מלך נינווה לעומת יונה
פרק ג
בכמה מילים
בפרק ג יונה מבצע את שליחות אלוהים ומודיע לאנשי נינווה על הפיכתה הקרבה של העיר, הודעה זו מובילה לחזרה מיידית בתשובה של אנשי העיר ושל מלכם.
במהלך זה נזהה סימטריה בין התנהלותו של יונה בפרק למעשיו בפרק א. נשווה בין התנהגותו של יונה להתנהלות מלך נינווה וננסה להבין את ההבדל בין גישותיהם לגבי יכולתו של אדם לתקן את שטעה בו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – תרגיל כתיבה או משחק פתיחה בכתה:
נחלק לתלמידים דפים ובהם יופיעו פסוקים א-ד בלבד וניתן להם כמה דקות לכתוב המשך לפסוקים ולנחש את תגובתם של אנשי נינווה לקריאתו של יונה ואת מעשיהם. לחלופין אפשר גם לנהל תרגיל כזה בשאלה פותחת במליאה ולכתוב את התגובות השונות המוצעות על הלוח. (תשובות אפשריות: ינסו לפגוע ביונה או אפילו לרצוח אותו; יהיו אדישים וילעגו לו; ייקחו את דבריו ברצינות ויחזרו בתשובה).
הצעה שנייה – למה לא?:
נבקש מתלמידים להשיב בשם אנשי נינווה ולהמשיך בנאום קצר ואישי את המשפט "אני לא רוצה לחזור בתשובה כי…". נכתוב את רעיונותיהם על הלוח. (תשובות אפשריות: קשה לשנות אורח חיים לאחר שהתרגלתי לאורח חיים מסוים; יונה הוא איש זר מארץ זרה; למה בכלל לשוב בתשובה? אני מאמין שאורח החיים שלי מושלם; אני לא אוהב למתוח ביקורת על עצמי)
הצעה שלישית – משחק תפקידים:
נבחר שלושה שחקנים מבין התלמידים. אחד יתבקש לחכות מחוץ לכיתה והאחרים יקבלו את תפקידם: כל אחד מהם ישחק בתורו מוכר בחנות בגדים והתלמיד שיצא יהיה הלקוח. אך בעוד אחד מהם יתבקש להפעיל את כל כוחות השכנוע שלו על הלקוח, האחר יתבקש להפעיל מינימום ניסיון לשכנעו ורק יגיב אל פניותיו בלקוניות.
נכניס את התלמיד שיצא (הלקוח) ונסביר לו את תפקידו. לאחר שהלקוח יתנסה בחוויית קניות אצל שני המוכרים נפנה לכיתה את השאלה: מי מהמוכרים גרם ללקוח להיות מעוניין יותר בקנייה ומדוע (מסקנות אפשריות: מוטיבציה מצד המוכר גורמת למוטיבציה להתעורר אצל הקונה, ומצד שני: לעיתים דווקא רצון יתר או מוטיבציית יתר הן מכשול בהשגת המטרה לשכנע או להשפיע על הזולת) נשליך מהמשחק על הדמויות בפרק: יונה הנביא מתגלה כ"מוכר הפסיבי" ודווקא מלך נינווה הוא ה"מוכר הלהוט".
הזמנה לקריאה והעמקה
שלב ראשון: עיון עצמאי בפסוקים
נציע לתלמידים לקרוא את הפרק בזוגות. הפרק אינו קשה להבנה, והניסיון יכול להעמיד בפני התלמידים אתגר מעצים.
תרגיל כיתה:
- סמנו את הפעלים המביעים פעולות שיונה עושה בפרק ואת הפעלים המביעים פעולות שעושים אנשי נינווה ומלכם.
- ספרו את הפעלים, נתחו והסיקו: היכן אנו מוצאים יותר פעלים ומה זה יכול ללמד? (אצל אנשי נינווה ומלכם, פועלים יותר לתשובה)
- בפסוק ג מתוארת נינווה כעיר שגודלה "מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים". ופסוק ד מתאר שיונה הלך בעיר "מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד", מה לדעתכם הפער הזה יכול ללמד? (אפשרות א: יונה לא הלך בכל העיר, אפשרות ב: יונה עשה את שליחותו במהרה ביום אחד בכל נינווה).
- בפסוק ד כתובה האזהרה שמסר יונה לאנשי העיר, עיינו בה ומצאו: האם נתן בהודעתו פתח לשינוי הגזרה האלוהית? האם יש בדבריו שידול לשוב בתשובה?
- עיינו בפסוקים ה-י וסמנו מילים וביטויים העשויים להעיד על כנות, חרטה ושינוי מהותי במעשיהם של אנשי נינווה. (וַיַּאֲמִינוּ, וַיִּקְרְאוּ צוֹם, וַיַּזְעֵק, וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה, וְיָשֻׁבוּ…)
שלב שני: מסקנות מן התרגיל – דיון במליאה
נבקש מהתלמידים להעלות את מסקנותיהם ונגיע להסכמה:
- יונה מילא את תפקידו באופן המינימליסטי ביותר מתוך הכרח ורק כדי לצאת ידי חובה.
