סגור תצוגת כיתה
הפרק

פניית משה אל ה' והאצלת הרוח על שבעים הזקנים

פרק יא, י-כה

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אמצעים נדרשים: לפני השיעור יש להדריך שבעה תלמידים בתפקיד שלהם בהצגה (כפי שמופיע להלן), מומלץ להוסיף תחפושות (מקל למשה, גלביות, צעיפים וכיוצא בזה).

הזמנה ללימוד

לפני השיעור נפנה אל שבעה תלמידים ונכשיר אותם לקראת הצגה קלילה בפני הכיתה.

נבקש משלושה תלמידים להציג בפני הכיתה את תלונות העם הראשונה (פסוקים א-ב), "ויהי העם כמתאוננים" תלונה על לא כלום או על המסע לארץ ישראל (שתי שיטות בפרשנות).
נבקש משלושה תלמידים נוספים להציג את התלונות על התאווה לבשר בפסוקים ד-ו.
נבקש מתלמיד אחד למלא את תפקידו של משה (כבר למדנו כיצד משה התפלל למען העם אחרי התלונה הראשונה, אך טרם למדנו כיצד משה הגיב לתלונה על התאווה לבשר).

נפתח את השיעור בהצגה של התלמידים בפני הכיתה.

  • כיצד לדעתכם יגיב משה לתלונה השנייה של העם, התלונה על התאווה לבשר?

אפשר להזמין כמה תלמידים למלא את תפקידו של משה ולשער כיצד הוא מגיב לתלונות.

נפנה ללמוד את הפסוקים ונראה מה משה עשה למשמע הבכי של העם והתאווה לבשר.

מבט ראשון

כדי לקשר את הנלמד לשיעור הקודם נחזור ונקרא את פסוקים ד-י. נבקש מהתלמידים להסביר את פסוק י.

  • כיצד אלוהים מגיב לתלונות העם? ("וַיִּחַר אַף ה' מְאֹד" – כעס על עם ישראל)
  • מה משה חושב על תלונות עם ישראל? ("וּבְעֵינֵי מֹשֶׁה רָע")

נמשיך ונקרא את פסוקים יא-טו. אפשר לתת לאחד התלמידים לקרוא בקול את דבריו של משה.

מבט שני

משה שואל: מדוע הטלת את משא כל העם הזה עליי? האם אני הריתי אותם? האם אני ילדתי אותם? מדוע אתה מבקש ממני לשאת את העם הזה בחיקי כמו שהאומן נושא את היונק? מאיפה אביא להם בשר? הם בוכים ודורשים ממני בשר.

הסבירו את פסוקים יד-טו:

  • מדוע משה אומר "הָרְגֵנִי נָא הָרֹג"? (משה מעדיף למות ולא לראות בעונשם של עם ישראל)
  • מה הכוונה של משה במילים "וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי"? (משה אוהב את עם ישראל כל כך שהוא מעדיף למות ולא לראות שמשהו רע קורה לעם. משה אומר "אל אראה ברעתי" מלמד על הזדהות מלאה בין המנהיג לעם)

אלוהים כועס על העם, העם יושב משפחות משפחות ובוכה: "הביאו לנו בשר, בשר!", משה כאוב והתנהגות העם רעה בעיניו, הוא מרגיש שהוא לא יכול לשאת את משא העם לבדו.

  • מה לדעתכם הפתרון לבעיה הקשה שמולה משה עומד? נבקש מהתלמידים לסגור את החומשים ולחשוב על פתרון. (אולי להחליף מנהיג? להעניש את העם? יכול להיות שצריך לנזוף בעם שמתאווה לבשר?)

נקרא את פסוקים טז-כה ונשאל את התלמידים:

  • מדוע אלוהים מצווה על משה לאסוף שבעים אנשים מזקני ישראל? (אלוהים יהפוך את אותם לנביאים שיעזרו למשה בהנהגת העם – "וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם, וְלֹא-תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ" – פסוק יז).

אם התלמידים מציינים כי כבר בפרשת יתרו למדנו על שבעים הזקנים, נסביר ששבעים הזקנים בפרשת יתרו מונו לצורך שפיטת העם, ואילו בפסוקים שאנו לומדים עכשיו שבעים הזקנים מתנבאים והופכים להיות מנהיגי העם, מסייעים למשה בהובלת העם.

