חזון אחרית הימים
פרק ב, א-ד
בכמה מילים
ישעיה מנבא את נבואתו על אחרית הימים: בעתיד העמים השונים יכירו באלוהים ובמשפטו, הר הבית יעשה מוקד שכולם עולים אליו. לא יהיו יותר מלחמות וישרור בעולם שלום.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שיר ודיון:
נשמע עם התלמידים את השיר 'דמיין' של ג'ון לנון, אחרי שנשמע את השיר נדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
הצעה שנייה: כתיבה יוצרת:
נבקש מהתלמידים לכתוב חיבור קצר בנושא "מהי המציאות המושלמת שהייתם רוצים לחיות בה?" התלמידים ישתפו בתיאורים שלהם.
הצעה שלישית: שיר ודיון:
נשמע יחד את השיר 'רציתי שתדע' של עוזי חיטמן. אחרי שנשמע את השיר נדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
הצעה רביעית: היגדים על חלומות ומציאות:
נפזר בכיתה היגדים על חלום ומציאות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים להיעמד ליד משפט שהם מסכימים אתו. התלמידים ישתפו למה בחרו את ההיגד שנעמדו לידו.
הזמנה לקריאה
נשאל את התלמידים אם הם מכירים את המושג אסכטולוגיה.
ביוונית: אסכטוס = אחרון, קיצוני. לוגוס = לימוד.
מדובר בתורת אחרית הימים, קץ הימים, סוף כל הדורות. המושג אחרית הימים מתאר מציאות אוטופית, מושלמת שתגיע כשאלוהים יעשה משפט בעולם.
נשאל את התלמידים:
- על סמך הלימוד של פרק א בישעיהו מה לדעתכם יציג ישעיהו בחזון אחרית הימים?
נקרא יחד עם התלמידים את פרק ב פסוקים א-ד ולאחר מכן נכין רשימה של שלושה דברים שיהיו באחרית הימים לפי נבואת ישעיהו.
דיון במליאת הכיתה:
נקרא יחד את פסוק ב, לפי הנבואה הר הבית יעמוד איתן, רם וגבוה בראש כל ההרים, וכל העמים יזרמו כמו נהר אל בית המקדש. נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם המשמעות של המקום הגבוה ביותר?
- מה המשמעות הסמלית של להיות בנקודה הגבוהה ביותר?
נקרא את פסוק ג ונשאל את התלמידים:
- מה המטרות של העמים הבאים לירושלים? (מטרה פיזית: להגיע להר בית אלוהים; מטרה רוחנית: ללמוד את תורת אלוהים; מטרה מעשית: לקבל על עצמם את דרך אלוהים)
"כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם". נשאל את התלמידים:
- לאור מה שלמדנו בפרק א, מה לדעתכם המשמעות של הביטוי "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה"? מהי התורה, מהם הערכים שיפוצו מירושלים?
נבקש מהתלמידים לזהות את התקבולות המופיעות בפסוק ד.
אלוהים הוא שישפוט בין העמים, ושפיטת העמים תוביל לשלום עולמי – העמים יהפכו את כלי הנשק שלהם לכלים חקלאיים. לא יהיו יותר מלחמות, ושלום ישרור בין אומות העולם.
נבואה זו היא חלק מנבואות הנחמה.
- מהן נבואות נחמה? (נבואות על עתידו הטוב של העולם, על הגאולה העתידה. הנבואות מדגישות את המצב הטוב של כל העמים לעתיד לבוא, וכן את השלום שישרור בין כולם. נבואת אלה מייצגות עתיד אוטופי והן לא משויכות לזמן מסוים)
מה ישעיהו מחדש בנבואתו לעומת נבואות נחמה אחרות?
נבקש מהתלמידים לפתוח את מראי מקום אלה: הושע פרק ב פסוק כ, תהילים פרק מו פסוקים ט-י, זכריה פרק ט פסוק י ולענות על השאלות:
- מה דומה במקורות אלה לנבואה בישעיהו פרק ב?
- על אף הדמיון בין המקורות מה הוא השוני העיקרי בין הנבואות האלה לבין הנבואה בישעיהו? במקורות בהושע, תהילים וזכריה אלוהים הוא שישבור את כלי המלחמה, החידוש בישעיהו הוא כי בני אדם הם שיהפכו את כלי הנשק לכלי חקלאות)
מבט לחיים
תרגום של פסוק ד מופיע על קיר הכניסה לבניין האו"ם בניו יורק. נקרין על הלוח את התמונה ונדון עם הכיתה בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
בחברותות נבחן כיצד הנבואה משתקפת ביצירות (ראו גם בעזר ההוראה). התלמידים ישוו בין שתי יצירות ויכתבו פסקה אחת על הדמיון בין היצירות ופסקה אחת על ההבדלים ביניהן.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנו בנושא של חלום ומציאות וחקרנו את הנבואה של ישעיהו ומה יהיה תפקידם של אלוהים ושל הר הבית בחזון זה. השווינו בין נבואתו של ישעיהו לנבואות דומות במקרא ומצאנו ייחודיות נבואתו של ישעיהו לסיום המלחמות ולשלום בין כל העמים. דנו במשמעות הביטוי "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה".
מיומנויות: תקבולת, השוואת מקורות מקראיים.
מתודות: עסקנו בדרך חווייתית בנושא החלום.
ישעיהו וקומראן:
ספר ישעיהו נמצא בעותקים רבים מאוד במגילות קומראן. אפשר לקרוא יחד עם התלמידים מאמר הבוחן מדוע דווקא ספר זה היה כה נפוץ בקרב תושבי קומראן.