סגור תצוגת כיתה
הפרק

שאול, דוד ורוח ה'

פסוקים יד-כג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך הוראה זה ננתח את השינוי החד שמתרחש לאחר משיחתו החשאית של דוד למלך – רוח ה' עוזבת את שאול ונוחתת על דוד – נבחן את ההשפעות של המעבר הזה על שאול ועל דוד. בתוך כך נשים לב להתנהלותו הפסיבית של שאול לעומת עבדיו, ולתחושה כי יש בפרק הכוונה מגבוה שהיא מעבר ליד המקרה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה-מה עושים כשאין מצב רוח?
אין בעולם אדם שהוא רק שמח כל הזמן. טבעו של האדם הוא לחוות עליות ומורדות רגשיות – ככה אנחנו בנויים. נשאל את התלמידים:

  • האם קורה לכם ש"אין לכם מצב רוח"? איך זה מתבטא? מה אתם מרגישים?
  • מה משפיע על מצב הרוח שלכם?
  • מה אתם נוהגים לעשות כשאתם נקלעים למצב כזה? מה עוזר לכם לצאת מזה?

אפשרות שנייה-אלהים איתנו:
נבקש מהתלמידים לחשוב ולהעלות ביטויים מחיי היומיום (כולל סלנג) בהם מוזכר אלהים. נערוך רשימה על הלוח. דוגמאות לביטויים: "בעזרת השם", "יש אלהים", "אלהים שונא אותי" וכו'. נדון:

  • לפי הביטויים שראינו – מה גורם לאנשים לחוש ש"אלהים איתם"? האם אתם חושבים שזה נכון?
  • האם אתם מאמינים שאלהים מתערב בחיי היומיום שלנו?

נסכם – היום השאלות שהעלינו נוגעות לאמונה האישית של כל אחד ואחד, אולם התפיסה בתנ"ך היא שאלהים אכן מתערב ומשפיע על המתרחש ולעתים גם על החיים של אנשים ספציפיים, כפי שנראה בפרק.

הזמנה לקריאה

נקרא פס' יג-כג. נכתוב על הלוח את פס' יד לצד חלק מפס' יג ונשווה. לטובת המשך המהלך מומלץ לייחד חצי אחד של הלוח (ורצוי – צבע טוש אחר) לדוד וחצי שני לשאול.
"וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה" (פס' יג)
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל | וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'" (פס' יד)

  • מה בעצם אומרים הפסוקים?
  • איזה מעבר מתואר בשני הפסוקים הללו?
  • מהי רוח רעה? מהי רוח ה'?

משימה- רוח ה' ומנהיגי עם ישראל:
עיינו במראי המקום הבאים ורשמו בקצרה במילים שלכם מה מתואר בכל פסוק. חפשו מילים וביטויים שחוזרים על עצמם: במדבר כז פס' יח, שופטים ג פס' ט-י, שופטים יא פס' כט.

  • מה משותף לכל הפסוקים המוזכרים וגם לפרק שקראנו?
  • מי הם האנשים המוזכרים בקטעים ומה תפקידם?

רוח ה' מוזכרת פעמים רבות בהקשר של מנהיגי עם ישראל – נראה כי במקרים רבים רוח ה' שורה על מנהיגי העם ומסייעת להם בתפקידם – להושיע את עם ישראל ולהוביל אותו בבטחה. מהשוואה זו ניתן להסיק כי ל"מעבר" של רוח ה' משאול לדוד יש משמעות רבה, יתכן והיא מסמלת את מעבר "שרביט המנהיגות" משאול לדוד.
אפשרות להרחבה: מדרש חז"ל מוסיף זווית נוספת על מעברי המנהיגות בעם ישראל (ראו ב"אפשר עוד").

"רוח-רעה מאת ה'":

  • מהי לדעתכם "רוח רעה"? כיצד היא משפיעה על שאול?

לא לגמרי ברור מהי הרוח הרעה שנחה על שאול וכיצד היא משפיעה על התנהגותו ותחושותיו, אך ברור שהרוח הרעה איננה דבר טוב, וכי היא מייסרת את שאול. זו בעצם הבעיה המרכזית בחלק הזה של הפרק.
נכתוב על הלוח בצד של שאול: הבעיה – על שאול נחה רוח רעה.

נקרא פס' טו-כג: מי "מאבחן" את הבעיה של שאול ומציע לה פתרון? כיצד שאול מגיב להצעות של עבדיו בפסוקים טז ו-יח? מה ניתן ללמוד מכך על דמותו של שאול בפרק?

