סגור תצוגת כיתה
הפרק

מלך נינווה לעומת יונה

פרק ג

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק ג יונה מבצע את שליחות אלוהים ומודיע לאנשי נינווה על הפיכתה הקרבה של העיר, הודעה זו מובילה לחזרה מיידית בתשובה של אנשי העיר ושל מלכם.

במהלך זה נזהה סימטריה בין התנהלותו של יונה בפרק למעשיו בפרק א. נשווה בין התנהגותו של יונה להתנהלות מלך נינווה וננסה להבין את ההבדל בין גישותיהם לגבי יכולתו של אדם לתקן את שטעה בו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – תרגיל כתיבה או משחק פתיחה בכתה:
נחלק לתלמידים דפים ובהם יופיעו פסוקים א-ד בלבד וניתן להם כמה דקות לכתוב המשך לפסוקים ולנחש את תגובתם של אנשי נינווה לקריאתו של יונה ואת מעשיהם. לחלופין אפשר גם לנהל תרגיל כזה בשאלה פותחת במליאה ולכתוב את התגובות השונות המוצעות על הלוח. (תשובות אפשריות: ינסו לפגוע ביונה או אפילו לרצוח אותו; יהיו אדישים וילעגו לו; ייקחו את דבריו ברצינות ויחזרו בתשובה).

הצעה שנייה – למה לא?:
נבקש מתלמידים להשיב בשם אנשי נינווה ולהמשיך בנאום קצר ואישי את המשפט "אני לא רוצה לחזור בתשובה כי…". נכתוב את רעיונותיהם על הלוח. (תשובות אפשריות: קשה לשנות אורח חיים לאחר שהתרגלתי לאורח חיים מסוים; יונה הוא איש זר מארץ זרה; למה בכלל לשוב בתשובה? אני מאמין שאורח החיים שלי מושלם; אני לא אוהב למתוח ביקורת על עצמי)

הצעה שלישית – משחק תפקידים:
נבחר שלושה שחקנים מבין התלמידים. אחד יתבקש לחכות מחוץ לכיתה והאחרים יקבלו את תפקידם: כל אחד מהם ישחק בתורו מוכר בחנות בגדים והתלמיד שיצא יהיה הלקוח. אך בעוד אחד מהם יתבקש להפעיל את כל כוחות השכנוע שלו על הלקוח, האחר יתבקש להפעיל מינימום ניסיון לשכנעו ורק יגיב אל פניותיו בלקוניות.
נכניס את התלמיד שיצא (הלקוח) ונסביר לו את תפקידו. לאחר שהלקוח יתנסה בחוויית קניות אצל שני המוכרים נפנה לכיתה את השאלה: מי מהמוכרים גרם ללקוח להיות מעוניין יותר בקנייה ומדוע (מסקנות אפשריות: מוטיבציה מצד המוכר גורמת למוטיבציה להתעורר אצל הקונה, ומצד שני: לעיתים דווקא רצון יתר או מוטיבציית יתר הן מכשול בהשגת המטרה לשכנע או להשפיע על הזולת) נשליך מהמשחק על הדמויות בפרק: יונה הנביא מתגלה כ"מוכר הפסיבי" ודווקא מלך נינווה הוא ה"מוכר הלהוט".

הזמנה לקריאה והעמקה

שלב ראשון: עיון עצמאי בפסוקים

נציע לתלמידים לקרוא את הפרק בזוגות. הפרק אינו קשה להבנה, והניסיון יכול להעמיד בפני התלמידים אתגר מעצים.

תרגיל כיתה:

  • סמנו את הפעלים המביעים פעולות שיונה עושה בפרק ואת הפעלים המביעים פעולות שעושים אנשי נינווה ומלכם.
  • ספרו את הפעלים, נתחו והסיקו: היכן אנו מוצאים יותר פעלים ומה זה יכול ללמד? (אצל אנשי נינווה ומלכם, פועלים יותר לתשובה)
  • בפסוק ג מתוארת נינווה כעיר שגודלה "מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים". ופסוק ד מתאר שיונה הלך בעיר "מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד", מה לדעתכם הפער הזה יכול ללמד? (אפשרות א: יונה לא הלך בכל העיר, אפשרות ב: יונה עשה את שליחותו במהרה ביום אחד בכל נינווה).
  • בפסוק ד כתובה האזהרה שמסר יונה לאנשי העיר, עיינו בה ומצאו: האם נתן בהודעתו פתח לשינוי הגזרה האלוהית? האם יש בדבריו שידול לשוב בתשובה?
  • עיינו בפסוקים ה-י וסמנו מילים וביטויים העשויים להעיד על כנות, חרטה ושינוי מהותי במעשיהם של אנשי נינווה. (וַיַּאֲמִינוּ, וַיִּקְרְאוּ צוֹם, וַיַּזְעֵק, וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה, וְיָשֻׁבוּ…)

