סגור תצוגת כיתה
הפרק

צום גדליה – מלחמת אחים ורצח פוליטי

פרק כה, כב-כו

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

לא מבואר בכתובים מה היה המניע לרצח גדליה. מהציון של הפסוקים כי ישמעאל (הרוצח) הוא מזרע המלוכה ומחוסר הסכמתו לשלטון, אפשר להסיק שמדובר ברצח על רקע פוליטי (כך למשל מבאר המלבי"ם), אך אפשר גם לתלות את הרצח בשאפתנות בלבד וברצון לשליטה בלי רקע של ויכוח פוליטי (כרציחות אחרות שבאו במטרה להחליף את השלטון). הרצח הפוליטי הראשון מופיע מיד לאחר תיאור החורבן וגלות בבל. לזכר הרצח מצוין יום צום בג בתשרי. במהלך זה נעסוק בגבולות המחלוקת, הטוב והרע במחלוקת ובחוסר הסכמה וכיצד מעשים משפיעים על מהלך האירועים וההיסטוריה.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה- רצח פוליטי:
נכתוב על הלוח את ההגדרה:
רצח פוליטי = רצח של אדם, לרוב איש ציבור בגלל דעותיו או פעולותיו האידיאולוגיות או הפוליטיות.

נשאל את התלמידים:

  • מה הסכנה ברצח פוליטי?
  • במה שונה רצח פוליטי מרצח רגיל?
  • מדוע היחס אליו אחר?

הצעה שנייה- עמידה ביחס למחלוקת:
מעמידים את התלמידים בציר אחד (אם אין מקום בכיתה, אפשר להעמיד אותם מחוץ לכיתה ובתום פעילות הפתיחה לשוב לכיתה לשיעור), מציבים כיסא בקצה השני של החדר ואומרים שהכיסא מסמל מחלוקת. מבקשים מהתלמידים לעמוד ביחס לכיסא כפי שהם עומדים ביחס למחלוקת.

  • האם אתם נמנעים ממחלוקות?
  • האם אתם מוצאים את עצמכם במחלוקות לעיתים קרובות?

לאחר מכן נבקש מהתלמידים לשתף דוגמאות למחלוקת חיובית שהם היו חלק ממנה, ודוגמאות למחלוקת שלילית שהם השתתפו בה. נשאל את התלמידים:

  • מה היו ההבדלים בין המחלוקות?

הצעה שלישית- שאלת פתיחה:
נשאל את התלמידים:

  • מדוע מציינים את ג בתשרי כחלק מצומות החורבן?
  • החורבן היה חיצוני ואילו רצח גדליה הוא אירוע פנים-יהודי, האם יש לכך משמעות?

הזמנה לקריאה

דמותו של גדליה ומדיניותו – פסוקים כב-כד:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פרק כה פסוקים כב-כד ולענות על השאלות האלה:

  • מי ממליך את גדליה?
  • מהי מדיניותו של גדליה?

(גדליה מומלך בידי מלך בבל, כנראה מכיוון שהיה בעל מדיניות פרו-בבלית. גדליה מאמין שלא יהיה נכון למרוד בבבל, וכי טוב יותר לתמוך בבבלים כדי להבטיח עתיד טוב יותר לשארית הפליטה)

נשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על המדיניות של גדליה?

כל תלמיד יכתוב טיעון בעד המדיניות של גדליה וטיעון נגדה (מומלץ להקפיד על טיעונים משני הצדדים כדי ללמד את התלמידים למצוא טיעונים לחיוב ולשלילה לכל סיטואציה, גם כשהדעה שלהם ברורה). נבקש מהתלמידים להציג את הטיעונים שלהם ולציין עם איזה מהם הם יותר מזדהים. אפשר לערוך הצבעה בסוף הדיון.

רצח גדליה ומניעיו:
נקרא יחד את פסוקים כה-כו. ישמעאל בן נתניה רוצח את גדליה ואת היהודים והכשדים שהיו אתו במצפה.

