סגור תצוגת כיתה
הפרק

מכת דם

פסוקים יד-כט

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצפה בפרסומת 'אין לנו מים לבזבז'. ונשאל את התלמידים:

  • מה אתם עושים כדי לחסוך במים?

נבקש מהתלמידים לתאר את השימוש שלהם במים במהלך סדר יומם. 

  • מתי אתם משתמשים במים בחיי היום-יום? (תשובה מצופה: מהרגע שקמים בבוקר, הולכים לשירותים, מצחצחים שיניים וכו' עד שהולכים לישון – מקלחת וכו')
  • מה היינו עושים בלי מים?
  • איך היינו מתנהלים?

נבקש מהתלמידים לשים לב בעת קריאת הפסוקים כיצד מתבטאת הפגיעה במים בפסוקים אלו.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים יד-כט בכיתה ונבקש מהתלמידים למחוא כף בכל פעם שמוזכרת מילה הקשורה למים. 

דוגמאות למים בפסוקים: פסוק טו – "לֵךְ אֶל פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה". נציין שזו צורה חבורה שמשמעותה אל המים, ונבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לצורה זו – כמו הביתה שמשמעותו אל הבית וכו'.

פסוק יז – "הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה אֲשֶׁר בְּיָדִי עַל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר וְנֶהֶפְכוּ לְדָם".

וכן הלאה עד סוף הקטע.

מבט שני

נקרין את פסוק יט על הלוח: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן: 'קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם, עַֽל נַהֲרֹתָם, עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם'. וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים."

נבקש מהתלמידים לציין את כל המילים הקשורות למים (מֵימֵי, נַהֲרֹתָם, יְאֹרֵיהֶם, אַגְמֵיהֶם, מִקְוֵה מֵימֵיהֶם).
נשאל:

  • אנחנו יודעים שהתנ"ך בדרך כלל אינו מרבה במילים. אם כך, מדוע כאן יש עוד ועוד מילים שמתארות מים, לא היה מספיק לכתוב מימיהם? מדוע צריך את כל התוספות?

מבט שלישי

נקרין על המסך שתי מפות של מצרים. נראה לתלמידים היכן עובר הנילוס והיכן קיימים יישובים במצרים. נשאל את התלמידים:

  • מדוע דווקא שם ממוקמים היישובים במצרים ולא בכל שאר רחבי מצרים, הרי יש במצרים מקום רב? (תשובה מצופה: מצרים היא ארץ דרומית ויבשה, הנילוס הוא מקור המים העיקרי ובלעדי המים אי אפשר לחיות)

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן: 'קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם, עַֽל נַהֲרֹתָם, עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם'. וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים."

  • מדוע המים חשובים כל כך למצרים?
  • היכן מרוכזת ההתיישבות במצרים?

נקרין על הלוח את פירוש רש"י לפסוק יז:
"'וְנֶהֶפְכוּ לְדָם' – לפי שאין גשמים יורדים במצרים, ונילוס עולה ומשקה את הארץ".

נדון עם התלמידים:

  • לאחר שהבנו את משמעות המים בארץ מצרים. מה דעתכם עכשיו על מכת דם?
  • מדוע היא הייתה חמורה כל כך? (תשובה מצופה: מכיוון שהיא שיתקה את כל מערך החיים במצרים. לא הייתה שום דרך להתקיים בלי המים)

מבט לחיים

ננסה לחשוב איך אנחנו, הכיתה, יכולים לתרום למודעות בבית הספר לחשיבות החיסכון במים. נתחלק לקבוצות קטנות וכל קבוצה תכין שלט לפינה אחרת בבית הספר (ליד השירותים, ליד ברז השתייה הקרה וכיוצא בזה) על תרומת המים לחיים ועל חשיבות החיסכון במים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על חשיבות המים לארצנו ולארץ מצרים של אז ושל היום והבנו מדוע מכת דם הייתה מהותית כל כך.
מיומנות: הבנת המילים, איתורן בטקסט ודיון עליהן, מעקב אחר מילה מנחה (מים) היכרות עם פרשנות רש"י.
מתודות: למידה בעקבות הקרנת פרסומת, דיון, הקרנת מפות, הכנת שלטים בכיתה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אין לנו מים לבזבז
אין לנו מים לבזבז

  • מתי אתם משתמשים במים בחיי היום-יום?
  • מה היינו עושים בלי מים?
  • איך היינו מתנהלים?