שלב שני: מסקנות מן התרגיל – דיון במליאה

נבקש מהתלמידים להעלות את מסקנותיהם ונגיע להסכמה:

  • יונה מילא את תפקידו באופן המינימליסטי ביותר מתוך הכרח ורק כדי לצאת ידי חובה.
  • יונה אינו מזכיר את האפשרות לשינוי גזרת ה' באמצעות התשובה. הכרזתו בעיר נשמעת החלטית ואינה ניתנת לשינוי.

נבנה "קומה מעל" – ננסה להבין ולברר את גישתו של יונה:

  • האם מהקריאה בדבריו ומהתנהלותו של יונה נראה שהוא מאמין ברעיון התשובה או במידת הרחמים? (מהעיון נראה שיונה אינו מאמין ברעיון התשובה או במידת הרחמים. יונה סבור שהחוטא צריך לבוא על עונשו על פי מידת הדין, וכך גם נהג ביחס לעצמו לאחר שברח משליחותו של אלוהים – "שָׂאוּנִי וַהֲטִילֻנִי אֶל הַיָּם וְיִשְׁתֹּק הַיָּם מֵעֲלֵיכֶם, כִּי יוֹדֵעַ אָנִי כִּי בְשֶׁלִּי הַסַּעַר הַגָּדוֹל הַזֶּה עֲלֵיכֶם" – פרק א פסוק יב)
  • אם יונה אינו מציע לאנשי נינווה לחזור בתשובה, מהיכן מגיעה התשובה הכנה והנרגשת שזיהינו בפסוקים? (לפי המוצג בפרק רעיון התשובה הוא יוזמתם האישית של מלך נינווה ואנשי נינווה בלי שהם יודעים בביטחון כי שינוי דרכם עשוי להביא לביטול הגזרה האלוהית. בדבריו של מלך נינווה מופיע הספק ביעילותה של התשובה: "מִי יוֹדֵעַ יָשׁוּב וְנִחַם הָאֱלֹהִים וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְלֹא נֹאבֵד" – פסוק ט)

הרחבה אפשרית לכיתות חזקות - שלב שלישי: שיטתו של מלך נינווה

פעילות בשיטת הג'יקסו סביב השורש נח"מ

ננסה להבין את גישת התשובה של מלך נינווה. נקרא יחד את פסוקים ט-י ונבחין בשתי הופעותיו של השורש נח"מ. נסביר על הלוח: נִחַם = התחרט. מתוך הסבר המילה נבקש להגיע יחד להבנת הפשט: מלך נינווה מעז לקוות שבזכות מעשיהם שלו של אנשיו וחזרתם בתשובה יתחרט אלוהים על הגזרה, ואכן כך קורה.

נחלק את תלמידי הכיתה לחמש קבוצות במטרה לחקור את העניין לעומק. כל קבוצה תקבל דף ובו חמש שאלות על הפועל ניחם והופעותיו בתנ"ך. כל קבוצה תתבקש לענות על שאלה אחרת מתוך החמש ולבסוף יציג נציג מכל קבוצה בפני הכיתה את השאלה וההתלבטויות שעוררה בקבוצה. הוא לא יציג תשובה חותכת אלא את הדיון שהשאלה הציפה. כך נחזק את הרעיון שישנן שאלות מורכבות שהתשובה עליהן אינה מוחלטת.

השאלות:

  • אל מי הפעלים משורש נח"מ מתייחסים בפרק, לאנשי נינווה או לאלוהים? כלפי מי מהם הייתם מצפים שפועל זה יתייחס? נמקו את עמדתכם.
  • האם לדעתכם אלוהים יכול להינחם, להתחרט? האם המושג חרטה הוא אנושי במהותו או שהוא יכול להיות מוסב לאלוהים? אם גם אלוהים מתחרט איזה לקח אפשר ללמוד מכך?
  • עיינו בבראשית פרק ו פסוקים ו-ז ("וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּו וַיֹּאמֶר ה': 'אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה… כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם") מהו הקושי הדתי העולה מפסוק זה?
  • בפרק שלפנינו מתייחס הפועל "נִחַם" לאלוהים. לפניכם אמרת חז"ל: "דיברה תורה כלשון בני אדם" – כלומר, במקרים מסוימים כדי שהקוראים, בני האדם, יוכלו להבין, מייחס הכתוב המקראי לאלוהים תכונות אנושיות.

