סגור תצוגת כיתה
הפרק

תהליך של חורבן

פרק כה, א-כא

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

צדקיהו מלך יהודה הומלך בידי נבוכדנצר מלך בבל. צדקיהו מחליט למרוד בבבל ובתגובה נבוכדנצר יוצא ב-586 לפנה"ס למסע מלחמה נגד יהודה שתוצאותיו חורבן יהודה, ירושלים והמקדש והגליה של רוב העם לבבל. נבחן את התהליך של החורבן, מה היו נקודות המפנה בתהליך ומה המשמעות של האירוע בתולדות ההיסטוריה.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה- שאלת פתיחה:
נשאל את התלמידים:

  • האם יש חשיבות בזיכרון קולקטיבי של אירועים מהעבר?
  • באילו דרכים אנו זוכרים אירועים כאלה?

הצעה שנייה- סיפור ודיון:
נקרא עם התלמידים את הסיפור על נפוליאון (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) ונשאל את התלמידים:

  • מה החשיבות של "לחיות את ההיסטוריה"?
  • איזו משמעות יש לזיכרון של אירוע מלפני אלפיים שנה?

הצעה שלישית- איפה הכול התחיל? איפה היה אפשר לשנות?
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שהתוצאה שלו הייתה קשה ושלו יכלו לחזור בזמן היו עושים דברים אחרת, ולכתוב אותו במחברת. לאחר שהם כותבים את האירוע נבקש מהתלמידים לצייר ציר כרונולוגי של האירועים שהובילו לתוצאה הקשה.

הצעה רביעית- מה זוכרים ואיך זוכרים?
נפזר על הלוח תמונות או כותרות של אירועים מההיסטוריה של עם ישראל. נבקש מכל תלמיד לבחור אירוע שלדעתו חשוב לזכור. תלמידים שירצו יוכלו לשתף בבחירה שלהם. לאחר מכן נשאל את התלמידים:

  • האם מציינים או זוכרים את האירוע בצורה כלשהי?
  • האם יש חשיבות לזיכרון של אירוע? מדוע?

הזמנה לקריאה

נכתוב על הלוח ארבעה תאריכים (י בטבת, יז בתמוז, ט באב וג בתשרי). נשאל את התלמידים:

  • מה משותף לתאריכים אלו? (כל הצומות האלו קשורים לחורבן)

קריאת הפרק וחלוקה לראשי פרקים:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים א-כא ולחלק את הפרק לראשי פרקים (לפי רמת הכיתה אפשר להחליט אם לתת לתלמידים מראש את הכותרות ולבקש שיתאימו את הפסוקים הרלוונטיים – ראו דף עבודה אותו תמצאו גם בממערך השיעור; או לחלופין לתת לתלמידים לעבוד באופן עצמאי עם הטקסט; או לקרוא יחד ולהסביר).

נחזור אל התאריכים שרשמנו על הלוח ויחד עם התלמידים נתאים בין הצום לבין האירוע שהוא בא להזכיר ובין הפסוקים הרלוונטיים בפרק (נזכיר לתלמידים שמניין החודשים במקרא מתחיל בניסן).

  • י בטבת – תחילת המצור על ירושלים: פסוקים א-ב.
  • יז בתמוז – הבקעת חומות העיר: פסוקים ג-ד.
  • ט באב – חורבן בית המקדש: פסוק ט.
  • ג בתשרי – צום גדליה: פסוקים כב-כו.

עונשו של צדקיהו ובניו:
נקרא עם התלמידים את פסוקים ו-ז: צדקיהו הועמד למשפט על הפרת הברית שלו עם מלך בבל. עונשו היה שחיטת בניו לפניו ועקירת עיניו, לאחר מכן הובל כבול אזיקי נחושת לבבל.

