סגור תצוגת כיתה
הפרק

סימני דרך – הענן מעל המשכן

פסוקים טו-כג

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצרף את התלמידים לזוגות: האחד ישמש כמכוון, "אפליקציית וייז" אנושית, והאחר יהיה המוכוון, יקבל את ההוראות ויתבקש לעקוב אחריהן. כל מכוון יקבע לעצמו מטרה בכיתה או בחצר, ויצטרך לכוון אליה את חברו בדיבור: "פנה ימינה, פנה פניית פרסה, המשך ישר" וכן הלאה, בלי לומר למוכוון מהו היעד הסופי.

לאחר הפעילות נשאל את המוכוונים:

  • איך הרגשתם כשלא ידעתם לאן להגיע, והייתם תלויים לגמרי בהכוונה?

מבט ראשון - קוראים יחד

אחרי שהתנסינו בהכוונה, נגלה כעת מי מכוון את העם במהלך המסע במדבר. נקרא יחד את פסוקים טו-כג, ותוך כדי הקריאה נרשום בצד הלוח מילים שנסביר ונתמקד בהן בהמשך: משכן, אוהל העדות, ענן.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נשאל:

  • במה עוסקים הפסוקים? (באופן שאלוהים נותן בו הוראות לבני ישראל בתקופת 40 שנות המדבר)
  • מהו המשכן המוזכר בפסוקים?

נציג את ציור המשכן.
האיור מתאר את המשכן בעיני אמן בשנת 1890. בשעת חניה הענן נמצא מעל אוהל העדות. נשאל:

  • מה אפשר ללמוד על המשכן כפי שדמיין אותו האמן?
  • איך דמיין האמן את עמוד האש? איך אתם דמיינתם את עמוד הענן לאחר הקריאה הראשונה?
  • איפה אוהל העדות בציור?
  • מה נראה מסביב למשכן?
  • היכן נמצא הענן בציור?

המשכן הוא אוהל שהקימו בני ישראל לפי מצוות האל במדבר, והוא ליווה אותם במסעם וגם עם כניסתם לארץ. המשכן שימש מקום ההתגלות של ה' למשה, ובו נועדו שניהם. לכן הוא נקרא גם "אוהל מועד". המשכן היה מקור להשפעה של ה' על העם.

נציג את ציור עמוד הענן.
נקרא את פסוק טז:
"טז כֵּן יִהְיֶה תָמִיד: הֶעָנָן יְכַסֶּנּוּ. וּמַרְאֵה אֵשׁ – לָיְלָה."
נשאל:

  • כיצד מתואר הענן בציור – בשעת חניה או בשעת מסע?

נבקש מהתלמידים לספור כמה פעמים מופיעות המילים "ענן", "אוהל" ו"משכן" או "שכן" על הטיותיהן בפסוקים יז-יח. ענן מופיעה חמש פעמים, משכן או שכן מופיעה שש פעמים. דגש למורה: אפשר להמשיך לספור את המילים גם מעבר לפסוקים הללו (ראו דף עבודה: חיפוש מילים מנחות). המטרה היא להקל על ההבנה ולהמחיש לתלמידים את רעיון המילה המנחה.

נסביר באופן כללי: לעיתים קרובות מילה או ביטוי חוזרים בהטיות שונות כמה פעמים בקטע. המילה והחזרה מדגישות מסר או רעיון בקטע. לפעמים יש עוד מילים שחוזרות, אך אם אינן מצביעות על רעיון או מסר הן לא מילים מנחות (למשל המילה "אֶת").

נשאל:

  • מה מלווה את המשכן מיום הקמתו ביום ובלילה? (ביום עמוד ענן, ובערב מראה כדמות עמוד אש)

הענן הוא ה"תמרור" שמכוון את התנועה של העם במהלך מסעם. נשאל:

  • לפי פסוק יח, מי הוא המכוון? (אלוהים)

אפשר להשוות לתיאור בשמות פרק יג פסוקים כא-כב.