- יונה אינו מזכיר את האפשרות לשינוי גזרת ה' באמצעות התשובה. הכרזתו בעיר נשמעת החלטית ואינה ניתנת לשינוי.
נבנה "קומה מעל" – ננסה להבין ולברר את גישתו של יונה:
- האם מהקריאה בדבריו ומהתנהלותו של יונה נראה שהוא מאמין ברעיון התשובה או במידת הרחמים? (מהעיון נראה שיונה אינו מאמין ברעיון התשובה או במידת הרחמים. יונה סבור שהחוטא צריך לבוא על עונשו על פי מידת הדין, וכך גם נהג ביחס לעצמו לאחר שברח משליחותו של אלוהים – "שָׂאוּנִי וַהֲטִילֻנִי אֶל הַיָּם וְיִשְׁתֹּק הַיָּם מֵעֲלֵיכֶם, כִּי יוֹדֵעַ אָנִי כִּי בְשֶׁלִּי הַסַּעַר הַגָּדוֹל הַזֶּה עֲלֵיכֶם" – פרק א פסוק יב)
- אם יונה אינו מציע לאנשי נינווה לחזור בתשובה, מהיכן מגיעה התשובה הכנה והנרגשת שזיהינו בפסוקים? (לפי המוצג בפרק רעיון התשובה הוא יוזמתם האישית של מלך נינווה ואנשי נינווה בלי שהם יודעים בביטחון כי שינוי דרכם עשוי להביא לביטול הגזרה האלוהית. בדבריו של מלך נינווה מופיע הספק ביעילותה של התשובה: "מִי יוֹדֵעַ יָשׁוּב וְנִחַם הָאֱלֹהִים וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְלֹא נֹאבֵד" – פסוק ט)
הרחבה אפשרית לכיתות חזקות - שלב שלישי: שיטתו של מלך נינווה
פעילות בשיטת הג'יקסו סביב השורש נח"מ
ננסה להבין את גישת התשובה של מלך נינווה. נקרא יחד את פסוקים ט-י ונבחין בשתי הופעותיו של השורש נח"מ. נסביר על הלוח: נִחַם = התחרט. מתוך הסבר המילה נבקש להגיע יחד להבנת הפשט: מלך נינווה מעז לקוות שבזכות מעשיהם שלו של אנשיו וחזרתם בתשובה יתחרט אלוהים על הגזרה, ואכן כך קורה.
נחלק את תלמידי הכיתה לחמש קבוצות במטרה לחקור את העניין לעומק. כל קבוצה תקבל דף ובו חמש שאלות על הפועל ניחם והופעותיו בתנ"ך. כל קבוצה תתבקש לענות על שאלה אחרת מתוך החמש ולבסוף יציג נציג מכל קבוצה בפני הכיתה את השאלה וההתלבטויות שעוררה בקבוצה. הוא לא יציג תשובה חותכת אלא את הדיון שהשאלה הציפה. כך נחזק את הרעיון שישנן שאלות מורכבות שהתשובה עליהן אינה מוחלטת.
השאלות:
- אל מי הפעלים משורש נח"מ מתייחסים בפרק, לאנשי נינווה או לאלוהים? כלפי מי מהם הייתם מצפים שפועל זה יתייחס? נמקו את עמדתכם.
- האם לדעתכם אלוהים יכול להינחם, להתחרט? האם המושג חרטה הוא אנושי במהותו או שהוא יכול להיות מוסב לאלוהים? אם גם אלוהים מתחרט איזה לקח אפשר ללמוד מכך?
- עיינו בבראשית פרק ו פסוקים ו-ז ("וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּו וַיֹּאמֶר ה': 'אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה… כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם") מהו הקושי הדתי העולה מפסוק זה?
- בפרק שלפנינו מתייחס הפועל "נִחַם" לאלוהים. לפניכם אמרת חז"ל: "דיברה תורה כלשון בני אדם" – כלומר, במקרים מסוימים כדי שהקוראים, בני האדם, יוכלו להבין, מייחס הכתוב המקראי לאלוהים תכונות אנושיות.
הסבירו: כיצד האמירה הזאת של חז"ל עשויה להסביר את השימוש בפועל "נִחַם" בפרקנו? האם ההסבר הזה מספק אתכם?
- עיינו בשמואל א פרק טו פסוק כט ("וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם, כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם"). בהנחה שהכינוי "נצח ישראל" מתייחס לאלוהים, מהי הסתירה העולה מן ההשוואה בין פסוק זה לבין הצעתו של מלך נינווה בפסוק ט? לאיזו מן הגישות קל לכם יותר להתחבר – לזו של שמואל או לזו של מלך נינווה? מדוע?