תיאור ופירוט חורבן ירושלים:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ט-י ולכתוב את סדר ההרס (בית המקדש  בית המלך  ירושלים  בתים חשובים  החומה). אפשר לשים לב שהחשיבות של המבנים פוחתת. נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתם ההרס מתואר כך?
  • מה המטרה בהרס החומות והבתים? (המטרה היא למנוע מירושלים לחזור להיות עיר בעלת חשיבות)

פסוקים יג-יז מתארים את חורבן בית המקדש. נקרא יחד עם התלמידים את הפסוקים ונשאל אותם:

  • האם אפשר היה לכתוב תיאור קצר יותר של החורבן?
  • מה מטרת התיאור שלו?

היציאה לגלות:
נשאל את התלמידים:

  • האם כל העם יצא לגלות אחרי חורבן ירושלים?

נקרא עם התלמידים פסוקים יח-כא: נאמר לנו שנבוזראדן מגלה את חשובי העם לבבל. בפסוקים הבאים (כב-כו) אנו שומעים על גדליה בן אחיקם שממונה לנציב על שארית הפליטה (המעטים והדלים שנשארו בארץ לאחר החורבן) ולאחר רציחתו שארית הפליטה, שככל הנראה חששו שהבבלים יראו בהם מורדים וינקמו בהם,, בורחים לגלות מרצון למצרים, וכך לא נותר עוד זכר לממלכת יהודה בארץ.

מבט לחיים

פרק כה הוא פרק הסיום של ספר מלכים, סופה של תקופה. מה המשמעות של החורבן הזה היום? אנחנו קוראים את הטקסט הזה לאחר יותר מ-2,000 שנה, כבר הספקנו להקים בית מקדש ולהחריב גם אותו, יצאנו לגלות וחזרנו לארץ ישראל והקמנו את מדינת ישראל.

  • האם עדיין יש לדעתכם משמעות לזיכרון של החורבן?
  • באילו דרכים כדאי ורצוי לזכור את החורבן?

אפשר לקרוא עם התלמידים את דבריה של עינת ברזילי מתוך אתר 929 (ראו קישור למאמר גם בממערך השיעור).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במשמעות של ימי זיכרון ושאלנו האם חשוב לזכור ומדוע חשוב לזכור. עברנו על תהליך החורבן וכיצד התיאור מבטא את החשיבות של האירוע ואת המקום שהוא תופס בתולדות ההיסטוריה של העם. שאלנו שאלות על חורבן ועל נקודות בחירה והשפעה בהשתלשלות של אירועים וכיצד גם מחורבן אפשר לראות תקווה.
מיומנויות: חלוקה לראשי פרקים וזיהוי הייתור.
מתודות: דיברנו על משמעות הזיכרון, קראנו את הפרק וזיהינו את התהליך המתואר בכתוב, צפינו בסרטון ודנו בשאלות על מעשים והחלטות בעת התהליך.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
תמונות אירועים
תמונות אירועים

הכרזת העצמאות. יוצר: Rudi Weissenstein. מתוך ויקיפדיה

מלחמת לבנון השניה, יוצר: Hmbr. מתוך ויקיפדיה

האינתיפאדה. יוצר: B. Železník. מתוך ויקיפדיה

האמנציפציה, קובץ: James Steakley. מתוך ויקיפדיה

מעמד הר סיני, Alle de werken van Flavius Josephus, מתוך ויקיפדיה.

 

 

חורבן בית שני. David Roberts, via Wikimedia Commons

שיבת ציון, גליל כורש. Photograph by Mike Peel. Modifications by مانفی [CC BY-SA 4.0], from Wikimedia Commons

העבדות במצרים. Edward Poynter, via Wikimedia Commons

העליות הראשונות, 1921. via Wikimedia Commons

By Blaisio Ugolino (Rambam Institute), via

השואה. Bundesarchiv, Bild 183-41636-0002 / CC-BY-SA [CC BY-SA 3.0 de], via Wikimedia Commons

יושבים ובוכים
קישור למאמר "יושבים ובוכים" מאת עינת ברזילי מתוך אתר 929
יושבים ובוכים

