מכת דם
פסוקים יד-כט
הזמנה ללימוד
נצפה בפרסומת 'אין לנו מים לבזבז'. ונשאל את התלמידים:
- מה אתם עושים כדי לחסוך במים?
נבקש מהתלמידים לתאר את השימוש שלהם במים במהלך סדר יומם.
- מתי אתם משתמשים במים בחיי היום-יום? (תשובה מצופה: מהרגע שקמים בבוקר, הולכים לשירותים, מצחצחים שיניים וכו' עד שהולכים לישון – מקלחת וכו')
- מה היינו עושים בלי מים?
- איך היינו מתנהלים?
נבקש מהתלמידים לשים לב בעת קריאת הפסוקים כיצד מתבטאת הפגיעה במים בפסוקים אלו.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים יד-כט בכיתה ונבקש מהתלמידים למחוא כף בכל פעם שמוזכרת מילה הקשורה למים.
דוגמאות למים בפסוקים: פסוק טו – "לֵךְ אֶל פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה". נציין שזו צורה חבורה שמשמעותה אל המים, ונבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לצורה זו – כמו הביתה שמשמעותו אל הבית וכו'.
פסוק יז – "הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה אֲשֶׁר בְּיָדִי עַל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר וְנֶהֶפְכוּ לְדָם".
וכן הלאה עד סוף הקטע.
מבט שני
נקרין את פסוק יט על הלוח: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן: 'קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם, עַֽל נַהֲרֹתָם, עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם'. וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים."
נבקש מהתלמידים לציין את כל המילים הקשורות למים (מֵימֵי, נַהֲרֹתָם, יְאֹרֵיהֶם, אַגְמֵיהֶם, מִקְוֵה מֵימֵיהֶם).
נשאל:
- אנחנו יודעים שהתנ"ך בדרך כלל אינו מרבה במילים. אם כך, מדוע כאן יש עוד ועוד מילים שמתארות מים, לא היה מספיק לכתוב מימיהם? מדוע צריך את כל התוספות?
מבט שלישי
נקרין על המסך שתי מפות של מצרים. נראה לתלמידים היכן עובר הנילוס והיכן קיימים יישובים במצרים. נשאל את התלמידים:
- מדוע דווקא שם ממוקמים היישובים במצרים ולא בכל שאר רחבי מצרים, הרי יש במצרים מקום רב? (תשובה מצופה: מצרים היא ארץ דרומית ויבשה, הנילוס הוא מקור המים העיקרי ובלעדי המים אי אפשר לחיות)
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן: 'קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם, עַֽל נַהֲרֹתָם, עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם'. וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים."
- מדוע המים חשובים כל כך למצרים?
- היכן מרוכזת ההתיישבות במצרים?
נקרין על הלוח את פירוש רש"י לפסוק יז:
"'וְנֶהֶפְכוּ לְדָם' – לפי שאין גשמים יורדים במצרים, ונילוס עולה ומשקה את הארץ".
נדון עם התלמידים:
- לאחר שהבנו את משמעות המים בארץ מצרים. מה דעתכם עכשיו על מכת דם?
- מדוע היא הייתה חמורה כל כך? (תשובה מצופה: מכיוון שהיא שיתקה את כל מערך החיים במצרים. לא הייתה שום דרך להתקיים בלי המים)
מבט לחיים
ננסה לחשוב איך אנחנו, הכיתה, יכולים לתרום למודעות בבית הספר לחשיבות החיסכון במים. נתחלק לקבוצות קטנות וכל קבוצה תכין שלט לפינה אחרת בבית הספר (ליד השירותים, ליד ברז השתייה הקרה וכיוצא בזה) על תרומת המים לחיים ועל חשיבות החיסכון במים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על חשיבות המים לארצנו ולארץ מצרים של אז ושל היום והבנו מדוע מכת דם הייתה מהותית כל כך.
מיומנות: הבנת המילים, איתורן בטקסט ודיון עליהן, מעקב אחר מילה מנחה (מים) היכרות עם פרשנות רש"י.
מתודות: למידה בעקבות הקרנת פרסומת, דיון, הקרנת מפות, הכנת שלטים בכיתה.