סגור תצוגת כיתה
הפרק

חזק ואמץ! שינויי הנהגה בין יהושע למשה

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את השיעור בהצגת כרזה של חברת ויסוצקי, שנעשה בה שימוש בביטוי "חזק ואמץ". (אפשר להציג כרזות נוספות שעושות שימוש דומה בביטוי – חזק ואמץ תנובה, חזק ואמץ שוקולדה. ראו את הכרזות גם בממערך השיעור) נשאל את התלמידים:

  • מהי משמעותו של הביטוי "חזק ואמץ?
  • כיצד תאמרו את הביטוי בשפה של ימינו?
  • מדוע לדעתכם הוכנס הביטוי לפרסומות? מהי כוונת המפרסמים?

בפרק ו נפגוש את הפסוקים שבהם מופיע הביטוי "חזק ואמץ" לראשונה, ונבין מדוע הוא נעשה ביטוי מפורסם כל כך.

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

קריאה מונחֵית בפסוקים א-ט בפרק א:
נַפנה את תשומת ליבם של התלמידים לצמד המילים "חזק ואמץ" החוזר פעמים אחדות בטקסט, ונבקש:
אתרו את הביטוי בפסוקים האלה וסִפרוּ כמה פעמים הוא מופיע בטקסט.

מומלץ להקרין את הפרק על הלוח ולבדוק זאת יחד עם התלמידים.

נבקש מהתלמידים לשים לב לסיטואציה המתוארת בפסוקים האלה.
נברר יחד: מהו הזמן? מי הן הדמויות? מיהו הדובר? כמה פעמים חוזר הביטוי "חזַק ואמַץ"? מי מחזק את מי? מדוע, לדעתכם?

מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה

לצורך הבנה והעמקה בטקסט, נחלק לתלמידים דף לעבודה עצמית בכיתה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחַר מכן נשאל:
איך מרגיש, לדעתכם, יהושע? איך מרגיש, לדעתכם, מי שאומרים לו "חזק ואמץ"? אמיץ או מפוחד?

זו איננה הפעם הראשונה שמחַזקים את יהושע ואומרים לו "חזק ואמץ". גם משה, לפני מותו, אמר את הדברים האלה ליהושע לפני כל עם ישראל. (מומלץ לקרוא את הפסוק הרלוונטי בספר דברים – פרק לא פסוק ז: וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.)

מבט שלישי- התבוננות

מהם האתגרים שעמדו לפני יהושע ערב הכניסה לארץ? במה היה יהושע צריך להתחזק ולהיות אמיץ? נחזור לדברים שבהם ה' מחזק את יהושע. האם התווסף משהו?
נשים לב שבדבריו של ה' ליהושע יש התייחסות ל-3 נושאים:

  1. הנחלת הארץ
  2. שמירת התורה
  3. לא לפחד, כי ה' איתו.

נבדוק עם התלמידים:
מהו הקושי העומד לפני יהושע בכל אחד מהדברים שבהם ה' מחזק אותו?

נזמין את התלמידים לבחור אחת מברכות 'חזק ואמץ' ליהושע, ולהרחיב אותה. להתייחס לקשיים שעומדים לפני יהושע, ולדרכים שבהן הוא יכול להתחזק לדעתם.

מבט לחיים

מעברים בין מנהיגים הם לא דבר פשוט בהכרח. לא אחת נותרות אחרי המנהיג היוצא 'נעליים גדולות' להיכנס אליהן. האם אתם מכירים מנהיג שהיה עליו להתמודד עם דמותו של המנהיג שהיה לפניו? נבקש מכל תלמיד ותלמידה לבחור דמות שמבחינתם היא דמות מנהיגה ולחשוב:

  • מה הרגישו המנהיגים האלה בתחילת דרכם?
  • במה הם היו צריכים חיזוק?
  • איך הם הרגישו כלפי ההנהגה שקדמה להם?
  • מה קורה במעברי הנהגה?
  • אֵילו אתגרים עומדים לפני מנהיגים שאיננו מכירים?

לסיכום - מה היה לנו כאן?

תוכן: בשיעור זה עסקנו בביטוי חזק ואמץ. ראינו את החזרה שלו בפסוקים, ניסינו לחשוב על משמעותו ומשמעות החיזוק שיהושע מקבל. התייחסנו למקומות בהם אנחנו צריכים חיזוק.
מיומנות: חיבור בין פסוק לבין משפט מסכם, הכרות עם מקור נוסף בתנ"ך.
מתודה: התלמידים הכירו את הביטוי "חזק ואמץ" דרך התבוננות בכרזה, שמשקפת את אופן השימוש בביטוי זה בימינו. כתבנו ברכת חזק ואמץ ליהושע וחשבנו על מעברי הנהגה ואתגרים בהנהגה של מנהיגים שאנחנו מכירים. 