קישור למאמר "יושבים ובוכים" מאת עינת ברזילי

מתוך אתר 929

בעד מי אתה, אלוהים?
  כְּשֶׁרָאָה צִדְקִיָּהוּ כֵּן, יָצָא לִבְרֹחַ בַּמְּחִלָּה שֶׁהָיְתָה הוֹלֶכֶת מִבֵּיתוֹ עַד עַרְבוֹת יְרֵחוֹ, מְקוֹם אַמַּת...
בעד מי אתה, אלוהים?
"וַיִּרְדְּפוּ חֵיל כַּשְׂדִּים אַחַר הַמֶּלֶךְ וַיַּשִּׂגוּ אֹתוֹ בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ וְכָל חֵילוֹ נָפֹצוּ מֵעָלָיו. וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט." (כה, ה–ו)

צדקיהו הכבול בפני נבוכדנצר, 1670, ציור מכתב היד. מתוך: Petrus Comestor's "Bible Historiale" (manuscript "Den Haag, MMW, 10 B 23") Bodleian Library, University of Oxford: 1670. מתוך ויקישיתוף

 

כְּשֶׁרָאָה צִדְקִיָּהוּ כֵּן, יָצָא לִבְרֹחַ בַּמְּחִלָּה שֶׁהָיְתָה הוֹלֶכֶת מִבֵּיתוֹ עַד עַרְבוֹת יְרֵחוֹ, מְקוֹם אַמַּת הַמַּיִם בָּאָה. זִמֵּן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צְבִי, שֶׁהָלַךְ עַל גַּג הַמְּחִלָּה, וְרָדְפוּ כַּשְׂדִּים אַחֲרֵי הַצְּבִי, וּכְשֶׁהִגִּיעוּ לְפֶתַח הַמְּחִלָּה בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ הָיָה צִדְקִיָּהוּ וּבָנָיו יוֹצְאִים, רָאוּם הַכַּשְׂדִּים וּתְפָסוּם.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • לפי המדרש, כיצד הצליחו הבבלים לתפּוס את המלך צדקיהו?
  • לפי המדרש, מה אפשר לומר על עמדתו של אלוהים ביחס לבריחה של צדקיהו? בצד של מי הוא? מדוע?
מי אשם? מי אחראי?
משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידן ועלו לגג ההיכל...
מי אשם? מי אחראי?
"וַיִּקַּח רַב טַבָּחִים אֶת שְׂרָיָה כֹּהֵן הָרֹאשׁ וְאֶת צְפַנְיָהוּ כֹּהֵן מִשְׁנֶה וְאֶת שְׁלֹשֶׁת שֹׁמְרֵי הַסַּף." (כה, יח)

Stokkete / Shutterstock.com

משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידן ועלו לגג ההיכל ואמרו לפניו רבונו של עולם הואיל ולא זכינו להיות גזברין נאמנים יהיו מפתחות מסורות לך וזרקום כלפי מעלה ויצתה כעין פיסת יד וקיבלתן מהם

(תלמוד בבלי, תענית כט)

  • לפי המדרש, מי האחראי לחורבנו של בית המקדש?
דלת העם
שיטת ההגליה של הבבלים את אנשי מלכת יהודה, מלמדת על תפיסה מעמדית הקשורה בתפקידים חברתיים...
דלת העם
"וְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר וְאֶת הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל הַמֶּלֶךְ בָּבֶל וְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים. וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר רַב טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים" (כה, יא–יב)

שיטת ההגליה של הבבלים את אנשי מלכת יהודה, מלמדת על תפיסה מעמדית הקשורה בתפקידים חברתיים ובמצב כלכלי.

להמשך קריאה

בגל הראשון של הגלות, בשנת 597 לפני הספירה, הגלו הבבלים את עשירי העם, בעיקר כדי לעקור את המנהיגות. בהמשך, בשנת 586 לפני הספירה, פגעו הבבלים בכל מי שנשאר. גם אותם הם חילקו לשתי קבוצות: את "ההמון" – הם הגלו לבבל, ומה לגבי "דלת העם"?

  • לפי הפסוק, במה עסקו מי שהיו מכונים "דלת העם"?
  • להבנתכם, מה משמעות הביטוי "דלת העם" בפסוק? האם זה כינוי חיובי או שלילי?
  • האזינו לשיר. אילו היבטים חיוביים של "כורמים ויוגבים" השיר מציג?
  • מה היה האינטרס של הבבלים להשאיר באדמת יהודה את דלת העם?