קרדיט: פרסומת 'אין לנו מים לבזבז – ישראל שוב מתייבשת!' . לשכת הפרסום הממשלתית, 2018.

מפות מצרים
מפות מצרים

הנילוס בלילה. By Egyptian Studio/shutterstock.com

הנילוס ביום. By Art Berry /shutterstock.com

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן: 'קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם, עַֽל נַהֲרֹתָם, עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם'. וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים."

  • מדוע המים חשובים כל כך למצרים?
  • היכן מרוכזת ההתיישבות במצרים?
מכת אהרֹן
אָמַר רַבִּי תַנְחוּם: לָמָּה לֹא הֻכָּה היְאוֹר עַל יְדֵי משֶׁה?כִּי אָמַר לְמֹשֶׁה הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:...
מכת אהרֹן
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם עַל נַהֲרֹתָם עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם..." (פסוק יט)

קרדיט: איור: .shutterstock.com

אָמַר רַבִּי תַנְחוּם: לָמָּה לֹא הֻכָּה היְאוֹר עַל יְדֵי משֶׁה?
כִּי אָמַר לְמֹשֶׁה הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: הַמַיִם שֶׁשְׁמָרוּךָ כְּשֶׁהֻשְׁלַכְתָ לַיְאוֹר, אֵין זֶה רָאוּי שֶׁאַתָה תַכֶּה אוֹתָם.
לָכֵן, הִשָׁבַע לִי שֶׁלא אַתָה תַכֶּה אֶת הַמַיִם, אֶלָא אַהֲרֹן.

(עיבוד. על פי: מדרש שמות רבה ט, ט ובעזרת ביאור אביגדור שנאן לספר האגדה)

בוסס על ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015. © כנרת, זמורה, ביתן. ועל מדרש שמות רבה ט, ט.

  • על פי המדרש, מדוע משה לא היכה במטהו את היאור?
  • איזה רעיון עומד מאחורי הסיפור שבמדרש?
היאור - אליל מצרי
לָמָּה לָקוּ הַמַּיִם תְּחִלָּה בְּדָם, מִפְּנֵי שֶׁפַּרְעֹה וְהַמִּצְרִיִּים עוֹבְדִים לַיְאוֹר?אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אַכֶּה אֱלוֹהַּ...
היאור - אליל מצרי
"וַיַּעֲשׂוּ כֵן משֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה', וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְעֵינֵי פַרְעֹה וּלְעֵינֵי עֲבָדָיו, וַיֵּהָפְכוּ כָּל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְדָם." (פסוק כ)

איור: shutterstock.com

לָמָּה לָקוּ הַמַּיִם תְּחִלָּה בְּדָם, מִפְּנֵי שֶׁפַּרְעֹה וְהַמִּצְרִיִּים עוֹבְדִים לַיְאוֹר?
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אַכֶּה אֱלוֹהַּ תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ עַמּוֹ.
(עיבוד. על פי: מדרש שמות רבה ט, ט)
  • כיצד המכה במי היאור פוגעת בפרעה? הסבירו על פי המדרש.
שלח את עמי
יציאת מצרים הייתה בשלושת אלפי השנים האחרונות השראה לתנועות שחרור וחירות בכל העולם. הביטוי "שלח...
שלח את עמי
"כֹּה אָמַר ה' שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי" (פסוק כו)

יציאת מצרים הייתה בשלושת אלפי השנים האחרונות השראה לתנועות שחרור וחירות בכל העולם.
הביטוי "שלח את עמי" ובאנגלית "let my people go" הפך למוטיב המרכזי בסיפור מצרים, ולא רק בקהילה היהודית.
ד"ר מרטין לותר קינג, מנהיג מאבקם של השחורים בארה"ב נגד האפליה, קרא בנאומו המפורסם לפני כרבע מיליון איש את מילותיו של משה רבינו: let my people go.

