סגור תצוגת כיתה
הפרק

יהושע בן נון ממונה למחליפו של משה

פסוקים יח-כג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נספר שבפרקנו אנו עומדים להכיר את מחליפו של משה בהנהגה. בפעילות הפתיחה נחלק את התלמידים לשלוש קבוצות וניתן לכל קבוצה מנהיג אפשרי: יהושע, כלב בן יפונה, אחת מבנות צלפחד. כל קבוצה תחשוב מדוע הדמות שלה מתאימה להיות המנהיגה ותציג בפני הכיתה נימוקים לבחירה בדמות הזאת.
נסיים בשאלה:

  • מי יהיה המחליף לדעתכם?

תכף נגלה…

מבט ראשון

נקרין את פסוקים יח-כב על הלוח ונקרא קריאה ראשונה. לפני שנתמקד בהבנת עומק של הפסוקים נבקש מן התלמידים לנסות להבין בעצמם את משמעות הפסוקים ונבקש ממתנדב להסביר במילים שלו מה מתרחש.

מבט שני

נתמקד בביטויים המיוחדים בפרק ונחלק לתלמידים דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור): ביטויי התנ"ך במילים שלנו, בדף העבודה יהיה עליהם להשלים את הפסוק הנכון מתוך בנק הפסוקים.

מבט שלישי

נכתוב על הלוח את הכינוי שיהושע זוכה לו בפרק: "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ".
נשאל את התלמידים:

  • למה מתכוונים לדעתכם בביטוי הזה? (איש שיש לו תנועה חזקה כמו רוח, איש שנמצא במקום גבוה מבחינה רוחנית, איש שיש לו אנרגיה רבה וכו').

אפשר לבקש מן התלמידים גם להדגים בתנועה או בציור איך נראה איש כזה.
נשאל:

  • האם אתם מכירים מישהו שאפשר לומר עליו שהוא "איש אשר רוח בו"?

אפשר להציע הצעות מכל תחומי החיים – משפחה, חוגים, עיתונות וכו'.

הצעהחלופית:
נשאל את התלמידים:

  • מהו חילוף ההנהגה האחרון שאתם זוכרים?

נזכיר שבפרק כ למדנו על אלעזר הכהן המחליף את אביו אהרון. נוכל לבקש מן התלמידים לפתוח את התנ"ך בסוף פרק כ ולקרוא את פסוקים כז-כט, או להקרין על הלוח את הפסוקים.
נשאל את התלמידים:

  • האם יש הבדל בין האופן שבו התרחש חילוף ההנהגה אז לאופן החילוף בפרקנו?

שני הבדלים עיקריים:

  1. העברת הכהונה מאהרון לאלעזר התרחשה בהֹר ההר, לא לעיני כל העם. הפעם הטקס מתרחש קבל עם ועדה.
  2. לאחר שירדו משה ואלעזר מן ההר בלי אהרון בכה העם והתאבל שלושים יום. בפרקנו אין כל אזכור לאופן שבו מגיב העם לטקס החלפת משה ביהושע.

נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם צריך טקס פומבי מול כל העם הפעם ולא די לערוך את ההחלפה באופן פרטי?

נעמוד על כך שהפעם, בגלל מקומו הייחודי של משה כמנהיג, העם צריך לראות בעיניו שמשה "סומך את ידו" ולמעשה סומך על יהושע ומכבד אותו כדי שיוכלו לעבור בעצמם בין המנהיגים.

אפשרות נוספת המותאמת לכיתות שלמדו את הנושא לפני כן לעומק – תרגיל כתיבה:
נתמקד בשתיקתו של העם. נזמין את התלמידים למלא את החסר במדרש יוצר משל עצמם. נערוך תרגיל כתיבה ובו כל אחד מן התלמידים ייכנס לנעליו של בן העם הצופה בטקס ההחלפה. על כל תלמיד לכתוב דף ביומנו, ובו הוא מתאר את מה שראו היום עיניו ואת תחושותיו בנוגע לשינוי הדרמטי – יהושע במקום משה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בטקס מינויו של יהושע למנהיג מחליף בידי משה ואלעזר הכהן.
מיומנויות: השווינו בין שני טקסטים מקראיים ועמדנו על הדומה והשונה, השלמנו בעצמנו חוסר בטקסט המקראי מתוך הדמיון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לראות קדימה
בני ישראל עדיין נמצאים במדבר, ובנות צְלָפְחָד מדברות על ירושה של אדמה (נחלה) במקום שבכלל...
לראות קדימה
"אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח, כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ." (פסוקים ג-ד)

