יהושע בן נון ממונה למחליפו של משה
פסוקים יח-כג
הזמנה ללימוד
נספר שבפרקנו אנו עומדים להכיר את מחליפו של משה בהנהגה. בפעילות הפתיחה נחלק את התלמידים לשלוש קבוצות וניתן לכל קבוצה מנהיג אפשרי: יהושע, כלב בן יפונה, אחת מבנות צלפחד. כל קבוצה תחשוב מדוע הדמות שלה מתאימה להיות המנהיגה ותציג בפני הכיתה נימוקים לבחירה בדמות הזאת.
נסיים בשאלה:
- מי יהיה המחליף לדעתכם?
תכף נגלה…
מבט ראשון
נקרין את פסוקים יח-כב על הלוח ונקרא קריאה ראשונה. לפני שנתמקד בהבנת עומק של הפסוקים נבקש מן התלמידים לנסות להבין בעצמם את משמעות הפסוקים ונבקש ממתנדב להסביר במילים שלו מה מתרחש.
מבט שני
נתמקד בביטויים המיוחדים בפרק ונחלק לתלמידים דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור): ביטויי התנ"ך במילים שלנו, בדף העבודה יהיה עליהם להשלים את הפסוק הנכון מתוך בנק הפסוקים.
מבט שלישי
נכתוב על הלוח את הכינוי שיהושע זוכה לו בפרק: "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ".
נשאל את התלמידים:
- למה מתכוונים לדעתכם בביטוי הזה? (איש שיש לו תנועה חזקה כמו רוח, איש שנמצא במקום גבוה מבחינה רוחנית, איש שיש לו אנרגיה רבה וכו').
אפשר לבקש מן התלמידים גם להדגים בתנועה או בציור איך נראה איש כזה.
נשאל:
- האם אתם מכירים מישהו שאפשר לומר עליו שהוא "איש אשר רוח בו"?
אפשר להציע הצעות מכל תחומי החיים – משפחה, חוגים, עיתונות וכו'.
הצעהחלופית:
נשאל את התלמידים:
- מהו חילוף ההנהגה האחרון שאתם זוכרים?
נזכיר שבפרק כ למדנו על אלעזר הכהן המחליף את אביו אהרון. נוכל לבקש מן התלמידים לפתוח את התנ"ך בסוף פרק כ ולקרוא את פסוקים כז-כט, או להקרין על הלוח את הפסוקים.
נשאל את התלמידים:
- האם יש הבדל בין האופן שבו התרחש חילוף ההנהגה אז לאופן החילוף בפרקנו?
שני הבדלים עיקריים:
- העברת הכהונה מאהרון לאלעזר התרחשה בהֹר ההר, לא לעיני כל העם. הפעם הטקס מתרחש קבל עם ועדה.
- לאחר שירדו משה ואלעזר מן ההר בלי אהרון בכה העם והתאבל שלושים יום. בפרקנו אין כל אזכור לאופן שבו מגיב העם לטקס החלפת משה ביהושע.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם צריך טקס פומבי מול כל העם הפעם ולא די לערוך את ההחלפה באופן פרטי?
נעמוד על כך שהפעם, בגלל מקומו הייחודי של משה כמנהיג, העם צריך לראות בעיניו שמשה "סומך את ידו" ולמעשה סומך על יהושע ומכבד אותו כדי שיוכלו לעבור בעצמם בין המנהיגים.
אפשרות נוספת המותאמת לכיתות שלמדו את הנושא לפני כן לעומק – תרגיל כתיבה:
נתמקד בשתיקתו של העם. נזמין את התלמידים למלא את החסר במדרש יוצר משל עצמם. נערוך תרגיל כתיבה ובו כל אחד מן התלמידים ייכנס לנעליו של בן העם הצופה בטקס ההחלפה. על כל תלמיד לכתוב דף ביומנו, ובו הוא מתאר את מה שראו היום עיניו ואת תחושותיו בנוגע לשינוי הדרמטי – יהושע במקום משה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בטקס מינויו של יהושע למנהיג מחליף בידי משה ואלעזר הכהן.
מיומנויות: השווינו בין שני טקסטים מקראיים ועמדנו על הדומה והשונה, השלמנו בעצמנו חוסר בטקסט המקראי מתוך הדמיון.