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
כרזות של חזק ואמץ
כרזות של חזק ואמץ
"רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ" (פסוק ז)

"חזק ואמץ – שוקולדה ליבר שופרא דשופרא", מודעת פרסום לשוקולד. עיצוב: האחים גבריאל ומקסים שמיר.

מודעת פרסום של "תנובה": "חזק ואמץ! חלב תנובה". מעצב: אוטה וליש. אוסף ערי וליש, הספרייה הלאומית. באדיבות תנובה וערי וליש.

תה בטנק חזק ואמץ. באדיבות חברת ויסוצקי

התבוננו בכרזות.

  • מהי משמעותו של הביטוי "חזק ואמץ?
  • כיצד תאמרו את הביטוי בשפה של ימינו?
  • מדוע לדעתכם הוכנס הביטוי לפרסומות? מהי כוונת המפרסמים?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
משה ויהושע-חמה ולבנה
"פני משה כפני חמה ופני יהושע כפני לבנה" (בבא בתרא ע"ה א) מה היחס בין...
משה ויהושע-חמה ולבנה
" וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר" (פסוק א)

"פני משה כפני חמה ופני יהושע כפני לבנה"

(בבא בתרא ע"ה א)

  • מה היחס בין משה ליהושע?
  • המדרש בחר בדימוי חמה ולבנה, כלומר – שמש וירח. מה המשמעות? יש יותר מהסבר אחד.
  • צפו בסרטון "עפים על הירח" בנושא מופעי הירח ואחר כך חישבו על כמה שיותר משמעויות לדימוי יהושע לירח ומשה לשמש.

קרדיט: עפים על הירח – מופעי ירח / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית.

חזק ואמץ
תָּנוּ רַבָּנַן: אַרְבָּעָה צְרִיכִין חִזּוּק, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, תְּפִלָּה, וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים...
חזק ואמץ
"רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי, אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול, לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ." (פסוק ז)

קרדיט: shutterstock.com

תָּנוּ רַבָּנַן: אַרְבָּעָה צְרִיכִין חִזּוּק, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, תְּפִלָּה, וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, מִנַּיִן? — שֶׁנֶּאֱמַר: ״רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת כְּכׇל הַתּוֹרָה״. ״חֲזַק״ — בַּתּוֹרָה, ״וֶאֱמַץ״ — בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים.

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף לב עמוד ב)

  • מדוע לימוד תורה ועשיית מעשים טובים דורשים הרבה כוח מהאדם? מה היא הנטייה הטבעית של האדם, על פי המדרש?
ומסרה ליהושע
משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.(משנה,...
ומסרה ליהושע
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד ה', וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר." (פסוק א)
משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.
(משנה, מסכת אבות, פרק א משנה א)

כבר בתורה מוצג יהושע כתלמידו הנאמן של משה וכממשיך דרכו (שמות לג, יא). משמעותו של הפועל "מסר" כאן היא העברה של המסורת מדור לדור.

  • מה היה תפקידו של יהושע, לפי המשנה?
  • מה היו תפקידיו לפי הפרק?
חזק ואמץ
צפו  בקטע מתוך "חדשות התנך" (עד דקה 6:20). הביטוי "חזק ואמץ" מופיע בפרק כמה פעמים. המשמעות...
חזק ואמץ
"הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ אַל-תַּעֲרֹץ וְאַל תֵּחָת כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ." (פסוק ט)

צפו  בקטע מתוך "חדשות התנך" (עד דקה 6:20). הביטוי "חזק ואמץ" מופיע בפרק כמה פעמים. המשמעות שלו בפרק היא… תהיה חזק ואמיץ.

  • למה אומרים ליהושע כל כך הרבה פעמים "חזק ואמץ"?

קרדיט: חדשות התנ"ך: חזק ואמץ. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם

חזק ואמץ בשירה
הביטוי " חזק ואמץ" חדר לשפה העברית, כברכה למישהו לקראת מעשה. חלקכם ודאי מכירים את...
חזק ואמץ בשירה
"חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת-הָעָם הַזֶּה אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם." (פסוק ו)
מפגש הרחובות "חזק" ו"אמץ" בתל אביב – יפו.