קרדיט: 'שיר עד'. מילים: מתתיהו שלם (1904-1975), לחן: מתתישהו שלם (1904-1975), עיבוד: גיל אלדמע (1928-2014), ביצוע: להקת כרמון. פורסם בתאריך 31 במרץ 2017.

החרש והמסגר
גם אתם שמתם לב שבכל עיר שיש בה רחוב "המסגר" תמיד לידו יש רחוב "החרש"?...
החרש והמסגר
"וְהִגְלָה אֶת כָּל יְרוּשָׁלַ‍ִם וְאֶת כָּל הַשָּׂרִים וְאֵת כָּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים גּוֹלֶה וְכָל הֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר לֹא נִשְׁאַר זוּלַת דַּלַּת עַם הָאָרֶץ." (כד, יד)

גם אתם שמתם לב שבכל עיר שיש בה רחוב "המסגר" תמיד לידו יש רחוב "החרש"? מוזר, לא? לא!

להמשך קריאה

"החרש והמסגר" הוא כינוי לאנשי מלאכה שעוסקים בעבודות ברזל. גלות יהויכין הייתה הגל הראשון של גלות יהודה לבבל בשנת 597 לפני הספירה; הוגלו בה כ־10,000 אנשים. המאפיין המרכזי של הגלות הוא שהגולים היו בעלי תפקידים בכירים בממלכה (ובראשם המלך יהויכין ואימא שלו).

  • מדוע לדעתכם הוגלו בגלות ה"אליטה" של הבכירים גם החרש והמסגר? איזה אינטרס היה לבבלים להגלות אותם?

קרדיט: היקארי סכיני שף – סרטון תדמית. ערוץ היוטיוב של היקארי סכיני שף

אלי אלי נפשי בכי
המצור על ירושלים, המוות בתנאי המצור, חורבן בית המקדש וממלכת יהודה והגליית התושבים לבבל –...
אלי אלי נפשי בכי
"וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ הִיא שְׁנַת תְּשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים עֶבֶד מֶלֶךְ בָּבֶל יְרוּשָׁלָ‍ִם." (כה, ח)

המצור על ירושלים, המוות בתנאי המצור, חורבן בית המקדש וממלכת יהודה והגליית התושבים לבבל – כל אלה היו אסון גדול. שואה.

להמשך קריאה

האירוע בשנת 586 לפני הספירה היה כל כך טראומטי, שמיד לאחריו נקבעו ארבעה ימי אבל וצום לזכר האסון, והמרכזי שבהם הוא תשעה באב. מי האמין בכלל שייבנה בית מקדש שני ושהגולים יחזרו לירושלים? ומי האמין שאחרי 500 שנה, בשנת 70 לספירה, שוב ייחרב בית המקדש, ובאותו תאריך בלוח השנה?
תשעה באב – במשך דורות זוכרים היהודים את יום החורבן על ידי צום, תפילות, קינות, פיוטים ולימוד. הבכי הוא על חורבנה של ירושלים, ועל הפגיעה באנשים, בנשים, בזקנים, בילדים, בתינוקות. המגילה שנוהגים לקרוא בתשעה באב היא מגילת "איכה" המתארת את נפילתה של העיר ואת המצוקה האנושית הגדולה.

לפניכם שני פיוטים:
"אלי ציון ועריה" – פיוט שנכתב בימי הביניים על ידי מחבר לא ידוע, שנתקבע כפיוט מרכזי בתשעה באב.
"אלי אלי נפשי בכי" – פיוט שכתב יהודה לייב ביאלר [סופר, משורר, פעיל ציבור וחבר בתנועת 'המזרחי', 1896–1977]. את הפיוט הוא כתב לזכר היהודים שנספו בשואה.