הסבירו: כיצד האמירה הזאת של חז"ל עשויה להסביר את השימוש בפועל "נִחַם" בפרקנו? האם ההסבר הזה מספק אתכם?

  • עיינו בשמואל א פרק טו פסוק כט ("וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם, כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם"). בהנחה שהכינוי "נצח ישראל" מתייחס לאלוהים, מהי הסתירה העולה מן ההשוואה בין פסוק זה לבין הצעתו של מלך נינווה בפסוק ט? לאיזו מן הגישות קל לכם יותר להתחבר – לזו של שמואל או לזו של מלך נינווה? מדוע?

סיכום שלב ג – בחנו לעומק את רעיון "ההתחרטות האלוהית" שבו נאחז מלך נינווה כשהוא הוביל את עירו לחזרה בתשובה. כעת נבחן כיצד מתנהל יונה עקב התשובה סביבו וכפי שנראה – בהתנהלותו זו הוא ממשיך את קו התנהגותו הקודם.

שלב רביעי: הסימטריה שבין פרק ג לבין פרק א

נחלק טבלה חלקית ונבקש מהתלמידים להשלים אותה בעבודה עצמית (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):

נקודות להשוואה

פרק א

פרק ג

הפסיביות של יונה

יונה יורד אל ירכתי הספינה שוכב ונרדם.

הכרזת יונה בעיר נינווה היא יבשה, לקונית וקצרה.

הזעזוע שחווים האנשים בסביבת יונה

המלחים מזדעזעים מבריחתו של יונה מפני ה'.

אנשי נינווה מזדעזעים מהכרזתו של יונה.

אמונתם של האנשים הזרים באלוהים והמאמצים שהם עושים כדי לפייס את ה'

המלחים מאמינים בה'. מתפללים לה' שיסלח להם על השלכת יונה לים. האנשים יראים את ה' וזובחים לו זבח.

אנשי נינווה צמים ולובשים שקים. מלך נינווה לובש שק ויושב על האפר ומבקש מכל עמו לצום, ללבוש שקים, לקרוא אל אלוהים בחוזקה ולשוב מדרכם הרעה ומן החמס אשר בידיהם.

במליאת הכיתה נסיק יחד מסקנות מן ההשוואה:

נזהה ניגודיות בין יונה לדמויות שסביבו.

נזהה את "החלפת הכובעים" בין שלוחו של אלוהים לחוטאים סביבו. ניגוד בין הציפייה לבין המציאות. מצופה מנביא לירוא את אלוהים ולפעול לפי ציוויו, ואילו מן הזרים, שאלוהי ישראל אינו אלוהיהם, אפשר לצפות שיהיו אדישים לצו אלוהים ויתעלמו ממנו. בפועל הנביא מתנגד לצו אלוהיו ומנסה להתעלם ממנו, ואילו האנשים הזרים שאינם מכירים את אלוהים משתדלים בכל כוחם לעבוד אותו.

כתוצאה מהנקודה הקודמת נשאל:

  • האם יש לאדם כלשהו מונופול על החזרה בתשובה או על קרבה לאלוהים?

ונסיק כי מן הפסוקים עולה שכל אדם ואפילו זר שאינו מעם ישראל יכול לחזור בתשובה ולהתקרב לאלוהים ולעומת זאת אפילו האדם הכי קרוב אליו מבחינה מסורתית, לנביאו, יכול להתרחק ממנו. נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם מביא לחוסר ההזדהות של יונה עם רעיון התשובה?
  • האם צודק יונה שלא מסכים לקבל את התפיסה שאדם חוטא ישוב בתשובה והכול יתכפר לו?
  • האם תוכלו לדמיין מצב שפושע גדול לא בא על עונשו כי הוא התחרט על מעשיו הרעים?