מפגש הרחובות "חזק" ו"אמץ" בתל אביב – יפו.
צילום: Sharon G. at flickr, CC BY-NC-ND 2.0

הביטוי " חזק ואמץ" חדר לשפה העברית, כברכה למישהו לקראת מעשה.
חלקכם ודאי מכירים את ברכת תנועת הנוער הצופים "חזק ואמץ". היא לקוחה מכאן!

לדוגמא- בשיר של לוין קיפניס "חזק ואמץ"

  • מהו המעשה שהאנשים הולכים לקראתו?
  • מדוע הם צריכים את ברכת "חזק ואמץ"?
דוגמה נוספת

דוגמא נוספת- בשירו של ביאליק "על שילשים" (הכוונה- נכדים, דור שלישי) שכתב ביאליק לכבוד שנת ה- 25 לעיר תל אביב.

  • מהו המעשה שהאנשים הולכים לקראתו?
  • מדוע הם צריכים את ברכת "חזק ואמץ"?
    בהצלחה לכם בהמשך לימוד יהושע ו… חזק ואמץ!
דמותו של יהושע
דמותו של יהושע עוררה סקרנות ועניין בקרב אמנים. קראו את פרק א והתבוננו בדמות של...
דמותו של יהושע
" וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר." (פסוק א)

בנג'מין ווסט, "יהושע חוצה את הירדן עם ארון הברית", 1800, שמן על עץ.

דמותו של יהושע על גבי צלחת אמייל, מאה 16.

הנביא יהושע, פרסקו מאסכולת הצייר גבריאלה דה פבריאנו;

יהושע מחדש את הברית עם ישראל.

דמותו של יהושע עוררה סקרנות ועניין בקרב אמנים.
קראו את פרק א והתבוננו בדמות של יהשוע, כפי שציירו אותה אומנים שונים, בתרבויות שונות ובתקופות שונות

  • אילו תכונות אופי באות לידי ביטוי בדמויות המאויירת?
  • האם הן דומות או שונות מהתיאור של יהושע בפרק א?
יהושע/ אפרים משה ליליאן
התבוננו באיור שלפניכם, שאִייר אפרים משה לִילְיֶין – אמן יהודי שפעל בראשית המאה ה-20 בישראל...
יהושע/ אפרים משה ליליאן
"וַיַּעֲנוּ אֶת יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ." (פסוק טז)
איור יהושע בן נון

אפרים משה ליליין, "יהושע בן נון", 1908. מתוך ויקישיתוף

התבוננו באיור שלפניכם, שאִייר אפרים משה לִילְיֶין – אמן יהודי שפעל בראשית המאה ה-20 בישראל ובגרמניה, היה ממייסדי בית הספר הגבוה לאמנות "בצלאל" בירושלים, וזכה לא אחת לכינוי "האמן הציוני הראשון".

שימו לב למבע של הדמות שבאיור, ללבוש וכן לחפצים המשלימים את הלבוש:

  • אֵילו תכונות אופי של יהושע באות לידי ביטוי באיור?
  • האם הדמות של יהושע באיור דומה למתואר בספר יהושע פרק א או שונה ממנו? במה?
אריק לביא שר יהושע
  קראו את המילים של השיר "יהושע"  שכתב אורי סלע ובמקביל האזינו לשיר בביצוע אריק...
אריק לביא שר יהושע
"וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר. " (פסוק י)

 

קראו את המילים של השיר "יהושע"  שכתב אורי סלע ובמקביל האזינו לשיר בביצוע אריק לביא.

למילות השיר

יהושע
אריק לביא
מילים: אורי סלע
לחן: יוחנן זראי

ויהי אחרי מות משה במדבר
ויקרא אלהים ליהושע ויאמר
קום עבור עם העם את הירדן
אל הארץ אשר אנכי נותן
כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם
כאשר דברתי נתתיו לכם

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויריחו סוגרת מפני בני ישראל
וישאו הכהנים את קרן היובל
והעם לסוב את החומה יוצאים
ובני ראובן וגד חלוצים
ויריע השופר תרועה גדולה
וחומת יריחו תחתיה נפלה

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויקבצו מלכי האמורי ועמם
עם רב כחול אשר על שפת הים
ויבוא עליהם יהושע פתאום
ויאמר בגבעון לשמש דום
וירח עמד בעמק אילון
וינוסו מלכי לכיש ועגלון