  • מה אלוהים מודיע לעם? (ממחר הם יקבלו בשר כל יום במשך חודש "עַד אֲשֶׁר יֵצֵא מֵאַפְּכֶם" עד שיימאס לכם – פסוק כ)
  • האם תוכלו להעריך מדוע אלוהים נותן להם בשר רק ביום הבא ולא מיד? (אולי כדי לאפשר לעם להתחרט על התנהגותו)

שתי ההודעות שאלוהים מודיע למשה הן:

  1. מינוי שבעים זקנים שיעזרו למשה בהנהגת העם.
  2. ממחר העם יקבל במשך חודש ימים בשר ועוד בשר.

מבט שלישי

נחלק לתלמידים דף עבודה ובו קטע דמיוני מתוך יומנו של ילד בן 10 שחי באותם ימים במדבר ונבקש מהם לענות על השאלות שהילד שואל בסוף הקטע (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

מבט לחיים

הבשר בפרט והאוכל בכלל מייצג בסיפור שלנו את הרצונות החומריים המתגברים על הרצונות הערכיים כמו רצון בחופש ובעצמאות.

  • האם התלבטתם פעם בין שני רצונות כאלה?

נחלק את הכיתה לשתי קבוצות, קבוצה אחת תכתוב על פתקים רצונות ערכיים כמו: לעזור לילדים חולים, לטפח את הסביבה וכדומה. קבוצה שנייה תכתוב על פתקים רצונות חומריים כמו: לקבל אופניים במתנה, לנסוע לחופשה באילת וכדומה.
הקבוצות יציגו את הפתקים, בכל פעם שני פתקים אחד ערכי ואחד חומרי, מתנדב יבחר בין הפתקים ויסביר מדוע בחר כפי שבחר.

נסכם: קשה לבחור בחירות ערכיות ואנחנו רוצים את ההנאות הקטנות של החיים, אבל חשוב לחשוב על אחרים ולא רק להתרכז בעצמנו ובהנאות שלנו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בהצגה של שבעה תלמידים, למדנו את הפסוקים ושאלנו את התלמידים אחרי כל קטע: "מה לדעתכם יקרה בהמשך?" חתמנו את השיעור בקטע מתוך יומן אישי של ילד מעם ישראל במדבר וביקשנו מכל תלמיד להשיב תשובה לאותו ילד דמיוני.
מיומנויות: משחק, בחינת האירועים וחשיבה על המשכם, כתיבת מכתב.
מתודות: הצגה, קריאת קטע מתוך יומן אישי דמיוני וכתיבת תשובה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
חינם?
  אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים...
חינם?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (פסוק ה)

קרדיט: shutterstock.com

 

אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים חינם?
והלא כבר אמר פרעה, כאשר היו ישראל עבדים במצרים:
"וְעַתָּה לְכוּ עִבְדוּ וְתֶבֶן לֹא יִנָּתֵן לָכֶם" (שמות ה, יח).
מה, תבן לא היו נותנים להם חינם, אבל דגים היו נותנים להם חינם?
אם כן, כיצד אפשר לפרש "חינם"?
– חינם מן המצוות.

(עיבוד. על פי: ספרי במדבר פ״ז:א)

קברות התאווה

  • המדרש מתעכב על המילה "חינם". הסבירו את הטענה של ר' שמעון ואת הפתרון שהציע.
בעבדי במשה
מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה...
בעבדי במשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

ז'ואאו זפרינו דה קוסטה, משה מקבל את לוחות הברית, 1868, מאוסף מוזאון דום ז'ואאו בברזיל, מתוך ויקישיתוף

מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה לכך שעבדו של אלוהים הוא משה. יש פה מילה אחת מיותרת – אפשר היה להסתפק במילה אחת, ולכתוב "בְּעַבְדִּי" או "בְמֹשֶׁה". המדרש שואל וגם עונה.

לקריאת המדרש

וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. והיה לכם ליירא מפני שני דברים, אחד שהוא עבדי, ואחד שהוא משה.

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • הסבירו במילים שלכם את המדרש.
  • לפי המדרש, מה מידת ההערכה של אלוהים למשה?
ביקורת כלפי משה
  ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן...
ביקורת כלפי משה
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח." (פסוק א)

מרים ואהרון מתלוננים בפני משה, 1908, מתוך ויקישיתוף. ציור מתוך "The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, vol. 2"

 

ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן שאִשה כושית לקח [נשא אישה שאינה מבנות ישראל, אלא מנשות מִדְיָן] וריחקה [התרחק ממנה, לא היה קרוב אליה כמו בן זוג].