מבט שלישי - התבוננות

התמקדנו בשתי מילים מנחות בקטע – ענן ומשכן. הסברנו כבר שהמשכן הוא בין השאר מקום התגלות ה'. נשאל:

  • מדוע לדעתכם ה' בוחר למקם את הענן דווקא מעל המשכן בזמן החניה? איזו חוויה או תחושה זה יכול ליצור בקרב העם? (תחושה שהאל עצמו הוא המכוון את עם ישראל בדרכו, כמו הורה האוחז ביד ילדו ומוליך אותו בדרך הבטוחה והנכונה)
  • מי מחליט לאן הולכים, מתי שוהים במקום אחד ומתי עוברים הלאה וממשיכים? (אלוהים)
  • מה מרגיש מי שמוכוון ומונהג בלי שיש לו שליטה? (מצד אחד הוא מרגיש ביטחון שיש מי שיודע ואחראי ומוביל, ומצד שני הוא מרגש חלש וחסר שליטה, והמסר שמתקבל הוא שאינו יכול לנהל את עצמו)
  • מדוע אלוהים מוביל כך את בני ישראל? (אלוהים יודע שדור העבדים חלש ותלוי בניהול של אחרים, ולכן נותן להם אמצעי הנחיה פשוט ומוחלט)

מבט לחיים

נסביר שהענן הוא האמצעי שדרכו אלוהים מנחה את עם ישראל לחנות ולנסוע. הענן הוא מעין תמרור לבני ישראל. נשאל את התלמידים מה המטרות שלהם, ולאן רוצה הכיתה להגיע (לחזק את החברות בין התלמידים, להביא להצלחה של כולם במבחנים וכדומה). נכתוב מילים מנחות שמתארות את המקום הטוב שהכיתה רוצה להגיע אליו (הארץ המובטחת). נבקש מהתלמידים לצייר תמרורים שיזכירו את הדרך למקום הטוב (לדוגמה).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו שהחניה והנסיעה במהלך מסע בני ישראל במדבר נקבעו על פי ה', שסימן זאת באמצעות ענן. התמקדנו בחלק מהמילים המנחות בקטע (ענן ומשכן), וניסינו להבין את חוויית העם במסע שמונחה בידי ה', בלי שליטת העם. לסיום הגדרנו מילים מנחות ותמרורי הכוונה לכיתה, שיכולים להכווין אותנו כקבוצה בהווה ובהמשך הדרך.
מיומנויות: איתור מילה מנחה, הישענות על מילה מנחה להבנת הטקסט, כתיבת הוראות.
מתודות: עבודה בקבוצות, דיון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
המשכן במדבר
"המשכן בשממה", By illustrators of the 1890 Holman Bible , via Wikimedia Commons ענו על...
המשכן במדבר
"וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן, כִּסָּה הֶעָנָן אֶת הַמִּשְׁכָּן לְאֹהֶל הָעֵדֻת, וּבָעֶרֶב יִהְיֶה עַל הַמִּשְׁכָּן כְּמַרְאֵה אֵשׁ עַד בֹּקֶר." (פסוק טו)

"המשכן בשממה", By illustrators of the 1890 Holman Bible , via Wikimedia Commons

ענו על השאלה:

  • מה אפשר ללמוד על המשכן כפי שדמיין אותו האמן?
עמוד הענן
איור של החברה הליתוגרפית של פרובידנס, מתוך ויקיפדיה
עמוד הענן

איור של החברה הליתוגרפית של פרובידנס, מתוך ויקיפדיה

דפי עבודה והעשרה לשיעור
עמוד הענן ועמוד האש בספר שמות
שמות פרק יג פסוקים כא-כב: "כא וה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה...
עמוד הענן ועמוד האש בספר שמות

שמות פרק יג פסוקים כא-כב:
"כא וה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם, לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה. כב לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם."

תמרור נגד אלימות בכיתה
דוגמה לתמרור למניעת אלימות
תמרור נגד אלימות בכיתה

דוגמה לתמרור למניעת אלימות

לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר
חז"ל יצרו קשר במדרש בין הפסוק מהפרק שלנו לבין ספר ירמיהו. "…בשעה שאמר להם [אלוהים]...
לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר
"וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל הַמִּשְׁכָּן, עַל פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל פִּי ה' יִסָּעוּ." (פסוק כ)

קריעת ים סוף, איור מ-1907, מתוך ויקישיתוף. מאוסף Providence Lithograph Company

חז"ל יצרו קשר במדרש בין הפסוק מהפרק שלנו לבין ספר ירמיהו.