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויך יהושע את מלך דור
ואת מלך מקדה ואת מלך חצור
ואת מלך עדולם ואת מלך חברון
ואת מלך אכשף ואת מלך שומרון
ואת מלך חורמה ואת מלך ערד
כל המלכים שלושים ואחד

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

קרדיט לסרטון: אריק לביא – "יהושע". מתוך האלבום: אריק לביא. מילים: אורי סלע. לחן: יוחנן זראי.  מתוך ערוץ יוטיוב של מוזיקה ישראלית

 

  • איזה מידע מיהושע פרק א מופיע גם בשיר?
  • אילו משימות ניצבות בפני יהושע על פי השיר?
  • כיצד תורם הלחן והקצב של השיר להביע את  המסר  של המילים?
הירדן
האם בקרתם בירדן בטיול? אילו נחלים המזינים את הירדן?מה כיוון זרימתו ? עם איזו מדינה...
הירדן
"וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר. עִבְרוּ בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה וְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר הָכִינוּ לָכֶם צֵידָה כִּי בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם לְרִשְׁתָּהּ" (פסוקים י-יא)

מפת מאויירת של הירדן. איור: אייל אילת.

מפת מאויירת של הירדן. איור: אייל אילת.

  • האם בקרתם בירדן בטיול?
  • אילו נחלים המזינים את הירדן?מה כיוון זרימתו ?
  • עם איזו מדינה ממזרח הוא משמש גבול כיום?

ניתן לתת את השאלות כעבודה עצמית קצרה: לכניסה לפעילות- לחצו על הקישור

 

גבולות הארץ
 מה הם גבולות הארץ המבוטחת ע"פ הפרק? ניתן להפנות את התלמידים לעבודה עצמית קצרה- לחצו...
גבולות הארץ
"כָּל-מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-מֹשֶׁה. מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד-הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר-פְּרָת כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד-הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם". (פסוקים ג-ד)
מפת גבולות הארץ על פי ספר יהושע. איור מפה איל אילת.

מפת גבולות הארץ על פי ספר יהושע. איור מפה איל אילת.

  •  מה הם גבולות הארץ המבוטחת ע"פ הפרק?

ניתן להפנות את התלמידים לעבודה עצמית קצרה- לחצו על הקישור

יהושע א- יב כיבוש הארץ
צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו...
יהושע א- יב כיבוש הארץ
"...וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. " (פסוק ב)

  • צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו והעי, הברית עם הגבעונים והמלחמה בדרום ובצפון.

קרדיט: 929 יהושע א-יב כיבוש הארץ.

מנהיג נולד
פרק א בספר יהושע – תקופה חדשה בפתח. זה עתה נפרדנו ממשה ולנעליו הגדולות, הגדולות מאוד,...
מנהיג נולד

פרק א בספר יהושע – תקופה חדשה בפתח.

זה עתה נפרדנו ממשה ולנעליו הגדולות, הגדולות מאוד, נכנס יהושע בן נון.

זוכרים אותו?

פגשנו אותו כבר.. .אחד משנים עשר המרגלים!

איך לדעתכם מרגיש יהושע?

נשמע די מלחיץ להחליף מנהיג כמו משה. כנראה שגם אלוהים חושב שיהושע חושש ולכן פותח בדברי חיזוק למנהיג החדש.

"כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ.  חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם"

גם חיזוק וגם תפקיד!

ומה הדרישה של ה' מיהושע?

"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל" כלומר, לפי הפסוק, לשמור את התורה ולעשותה היא המפתח להצלחה.

וזהו. עוד שלושה ימים זה יקרה, 40 שנות נדודים עומדים להסתיים והקבוצה הראשונה תכנס לארץ.

ומי זו הקבוצה הראשונה הזו?

שוב זכרון מימי משה: ראובן, גד וחצי המנשה יצטרכו לקיים את חלקם בחוב ולהיות החלוצים, הראשונים, שנכנסים לארץ.

ואיך העם מקבל את המנהיג החדש?

"כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ".

רוצים לשמוע את הפרק בחדשות התנך? כנסו לסרטון

 

ספר חדש. פרק ראשון. מה הולך לקרות עכשיו? מוזמנים לנסות ולכתוב את ההמשך בעצמכם… לנחש מה יקרה בספר! בפרקים הבאים תגלו אם צדקתם!