"לֶךְ לְךָ"
פסוק א
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- מי מכיר אדם או משפחה שעזבו את ארצם ועלו לארץ ישראל?
- מי האנשים ומהי הקרבה שלהם אליכם?
- מאיזו ארץ הם הגיעו?
- מה גרם להם לעלות ארצה?
- האם יש בכיתה ילד שעלה מארץ אחרת? (אם יש בכיתה עולה, כדאי לבקש ממנו לפני השיעור לספר על תהליך העלייה של משפחתו ארצה)
היום נלמד על העולה הראשון שעלה לארץ ישראל לפני כ-4,000 שנה.
מבט ראשון
נקרא בכיתה את פסוק א בלבד ועל כל מילה נצעד באצבעות. נשנן את הפסוק כמה פעמים ונזמין את התלמידים "לצעוד" ולקרוא את הפסוק יחד אתנו.
מבט שני - הסבר פסוק
נספר לתלמידים כי אברם חי בחרן, בארץ רחוקה שהיום נמצאת בשטחה של עיראק.
נציג את חרן על המפה (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).
יום אחד אברם שומע את ה' מצווה אותו "לֶךְ לְךָ", והוא מברך אותו בברכת הדרך. אברם ואשתו שרי יוצאים לדרך, הם לוקחים אתם את לוט אחיינם ("בֶּן אָחִיו"), את כל הרכוש שלהם ואנשים ונשים שהיו תלמידים נאמנים שלהם.
- את מה אברהם עוזב?
- התבוננו בפסוק ומצאו את שלושת הדברים שאברם ושרי עוזבים. (ארצך, מולדתך, בית אביך)
- מה לדעתכם קשה יותר לעזוב מבין שלושת הדברים שכתבנו?
- האם אברם ושרי יודעים לאן הם הולכים?
- קראו שוב את הפסוק וחפשו לאן אברם ושרי צועדים.
- מדוע לדעתכם ה' לא אומר לאברם ולשרי לאן הם צועדים? ("אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ")
מבט שלישי - התבוננות
מדוע כתוב בתורה "לך לך", האם לא די לכתוב "לך מארצך וממולדתך…"? מה המילה לְךָ מוסיפה? (רש"י מסביר את הצירוף 'לך לך' כך: לְךָ – להנאתך ולטובתך. היציאה של אברם ושרי מחרן לארץ ישראל היא לטובתם)
מבט לחיים - עבודה בקבוצות
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים ונבקש מכל קבוצה לענות בכתב על השאלות האלה:
אם הייתם נולדים בארץ רחוקה וההורים שלכם היו אומרים לכם שאתם צריכים לעזוב את הבית שלכם, ולעבור למקום מרוחק וחדש – לארץ ישראל.
- אילו דברים היה לכם הכי קשה לעזוב?
- מה הייתם בוחרים לקחת אתכם בכל מחיר?
- ממה לדעתכם חוששים אברם ושרי?
- מה קשה לעולים שמגיעים לישראל?
נבקש מנציגים לקרוא לכיתה את התשובות של כל קבוצה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: צעדנו באצבעות על הפסוק הראשון של פרשת לך לך ושיננו אותו, העמקנו בהבנת הפסוק וחשבנו על הקשיים שעמדו בפני אברם ושרי, קשיים דומים לאלו שעולים חדשים מתמודדים אתם.
מיומנות: שינון פסוק.
מתודה: עבודה בקבוצות.