  • האזינו לשני הפיוטים. נסו למצוא בכל אחד מהם רמזים היסטוריים לאירוע שבו הם עוסקים.
  • איזה מהם הוא הפיוט המאוחר יותר?
  • קראו בעיון את המילים. אילו קישורים טקסטואלים יצר הפייטן המאוחר עם הפייטן הקודם לו?
  • האזינו היטב למנגינה. אילו קשרים מוזיקליים יצר הפייטן המאוחר עם הפיוט הקודם לו?
  • מה לדעתכם מבקש הפייטן המאוחר להגיד על האירוע שעליו הוא כותב דרך הקשרים לפיוט הקודם?

קרדיט: הגשה עכשווית ומרגשת של רונה קינן לפיוט אלי ציון ועריה מתוך המופע "מוצ"ש -רונה קינן" שנערך בבית אבי חי, 2009 באדיבות בית אבי חי

יוצאים לאור
    היום זה נראה רגיל: מכשיר נייד, ספר, ספרייה עירונית וספרייה בית ספרית, אפשר...
יוצאים לאור
"וְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר וְאֶת-הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל-הַמֶּלֶךְ בָּבֶל וְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים" (כה, יא)

גירוש היהודים מירושלים. חיתוך עץ צבוע מתוך "כרוניקת נירנברג", מאת הרטמן שֶׁדֶל, 1493, איורים: מיכאל וולגמאט וויליאם פליידנוורף, המוציא לאור: אנטון קוברברג. מתוך ויקיפדיה העברית

חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון על ידי הבבלים. חיתוך עץ צבוע מתוך "כרוניקת נירנברג", מאת הרטמן שֶׁדֶל, 1493, איורים: מיכאל וולגמאט וויליאם פליידנוורף, המוציא לאור: אנטון קוברברג. מתוך ויקיפדיה העברית

 

 

היום זה נראה רגיל: מכשיר נייד, ספר, ספרייה עירונית וספרייה בית ספרית, אפשר לקנות עיתון ואפילו מחלקים עיתונים בחינם. אבל עד לפני 600 שנה המילה הכתובה הייתה מצרך נדיר.

להמשך קריאה

בימי הביניים התחוללה "מהפכת הדפוס" ובשנת 1456 יצא לאור הספר הראשון. (נחשו איזה ספר זה היה…) איש גרמני בשם גוטנברג המציא מכונת דפוס. הרעיון שלו היה לאפשר הדפסה בכמויות גדולות. יצירת אותיות יצוקות עופרת, סידור, הידוק, משיחת דיו, הצמדת גיליונות נייר – וקדימה, למכבש! תחשבו מה המשמעות של הדבר!

לא עוד העתקה של כתבים ביד! לא עוד השכלה רק לעשירים! ידע נגיש לכול! הרחבת הלימודים האקדמיים! נגישות לכתבי הדת לכולם (כך עלתה הנצרות הפרוטסטנטית)! הדפסת הברית הישנה (תנ"ך)! הרחבת סוג ספרותי שנקרא רומן ואפשרות לעיתונים –
מהפכה!
האיור לקוח מתוך "כרוניקת נירנברג". ספר ייחודי שיצא לאור בשנת 1493, ספר שמסכם את ההיסטוריה של העולם מתקופת התנ"ך ובו טקסט ואיורים.

התבוננו באיור שלפניכם. קל לזהות מי הם הבבלים ומי הם היהודים…

  • בעין ביקורתית – מהם המאפיינים החזותיים של הדמויות בציור?
  • כיצד האיור משקף את הזמן שבו נוצר?
גבולות האימפריה הבבלית
מה היה גודלה של האימפריה הבבלית? לפי התנ"ך, היא השתרעה מנחל פרת שבצפון עד ל"נחל...
גבולות האימפריה הבבלית
"וְלֹא הֹסִיף עוֹד מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָצֵאת מֵאַרְצוֹ כִּי לָקַח מֶלֶךְ בָּבֶל מִנַּחַל מִצְרַיִם עַד נְהַר פְּרָת כֹּל אֲשֶׁר הָיְתָה לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם." (כד, ז)

כרטוגרפיה: ארנה צפריר-ראובן. © מטח

מה היה גודלה של האימפריה הבבלית? לפי התנ"ך, היא השתרעה מנחל פרת שבצפון עד ל"נחל מצרים" שבדרום. (נחל מצרים, לפי רוב החוקרים מזוהה עם נחל אל עריש, לידו נמצאת היום עיר בצפון חצי האי סיני).