לקריאת המדרש
"…בשעה שאמר להם [אלוהים] שיסעו,
לא אמרו לו [לא שאלו אותו בני ישראל] להיכן אנו נוסעין למדבר, שמא אין בו כלום, אלא עמדו ונסעו להם, על פי אמונה.
אמר ירמיה: "הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ, לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה (ירמיה ב, ב).(מדרש תנחומא בשלח)
  • איזה קשר בין עם ישראל לבין אלוהים מתאר המדרש?
  • הנביא ירמיהו מדמה את הקשר בין עם ישראל לבין אלוהים לקשר של חתן וכלה. כיצד המסר של המדרש מתחדד באמצעות הפסוק מספר ירמיהו?
למה הדבר דומה?
"וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן…" – אותו הענן שנגלה עליו על הר סיני. למה...
למה הדבר דומה?
"וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן אֶת הַמִּשְׁכָּן לְאֹהֶל הָעֵדֻת, וּבָעֶרֶב יִהְיֶה עַל הַמִּשְׁכָּן כְּמַרְאֵה אֵשׁ עַד בֹּקֶר." (פסוק טו)

איור כתר. cammep/shutterstock.com

"וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן…" – אותו הענן שנגלה עליו על הר סיני.
למה הדבר דומה? למלך שהיה לו חבר קרוב.
להמשך המדרש

העביר המלך מסר לחבר: הָכֵן עצמך שאני בא אצלך ביום מסוים.
לא האמין לו החבר, ואמר – גם אם הוא יבוא אליי, הוא יבוא מחופש לאיש פשוט או בלילה כשאף אחד לא רואה.
המלך ידע מה אמר חברו, והשיב לו כך – באור יום אני בא אצלך, בְּפַרְהֶסְיָא, באופן גלוי לעיני הציבור, והסוס שרכבתי עליו ביום שנעשיתי מלך – עליו ארכב, והבגד שלבשתי ביום שנעשיתי מלך, אותו אלבש, ואבוא אליך כדי שידעו הכל כמה אני מחבב אותך.
כך כיוון שנגלה הקדוש ברוך הוא בסיני בענן נגלה, שנאמר "אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן"… אמר להם – בפרהסיא אני בא אליכם.

(עיבוד מתוך אוצר מדרשים בית עקד למאתים מדרשים קטנים אגדות ומעשיות)

  • מה שִׁעֵר לעצמו החבר של המלך?
  • כיצד התכוון המלך לנהוג? מדוע?
  • המדרש הוא מָשָׁל – המלך מסמל את אלוהים והחבר את עם ישראל. מה מבקש לומר המדרש על אלוהים הנגלה בענן אל ישראל?
יומם ולילה
כיצד אפשר להגיד בצורה יפה וספרותית "כל הזמן"? ביטוי יפה בשפה העברית שמשמעותו "כל הזמן"...
יומם ולילה
"וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר וְנַעֲלָה הֶעָנָן בַּבֹּקֶר וְנָסָעוּ, אוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה וְנַעֲלָה הֶעָנָן וְנָסָעוּ." (פסוק כא)

כיצד אפשר להגיד בצורה יפה וספרותית "כל הזמן"?
ביטוי יפה בשפה העברית שמשמעותו "כל הזמן" הוא: "יומם ולילה".

להמשך קריאה

הביטוי מופיע בפסוק זה ובמקומות נוספים בתנ"ך, למשל בספר יהושע: "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ, כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל" (א, ח).

  • כיצד הביטוי "יומם ולילה" מבטא את הרעיון של משהו שמתרחש "כל הזמן"?
  • כִּתבו משפט שמופיע בו הביטוי "יומם ולילה".