מבט לחיים

  • האם בכוחו של האדם לשנות את גורלו ולתקן את דרכיו כך שאלוהים ימחל על העונש שנגזר עליו?
  • עם איזו משתי הגישות אתם מסכימים – זו של יונה או זו של מלך נינווה?
  • האם ממה שלמדנו עד כה, כולל פרק א, המעמד או הייחוס של האדם משפיע על יכולתו לתקן את דרכיו?
  • איך קרה שמי שהנהיג את אנשי נינווה לשוב בתשובה לא היה הנביא, שבא מבחוץ, אלא המלך, בן העיר? מה זה אומר עלינו? האם יכול אדם אחד לתקן אדם אחר, או עיר אחרת? על מי האחריות לתיקון ולתשובה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ראינו את הפסיביות של יונה מול האקטיביות של מלך נינווה ואת ההבדל בין גישותיהם לגבי התשובה. ביארנו את הביטוי "וְנִחַם" והתלבטנו אם קיימת חרטה אצל האל. ערכנו השוואה בין פרק ג לפרק א וממנה למדנו כיצד לתשובה אין משוא פנים והראנו שהכוח האמיתי לתיקון מגיע מבפנים ולא מבחוץ.
מיומנויות: זיהוי וסימון פעלים בטקסט, התמודדות עצמאית עם הכתוב, השוואה, חיפוש בתנ"ך מחוץ לגבולות המהלך, ניסוח עמדה סביב נקודה לדיון העולה מהכתוב.
מתודות:
שילבנו עבודה עצמאית של סימון פעלים, ספירתם ומענה על שאלות הבנה על הטקסט עם דיון והסקת מסקנות משותפת. תרגלנו את שיטת ג'יקסו וחקרנו את הופעותיו של השורש נח"מ במקומות נוספים בתנ"ך. השווינו בין פרקים א וג באמצעות מילוי טבלה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
תשובה או לא תשובה? מה התשובה?
אנשי נינוה כולם, ואף החיות בנִינְוֵה, חזרו בתשובה במהירות בעקבות נבואת יונה. אפשר להאמין להם...
תשובה או לא תשובה? מה התשובה?
"וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם." (ג, ח)

Morphart Creation/shutterstock.com

אנשי נינוה כולם, ואף החיות בנִינְוֵה, חזרו בתשובה במהירות בעקבות נבואת יונה.

לקריאת המדרשים

אפשר להאמין להם ולראות את התיקון המיידי שעשו. ואפשר גם לא להאמין להם, ולחשוד שהם עשו תיקון רק כדי לְרַצוֹת את יונה ורק בשל הפחד מהעונש.

קראו את המדרשים הבאים:

וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם […] שהיה בכף ידיהם החזירו, [ולעומת זאת] מה שהיה בשידה, תיבה [נסתר מן העין] לא החזירו.
(תלמוד ירושלמי, מסכת תענית, פרק ב, דף סה עמוד ב)
אפילו גזל מריש [קורה של עץ] ובנאו בבירה [במגדל] מקעקע כל הבירה ומחזיר מריש לבעליו.
(תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף טז עמוד א)
  • איזה מדרש מאמין לאנשי נִינְוֵה?
  • איזה מדרש לא מאמין לאנשי נִינְוֵה?
  • מה ההבדל המעשי והמהותי בין המדרשים? ומה זה משנה אם הם באמת חזרו בתשובה או רק עשו את עצמם?
דין או רחמים?
[…] עד שירד הקדוש ברוך הוא ואמר לו מפני מה אתה בוכה שמא יש לך...
דין או רחמים?
"וַיֹּאמֶר ה' אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד. וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה." (ד, י-יא)

Freedom Studio/shutterstock.com

Baimieng/shutterstock.com

לקריאת המדרש

[…] עד שירד הקדוש ברוך הוא ואמר לו מפני מה אתה בוכה שמא יש לך צער על הקיקיון שלא עמלת בו ולא גידלתו […] ואני לא אחוס על נינוה?

באותה שעה נפל יונה על פניו לפני הקב״ה ואמר לפניו רבונו של עולם, כלום היא לפניך מדת הדין? במדת רחמים תנהיג את עולמך ונאה לך תהלה שכן כתיב לה׳ אלהינו הרחמים והסליחות שנאמר כי אל רחום ה׳ אלהיך [….] כולו תשבחות, כסאך תהלה כבודך תפארה, אשר מעשה ידך נעימים, גופך ישועה, פניך כמאיר כל אור, עיניך מקור כל זוהר, פיך אמת, שפתותיך חיים, אמת חסדך הגדול על שארית נחלתך, שאתה מקדים להם רחמים בכל עת ובכל שעה, אתה מוחל לעונם כדי ליתן עוז וכבוד לשמך שנאמר למען יזמרך כבוד ולא ידום ה׳ אלהי לעולם אודך.

