועה
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ...
דָוִד הרועה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

איור: מיכל בן חמו

לקריאת המדרש
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ מִמִּכְלְאֹת צֹאן" (שם עח, ע). מַהוּ "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? – שֶׁהָיָה דָּוִד כּוֹלֵא אֶת הַצֹּאן אֵלּוּ מִפְּנֵי אֵלּוּ. הָיָה מוֹצִיא הַגְּדָיִים וּמַאֲכִילָם רָאשֵׁי עֲשָׂבִים, שֶׁהֵם רַכִּים, מוֹצִיא הַתְּיָשִׁים [הזקנים] וּמַאֲכִילָם אֶמְצָעָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא בֵּינוֹנִי, מוֹצִיא הַבַּחוּרִים [הצעירים והחזקים] וּמַאֲכִילָם עִקָּרָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כּוֹחוֹ – יָבוֹא וְיִרְעֶה צֹאנִי, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל; זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" (שם שם, עא). מדרש שמות רבה, פרשה ב, ב; מדרש ילקוט שמעוני לתהילים, תתכג
  • על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
  • לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
הרואה שאינו נראה
"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה...
הרואה שאינו נראה
"וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב... וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל… כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוקים ו-ז)

משיחת דוד על ידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, מאה שלישית לספירה. מתוך ויקישיתוף

"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה קורא עצמך "רואה"? אני מראך דבר שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו מלא קרנך שמן, ויאמר ה' אל שמואל: אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם, טז ז). ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קח
  • המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.

כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0

התמו הנערים?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה...
התמו הנערים?
"יֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

Aaron Amat / shutterstock.com

אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!

להמשך קריאה

שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.

  • האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית

כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך...
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוק ז)

piick / shutterstock.com

שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).

להמשך קריאה

הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).

מתוך מיזם 929

כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

  • לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
דוד יפה עיניים
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א...
דוד יפה עיניים
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי, וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא." (פסוק יב)

אבל פן, דוד, פסטל, 1952. © באדיבות משפחת האמן

כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.

להמשך קריאה

התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."

יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.

  • האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול עֵר,...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"הָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (פסוק כג)

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
בית לחם יהודה
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על...
בית לחם יהודה
"וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' וַיָּבֹא בֵּית לָחֶם, וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר שָׁלֹם בּוֹאֶךָ." (פסוק ד)

Chéreau, Jacques le jeune, מפה של בית לחם, מאה 18 בערך. אוסף המפות ע"ש ערן לאור הספריה הלאומית, ירושלים.

בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.

  • על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
רמה - מקום מושבו של שמואל
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של...
רמה - מקום מושבו של שמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

© מטח

מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).

להמשך קריאה

שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.

  • התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
כתובת בית דוד מתל דן
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר...
כתובת בית דוד מתל דן
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

כתובת בית דוד. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים. באדיבות רשות העתיקות

כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.

להמשך קריאה

הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.

  • מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
כינור דוד
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים...
כינור דוד
"...וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ..." (פסוק כג)

פסיפס דוד מנגן בנבל, מבית הכנסת היהודי בעזה . באדיבות רשות העתיקות

נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.

  • איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
הפרק באיורים
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא. האם הוא גורם לכם להזדהות עם...
הפרק באיורים
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל, וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'."

הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.

  • האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
  • האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד

דוד וסיפור סינדרלה
סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה...
דוד וסיפור סינדרלה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה את הצאן. דווקא מי שבכלל לא רצו להביאו אל הנסיך, כלומר אל הנביא, מתגלה כנבחר.

  • מה ההשוואה בין הסיפורים מדגישה בנוגע לדמותו של דוד?

קרדיט: טריילר רשמי- סינדרלה- דיסני. ערוץ היוטיוב של Cinemaisrael. באישור דיסני ישראל