אישה מתבוננת במשקפת, Sergey Tinyakov/shutterstock.com

בני ישראל עדיין נמצאים במדבר, ובנות צְלָפְחָד מדברות על ירושה של אדמה (נחלה) במקום שבכלל עוד לא הגיעו אליו. מה פתאום הן מדברות על ארץ כנען, על העתיד? גם חכמי חז"ל עסקו בסוגיה

לקריאת המדרש

אמר להן משה: והלא כל ישראל מבקשין לחזור למצרים ואתנה מבקשות נחלה בארץ? אמרו: יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ.

(ספרי זוטא פיסקא כז)

  • במה היו שונות בנות צְלָפְחָד משאר עם ישראל?
  • מה הייתה הרוח החיובית שלהן?
תקרת הזכוכית
  וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד… אוֹתוֹ הַדּוֹר הַנָּשִׁים הָיוּ גּוֹדְרוֹת מַה שֶּׁאֲנָשִׁים פּוֹרְצִין.  שֶׁכֵּן אַתְּ מוֹצֵא...
תקרת הזכוכית
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד... וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה..." (פסוקים א-ב)

בול דואר ועליו איור של אישה שהפכה להיות סמל פמיניסטי אמריקאי המייצגת נשים שתרמו למאמץ המלחמתי במלחמת העולם השניה. TinaImages/shutterstock.com

 

וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד…
אוֹתוֹ הַדּוֹר הַנָּשִׁים הָיוּ גּוֹדְרוֹת מַה שֶּׁאֲנָשִׁים פּוֹרְצִין.

להמשך המדרש

 שֶׁכֵּן אַתְּ מוֹצֵא שֶׁאָמַר לָהֶם אַהֲרֹן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב (שמות לב, ב), וְלֹא רָצוּ הַנָּשִׁים וּמִחוּ בְּבַעֲלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם וְגוֹ' (שם פסוק ג), וְהַנָּשִׁים לֹא נִשְׁתַּתְּפוּ בְּמַעֲשֵׂה הָעֵגֶל.
וְכֵן בַּמְּרַגְּלִים שֶׁהוֹצִיאוּ דִּבָּה, וַיָּשׁוּבוּ וַיָּלִינוּ עָלָיו (במדבר יד, לו). וַעֲלֵיהֶם נִגְזְרָה גְּזֵרָה, שֶׁאָמְרוּ, לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם (שם יג, לא). אֲבָל הַנָּשִׁים לֹא הָיוּ עִמָּהֶם בְּעֵצָה, שֶׁהָרֵי כְּתִיב לְמַעְלָה מִן הָעִנְיָן, כִּי אָמַר ה' לָהֶם מוֹת יָמוּתוּ בַּמִּדְבָּר וְלֹא נוֹתַר מֵהֶם אִישׁ וְגוֹ' (שם כו, סה), אִישׁ וְלֹא אִשָּׁה, עַל מַה שֶּׁלֹּא רָצוּ לְהִכָּנֵס לָאָרֶץ. אֲבָל הַנָּשִׁים, קֵרְבוּ עַצְמָן לְבַקֵּשׁ נַחֲלָה.
[ובחזרה לנושא הראשוני]: וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד. וּלְכָךְ נִכְתְּבָה פָּרָשָׁהּ זוֹ סָמוּךְ לְמִיתַת מִרְיָם, שֶׁמִּשָּׁם פָּרְצוּ הָאֲנָשִׁים וְגָדְרוּ הַנָּשִׁים.

(מדרש תנחומא, פרשת פנחס, סימן ז)

  • המדרש מתאר את הנשים באותו הדור ומביא, נוסף על בנות צְלָפְחָד, עוד שתי דוגמאות. כיצד מעריך המדרש את פעולת הנשים בתקופה של בנות צְלָפְחָד – כחיובית או כשלילית?
  • מה היה תפקידן של הנשים בחברה, לפי המדרש?
  • והיום – האם לדעתכם יש לנשים תפקיד של פריצת מוסכמות?
כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה
עוד מעט יעזוב משה את העם, אבל המסע לא נגמר ויש למנות מנהיג שיוביל את...
כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה
"יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה." (פסוקים טז-יז)

אלכסנדר בידה, משה – רועה צאן, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף, המאה ה-19

עוד מעט יעזוב משה את העם, אבל המסע לא נגמר ויש למנות מנהיג שיוביל את העם קדימה. עַם בלי מנהיג מתואר בפסוק: "כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".