למילות השיר

שלח את עמי /  תרגום: אפרים דרור
מַהֵר, מֹשֶׁה, צַו אֶת פַּרְעֹה:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
מִצְוַת הָאֵל אֱמֹר נָא לוֹ:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
קוּמָה, לֵךְ נָא
אֶל כְּבַד הַלֵּב הָרַע,
צַו לוֹ בִּשְׁמִי:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!

מְסֹר, מֹשֶׁה, אֶת דְּבַר שַׁדַּי
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!

וָלֹא, אַכֶּךָ בְּמַכּוֹתַי
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
שְׁמַע נָא, זֹאת הִיא
מִצְוַת הָאֵל
הָבָה, שְׁלַח נָא
אֶת יִשְׂרָאֵל.

הִגִּיעַ יִשְׂרָאֵל לַיָּם
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
טָבְעוּ מִצְרַיִם עִם רִכְבָּם
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
זֶה הוּא
כְּבַד הַלֵּב הַהוּא
כָּכָה כֵּן
תָּמִיד יֹאבְדוּ.
נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • כמה פעמים מופיע הביטוי בפרק?
  • מי אומר למי ובאיזה הקשר 'שלח את עמי'?

קרדיט: שלח את עמי ביצוע: יעל אילת LET MY PEOPLE GO/Yael Eilat, 2010

ויחזק לב פרעה
הלב הוא איבר חשוב בגוף, האחראי להזרמת הדם לכל חלקי הגוף, וכנראה בשל מרכזיותו הוא...
ויחזק לב פרעה
"וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה." (פסוק ג)

woodpencil/shutterstock.com

הלב הוא איבר חשוב בגוף, האחראי להזרמת הדם לכל חלקי הגוף, וכנראה בשל מרכזיותו הוא נחשב במשך שנים גם למרכז הרגש, הרצון והאופי שלנו.

להמשך קריאה

הלב "מככב" בביטויים ובצירופי לשון רבים שאנחנו משתמשים בהם, לדוגמה:

'לב אבן' – אכזריות, חוסר רגש
'לב ים' – אמצע הים במרחק מהלב
'בלב כבד' – בהרגשה קשה ולא נוחה
הדברים שבלב – אמיתי
נגע לליבו – גרם לו התרגשות רבה
שפך את ליבו – סיפר על כל צרותיו

  • כמה פעמים מופיעה המילה 'לב'? חפשו אותה בפרק.
  • איך אפשר להקשות את הלב? ומה התיאור הזה מסמל לגבי פרעה?
משה ואהרן בבית פרעה
נחום גוטמן (1989–1980) נולד בסרביה ועלה לארץ בגיל שבע. הוא גדל בשכונת נווה צדק בעיר...
משה ואהרן בבית פרעה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ." (פסוק א)

משה ואהרן בבית פרעה, מאיורי המקרא של נחום גוטמן, 1933. 33.7X21 ס"מ, עיפרון פחם ודיו על נייר.

נחום גוטמן (1989–1980) נולד בסרביה ועלה לארץ בגיל שבע. הוא גדל בשכונת נווה צדק בעיר תל אביב ולמד בגימנסיה הרצלייה ובבית הספר לאומנות "בצלאל".

להמשך קריאה

גוטמן השתייך לקבוצת אומנים שנקראה "אומני ארץ ישראל", מכיוון שמרבית ציוריו מתארים את ארץ ישראל בהתפתחותה. נחום גוטמן כתב ואייר ספרי ילדים רבים, ואחת מיצירותיו הידועות היא פסיפס המתאר את התפתחות העיר תל אביב.

המצרים בציור מתוארים מרחוק, פניהם מטושטשות והם יושבים או עומדים וצופים במתרחש בצורה מסודרת. במרכז הציור ניצב משה. מול פרעה ידיו מורמות ופרוסות לצדדים ודמותו שוברת את הסדר המאפיינת את המצרים בציור.