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • לפי המדרש, לטובת מי מרים – האם לטובת ציפורה, אשתו של משה, או לטובת משה?
  • לפי המדרש, האם לדעתכם הביקורת כלפי מרים מוצדקת?
משה ושבעים הזקנים
  שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף, נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה. וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל...
משה ושבעים הזקנים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו, וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ. וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם, וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ." (פסוקים טז-יז)

קרדיט: shutterstock.com

 

שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף,

נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה.

וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל מֹשֶׁה – שֶׁמָּא חָסֵר מֹשֶׁה דָּבָר מִנְּבוּאָתוֹ?

מָשָׁל לְמַה הַדָּבָר דּוֹמֶה?

לְנֵר שֶׁהָיָה דָּלוּק,

וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ כַּמָּה נֵרוֹת,

וְאוֹר דְּלִיקָתוֹ לֹא חָסֵר.

כָּךְ נְבוּאַת מֹשֶׁה:

אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה נְבוּאַת שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים מִשֶּׁלּוֹ,

לֹא חָסַר מִנְּבוּאָתוֹ דָּבָר.

(מִדְרַשׁ תַנְחוּמָא פָּרָשַׁת בְּהַעֲלוֹתְךָ, סִימָן יב)

  • המדרש מוצא קושי מסוים בכך שמשה השרה מנבואתו על שבעים הזקנים, ושואל אם בכך החסיר משהו מעצמו.
    מה הפתרון המוצע לקושי זה?
אלוהים ומשה
איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת...
אלוהים ומשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט…" (יב, ח).
בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת התנך:
"בַּמַּרְאָה"… "בַּחֲלוֹם"… "בְחִידֹת". כשזה נוגע לכלל האנשים.

להמשך קריאה

אך למשה יש מעמד מיוחד שבא לידי ביטוי גם באופן המיוחד שבו אלוהים מתגלה לפניו: "פֶּה אֶל פֶּה" זהו ביטוי להתגלות ישירה או להתגלות בהכרה מלאה (על פי אחדים מפרשני ימי הביניים) והביטוי הזה מקביל לנאמר במקום אחר בתנ"ך: "פנים אל פנים", שזה כמו להגיד בפסוק שלנו "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט".

  • כיצד אלוהים מסביר לאהרן ולמרים את ההבדל בין משה לשאר האנשים?
אל נא רפא נא לה
לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים...
אל נא רפא נא לה
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוק יג)

איור: מיכל בן חמו

לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים ומבקש: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" – תפילה קצרה מאוד, ולכן מרגישים בה את עוצמתה של כל מילה ומילה.

  • כמה מילים יש בתפילה של משה לרפואת מרים?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע תפילתו של משה מנוסחת בצורה כל כך קצרה?
ענווה
באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו...
ענווה
"וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." (פסוק ג)

Alexandre Bida, משה, המאה ה-19, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף

באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו רעה עליו ועל אשתו מאחורי גבו, מופיע פתאום תיאור של משה. המספר המקראי מתאר את משה באמצעות תכונת אופי בולטת שלו: עֲנָוָה.

  • חפשו מילה נרדפת למילה: "עֲנָוָה".
  • לפי הפסוק – עד כמה היה משה עָנָו?
איסוף המן
  בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים. התאימו את הפסוק המתאים ביותר...
איסוף המן
"וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח." (יא, ז)
,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna
צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

 

בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים.

  • התאימו את הפסוק המתאים ביותר בפרק לתמונה והסבירו כיצד התמונה מוסיפה על הפסוק.
נס המן
בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.
נס המן
" וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה לָיְלָה יֵרֵד הַמָּן עָלָיו." (יא, ט)

צייר לא ידוע, המאה ה 14.

טינטורטו, נס המן, 1577 בערך.

בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.

  • כיצד מעבירים הציירים השונים את האופי הניסי של ירידת המן על המחנה בכל אחד מהציורים? התבוננו בציורים ונסו למצוא רמזים לכך.
מרים מחוץ למחנה
  ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד...
מרים מחוץ למחנה
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוק טו)

ג'יימס טיסו, אישה שאפתנית, מתוך ויקישיתוף, מאוסף הגלריה לאמנות Albright–Knox

ג'יימס טיסו, מרים, מתוך ויקישיתוף

 

ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד בחייו. אחת מסדרות הציור המפורסמות שלו היא "נְשׁוֹת פריז". באמצע שנות השמונים של המאה ה-19, לאחר חוויה דתית שעבר, החל לצייר ציורים העוסקים באירועים מהתנ"ך ומהברית החדשה (הספר הקדוש לנוצרים).