להמשך קריאה

צֹאן – כבשים, עיזים, חיות מרעה, שבדרך כלל יש אדם שמוביל אותן למקום המרעה ובחזרה. זהו הרועה, תפקידו להוביל את הצאן ולהגן עליו.

  • מדוע העם מדומה ל"צאן" והמנהיג הדרוש "לרועה"?
איש רוח
משה מצווה למנות כמנהיג "איש אשר רוח בו". הקשיבו למילות השיר "בגלל הרוח". בגלל הרוח...
איש רוח
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו." (פסוק יח)

משה מצווה למנות כמנהיג "איש אשר רוח בו". הקשיבו למילות השיר "בגלל הרוח".

למילות השיר

בגלל הרוח / מיכה שטרית

יהיה מה שיהיה
אני עוד אֲשַׁנֶה
אני אגשים את חלומי.
נוֹשְׂאֵי בְּשׂוֹרָה רעה
מכות או עוד גְזֵרָה
לא יְשַׁנוּ את מהותי.

אני אַת והאֵל שלצידי
עוד ננצח
לא בגלל הכוח
רק בגלל הרוח
הנושבת בגבי.

רק בגלל הרוח
בתוכי, במוחי, בנִשְׁמָתִי
רק בגלל הרוח
בתוכי, בדָמי, בנִשְׁמָתִי.

אֶת שיש לי להגיד,
אני עוד אצרח
אפילו בירח ישמעו.
מי שיגיד: "לא כך"
אותו לא אשכח
יבוא היום אוכיח צִדְקָתִי.

אני אַת והאֵל שלצידי…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מהי אותה "רוּחַ" שצריכה להיות במנהיג?
  • ואתם – מתי הרגשתם שיש בכם רוּחַ מיוחדת של מנהיגות וכוח פנימי?

קרדיט:  שלומי שבת ויהודה פוליקר – בגלל הרוח – מתוך המופע המשותף בקיסריה/shlomishabatofficiaI, 2015

בקשת בנות צלפחד
  התחריט לקוח מספר איורים של התנ"ך, התבוננו בו ושימו לב למאפייני הקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (ארגון הפרטים...
בקשת בנות צלפחד
"…וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה." (פסוק א)

בנות צלפחד, איור מתוך הספר: The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, 1908. מתוך ויקישיתוף

 

להמשך קריאה

התחריט לקוח מספר איורים של התנ"ך, התבוננו בו ושימו לב למאפייני הקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (ארגון הפרטים ביצירה):
מיקום – מי נמצא במרכז? מי בולט? אם יש שני צדדים, האם הם תופסים מקום שווה ביצירה?
גובה – מי גבוה ומי נמוך? מי זקוף ומי כפוף?
אור וצל – מי מואר, נמצא באור, ומי נמצא בצל?
הדמויות – מה מספרות לנו התנוחות של הדמויות, תנועות גופן, הבעת פניהן?

  • ספרו את הסיפור שהיצירה מספרת תוך התייחסות למאפיינים שבחנתם – מיקום, גובה, אור וצל ותנועות הגוף.
  • תנו ליצירה כותרת מתאימה.
בנות צְלָפְחָד מול משה
יצירה של פרדריק ריצ'רד פיקרסגיל, אומן אנגלי בן המאה ה-19. יצירות שאומנים יצרו בעקבות סיפורי...
בנות צְלָפְחָד מול משה
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף…" (פסוק א)

בנות צלפחד, איור מתוך ספר מהמאה ה- 19, מתוך ויקישיתוף

יצירה של פרדריק ריצ'רד פיקרסגיל, אומן אנגלי בן המאה ה-19. יצירות שאומנים יצרו בעקבות סיפורי התנ"ך מתכתבות עם הטֶקְסְט התנ"כי, כדי להסביר או להעשיר אותו.