(מדרש יונה)

  • האם דמותו של יונה במדרש דומה לדמותו בסיפור המקראי?
  • באיזה עולם הייתם רוצים לחיות – של דין או של רחמים?
עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת
יונה מגיע אל נִינְוֵה וקורא קריאה בת חמש מילים: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת". מה...
עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת
"וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד וַיִּקְרָא וַיֹּאמַר עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת." (ג, ד)

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה־19. הציור מתאר את המסופר בספר יונה: קריאת יונה אל נינווה (יונה ג, ד).

יונה מגיע אל נִינְוֵה וקורא קריאה בת חמש מילים: "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת". מה יקרה לעיר?

להמשך קריאה

רש"י, גדול פרשני המקרא, שחי בצרפת במאה ה-12, פירש את הפסוק כך:
נהפכת. נחרבת (ולא אמר נחרבת כי נהפכת משמש שתי לשונות רע וטוב. אם לא יעשו תשובה נחרבת, ואם יעשו תשובה אז נהפכת על אנשי נינוה קאי שיהפכו מרעה לטובה ויעשו תשובה…)

רש"י התעכב על כך שבפסוק כתוב "נהפכת" ולא "נחרבת".

  • הסבירו במילים שלכם כיצד למילה "נהפכת" יכולה להיות משמעות חיובית וגם משמעות שלילית.
  • אם כך, האם הנבואה של יונה היא נבואת חורבן או נבואת תוכחה?
מה שבא בקלות
"בן לילה היה ובן לילה אבד…." – דבר שבא במהירות ובקלות, ובמהירות גם נעלם. האזינו...
מה שבא בקלות
"וַיֹּאמֶר ה' אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד." (ד, י)

"בן לילה היה ובן לילה אבד…." – דבר שבא במהירות ובקלות, ובמהירות גם נעלם.

להמשך קריאה

האזינו לשיר "מחכים למשיח" של היוצר הישראלי שלום חנוך, וקראו את המילים.
השיר, שיצא בשנת 1985, נכתב בעקבות המשבר הכלכלי ונפילת הבורסה בישראל בשנת 1983.

מחכים למשיח/ שלום חנוך

יושבים שעות
מחכים שמשיח יבוא
משיח איש מַפְתֵּחַ
ידו בכל ויד כל בו
ענן סמיך
וירוחם ממצמץ בשפתיו
יהודה מסתכל בשעון
וּמְפַלְבֵּל בעיניו
משרד בצפון
ארציאלי בע"מ יועץ
אחר הצהריים
ובחוץ העולם מתרוצץ
לוחץ זמזם עונה
תביאי לנו קפה.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

שתיקה כללית
חמישה אנשים מתוחים
הדלת נפתחת
וירדנה כולה חיוכים
השחור ליהודה
התה לארציאלי הבן
ירדנה יוצאת
עזרא לא מפסיק לעשן
הנה כי כן מתחלפת
שעה בשעה
זָקֵן ארציאלי יודע
שהוא לא טעה
נוטף זיעה וּמַרְעִים
בקולו על הבן.

משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

פעמון הכניסה
מְנַסֵּר את אִוְשַׁת המזגן
מקפיץ את ירוחם לדלת
חותך בעשן
ארציאלי הבן
מסתכל על אביו מהצד
ובפתח מתגלה
שוטר עם הכובע ביד
ויהודה אומר
משהו בטח קרה
אומר לו ירוחם
סתם לא שולחים משטרה
אומר השוטר הייתה תאונה.

ולכן משיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

תאונה למי
שואל ארציאלי הבן
תאונה למדינה
עונה השוטר המסכן
הבורסה נפלה
אנשים קופצים מהגג
גם משיח קפץ
והודיעו שהוא נהרג
הכל אבוד
בוכה עזרא דהן הקבלן
משיח בשמיים
ואנחנו בלי הכסף כאן
וירדנה היפה ממלמלת
זה לא יתכן.

משיח לא יבוא
משיח גם לא יטלפן…

דצמבר המר
זעקו כותרות בעיתון
ושר האוצר נתן במבט ראיון
הציבור מטומטם
ולכן הציבור משלם
מה שבא בקלות
באותה הקלות יעלם
האזרח הקטן
נאלץ לשלם בגדול
ואותי מעניינת
ירדנה יותר מהכל
הולך למילואים
וסופר את הכסף שאין.

