שלושה מינויים
פסוקים טו-כא
בכמה מילים
מהלך זה עוסק בשלושת המינויים שנשלח אליהו למנות מיד אחרי ההתגלות בחורב. נפתח את המהלך בחשיבה, איזו דמות יכולה להיות "תיקון" לדמותו של אליהו ולתכונותיו הקשות. ליבו של המהלך עוסק בשליחויות המבטאות מצד אחד את המשך הקשר לאלוהים, אך מצד שני את ההכנה לקראת מחליף, אלישע, ועוקב אחר סיפור מינויו של אלישע. נערוך השוואה בין דמותו של אליהו לדמותו של אלישע, כפי שהיא מתחילה להתגלות לנו. בסופו של המהלך נדון בשאלה כיצד מרגיש אליהו כאשר הוא ממנה לעצמו מחליף ומה הוא יכול להעביר לו וללמדו כדי שלא יחזור על טעויותיו ונצפה בסרטון השוואה בין אליהו לאלישע.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
ניזכר בדמותו הקשה של אליהו. נכתוב על הלוח תכונות ומעשים שהיו קשים בהתנהלותו. נשאל את התלמידים:
- מי לדעתכם יבוא אחריו?
- מה יאפיין אותו?
אפשרות שנייה:
נקרא שתי כתבות העוסקות בנשיא פרס ובנשיא ריבלין. הראשונה עוסקת בטקס ההשבעה של ריבלין והתייחסותו לקודמו בתפקיד, פרס, ובדברי הפרדה של פרס; והשנייה מסכמת תקופה בכהונתו של ריבלין ומשווה אותו לפרס (ראו קישורים לכתבות בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים להבחין בהבדלים בין שני הנשיאים (דגשים במנהיגותם) ולשים לב ליחסים ביניהם. השוואה זו תשמש הקדמה למינויו של אלישע לנביא בידי אליהו ולהבנת יחסיהם וההבדלים ביניהם.
הזמנה לקריאה
החלק האחרון של הפרק מדבר על שלוש שליחויות שעל אליהו לעשות. נבקש מהתלמידים להשלים מה הייתה כל שליחות:
- שליחות א: (פסוק טו) __________ (למשוח את חזאל למלך על ארם)
- שליחות ב: (פסוק טז) _____________(למשוח את יהוא בן נשמי למלך על ישראל)
- שליחות ג: (פסוק טז) ______________(למשוח את אלישע בן שפט לנביא)
נבחין בין שתי השליחויות הראשונות של מינוי מלכים לבין השליחות השלישית שמטרתה מינוי מחליף לאליהו עצמו. נשאל את התלמידים:
- איזה מינוי לדעתכם החשוב ביותר לאליהו? מדוע?
- מה המסר שמועבר לאליהו בשליחויות אלו?
מצד אחד יש לו עדיין תפקיד וקשר עם ה', מצד שני הוא כבר מכין את יורשו – תפקידו עומד להסתיים.
נדגיש כי אליהו מצווה למנות מינויים אלו מיד לאחר ההתגלות במערה, אף שכפי שנראה בהמשך, בפרק כא לדוגמה, אליהו הנביא עדיין מופיע.
- מה אפשר ללמוד מכך?
- מה הקשר בין משימה זו לבין ההתגלות במערה?
נבחן את אופן ביצוע השליחויות של אליהו בעזרת דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
כאשר נבדוק את דף העבודה נדגיש כי אליהו משליך לעבר אלישע את אדרתו, מעשה המסמל את העברת תפקידו לאלישע. בתחילה ישמש אלישע משרתו של אליהו עד היעלמותו של אליהו, אחריה ישמש נביא במקומו. בתיאור המעשים של אלישע המובאים להלן מובלטת ההתנתקות המוחלטת של אלישע מעברו:
- אלישע שוחט במהירות את צמד הבקר שחרש בו.
- הוא משתמש במחרשתו כעץ לבישול.
- מבשר הבקר שבישל ערך אלישע סעודת פרדה לאנשים שנכחו במקום.
אומנם אנחנו מכירים את אלישע רק שלושה פסוקים, אך כבר אפשר לערוך השוואה בינו לבין קודמו בתפקיד, אליהו. נשווה ביניהם בטבלה על הלוח.
אליהו | אלישע | |
מינוי | אין אזכור של מינוי מטעם אלוהים או מישהו אחר. | ממונה על ידי אלוהים בליווי אליהו. |
יחס לסביבה | נוטה להתבודדות וכעס. | קרוב להוריו ונפרד מהם, מכין סעודה לקהילה. |
נחשוב עם התלמידים:
- כיצד מרגישים אליהו ואלישע בנוגע להבדלים ביניהם ואילו הזדמנויות הבדלים אלו מזמנים לעם?
- מה מרגיש אליהו לאחר שהוא ממנה את מחליפו בעצמו?
כעת כשאלישע משרת את אליהו לתקופת הכשרה נבקש מהתלמידים לכתוב מחזה ולהציגו בכיתה. במחזה ימליץ אליהו לאלישע כיצד לנהוג כנביא וילמד אותו מניסיונו (המר).
מבט לחיים
- מהם הגורמים להחלפת מנהיגים (לפעמים ישנה החלפה שמבטאת המשכיות ולפעמים דווקא מרד או אי הסכמה)
- כיצד אפשר לנצל לטובה חילופי הנהגה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: שלושת המינויים של אליהו – שני מלכים ומחליף וההבדל בין אליהו לאלישע.
מיומנות: השוואה.
מתודות: הצגה, דיון, דף עבודה, צפייה בסרטון.