התבוננו בציור מסדרת "נשות פריז" ובציור של מרים לאחר שהוצאה מן המחנה – שניהם ציורים של אותו האומן.

  • הציורים שונים מאוד זה מזה. פרטו במה הם שונים, התייחסו לקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (האופן שבו הפריטים/הדמויות ממוקמים ביצירה), לאווירה, לצבעוניות, למשחקי אור וצל, לזִירַת ההתרחשות, לדמויות (מִספר, מיקום, הבעות פנים, זהות, לבוש), לתחושות שהציורים מעוררים בכם.
  • האם תוכלו למצוא גם נקודות דמיון בין שני הציורים?
פֶּה אֶל פֶּה
אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה...
פֶּה אֶל פֶּה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה העלייה הרביעית בשנת 1925 ועבד בארץ כפועל חקלאי. הוא נולד בשם יחיאל פרלמוטר, ושינה את שמו לאבות ישורון עם הוצאת ספר שיריו השני. הוא נחשב למשורר פוליטי משום שעסק רבות ביצירתו ביחסי היהודים והערבים בארץ. כתיבתו הייתה מיוחדת מבחינה לשונית – מטאפורות ייחודיות, שפה שבורה, שימוש לא שגרתי בניקודקובל.
לא רבים משיריו הולחנו, אך בשנת 2014 יצא האלבום "טוב שהעולם גדול – משירי אבות ישורון". השיר "פניך אל פניי" הוא אחד משירי האלבום.

למילות השיר

פָּנֶיךָ אֶל פָּנַי

הֱיֻ לִי
פָּנֶיךָ יָפִים
אֶל פָּנַי.

הֱיֻ לִי
פָּנִים אֶל
פָּנִים לִי.

פֶּה אֶל
פֶּה. הֶגֶה
אֶל הֶגֶה.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בפסוק תחושת של קִרבה (אינטימיות)?
  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בשיר תחושה של קִרבה (אינטימיות)?

קרדיט: שי צברי – פה אל פה // אבות ישורון/ נענע דיסק, 2014

מדבר פארן
לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות...
מדבר פארן
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם. וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן." (פסוקים טו-טז)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות – לפי מרבית החוקרים זהו כינוי למדבר סינַי.

  • מדוע לדעתכם חיכה כל העם למרים בזמן שהייתה מחוץ למחנה? מדוע לא המשיכו במסעם?
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף." (פסוק יד)

איור של מחנה ישראל במדבר ובמרכז אוהל מועד, מנחם הלברשטט

לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.

  • מדוע לדעתכם ציווה אלוהים להשאיר את מרים שבעה ימים מחוץ למחנה? נסו לחשוב על כמה שיותר תשובות.
  • התבוננו באיור שלפניכם, ובעזרתו נסו לדמיין מה המשמעות של להיות "מחוץ למחנה"?
התגלות
  אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים...
התגלות
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

חלום יעקב, © David Coker

Eugène Pluchart, אלוהים מתגלה למשה בסנה הבוער, 1848, ציור קיר, מתוך ויקישיתוף

 

אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים לבני האדם.

להמשך קריאה

למשל:
אל אברהם – באמצעות הקול המצווה "לֶךְ לְךָ…"
אל יעקב ואל שלמה המלך – באמצעות חלום.
אל משה בראשית דרכו – באמצעות הסנה הבוער.
מההסבר של אלוהים בפסוק ח אנו מבינים שצורות ההתגלות השונות מעידות על רמת הקִרבה בין אלוהים לבין האדם שאליו הוא מתגלה.

  • הסבירו – מה הכוונה ב"חידות" ומה הכוונה ב"מראֶה"?
  • בהתאם לדברי ההסבר של אלוהים – מהי דרגת הקִרבה של משה לאלוהים?
צרעת
  בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור...
צרעת
"וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג, וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת." (פסוק י)

מושבת המצורעים ליד שער ציון, 1860, מתוך ויקישיתוף

האי ספינלונגה, סמוך לכרתים, יוון. אחת ממושבות המצורעים האחרונות שהתקיימו באירופה, 2005. מתוך ויקישיתוף

 

בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור בימי קדם הגיעו מכל העולם – הודו, מצרים, אירופה ואף כנען. בימי קדם ובימי הביניים היו מבודדים את החולים במחלות עור בבתי חולים מיוחדים, ואפילו באיים נפרדים, כדי למנוע הדבקה.