נכתוב על הלוח: האבחנה – "רוח-אלהים רעה" פוגעת בשאול.

נכתוב (בצד הלוח של דוד): הפתרון – דוד מנגן בכנור וגורם לשאול להרגיש טוב.

  • מה גרם לשאול לבחור בדוד לנגן לו?
  • חשבו – מדוע דווקא דוד מצליח לגרום לשאול להרגיש טוב יותר? האם יש כאן קשר למעבר של רוח ה'?

משימה- רוח ה' ו"יד מכוונת":
התלמידים יקראו שוב את הפסוקים יד-כג וינסו למצוא לפחות רמז אחד למעורבות של רוח ה'/ יד מכוונת שמובילה את ההתרחשות בפרק לכיוון הנכון.
תשובות אפשריות: העובדה שדוד הוא "במקרה" זה שמגיע לשרת קרוב לשאול, התכונות החדשות שמתגלות בדוד בפס' יח ועוד.

למורה: בפרק יש יד מכוונת/השגחה עליונה שמובילה את מהלך העניינים ומביאה אותנו בסוף הפרק למצב שבו דוד (המלך הבא שכבר נמשח בחשאי) מנגן בפני שאול (המלך הנוכחי שגורלו כבר נגזר) ומקל על ייסוריו. פסוק כג מתאר תמונה יפה ושלווה, שאיננה מסגירה את היחסים הסוערים הצפויים בין דוד ושאול בהמשך הדרך. להרחבה בעניין ההשגחה העליונה עיינו ב"אפשר עוד".

מבט לחיים

נסכם את ההתרחשויות בפרק במשימה אישית של כתיבה יצירתית ועיבוד החומר הנלמד.

אפשרות ראשונה:
כל תלמיד יבחר את אחת מהדמויות בפרק ויתאר את מהלך ההתרחשות בפרק מנקודת מבט של הדמות בגוף ראשון.

  • דוד – איך הוא מרגיש עם הכבוד הזה שנפל עליו? האם הוא מבין את משמעות המשיחה? האם הוא חושב שיש קשר בין המשיחה לבין הגעתו בפני שאול? על מה הוא חושב כשהוא משרת את שאול?
  • שאול – איך זה מרגיש כאשר פתאום הוא מתחיל להרגיש רע בתוך עצמו ולא ממש יודע להסביר למה? מה הוא מרגיש כשהוא פוגש את דוד?
  • עבדי שאול – כיצד הם מרגישים אל מול השינוי הפתאומי שחל בשאול? איך הם מסבירים אותו לעצמם? מה הם אומרים על שאול כאשר הם מדברים בינם לבין עצמם?

אפשרות שנייה:
השליכו את המתרחש בפרק למציאות של היום ולשפה של היום. תארו מצב מקביל – מנהיג חדש עולה, מעמדו של מנהיג ותיק מתערער וכו'. ניתן לכתוב את התיאור בצורת כתבה לעיתון, שיחה בין חברים, פוסט במדיה החברתית וכו'.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: משיחת דוד מובילה לשינוי ברור כאשר רוחו של ה' עוברת משאול לדוד. שאול נרדף על ידי רוח אלוהית רעה, והדבר היחיד שעוזר לו הוא דווקא נגינתו של דוד.
מיומנויות: השוואה בין פסוקים והסקת מסקנות, קריאה עצמית ומענה על שאלה, קריאת קטע ממאמר.
מתודה: דיון במליאה, כתיבה בגוף ראשון, עבודה עצמית.

אפשר עוד...
  • רוח ה' ומנהיגי עם ישראל: מדרש חז"ל שופך אור נוסף על סוגיית מעברי ההנהגה בעם ישראל – נושא שנדון במהלך ההוראה השני.
    "עד שלא השקיע [שקעה] שמשו של משה, הזריח [זרחה] שמשו של יהושע… עד שלא שקעה שמשו של יהושע זרחה שמשו של עתניאל בן קנז… עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל…" (בראשית רבה נח ב).
    המדרש מוסיף לדיוננו את תפיסת חז"ל – שמדמה את המנהיגות לשמש שוקעת ושמש עולה. שקיעה של מנהיג תמיד באה, אך עוד טרם השקיעה מתחילה זריחה של המנהיג הבא. על מנת שמנהיג חדש לעם יעלה (תזרח שמשו) יש צורך שהמנהיג הקודם ירד ממעמדו (שמשו תשקע). מכך ניתן להסיק כי על מנת לאפשר לדוד לעלות למנהיגות וגדולה – שאול חייב לרדת ממעמדו.
  • להרחבה בנושא ההשגחה העליונה בפרק, וכן בנושאים אחרים הקשורים לרוח ה' מומלץ לעיין במאמרו של אמנון בזק ["פרק טז – הרוח הרעה על שאול", הרב אמנון בזק, בית המדרש הווירטואלי שליד ישיבת הר עציון]
  • "וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר" (פס' כג): ניתן להעמיק את הדיון על הקשר בין דוד לבין מוזיקה ושירה. מעניין לשאול – כיצד מוזיקה ושירה משתלבים עם דמותו של דוד כמנהיג גדול וכגבור מלחמה?
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דָוִד הרועה
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ...
דָוִד הרועה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