קרדיט: Running Clock/SimpleNature, 2013

כמו עמוד ענן
"שיר נְבוּאָה קוֹסְמִי עליז" הוא שיר שכתבו יחד עֵלִי מוהר ויוני רכטר. כך סיפר עֵלִי...
כמו עמוד ענן
"וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר וְנַעֲלָה הֶעָנָן בַּבֹּקֶר וְנָסָעוּ, אוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה וְנַעֲלָה הֶעָנָן וְנָסָעוּ." (פסוק כא)

"שיר נְבוּאָה קוֹסְמִי עליז" הוא שיר שכתבו יחד עֵלִי מוהר ויוני רכטר.
כך סיפר עֵלִי מוהר על תהליך כתיבת השיר ועל הסיבה לשמו:
"מילות השיר נכתבו בשיתוף עם יוני רכטר (שכתב את הבית הראשון) וכשגמרנו לכתוב את השיר, לא ידענו איך לקרוא לו. ראינו שהבית הראשון (כמו עמוד ענן…) הוא נבואי, הבית השני (כמו שביל החלב…) הוא קוסמי, והבית על בריג'יט ברדו הוא עליז. לכן החלטנו לקרוא לשיר "שיר נבואי קוסמי עליז".

ציטוט מאירוח של עלי מוהר בפורום מוזיקה ישראלית בוואלה

למילות השיר

שיר נבואה קוסמי עליז/עלי מוהר, יוני רכטר

כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר
תבין הכל, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תעלם בתוך החדר
משהו בך יאמר לך המשך
בדרכך.

כמו שביל החלב שחוצה את השמיים
אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים
משהו בך יאמר לך המשך
בדרכך.

הו, לך ישר
לך לבד,
אל תפחד.
אוהו אוהו או.
אל תכעס,
לך תמים,
לך אחד.

כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב
הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך
משהו בך יאמר לך המשך
בדרכך.

כמו בריז´יט ברדו שתפסה כבר את העסק
השאירה מאחור את הטוב ואת הרע
ועל העניינים היא צופה מן המרפסת
משהו בך יאמר לך
הפסק.

בלי להתכוון תן לעצמך ללכת
כל החישובים ייגמרו מאליהם
כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת
משהו בך יאמר לך
המשך

לך ישר…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מיהו לדעתכם הנמען של השיר? הציעו כמה שיותר תשובות.
  • הסבירו – מה זה אומר להיות "כמו עמוד ענן"?

קרדיט: שיר נבואי קוסמי עליז – יוני רכטר (עלי מוהר/ יוני רכטר) / Yr Archive, 2015

תערוכת "עמוד ענן"
  במהלך שנת 2018 הוצגה במוזאון הרמן שטרוק בחיפה תערוכה קבוצתית (תערוכה המציגה מיצירותיהם של...
תערוכת "עמוד ענן"
"וּלְפִי הֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאֹהֶל וְאַחֲרֵי-כֵן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן-שָׁם הֶעָנָן שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק יז)

אורי גרשוני, מתוך הסדרה "השעה הכחולה", 2014, באדיבות האמן

אורי גרשוני, מתוך הסדרה "השעה הכחולה", 2014, באדיבות האמן

אילנה חמאוי, שמים מס' 1, 2002, באדיבות האמנית

ליאורה לאור, דימויי אור #12 2003/04 , C-print . באדיבות האמנית

 

במהלך שנת 2018 הוצגה במוזאון הרמן שטרוק בחיפה תערוכה קבוצתית (תערוכה המציגה מיצירותיהם של כמה אומנים) בשם "עמוד ענן".

להמשך קריאה

בקטלוג התערוכה נכתב כך:
"תערוכה קבוצתית חדשה המציגה באמצעות נושא העננים מתח בין עולמות שונים: בין שאיפה אל מֵמַד הנִשְׂגָב הרומנטי, לבין תיאור של מציאות קָטַסְטְרוֹפָלִית וקודרת. בתנ"ך מסמל "עמוד הענן" התגלות אלוהית בפני עם ישראל, ואילו בתודעה העכשווית הישראלית הביטוי "עמוד ענן" נקשר למציאות קשה…" (הכוונה היא למבצע הצבאי "עמוד ענן" משנת 2012)