להמשך קריאה

מחלת הצרעת מופיעה בתנ"ך כמה פעמים – גם בסיפורים וגם בקובצי החוקים.
לפי סיפורי המקרא, על פי רוב חלו בצרעת אנשים שהתנהגותם החברתית הייתה בעייתית וכללה שחצנות, רכילות ולשון הרע.
לפי המפורט בחוק המקראי (בספר "ויקרא"), אין הליך רפואי להתמודדות עם המחלה. את החולה בצרעת יש לבודד מהמחנה ולחכות עד שהמחלה תעבור.
מחלת הצרעת המוכרת בעת המודרנית זוהתה בטעות עם הצרעת המקראית. השם המקובל למחלה כיום הוא "מחלת הנסן", על שם הרופא הנורווגי שגילה את החיידק מחולל המחלה. הצרעת המתוארת במקרא היא למעשה מחלת עור מידבקת שאינה מתאימה למחלת הנסן.

  • מה בהסבר שקראתם על מחלת הצרעת, מזכיר לכם את הסיבה שמצוינת במקרא לכך שמרים חלתה בצרעת?
  • על פי המסופר בפרק, האם נהגו במרים לפי החוק המקראי?
  • מהו המעשה יוצא הדופן שעשה העם עבור מרים?
מה אכלו במצרים העתיקה?
עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו...
מה אכלו במצרים העתיקה?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (יא, ה)

תבליטים עתיקים שנמצאו בסקארה, מצריים.

ציור יווני עתיק המראה עגורים, אווזים, ברווזים ובשר בקר.

עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו למסע במדבר מסופר שהם החלו להתגעגע ולהשוות את התזונה היומית במדבר לזו של ימי מצרים.

להמשך קריאה

אז מה היה בתפריט במצרים? לפי מחקרים, נראה כי עיקר התפריט המצרי התבסס על ירקות, פירות קטניות ודגנים, לחם ובירה אך הוא כלל גם דגים (שהיו בשפע בנילוס) ובשר. המצרים הקדמונים היו גם אשפים בשימור ובייבוש בשר. ואיך אפשר בלי מתוק? העניים המתיקו את המאכלים שלהם בעזרת תמרים, ואילו העשירים באמצעות דבש.

  • לאילו מאכלים מתגעגעים בני ישראל במיוחד?
  • מצאו חלק מהמאכלים בתמונות ונסו לשער מהם המאכלים האחרים שאינם מופיעים בתמונות, זהו את הכלים ששימשו לשתייה ואת הכלים ששימשו לבישול ולאכילה בציורי הקיר המצריים.
להיות מנודה
הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה...
להיות מנודה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף. וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוקים יד-טו)

הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה על משה ועל אשתו.

להמשך קריאה

בימינו, עונש חברתי של נידוי וחרם הוא מעשה שלא ייעשה. גם אם מישהו פגע במישהו אחר בחברת הילדים וכועסים עליו – יש דרכים אחרות להתמודד, ולעזור לו לחזור להיות חלק חיובי בחברה.
הסרטון מתמקד בתחושות של ילדה מנודה בכיתה.

  • בתחילת הסרט לילך מנסה להשתלב במשחק הכדור, אבל הילדים לא מוכנים לשתף אותה. לאחר מכן ילדי הכיתה אינם מגיעים למסיבת יום ההולדת שלה. מה דעתכם על הדרך שבה פעלה לילך מול הכיתה?

קרדיט: מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

איך מרגיש משה?
במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד...
איך מרגיש משה?
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר, וַיִּשְׁמַע ה'." (פסוקים א-ב)
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוקים יג)

במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד משה ונגד התנהלותו.

להמשך קריאה

יש פרשנים הסבורים שהם דיברו על כך שמשה אסר לשאת נשים זרות, והינה הוא נושא אישה כושית. פרשנים אחרים סבורים שהם דיברו על כך שמשה עסוק כל כך בענייני ההנהגה והוא בכלל לא מקדיש זמן לאשתו, וזה לא בסדר.
ההתרחשות בין האחים היא רק חלק ממכלול אירועים שמשה מתמודד איתם במהלך הנדודים במדבר.