ומשיח לא בא
משיח גם לא מטלפן…

כן, כן משיח גם לא מטלפן.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • הרעיון "בן לילה היה ובן לילה אבד" מופיע בשיר. כיצד הוא מנוסח בשיר?
  • למה, לדעתכם, הכוונה בשיר?

קרדיט: שלום חנוך – מחכים למשיח / ShalomHanoch, 2011

נביא מול כולם
  אריאל בירנבוים (1956-1894) היה צייר, קריקטוריסט, סופר ומשורר אקספרסיוניסטי. הוא נולד בעיר וינה, בירת...
נביא מול כולם
"וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד וַיִּקְרָא וַיֹּאמַר עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת. וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה בֵּאלֹהִים וַיִּקְרְאוּ צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים מִגְּדוֹלָם וְעַד קְטַנָּם." (ג, ד-ה)

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה־19. הציור מתאר את המסופר בספר יונה: קריאת יונה אל נינווה (יונה ג, ד).

אוריאל בירנבאום, יונה קורא לאנשי נינוה, 1921, Courtesy of the Leo Baeck Institute

 

אריאל בירנבוים (1956-1894) היה צייר, קריקטוריסט, סופר ומשורר אקספרסיוניסטי.

להמשך קריאה

הוא נולד בעיר וינה, בירת אוסטריה, וכבר בגיל צעיר החל לעסוק באומנות. כשהיה בן 46 כבשו הנאצים את אוסטריה. אוריאל ובני משפחתו ברחו ליערות הולנד, וכך שרדה המשפחה היהודית בשואה. בירנבוים אייר טקסטים מעולם היהדות, כמו הגדה של פסח וספר יונה, וגם טקסטים אוניברסליים, כמו אליס בארץ הפלאות.

גוסטב דורֶה – אמן נוצרי צרפתי בן המאה ה-19.יצירותיו נעשו בטכניקה של תחריט על נחושת, על בסיס איורי עיפרון. דורֶה אייר את סיפורי התנ"ך וגם קלאסיקות אוניברסליות, כמו "פאוסט" של דנטה.

הביטו בציור של בירנבוים ובציור של דורֶה. שניהם ציירו את יונה מתנבא בנִינְוֵה.

  • מהן נקודות הדמיון ומהן נקודות השוני בין הסיפור המקראי לבין הפרטים בציורים?
  • שימו לב לאמצעים האומנותיים בציורים – צבעוניות, קומפוזיציה, משיכות מכחול ותנועות הצבע. כיצד אלה משקפים את הלך הרוח של הנביא, כפי שמפרש זאת האומן?
  • עִמדו על ההבדלים בין שני הציורים המבקשים לתאר את אותו האירוע. איזה מהם מוצא חן בעיניכם יותר? מדוע?
יונה האיש
עקב שטיינהרדט, אומן יהודי שהתמחה בחיתוך עץ. נולד במזרח אירופה בשנת 1887 ונפטר בישראל בשנת...
יונה האיש
"וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה, כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה. וְעַתָּה ה' קַח נָא אֶת נַפְשִׁי מִמֶּנִּי, כִּי טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי." (ד, ב-ג)

יעקב שטיינהרט, יונה מטיף בנינווה (תחריט, 1923-1922). באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

עקב שטיינהרדט, אומן יהודי שהתמחה בחיתוך עץ. נולד במזרח אירופה בשנת 1887 ונפטר בישראל בשנת 1968.

להמשך קריאה

שטיינהרדט למד אומנות בצרפת, ובזמן מלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא הגרמני. כאשר הופיעו סימני האנטישמיות בגרמניה, בשנות ה-30 של המאה ה-20, הוא עלה לארץ במסגרת העליה החמישית וכך נמלט מגורל יהודי אירופה בשואה. בארץ הוא נחשב לאומן מוביל. הוא לימד בבית הספר הגבוה לאומנות "בצלאל" ואף ניהל אותו.