  • על פי ציורו של גוטמן, מהי משמעות הופעתו של משה בבית פרעה?
צפרדעים
  המצרים ייחסו לצפרדעים השורצות במים כוח אלוהי וראו בהן סמל הפוריות. האלה חקת, אלת...
צפרדעים
"הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת כָּל גְּבוּלְךָ בַּצְפַרְדְּעִים." (פסוק כז)

"ויט אהרון את ידו על מימי מצרים ותעל הצפרדע ותכס את ארץ מצרים"' מסדרת ציורי הגדה לפסח, צייר: שלומי ישראל © באדיבות האומן

קמיע דמוי צפרדע, תל אל-עג'ול, תקופת הברונזה המאוחרת. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

המצרים ייחסו לצפרדעים השורצות במים כוח אלוהי וראו בהן סמל הפוריות.
האלה חקת, אלת הלידה, נראית בדמות צפרדע או בעלת ראש צפרדע, ומסמלת חיים ופוריות.

להמשך קריאה

לפי האמונה המצרית, האלה חקת הייתה מעניקה חיים ביצורים שבעלה, האל ח'נם (אל שתפקידו לברוא את היצורים), היה יוצר על האובניים מהבוץ של הנילוס. הסיפור מתאר בלגלוג כיצד הצפרדעים, שנחשבו בעיני המצרים לסמל הפוריות, הפכו למטרד.
(מבוסס על עולם התנ"ך – שמות, עמוד 62)

  • מה סימלו הצפרדעים בעבור המצרים?
  • כיצד יודעים שלצפרדע היה מעמד חשוב במצרים?
  • אתם מוזמנים להכין צפרדעים מאוריגמי ולשחק איתן.
נהר הנילוס במצרים
היאור הוא הנילוס, הנהר הגדול הזורם ביבשת אפריקה. ההיסטוריון היווני הרודוטוס אמר על הנילוס: "מצרים...
נהר הנילוס במצרים
"לֵךְ אֶל פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה וְנִצַּבְתָּ לִקְרָאתוֹ עַל שְׂפַת הַיְאֹר" (פסוק טו)

היאור הוא הנילוס, הנהר הגדול הזורם ביבשת אפריקה. ההיסטוריון היווני הרודוטוס אמר על הנילוס: "מצרים היא מתנת הנילוס".

להמשך קריאה

הנילוס הוא מקור המים העיקרי במצרים וסביבו מתרכזת רוב האוכלוסייה. בלי מי היאור אין אפשרות לחיים במצרים, מפני שלא יורדים בה די גשמים וכל בסיסה החקלאי נשען על השקיה ממי הנילוס.
בתנ"ך מכונה היאור לעיתים 'נהר מצרים' ולעיתים 'שיחור'.
בסיפורים המתרחשים במצרים ליאור יש מקום מרכזי: בספר בראשית פרעה חולם על הפרות שעלו מן היאור ובספר שמות מסופר על גזרת פרעה להשליך את כל הבנים העבריים ליאור ועל הצלת משה מהיאור.

  • צפו בסרטון ובנוף הנראה בו. איזה ניגוד צבעים נראה בבירור בתמונה? מה הוא מלמד על חשיבותו ועל הכרחיותו של הנילוס במצרים?

קרדיט: Journey Down The Nile River – Amazing Egypt/mycompasstv, 2018

מטה סמל לעוצמה
מטה הוא מקל מוט או קנה, שיש לו שימושים מגוונים: נעזרו בו כמשענת וכמקל הליכה,...
מטה סמל לעוצמה
"קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין" (פסוק ט)

תגלת פלאסר השלישי – תמונתו מתוך אסטלה השמורה במוזאון הבריטי בלונדון, אנגליה. מתוך ויקישיתוף

מטה הוא מקל מוט או קנה, שיש לו שימושים מגוונים: נעזרו בו כמשענת וכמקל הליכה, המטה גם שימש כאמצעי דרבון העדר, ולהבדיל – שימש גם כסמל לעוצמה ולשלטון.

להמשך קריאה

שליטים רבים מוצגים בציור ובפסלים כשהמטה לצידם, זוהי אחת הדרכים לפרסם את המנהיג ולהאדירו. כך למשל בפסל של פרעה ססוסטריס הראשון, מלך מצרים, המתואר כשהוא חובש את כתר מצרים ובידו מטה או התיאור של תגלת פילסאר השלישי מהמאה השביעית לפנה"ס.