איור: מיכל בן חמו

לקריאת המדרש
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ מִמִּכְלְאֹת צֹאן" (שם עח, ע). מַהוּ "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? – שֶׁהָיָה דָּוִד כּוֹלֵא אֶת הַצֹּאן אֵלּוּ מִפְּנֵי אֵלּוּ. הָיָה מוֹצִיא הַגְּדָיִים וּמַאֲכִילָם רָאשֵׁי עֲשָׂבִים, שֶׁהֵם רַכִּים, מוֹצִיא הַתְּיָשִׁים [הזקנים] וּמַאֲכִילָם אֶמְצָעָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא בֵּינוֹנִי, מוֹצִיא הַבַּחוּרִים [הצעירים והחזקים] וּמַאֲכִילָם עִקָּרָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כּוֹחוֹ – יָבוֹא וְיִרְעֶה צֹאנִי, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל; זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" (שם שם, עא). מדרש שמות רבה, פרשה ב, ב; מדרש ילקוט שמעוני לתהילים, תתכג
  • על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
  • לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
הרואה שאינו נראה
"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה...
הרואה שאינו נראה
"וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב... וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל… כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוקים ו-ז)

משיחת דוד על ידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, מאה שלישית לספירה. מתוך ויקישיתוף

"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה קורא עצמך "רואה"? אני מראך דבר שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו מלא קרנך שמן, ויאמר ה' אל שמואל: אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם, טז ז). ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קח
  • המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.

כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0

התמו הנערים?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה...
התמו הנערים?
"יֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

Aaron Amat / shutterstock.com

אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!

להמשך קריאה

שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.

  • האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית

כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך...
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוק ז)

piick / shutterstock.com

שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).

להמשך קריאה

הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).

מתוך מיזם 929

כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

  • לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
דוד יפה עיניים
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א...
דוד יפה עיניים
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי, וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא." (פסוק יב)

אבל פן, דוד, פסטל, 1952. © באדיבות משפחת האמן

כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.

להמשך קריאה

התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."

יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.

  • האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול עֵר,...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"הָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (פסוק כג)

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
בית לחם יהודה
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על...
בית לחם יהודה
"וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' וַיָּבֹא בֵּית לָחֶם, וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר שָׁלֹם בּוֹאֶךָ." (פסוק ד)

Chéreau, Jacques le jeune, מפה של בית לחם, מאה 18 בערך. אוסף המפות ע"ש ערן לאור הספריה הלאומית, ירושלים.

בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.

  • על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
רמה - מקום מושבו של שמואל
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של...
רמה - מקום מושבו של שמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

© מטח

מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).

להמשך קריאה

שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.

  • התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
כתובת בית דוד מתל דן
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר...
כתובת בית דוד מתל דן
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

כתובת בית דוד. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים. באדיבות רשות העתיקות

כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.

להמשך קריאה

הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.

  • מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
כינור דוד
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים...
כינור דוד
"...וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ..." (פסוק כג)

פסיפס דוד מנגן בנבל, מבית הכנסת היהודי בעזה . באדיבות רשות העתיקות

נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.

  • איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
הפרק באיורים
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא. האם הוא גורם לכם להזדהות עם...
הפרק באיורים
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל, וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'."

הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.

  • האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
  • האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד

דוד וסיפור סינדרלה
סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה...
דוד וסיפור סינדרלה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה את הצאן. דווקא מי שבכלל לא רצו להביאו אל הנסיך, כלומר אל הנביא, מתגלה כנבחר.

  • מה ההשוואה בין הסיפורים מדגישה בנוגע לדמותו של דוד?

קרדיט: טריילר רשמי- סינדרלה- דיסני. ערוץ היוטיוב של Cinemaisrael. באישור דיסני ישראל