  • אילו רגשות מעוררים בכם האיורים?
  • שימו לב לקומפוזיציה, לטכניקה, לצבעוניות – מה מבקש האומן להגיד על יונה?
  • על פי פסוקים א-ב – על מה יונה מצטער, מדוע הוא כועס?
איפה זה קֶדֶם?
כולם מכירים את שמות הכיוונים בשושנת הרוחות: מזרח, מערב, צפון, דרום. בתנ"ך יש כינויים נוספים...
איפה זה קֶדֶם?
"וַיֵּצֵא יוֹנָה מִן הָעִיר וַיֵּשֶׁב מִקֶּדֶם לָעִיר וַיַּעַשׂ לוֹ שָׁם סֻכָּה וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה מַה יִּהְיֶה בָּעִיר." (ד, ה)

שושנת הרוחות. LongQuattro/shutterstock.com

כולם מכירים את שמות הכיוונים בשושנת הרוחות: מזרח, מערב, צפון, דרום.
בתנ"ך יש כינויים נוספים לשמות הכיוונים:
"…יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה…" (בראשית כח, יד)

לפי הפסוק מספר בראשית:

  • איזה כיוון הוא "צפונה"?
  • איזה כיוון הוא "נגבה"?
  • איזה כיוון הוא "ימה"?
  • אם כן, איזה כיוון הוא "קדמה"?
  • אז… באיזה כיוון ביחס לעיר ישב יונה?

ואפשר גם לשיר את הפסוקים- יגאל בשן ופרצת

נינוה העיר הגדולה
  נִינְוֵה, היום בשטחה של עיראק, הייתה עיר מרכזית בתקופת האימפריה האַשּׁוּרִית (במאה ה-8 לפני...
נינוה העיר הגדולה
"קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא אֵלֶיהָ…" (ג, ב)

העיר נינוה וערים נוספות באימפריה האשורית

ראש למסו (חיה בעלת גוף שור, כנפי נשר וראש אדם) שניזוק לאחר התקפה של דעאש בנינוה.

 

נִינְוֵה, היום בשטחה של עיראק, הייתה עיר מרכזית בתקופת האימפריה האַשּׁוּרִית (במאה ה-8 לפני הספירה), עיר השלטון המרכזית שכונתה "העיר הגדולה".

להמשך קריאה

כיוון ששכנה ליד נהר החידקל היא הייתה עיר מסחר משמעותית ועשירה, ובתחומה היו ארמונות, מקדשים, מקומות פולחן ויצירות אומנות. ברחבי העיר ניצבו פסלים ולוחות מגולפים שבהם מתוארת ההיסטוריה של המלכים.
בחפירות הארכאולוגיות בנִינְוֵה התגלו אוצרות.
ראשון החופרים, במאה ה-19, היה החוקר הבריטי קלאודיוס ג'יימס ריץ'. אחריו חפר במקום חוקר בריטי אחר בשם הנרי אוסטין לייארד. הוא זיהה את ארמון סנחריב, אחד ממלכי אשור, וארמון נוסף של המלך אשורבניפאל.
אחד הממצאים המדהימים שנחשפו בחפירות הוא "תבליט לכיש", המתאר את מסע כיבוש ערי יהודה שעליו מסופר גם בתנ"ך בספר מלכים ב בפרקים יח-יט! והינה הסיפור מסופר משתי זוויות שונות – של הכובש ושל הנכבש.
בעקבות החפירות התברר שהמלך אשורבניפאל היה לא רק לוחם אלא גם חובב היסטוריה וספרות. בארמונו גילו חוקרים ספרייה אדירה (כתובה בכתב יתדות על גבי לוחות טין) של טקסטים דתיים, ספרותיים ומשפטיים, של אשור ושל עמים קדומים להם. כך נמצא הטקסט החשוב "עלילות גִלְגָמֶשׁ", המקביל לסיפור נוח והמבול שבתנ"ך.
בהמשך החפירות במאה ה-20 התגלו ממדי האוצרות. התגלו ממצאים מלפני כ-6,000 שנה, הרבה לפני התקופה האשורית, פסלי אלילים המלמדים על הפולחן וכלי חרס המלמדים על חיי היום-יום.
חלק מהממצאים הועברו למוזאון באנגליה, ובמבט לאחור פעולה זו הייתה הצלה של ממש.
מדוע הצלה? נקפוץ קדימה למאה ה-21, לימינו אנו. ארגון הטרור דעאש, ארגון אסלאמי קיצוני, הרס במכוון ממצאים ארכאולוגיים חשובים באזור.

אלוהים שולח את יונה "אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה".