  • מצאו את גבולות האימפריה המסומנים במפה.
  • לפי הפסוק- באיזה אופן היו נוהגים לסמן גבולות באותה התקופה?
גלות יהודה לבבל – עונשם של הבכירים
המפה מתארת את מסלול ההגליה של היהודים מיהודה לבבל, בגל ההגליה שהתרחש בשנת 586 לפני...
גלות יהודה לבבל – עונשם של הבכירים
"וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט... וּמִן הָעִיר לָקַח סָרִיס אֶחָד אֲ‍שֶׁר הוּא פָקִיד עַל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה... וַיִּקַּח אֹתָם נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים וַיֹּלֶךְ אֹתָם עַל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה. וַיַּךְ אֹתָם מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְמִיתֵם בְּרִבְלָה בְּאֶרֶץ חֲמָת וַיִּגֶל יְהוּדָה מֵעַל אַדְמָתוֹ" (כה, פסוקים ו, יט–כא)

מפת גלות בבל. קרטוגרפיה: אורנה צפריר-ראובן. © מטח

המפה מתארת את מסלול ההגליה של היהודים מיהודה לבבל, בגל ההגליה שהתרחש בשנת 586 לפני הספירה.מרבית הגולים הגלו לעיר הבירה, בבל, אשר שכנה ליד העיר תל אביב, שם כבר היו הגולים בגל ההגליה הראשון (גלות יהויכין, 596 לפני הספירה).

בפסוקים מופיע שלוש פעמים שם של מקום נוסף.

  • מצאו את שם המקום.
  • מצאו את המקום על המפה.
  • על פי מחקרים, ככל הנראה באותו המקום היה ממוקם המחנה של נבוכדנצר, מלך בבל.
איך כובשים עיר?
    שתי התמונות מתארות שיטות מלחמה לכיבוש עיר עם חומה, בדרכים שמנסות להתגבר על...
איך כובשים עיר?
"וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב. וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ" (כה, א–ב)

מבצר מצדה במבט מצפון. בצד ימין נראית הסוללה שבנו הרומאים כדי לכבוש את ראש הצוק. אסף צ', ויקיפדיה העברית

תקיפת מצודה, תחריט נחושת, 1812.

 

 

שתי התמונות מתארות שיטות מלחמה לכיבוש עיר עם חומה, בדרכים שמנסות להתגבר על חומת המגן: "דיק" – סוללות או מגדלים שנבנו בעבר סביב ערים בצורות בעת מצור, כדי לירות מהם אל העיר.

  • מהם היתרונות ומהם החסרונות של השימוש ב"סוללה"?
  • מהם היתרונות ומהם החסרונות של השימוש במגדל?
  • חשבו: כיצד חומה יכולה להיות בעבור החיים בתוכה גם מגן וגם מכשול?
מלך עבד מלך
  איך יכול להיות שמלך יהודה היה "עבד" של מלך בבל? האובליסק השחור יכול להאיר...
מלך עבד מלך
"בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד בּוֹ." (כד, א)

פרט מתוך האובליסק השחור: תיאור של יהוא משתחווה לרגליו של שלמאנסר השלישי. מאוסף המוזאון הבריטי, לונדון. מתוך ויקישיתוף.

האובליסק השחור של שלמנאסר השלישי, מוצג במוזאון הבריטי, לונדון. מתוך ויקישיתוף

 

איך יכול להיות שמלך יהודה היה "עבד" של מלך בבל? האובליסק השחור יכול להאיר לנו את הדרך לתשובה.

להמשך קריאה

האובליסק השחור של מלך אשור, המלך שלמנאסר השלישי, הוא ממצא ארכאולוגי חשוב, אשר נמצא בשנת 1845 בצפון עיראק. על האובליסק (אבן גבוהה בגובה 197.85 סנטימטרים) מתועדים מסעות הניצחון של המלך האשורי באמצעות תבליטים מאוירים וטקסט כתוב. הם מתארים מלכים זרים מעלים מנחה למלך אשור, וביניהם יהוא מלך ישראל.