סיכום שלב ג – בחנו לעומק את רעיון "ההתחרטות האלוהית" שבו נאחז מלך נינווה כשהוא הוביל את עירו לחזרה בתשובה. כעת נבחן כיצד מתנהל יונה עקב התשובה סביבו וכפי שנראה – בהתנהלותו זו הוא ממשיך את קו התנהגותו הקודם.
שלב רביעי: הסימטריה שבין פרק ג לבין פרק א
נחלק טבלה חלקית ונבקש מהתלמידים להשלים אותה בעבודה עצמית (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
נקודות להשוואה |
פרק א |
פרק ג |
הפסיביות של יונה |
יונה יורד אל ירכתי הספינה שוכב ונרדם. |
הכרזת יונה בעיר נינווה היא יבשה, לקונית וקצרה. |
הזעזוע שחווים האנשים בסביבת יונה |
המלחים מזדעזעים מבריחתו של יונה מפני ה'. |
אנשי נינווה מזדעזעים מהכרזתו של יונה. |
אמונתם של האנשים הזרים באלוהים והמאמצים שהם עושים כדי לפייס את ה' |
המלחים מאמינים בה'. מתפללים לה' שיסלח להם על השלכת יונה לים. האנשים יראים את ה' וזובחים לו זבח. |
אנשי נינווה צמים ולובשים שקים. מלך נינווה לובש שק ויושב על האפר ומבקש מכל עמו לצום, ללבוש שקים, לקרוא אל אלוהים בחוזקה ולשוב מדרכם הרעה ומן החמס אשר בידיהם. |
במליאת הכיתה נסיק יחד מסקנות מן ההשוואה:
נזהה ניגודיות בין יונה לדמויות שסביבו.
נזהה את "החלפת הכובעים" בין שלוחו של אלוהים לחוטאים סביבו. ניגוד בין הציפייה לבין המציאות. מצופה מנביא לירוא את אלוהים ולפעול לפי ציוויו, ואילו מן הזרים, שאלוהי ישראל אינו אלוהיהם, אפשר לצפות שיהיו אדישים לצו אלוהים ויתעלמו ממנו. בפועל הנביא מתנגד לצו אלוהיו ומנסה להתעלם ממנו, ואילו האנשים הזרים שאינם מכירים את אלוהים משתדלים בכל כוחם לעבוד אותו.
כתוצאה מהנקודה הקודמת נשאל:
- האם יש לאדם כלשהו מונופול על החזרה בתשובה או על קרבה לאלוהים?
ונסיק כי מן הפסוקים עולה שכל אדם ואפילו זר שאינו מעם ישראל יכול לחזור בתשובה ולהתקרב לאלוהים ולעומת זאת אפילו האדם הכי קרוב אליו מבחינה מסורתית, לנביאו, יכול להתרחק ממנו. נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם מביא לחוסר ההזדהות של יונה עם רעיון התשובה?
- האם צודק יונה שלא מסכים לקבל את התפיסה שאדם חוטא ישוב בתשובה והכול יתכפר לו?
- האם תוכלו לדמיין מצב שפושע גדול לא בא על עונשו כי הוא התחרט על מעשיו הרעים?
מבט לחיים
- האם בכוחו של האדם לשנות את גורלו ולתקן את דרכיו כך שאלוהים ימחל על העונש שנגזר עליו?
- עם איזו משתי הגישות אתם מסכימים – זו של יונה או זו של מלך נינווה?
- האם ממה שלמדנו עד כה, כולל פרק א, המעמד או הייחוס של האדם משפיע על יכולתו לתקן את דרכיו?
- איך קרה שמי שהנהיג את אנשי נינווה לשוב בתשובה לא היה הנביא, שבא מבחוץ, אלא המלך, בן העיר? מה זה אומר עלינו? האם יכול אדם אחד לתקן אדם אחר, או עיר אחרת? על מי האחריות לתיקון ולתשובה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו את הפסיביות של יונה מול האקטיביות של מלך נינווה ואת ההבדל בין גישותיהם לגבי התשובה. ביארנו את הביטוי "וְנִחַם" והתלבטנו אם קיימת חרטה אצל האל. ערכנו השוואה בין פרק ג לפרק א וממנה למדנו כיצד לתשובה אין משוא פנים והראנו שהכוח האמיתי לתיקון מגיע מבפנים ולא מבחוץ.
מיומנויות: זיהוי וסימון פעלים בטקסט, התמודדות עצמאית עם הכתוב, השוואה, חיפוש בתנ"ך מחוץ לגבולות המהלך, ניסוח עמדה סביב נקודה לדיון העולה מהכתוב.
מתודות: שילבנו עבודה עצמאית של סימון פעלים, ספירתם ומענה על שאלות הבנה על הטקסט עם דיון והסקת מסקנות משותפת. תרגלנו את שיטת ג'יקסו וחקרנו את הופעותיו של השורש נח"מ במקומות נוספים בתנ"ך. השווינו בין פרקים א וג באמצעות מילוי טבלה.