נקרא את פסוק יט שבו מתוארת הפרדה של נעמן ואלישע ונשאל:
- האם כל הסיפור עם נעמן היה יכול להסתיים בפסוק זה? (לכאורה כן)
נסביר שיש כאן שינוי בסיפור, שמתחיל בדמות שעדיין לא הופיעה בשמה בפרק זה.
נקרא יחד את פסוק כ ונשאל:
- מי הוא גיחזי? (נערו של אלישע, שהוזכר בפרק הקודם)
- האם גיחזי הוזכר כבר בפרק זה? (ייתכן, הוזכר שליח שבא מאלישע לנעמן, אך לא בשמו)
- עם מי מדבר גיחזי? (ככל הנראה לעצמו)
- מה אומר לעצמו גיחזי? (משכנע את עצמו שוודאי שהוא צריך לקחת ממון וחפצים מנעמן)
אפשר לראות את ההידרדרות של גיחזי במהלך הפסוקים, ונראה את תהליך ההידרדרות עם התלמידים. נקרא את פסוקים כא-כה ונבקש מהתלמידים לשים לב לכל פעם שגיחזי משקר:
- פסוק כב – "אֲדֹנִי שְׁלָחַנִי".
- פסוק כב – "הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְׁנֵי נְעָרִים".
- פסוק כ"ה "וַיֹּאמֶר: 'לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה'".
נראה מה גורלו של גיחזי יותר מאוחר, ונחזור להתעמק במה שקורה בפסוקים.
נבקש לענות על השאלות בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), לחלופין אפשר לקיים דיון ער ופתוח בכיתה בשאלות.
נתמקד בפסוק כו, נקרא אותו בקול, נדגיש את המילה "הַעֵת" בקריאת הפסוק ונשאל:
- מדוע על פי הפסוק אלישע כועס על גיחזי?
- איזה תהליך עבר נעמן מתחילת הפרק?
- מדוע חשוב כל כך לאלישע לא לקבל מתנות מנעמן?
נעמן רואה בנתינת המתנות מעין תשלום תמורת הריפוי שלו. אלישע לא מוכן לקבל אותם כדי ללמד את נעמן את ההפך: הריפוי היה נס מאלוהים שבא ללמד את נעמן על אמונה ועל כוחו של אלוהים. אם הנביא מוכן לקבל את המתנות, זה מלמד את נעמן שהוא פשוט שילם על ריפויו, וחסר ממד תהליך האמונה שנבנה.
- ראינו שנעמן מפציר באלישע לקחת מתנות. מדוע? (נעמן מרגיש צורך לשלם על הריפוי שלו)
יש חשיבות לתזמון של גיחזי- גיחזי פועל בזמן התהליך של נעמן ולכן אלישע מדגיש את הבעייתיות בתזמון במילה "הַעֵת". אלישע כביכול שואל: "דווקא עכשיו?! אחרי כל התהליך שעבר?" (להעמקה והרחבה אפשר לראות במאמרו של הרב אלחנן סמט: "מתנת נעמן וסירוב אלישע" – חלק ו, ראו ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד).
- אם כך, מדוע נותן אלישע חשיבות גדולה כל כך לזמן שבו הדבר נעשה? (משום שהמעשים של גיחזי מקלקלים את כל העבודה שעשה אלישע עם נעמן ואת בניית האמונה שלו)
נזכור לרגע את העיתוי של גיחזי, ונבחן את כל המעשים שלו נקרין על הלוח את התשובה לשאלה עשר בדף העבודה שחילקנו לתלמידים קודם לכן.
נסביר שבפסוקים המועטים שעוסקים בגיחזי יש פירוט נרחב מה אמר ולמי שיקר, הפירוט מראה באופן בהיר את ההידרדרות שלו. ממחשבה שלילית שעולה בראשו, לביצוע, לשקר לאדם שלא מכיר, לרדיפת בצע, ולבסוף לשקר לאדם קרוב מאוד אליו.
אפשר להרחיב בהצעת הפרשנות של המלבי"ם.
המלב"ים מצביע שהזמן לא היה מתאים, ולקיחת המתנות לא הייתה מוצדקת אלא נבעה מרדיפת בצע.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרא יחד את הפסוקים מקוהלת המובאים בדף העבודה ואחרי הקריאה נשאל את התלמידים במליאה:
- מדוע בפסוקים אלו יש חשיבות גדולה כל כך למילה "עֵת"?
- למה הזמן שבו משהו נעשה חשוב? (משום שהמציאות שלנו נעה בחיבור לזמן, וההבדל בין מעשה טוב לרע יכול להיות נעוץ בזמן שהוא נעשה. כל מעגל החיים שלנו מחובר לזמן)
לאחר הדיון במליאה נבקש מהתלמידים לענות על השאלות בדף העבודה.
תוכן: למדנו על חטאו של גיחזי, על רדיפת הבצע ועל התזמון השגוי שהוביל את כל הסיטואציה לטמיון.
מיומנויות: השלכת משמעות משיר, דמיון סיטואציה שונה.
מתודות: דיון, קריאת טקסטים, שיר, עבודה כיתתית, הוראה פרונטלית, השוואה, כתיבה אישית.