  • התבוננו בתבליט המתאר את מלך ישראל מביא מנחה למלך אשור. אומנם זה לא אותו המלך, אבל דרך התבליט אפשר לענות על השאלה: איך יכול להיות שיהויקים היה עבד למלך אחר? מה המשמעות של ה"עבדות"?
ככה מעבדים את הכרם
  משל הכרם מתאר מחזור שלם של 12 עבודות הנעשות בכרם. בלשון קצרה ובהימנעות מחזרות,...
ככה מעבדים את הכרם
"וַיְעַזְּקֵהוּ וַיְסַקְּלֵהוּ וַיִּטָּעֵהוּ שֹׂרֵק וַיִּבֶן מִגְדָּל בְּתוֹכוֹ וְגַם יֶקֶב חָצֵב בּוֹ וַיְקַו לַעֲשׂוֹת עֲנָבִים..." (פסוק ב)

גת לדריכת ענבים בסטף, אזור ירושלים, צילום: RevolutioNine, ויקיפדיה העברית

סיקול אבנים בטרסה באבו גוש, Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, matpc.21421

 

משל הכרם מתאר מחזור שלם של 12 עבודות הנעשות בכרם. בלשון קצרה ובהימנעות מחזרות, מעלה הנביא תמונה שלמה של עיבוד הכרם: הכורם מנכש את הקוצים; עודר את השדה; מסקל את האבנים; בונה מהן גדר אבנים ומתקין עליה משוכת קוצים; הוא נוטע "שרק" – גפן שגון ענביה אדום כהה ויינה אדום – ומטפח בהתמדה את כרמו: הוא משקה אותו, עודר בין הגפנים, גוזם את הזְמוֹרוֹת, בונה בו מגדל שמירה וחוצב בו יקב.

פרופ' יאיר הופמן, מתוך: עולם התנ"ך – ישעיהו. הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • הגפן היא אחד הגידולים החקלאיים העיקריים בארץ, והיא מחייבת טיפול מרובה וטיפוח של שנים עד שתיתן פרי.
  • הציגו שני מקומות נוספים במסורת ובתרבות ישראל שבהם הגפן ופִּרְיָה בעלי תפקיד מרכזי.
רצח פוליטי
במוצאי שבת, 4 בנובמבר 1995, בסיומה של עצרת תמיכה בתהליך השלום, רצח יגאל עמיר את...
רצח פוליטי
"וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה." (כה, כה)

במוצאי שבת, 4 בנובמבר 1995, בסיומה של עצרת תמיכה בתהליך השלום, רצח יגאל עמיר את ראש הממשלה יצחק רבין.

להמשך קריאה

הרצח זיעזע את החברה הישראלית והשפיע עליה באופן עמוק. ההשפעה הייתה בשני מישורים, גם לכיוון הקיצוניות והאלימות, וגם לכיוון של הרצון להידברות ולמעורבות חברתית. רבים השוו בין המסופר בתנ"ך על רצח גדליה, הנציב היהודי על דלת העם שהבבלים השאירו בארץ בשנת 586 לפני הספירה, לבין רצח ראש הממשלה יצחק רבין שהתרחש בשנת 1995.

נסו לחשוב על נקודות דמיון בין שני האירועים.

  • מה היו ההשלכות של רצח גדליה?
  • הביעו את עמדתכם האישית – במרחק של יותר מ־20 שנה, מהן ההשפעות של רצח רבין על החברה הישראלית?

קרדיט: "לבכות לך", מילים ולחן: אביב גפן, ההקלטה בביצוע אביב גפן: מהאלבום: "המכתב": באדיבות הד ארצי בע"מ. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

חורבן ירושלים
שבע דקות על אירוע שהתרחש לפני 2,500 שנה והשפיע עמוקות על החיים ועל הלך המחשבה...
חורבן ירושלים
"וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלַ‍ִם וְאֶת כָּל בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ. וְאֶת חוֹמֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם סָבִיב נָתְצוּ כָּל חֵיל כַּשְׂדִּים אֲשֶׁר רַב טַבָּחִים." (כה, ט–י)

שבע דקות על אירוע שהתרחש לפני 2,500 שנה והשפיע עמוקות על החיים ועל הלך המחשבה במשך דורות.