בפרק אהרן ומשה וחרטומי מצרים מתחרים אלו באלו כשהם הופכים את המטות שלהם לחיות ובאמצעותם מפגינים את הכוח של כל אחד מהצדדים.

  • האם יש הבדל בין המטה של משה ואהרן למטה של המצרים?
  • מה עשה התנין של אהרון לתנינים של החרטומים?
  • מה מסמל מעשה זה?
דַיִג במצרים
  הנילוס הוא נהר עצום שמספק בית למאות מיני דגים ובעלי חיים: נסיכת הנילוס, אמנון,...
דַיִג במצרים
"וְהַדָּגָה אֲשֶׁר בַּיְאֹר תָּמוּת וּבָאַשׁ הַיְאֹר" (פסוק יח)

תבליט של דייגים אוספים את שלל הדגה היומי, מהקבר המשוחזר של השושלת השישית בסקרה, מצרים. צילום: kairoinfo4u at flickr, CC BY 2.0

 

הנילוס הוא נהר עצום שמספק בית למאות מיני דגים ובעלי חיים: נסיכת הנילוס, אמנון, בינית, שפמנון, דג הנמר ומינים של סרדינים.

להמשך קריאה

בין בעלי החיים החיים לצד היאור אפשר למצוא את תנין היאור, הצב רך השריון, לטאות, ההיפופוטם, זוחלים ועוד. כך היום ובוודאי שגם בעבר המצב היה כך ואפילו טוב יותר מבחינת שפע בעלי החיים שחיו לצד הנהר.
הסיפור על מכת הדם בפרק ז נועד כנראה לפגוע בנילוס – מקור המים, החיים והכלכלה של מצרים, שכן אחד מענפי הכלכלה החשובים במצרים היה הדַיִג. חשיבותו של הדיג בכלכלת מצרים באה לידי ביטוי בעשרות כתובות וציורי קיר. לצד ענף הדגים הטריים התפתחה במצרים תעשייה של שימורי דגים, וגם… דַיִג של עשירי מצרים לצורכי הנאה ושעשוע. בתמונה: דיג באמצעות חכה וצלצל (תבליט מקבר תי בסקארה, המאה ה־25 לפנה"ס).

  • המכה הראשונה פגעה ביאור. מדוע?
  • אילו בעלי חיים חיים ביאור ולצידו? וכיצד הפגיעה ביאור השפיעה עליהם?
סבא טוביה – עשר המכות
לסיפור מכות מצרים מבנה שחוזר על עצמו: ה' מצווה על משה לעשות מעשה שיביא את...
סבא טוביה – עשר המכות
"... שַׁלַּח אֶת-עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי. וְאִם-מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת-כָּל-גְּבוּלְךָ בַּ..." (פסוקים כו- כז)

לסיפור מכות מצרים מבנה שחוזר על עצמו:

  • ה' מצווה על משה לעשות מעשה שיביא את המכה.
  • משה ואהרן מקיימים את דברי ה' ומביאים את המכה על מצרים.
  • המכה והשפעתה על המצרים מתוארות בפירוט.
  • פרעה מבקש ממשה להפסיק את המכה, ומשה נעתר לבקשתו.
  • פרעה מבטיח לשחרר את ישראל מעבדותם.
  • פרעה חוזר בו מהחלטתו ואינו משלח את בני ישראל.
  • איך המבנה הקבוע של סיפור המכות בא לידי ביטוי בשיר של סבא טוביה?

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך –מכות מצרים/סבא טוביה, 2012

מכות מצרים
אילו מכות מתוארות בסרטון? איזו מכה לא מתוארת בסרטון? האם הקושי והסבל מתגברים ממכה למכה?...
מכות מצרים
"וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם." (פסוק ג)

  • אילו מכות מתוארות בסרטון?
  • איזו מכה לא מתוארת בסרטון?
  • האם הקושי והסבל מתגברים ממכה למכה?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- שמות ו-י/929 תנך ביחד, 2015