  • בפסוק כתוב שבנות צְלָפְחָד עמדו לפני משה ולפני אלעזר הכהן. היצירה מוסיפה פרטים רבים לנאמר בפסוק. אילו פרטים היצירה מוסיפה?
  • דמיינו שאתם אומני קומיקס. הוסיפו לכל דמות בועת דיבור או בועת מחשבה, וכתבו טקסט שלדעתכם מתאים לה לומר או לחשוב.
הַר הָעֲבָרִים
  אלוהים מצווה על משה לעלות על "הר הָעֲבָרִים" ולצפות בארץ כנען, הארץ שאליה עתיד...
הַר הָעֲבָרִים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֶל הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה וּרְאֵה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק יב)

 

אלוהים מצווה על משה לעלות על "הר הָעֲבָרִים" ולצפות בארץ כנען, הארץ שאליה עתיד להיכנס עַם ישראל בהובלתו של יהושע, ומשה לא יזכה להיכנס אליה.

להמשך קריאה

כפי הנראה מדובר ברכס הרים שנמצא בצד המזרחי של הירדן, סמוך למואב, והר נבו המפורסם, שעליו מת משה, הוא אחת מפסגות רכס הרי עברים.

  • מדוע לדעתכם קוראים להר "הַר הָעֲבָרִים"? חשבו על סיבות הקשורות בגאוגרפיה וגם במשמעות הסמלית של המקום.
הסמכה
בפסוק מתוארת תחילת הטקס שמתבקש משה לערוך כדי למנות את יהושע למחליפו בהנהגת העם. במסגרת...
הסמכה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו." (פסוק יח)

יוליוס שנור פון קרולספלד, חיתוך עץ, 1869. מתוך ויקישיתוף

בפסוק מתוארת תחילת הטקס שמתבקש משה לערוך כדי למנות את יהושע למחליפו בהנהגת העם. במסגרת הטקס משה צריך לסמוך את ידו על יהושע. מבחינה פיזית, המשמעות של "לסמוך" היא להניח, להישען.

  • חִשבו על משמעות המילה "לסמוך" בעברית המודרנית. האם משהו מהמשמעות של "להניח ידיים ולהישען" בא לידי ביטוי כשאנחנו "סומכים" על מישהו?
  • גם היום משתמשים במילה משורש זה (סמ"כ) כאשר מעניקים לאדם תעודה או אישור לעסוק במקצוע מסוים לאחר שלמד אותו, למשל עריכת דין, הוראה או רבנות. הענקת התואר או האישור, ולעיתים אף הלימודים עצמם, נקראים "הסמכה". מדוע לדעתכם משתמשים במילה "הסמכה" במקרה זה?
ירושת נחלות
בפרקים הקודמים עסק משה בחלוקת הנחלות (חֶלְקוֹת האדמה) בארץ כנען לַשבטים. פרק כז מתמקד במקרה...
ירושת נחלות
"אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ. וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפָּטָן לִפְנֵי ה'.". (פסוקים ג-ה)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

בפרקים הקודמים עסק משה בחלוקת הנחלות (חֶלְקוֹת האדמה) בארץ כנען לַשבטים. פרק כז מתמקד במקרה מיוחד, מקרה שבו אבי המשפחה מת ולא היו לו יורשים זכרים, אלא רק בנות.

להמשך קריאה

הבנות של צְלָפְחָד פנו למשה והציגו בפניו בעיה – על פי החוק הבנים הם היורשים את הנחלה של האב, ולצְלָפְחָד אין בנים – מה יהיה גורל הנחלה שלו? בנותיו של צְלָפְחָד ביקשו בצורה ברורה דבר שלא היה כמותו לפני כן: הן ביקשו לָרֶשֶׁת את הנחלה של אבא שלהן.

  • קִראו את תשובת אלוהים לבקשת בנות צְלָפְחָד, באמצעות משה (פסוקים ח-יא)
    מהו הערך המַנְחֶה בתיקון לחוק? היעזרו במפה המצורפת לטובת ההסבר שלכם.
מהפכה
בסרטון נאמר כי הבנות של צְלָפְחָד ביקשו משהו שהיה "בניגוד למקובל" ועשו היסטוריה.
מהפכה
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר… וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה. וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה… לֵאמֹר… אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר… לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ." (פסוקים א-ד)

בסרטון נאמר כי הבנות של צְלָפְחָד ביקשו משהו שהיה "בניגוד למקובל" ועשו היסטוריה.

  • מה הייתה הבקשה של בנות צְלָפְחָד, ומה בה לא היה מקובל באותה התקופה?
  • מִצאו מידע ברשת על עוד נשים שפעלו למען שוויון בין גברים לבין נשים ועשו היסטוריה.
    מה דעתכם, האם הדרישה לשוויון בין גברים לבין נשים מוצדקת?

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים כד- כח/ תנך ביחד 929, 2015