נחלצים לעזרה
פרק י, א-ז
הזמנה ללימוד
נתחיל בדיון פתוח: נציג את המפה ונזהה היכן ממוקמים הערים עי וגבעון והיכן יהושע וישראל יושבים. נשאל את התלמידים:
- אילו ערים שוכנות מסביב?
- מה חושבים המלכים על הברית שכרתו הגבעונים עם בני ישראל?
- כיצד יתגוננו מפני ישראל, האויב החדש?
נציע לתלמידים לחזור אחורנית במנהרת הזמן – ונערוך משחק תפקידים: מלכי הדרום מתכנסים לישיבת חירום. נחלק את הכיתה לקבוצות בנות שישה תלמידים – בכל קבוצה חמישה מלכי הדרום והילד השישי יהיה מתעד הדיון. לאחר חלוקת התפקידים (אפשר להכין שלטים מתאימים לכל מלך) ייערך דיון בין המלכים. הוראות הדיון (ראו הוראות גם בממערך השיעור) יעודדו את הילדים להציג את רגשותיהם ומחשבותיהם בעקבות הברית בין הגבעונים לבני ישראל ובשלב הבא להציע הצעות איך לנהוג בגבעונים ובאויב מצפון, בני ישראל.
משחק התפקידים יימשך כחמש דקות, בסיומו כל מתעד ישתף את תלמידי הכיתה בהחלטת המלכים בקבוצתו.
נזמין את התלמידים לקרוא את החלק הראשון של הפרק המתאר איך הגיבו מלכי הדרום על ברית הגבעונים עם בני ישראל.
מבט ראשון- קריאת הפסוקים
נקרא את פסוקים א-ז בקול. נבקש מהתלמידים לזהות מה תגובתם של מלכי הדרום בעקבות הברית שכרתו הגבעונים עם ישראל ולקרוא את פסוקי תגובת המלכים, כדאי להשאיר מפה פתוחה כדי שהתלמידים יבינו היכן הן חברון, ירמות, לכיש ועגלון.
מבט שני- שאלות הבנה
נפנה את התלמידים לתחילת פסוק ב למילים "וַיִּירְאוּ מְאֹד" ונשאל אותם:
- מה כוונת המילים ולמי הן מיוחסות?
- מדוע מלך ירושלים חשש מפני יהושע דווקא לאחר כניעת הגבעונים? (גבעון הייתה עיר גדולה ותושביה נחשבו גיבורים, אם תושביה נכנעו לפני ישראל מחשש שיכבשו ויהרגו אותם עליהם לחשוש יותר. יהושע ובני ישראל במסעות הכיבוש הולכים ומדרימים. נראה היה לו כי אחרי יריחו והעי ירושלים היא הבאה בתור להיכבש)
- מדוע החליטו מלכי הדרום לכבוש את גבעון ולא יצאו למלחמה נגד יהושע וצבאו? (הם נכנעו לישראל ולכן הם חלשים וייכנעו גם בפני המלכים השותפים)
- כיצד הגיבו הגבעונים על האיום העומד לפתחם ? (ביקשו עזרה מיהושע שכרת עמם ברית)
נפנה את התלמידים למילים "אַל תֶּרֶף" בפסוק ו ונשאל אותם: - מה משמעות הביטוי? (אל תעזוב אותנו)
- מדוע השתמשו הגבעונים במילים אלה?
- ממה חששו? (הם חששו להישאר לבד במלחמה מול המלכים השותפים)
מה הייתה תגובת יהושע? "וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ" (פסוק ז). נשאל את התלמידים: - היכן נמצאים יהושע ובני ישראל בשעה שבאו אליהם הגבעונים בבקשה לעזור להם?
- מהי תפיסתו?
בפרק לא מסופר מה עבר בראשו של יהושע מרגע הבקשה ועד ההחלטה. נזמין את התלמידים להיכנס לנעליו של יהושע – המנהיג שכרת ברית עם הגבעונים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). כל תלמיד יכתוב בטבלה שיקולים בעד עזרה לגבעונים ושיקולים נגד. לחלופין אפשר לערוך דיון בכיתה אם יהושע צריך לצאת להגנת יושבי גבעון או לא. החלטתו של יהושע לצאת למלחמה מלמדת על תפיסת עולמו על משמעות הברית שנכרתה עם הגבעונים (אף שהגבעונים רימו את יהושע והזקנים).
מבט שלישי- התבוננות והעמקה
נבחן את המושגים: קואליציה, ברית ונאמנות.
- מיהם המלכים שהצטרפו אל אדוני צדק מלך ירושלים?
נרשום על הלוח את שמות המלכים ואת תחום שלטונם. מעל שמות המלכים נכתוב 'קואליציה' ונסביר את משמעות המושג.
- מה האינטרס המשותף של כל החברים בקואליציה זו?
מילים שיכולות לעלות בדיון הן ברית, נאמנות, שיתוף פעולה ואינטרס משותף. יש מקום להסבר לשוני של מילים אלה.
- מי עומד מול קואליציה זו?
הגבעונים ובני ישראל שהרי הם מחויבים להם בכריתת הברית. נכתוב על הלוח לצד שמות המלכים זה תחת זה את השמות: גבעונים ובני ישראל – גם הם קואליציה. נשאל את התלמידים:
- מה היתרון של התקבצות לקבוצה או לקואליציה?
- האם יש חסרון? מהו?
מבט לחיים
נפנה את התלמידים להתבונן בחייהם ונשאל אותם:
- היכן בחיי היום-יום אנו מוצאים מצבים דומים – קואליציות ובריתות?
- מי המחנות?
- מה האינטרס המשותף שלהם?
הילדים יכולים לשתף מעולמם בשימוש במושגים אלה.
אפשרות אחרת היא להפנות את התלמידים למושג חברות ולשאול אותם:
- מיהו חבר?
- מה נדרש מחבר?
- האם כשאני בצרה אני יכול לבקש מחבר שיעזור לי?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הזמנו את התלמידים להזדהות עם מלכי הדרום החוששים מכיבוש קרוב של בני ישראל בהנהגת יהושע, למדנו כיצד הגיבו הגבעונים על האיום ומה עשה יהושע בעקבות בקשת העזרה שלהם. התמקדנו במושגים ברית וקואליציה, איך הם באים לידי ביטוי בטקסט ומהן ההשלכות של כריתת ברית או בניית קואליציה.
מיומנויות: שימוש במודל של קבלת החלטות- רישום טיעונים בעד ונגד בטבלה וקבלת החלטה מנומקת.
מתודות: כניסה לנעלי האחר – זיהוי נקודות מבט שונות.
- במשחק תפקידים התלמידים העלו מחשבות, רגשות ובהמשך הצעות כיצד להתכונן לקראת האויב המתקרב – ישראל בראשות יהושע. בהמשך אימתו התלמידים את הדברים עם הטקסט ושמו לב למילים מנחות.
- התלמידים, כאילו היו יהושע, העלו טיעונים בעד ונגד מתן העזרה לגבעונים.