  • עם אילו קשיים היה צריך משה להתמודד בזמן הנדודים במדבר?
  • לפי הפירושים השונים לתוכן השיחה בין מרים לאהרון – האם לדעתכם הדברים שאמרו היו צריכים להיאמר? העלו דעות לכאן ולכאן.
  • האם לדעתכם העם צריך לעסוק בעניינים המשפחתיים של המנהיג? העלו דעות לכאן ולכאן.

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג/תנך ביחד 929, 2015

תלונות וקשיים במדבר
אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את...
תלונות וקשיים במדבר
"וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע …" (יא, א)

  • אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את המתואר, אך חלקן מבטאות את הקושי העצום של הצעידה במדבר למקום לא נודע.
  • הוסיפו משלכם – על אילו עוד דברים סביר להניח שהעם התלונן בעת המסע?

929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג / 929 תנך ביחד, 2015

הישרדות
פרק יא בספר במדבר מתחיל באוף! אוף! אוף! אחרי שאתמול יצאו בחגיגיות למסע הגדול כבר...
הישרדות

פרק יא בספר במדבר מתחיל באוף! אוף! אוף!

אחרי שאתמול יצאו בחגיגיות למסע הגדול כבר היום אנחנו נתקלים בתלונות.

בואו נחשוב רגע – חם במדבר, קשה ללכת, וגם מעייף, אוכלים מן כל יום כל היום – אז יש על מה להתלונן. וכשיש על מה להתלונן – מתלוננים!
העם פונה למשה בתלונות – הוא מתגעגע לאוכל שהיה במצרים. לא רוצים יותר מן. ומשה, משה פונה לאלוהים – "לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם… וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג…"

גם למשה קשה. וזו רק תחילת הדרך…

אלוהים פותר את הבעיות:

לעם – יגיע הבשר אליו התגעגעו בדמות בשר השליו.

למשה – יגיעו 70 זקנים שיעזרו לו להנהיג את העם המתלונן.

"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים".

 

ביקרתם פעם במדבר? מקום עם תנאים לא פשוטים… אפשר ללמוד מהחיות:

מכירים את זה שאחרי שעוברים חוויה זוכרים רק את הטוב שהיה בה ושוכחים את כל הקושי? קרה לכם פעם?

פקה פקה
בפרק יב בספר שמות הם עומדים שם, מרים ואהרן ומתלחשים. על מה הם מדברים שם...
פקה פקה

בפרק יב בספר שמות הם עומדים שם, מרים ואהרן ומתלחשים.

על מה הם מדברים שם שני האחים האלו? ואיפה משה?

משה לא שם.. והשניים מדברים עליו ולא רק עליו, גם על אשתו.
מה הם אומרים?

שני דברים מעסיקים אותם. הראשון, האשה של משה- "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח"

מי זאת האישה הזאת? ציפורה שנשא מזמן או אישה אחרת?

לא ברור..

ומה זה בדיוק אומר "כושית"?

גם על זה יש ויכוחים אבל מה שברור שהיא שונה, יוצאת דופן ומה שעוד יותר ברור, שזה מעורר עניין אצל מרים ואהרן.

הדבר השני שמעסיק אותם – זוהי הנהגתו של משה. "וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר"…

מה זה בדיוק אומר???

גם לא ברור.. אבל נראה שהשניים קצת מקנאים בקשר של משה עם אלוהים.

ומשה?

ומשה לא שומע, ולא מגיב. מי שכן שומע – אלוהים.
אלוהים מזמין את משה, אהרון ומרים לאוהל מועד ומסביר לשלושה שאכן משה הוא במקום אחר בקשר עם אלוהים, קשר ישיר ומובן. ובסוף ההסבר מגיע העונש.
מרים יוצאת מהאוהל והנה היא מצורעת
איך מגיב משה?

נושא תפילה לרפואתה של מרים "וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ."
ולא רק משה מחכה לרפואתה. כל העם עומד ולא נוסע, שבוע שלם ומחכה לרפואתה של מרים. הם לא הולכים בלעדיה…

מה דעתך על העונש של מרים? על מה היא נענשת?

 

מה מרגישים כשמרכלים? ואיך זה מרגיש לגלות שמרכלים עליך?