  • נסו לכתוב לעצמכם בנקודות את רצף האירועים שהובילו לחורבן, את מהלך החורבן ואת החיים שאחריו.
  • ציינו שני גילויים ארכאולוגיים המופיעים בסרטון.
  • בצפייה שנייה ובעין ביקורתית – שימו לב אילו חלקים מהסרט הם ריאליסטיים ואילו הדמיה. מדוע?

קרדיט: הכיבוש הבבלי וחורבן הבית הראשון. ערוץ היוטיוב של Megalim Institute מכון מגלי"ם

גלות בבל והצהרת כורש
גלות בבל והצהרת כורש / מכון מגלי"ם, 2019 הסרטון של מכון מגלי"ם מלווה את גולי...
גלות בבל והצהרת כורש
"וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת כָּל בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ."
(כה, ט)

גלות בבל והצהרת כורש / מכון מגלי"ם, 2019

הסרטון של מכון מגלי"ם מלווה את גולי ירושלים בדרכם לבבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון, ומתמקד בפרק הזמן שבין החורבן לשיבת ציון.

  • מה מתואר בסרטון כ"צעד חסר תקדים, המשנה את פניו של העולם העתיק"?
    הסבירו וחוו את דעתכם על המהלך ועל השלכותיו.
קרית השלטון ובית הבולות
ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן...
קרית השלטון ובית הבולות
בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי־לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד־בּוֹ׃ (מלאכים ב, כד, א)

ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן שימיט נבוכדנאצר מלך בבל על ממלכת יהודה אם זו לא תתקן את מעשיה. אבל יהויקים ופקידיו אטומים לקריאות הנביא . הסרט משחזר את 'קריית השלטון' שבה חיו ופעלו פקידי המלך. בהדמיה נראים בתי היוקרה וחפצי מותרות שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בשטח G בעיר דוד, ובתוכם ריהוט עץ יוקרתי ואסלת שירותים מלפני 2600 שנה! התגלית החשובה ביותר היא הארכיון המלכותי (בית הבולות) שבו חשף הארכיאולוג יגאל שילה 51 טביעות חותם (בולות) בכתב עברי עתיק, ובתוכן בולות של פקידי מלוכה רמי מעלה המוזכרים בתנ"ך.

  • באילו פשעים מאשים ירמיהו את יהויקים? מדוע לדעתכם מסרב יהויקים לקבל את נבואתו של ירמיהו ועל מה הוא סומך בהחלטתו למרוד בבבל?

קרדיט: קרית השלטון ובית הבולות, 2015, מגלי"ם

בור ירמיהו
את ירמיהו הנביא קיללו, היכו, והשליכו לבור אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים...
בור ירמיהו
כִּי עַל־אַף יְהוָה הָיְתָה בִירוּשָׁלִַם וּבִיהוּדָה עַד־הִשְׁלִכוֹ אֹתָם מֵעַל פָּנָיו וַיִּמְרֹד צִדְקִיָּהוּ בְּמֶלֶךְ בָּבֶל׃ (מלאכים ב, כד, כ)

את ירמיהו הנביא קיללו, היכו, והשליכו לבור אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר אותו מפני החורבן שיבוא אם ימרוד בבבל . כאשר ממקום כלאו ירמיהו קורא לתושבי ירושלים הנצורה למלט את נפשם תוך כדי מלחמה, נכנע צדקיהו ללחץ השרים הדורשים את מותו וירמיהו מושלך לבור שבו בוץ טובעני בעוון בגידה.

  • מה ניתן ללמוד על אישיותו של צדקיהו מסיפור זריקת ירמיהו לבור? מה היו הטיעונים של שרי צדקיהו להוצאתו להורג של ירמיהו?

קרדיט: בור ירמיהו, 2015, מגלי"ם