  • ממה שקראתם על החפירות בעיר נִינְוֵה – האם העיר שנחשפה נחשבת לעיר גדולה? חוקרים מתלבטים – ועכשיו גם אתם – באיזו נִינְוֵה לדעתכם מדובר בספר יונה? סמל לעיר חשובה, או העיר נִינְוֵה ממש?
    בנוגע לכל אחת משתי האפשרויות – הסבירו מדוע מכנים את נִינְוֵה "העיר הגדולה".
הקִיקָיוֹן
  שישה דברים מעניינים על הקיקיון: הקיקיון הוא שיח ממשפחת החלבלוביים. שיח הקיקיון יכול להגיע...
הקִיקָיוֹן
"וַיְמַן ה' אֱלֹהִים קִיקָיוֹן וַיַּעַל מֵעַל לְיוֹנָה לִהְיוֹת צֵל עַל רֹאשׁוֹ לְהַצִּיל לוֹ מֵרָעָתוֹ, וַיִּשְׂמַח יוֹנָה עַל הַקִּיקָיוֹן שִׂמְחָה גְדוֹלָה." (ד, ו)

עלה של שיח הקיקיון. צילום: תמר הירדני, 2008, מתוך ויקיפדיה

שיח הקיקיון. Anitham Raju Yaragorla/shutterstock.com

 

שישה דברים מעניינים על הקיקיון:

להמשך קריאה
  1. הקיקיון הוא שיח ממשפחת החלבלוביים.
  2. שיח הקיקיון יכול להגיע עד לגובה של 5 מטרים. עליו הם בצורת כף יד אדם ואורכם 30 סנטימטרים.
  3. מוצאו של הקיקיון באפריקה, ולכן הוא רגיש מאוד לקור.
  4. הקיקיון התפשט בעולם באופן מלאכותי, לאחר שבני האדם הבינו את סגולות המרפא שלו.
  5. מצמח הקיקיון אפשר להפיק שמן ושיקויי מרפא, אולם קליפת הזרעים של הקיקיון רעילה ויכולה לגרום למוות.
  6. שיח הקיקיון בספר יונה – בן לילה היה ובן לילה אבד. לכן אומרים בעברית על משהו שהיה במהירות וחלף במהירות, משהו שולי שאין לו תוחלת חיים משמעותית, שהוא "קִיקְיוֹנִי".
  • איך יכול להיות ששיח הקיקיון הֵצֵל על יונה?
  • לפי הפרק – לאילו תנאי מזג אוויר רגיש הקיקיון, נוסף על הקור?
  • הסבירו את הביטוי "קיקיוני", או הדגימו אותו בעזרת שימוש הגיוני בתוך משפט.
רוּחַ קָדִים
רוח קדים היא רוח מזרחית יבשה שמקורה במדבר – חמה ושרבית בעונות המעבר ובקיץ, וקרה...
רוּחַ קָדִים
"וַיְהִי כִּזְרֹחַ הַשֶּׁמֶשׁ וַיְמַן אֱלֹהִים רוּחַ קָדִים חֲרִישִׁית וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל רֹאשׁ יוֹנָה וַיִּתְעַלָּף וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי." (ד, ח)

רוח קדים היא רוח מזרחית יבשה שמקורה במדבר – חמה ושרבית בעונות המעבר ובקיץ, וקרה בחורף.

האזינו לשיר שכתב חיים חפר, בביצוע שלישיית גשר הירקון.

  • כיצד באה לידי ביטוי במילים, בלחן ובביצוע, תחושה של רוח קדים?

קרדיט: שלישית גשר הירקון – חמסין/Israphon Music, 2014

לדמותו של יונה
יונה הנביא סירב תחילה לשליחות. בפעם השנייה שה' הורה לו ללכת לנִינְוֵה הוא ביצע את...
לדמותו של יונה
"וַיֵּרַע אֶל יוֹנָה רָעָה גְדוֹלָה וַיִּחַר לוֹ. וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה, כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה." (ד, א-ב)

יונה הנביא סירב תחילה לשליחות. בפעם השנייה שה' הורה לו ללכת לנִינְוֵה הוא ביצע את השליחות, ואנשי נִינְוֵה הקשיבו לו והיטיבו את דרכיהם.

  • יונה הצליח במשימה! אם כך, מדוע הוא מאוכזב?
  • הסבירו במילים שלכם – מהי תפיסת עולמו של יונה? האם אתם חושבים כמוהו?

קרדיט: 929- יונה הנביא (חמישי מתוך תרי עשר)/929 תנך ביחד, 2016