מתוך קטלוג התערוכה, אוצרת סבטלנה ריינגולד

הביטו ביצירות האומנות מן התערוכה, התמקדו בענן המופיע בכל אחת מהן ובדקו אילו תחושות ורגשות הוא מעורר. איפה הוא נראה כמו משהו נִשְׂגָב וקדוש? איפה הוא נראה מדאיג וּמְבַשֵּׂר אסון?
נקודות למחשבה שתוכלו להיעזר בהן:

  • שימוש בצבע – האם היצירה צבעונית או מוֹנוֹכְרוֹמָטִית (כלומר שמופיעים בה רק גוונים שונים של אותו הצבע)? האם הצבעוניות עליזה או קודרת, מרגיעה או מכבידה?
  • סגנון – האם להבנתכם היצירה רֵאָלִיסְטִית (כלומר מציגה את המציאות בצורה מדויקת, בדיוק כפי שהיא נראית)? או אולי מֻפְשֶׁטֶת (כלומר מציגה רעיונות, וקשה לזהות בה דברים כפי שהם נראים במציאות)? ואולי היצירה סוּרֵאָלִיסְטִית (כלומר מציגה דברים שקיימים במציאות, אבל החיבור ביניהם או המיקום שלהם מוזר ולא מציאותי)?
המשכן
המשכן (או בשמו השני – אוהל מועד), הוא כינוי למתחם נייד מקודש שאיתו הלכו בני...
המשכן
"וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן אֶת הַמִּשְׁכָּן לְאֹהֶל הָעֵדֻת, וּבָעֶרֶב יִהְיֶה עַל הַמִּשְׁכָּן כְּמַרְאֵה אֵשׁ עַד בֹּקֶר." (פסוק טו)

איור של המשכן וחצר המשכן, Aleksig6, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

המשכן (או בשמו השני – אוהל מועד), הוא כינוי למתחם נייד מקודש שאיתו הלכו בני ישראל במדבר. בתוך המשכן היה ארון הברית, ובתוך ארון הברית – לוחות הברית.

להמשך קריאה

את המשכן בנו אומנים מומחים, ובראשם בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך. המשכן נבנה לפי הוראות מפורטות של אלוהים והיו בו כלים כמו מנורה, פרוכת, ארון ושולחן. לפי התיאור, המשכן היה עשוי מקורות עץ מצופות זהב. כאשר נכנסו בני ישראל לארץ כנען, הוחלף המשכן הנייד במקדש קבע ששכן בעיר שילֹה, ואחר כך נבנה בית המקדש בירושלים. מקור המילה "משכן" הוא מהמילה לשכון, כלומר – לגור.

  • מדוע נקרא המשכן בשם זה? מי "שכן" בו?
  • מדוע היה צורך בבניית משכן מפואר בתקופת הנדודים במדבר?
הענן
כיצד ידעו בני ישראל מתי ולאן ללכת במדבר? פשוט – בעזרת הענן! לפי המתואר במקרא,...
הענן
"וּלְפִי הֵעָלֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאֹהֶל וְאַחֲרֵי כֵן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן שָׁם הֶעָנָן שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק יז)

המשכן בשממה. איור מתוך תנ"ך הולמן, שנת 1890. מתוך ויקישיתוף

כיצד ידעו בני ישראל מתי ולאן ללכת במדבר? פשוט – בעזרת הענן!
לפי המתואר במקרא, הענן היה צמוד לבני ישראל. הוא הראה להם את דרכם במדבר (עמוד הענן) והִנחה אותם מתי לעצור ולחנות ומתי להמשיך.

  • קִראו את פסוקים טו-כג. כיצד סימן הענן לבני ישראל מתי לעצור, מתי להמשיך בדרך ולאן ללכת?
  • נסו לתאר במילים את הענן או לצייר אותו.
בעקבות הענן
הסרטון מתאר את שִׁגְרַת הנדודים של בני ישראל במדבר.
בעקבות הענן
"וּלְפִי הֵעָלֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאֹהֶל וְאַחֲרֵי כֵן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן שָׁם הֶעָנָן שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק יז)

הסרטון מתאר את שִׁגְרַת הנדודים של בני ישראל במדבר.

  • מה היה טקס הזיכרון השנתי ליציאת מצרים?
  • כיצד ידעו בני ישראל מתי ללכת ולאן ללכת?

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג/ 929 תנך ביחד, 2015