  • מה הם המניעים לרצח?

נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים כב-כו ולמצוא מה הם המניעים לרצח ולהביא הוכחות מהטקסט. (אפשר לטעון שהרצח מונע ממניע אישי ושאפתני ואפשר לראות בו רצח פוליטי. הוכחה שמדובר במניע אישי – פסוק כה – ישמעאל היה מזרע המלוכה, וציפה שבראש העם יעמוד מנהיג מבית דוד. הוכחה שמדובר במניע פוליטי – פסוק כד – יש הטוענים שישמעאל ואנשיו התנגדו למדיניות הכניעה של גדליה לבבל שמופיעה בפסוק זה)

השוואה בין מקורות מקראיים:
רצח גדליה מתואר בקצרה בפרקנו, אך האירוע מתואר גם בפירוט נרחב יותר בספר ירמיהו. נבקש מהתלמידים לקרוא את פרק מ בירמיהו פסוקים ז-מא, ולענות על השאלות שלהלן:

  • מיהו יוחנן בן קרח? (ככל הנראה מהדמויות הבולטות משארית הפליטה, בפועל הוא שמזהיר את גדליה מפני הרצח בידי ישמעאל בן נתניה)
  • מה מציע יוחנן לגדליהו בן אחיקם, ומה עונה לו גדליהו? (יוחנן מציע להרוג את ישמעאל בן נתניה כדי שלא יפגע בגדליהו, אך גדליהו מסרב ואינו מאמין לדבריו של יוחנן על רצונו של ישמעאל)
  • כיצד מסתיים הסיפור? לאן הולכים פליטי יהודה? (ישמעאל רוצח את גדליה ואת כל היהודים והבבלים שהיו אתו במצפה בחודש השביעי – תשרי, בעקבות זאת כמעט מתחילה מלחמת אחים, אך ישמעאל בורח לעמון עם שמונה אנשים. מתוך חשש מהתגובה הבבלית על הרג נציגיהם ביהודה מתחילה גלות מרצון למצרים)
  • האם התיאור בספר ירמיהו עוזר לנו להבין אם הרצח על רקע אישי או על רקע פוליטי? (ספק, אך ברור שהרצח היה מתוכנן, וזהירות נוספת אולי הייתה מונעת אותו)

נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם נקבע יום צום לזכר אירוע זה?
  • ומדוע צום זה הוא חלק מצומות החורבן אף שהאירוע התרחש לאחר החורבן?

ההשלכות של הרצח:

  • מה ההשלכות של אירוע כזה?

נחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה תקבל שם של מנהיג שנרצח ומידע עליו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור), והתלמידים יצטרכו לענות על השאלות האלה:

  • מי היה המנהיג?
  • מתי הוא פעל?
  • מי רצח אותו?
  • מה הייתה ההשלכה של הרצח?

הרצח נחשב מעשה חמור בהיסטוריה היהודית, כיוון שלאחריו חששה שארית הפליטה שהכשדים יראו בהם מורדים וינקמו בהם, ולכן הם ירדו למצרים ("גלות מרצון למצרים") וכך לא נותר עוד זכר לממלכת יהודה בארץ. הירידה למצרים סימלה את החורבן המלא וגנזה את התקווה להחיות את העם מחדש בארצו.

נחלק את הכיתה לזוגות או לקבוצות קטנות, כל קבוצה תקבל דף ללימוד מקורות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ותצטרך לענות על השאלות בדף.

מבט לחיים

נקרא עם התלמידים את הכתבה של הרב שרלו 'תמרור ושמו גדליה' (ראו קישור למאמר גם בממערך השיעור) ונשאל את התלמידים:

  • מהו הלקח שאפשר ללמוד מצום גדליה?

"צומות לא נועדו לחפירה ארכיאולוגית בעבר ההיסטורי. הם נועדו כדי להרכיב את האירוע ההיסטורי על עינינו בשעה שאנו מתבוננים אל אתגרי ההווה. נורות האזעקה שהודלקו ברצח גדליה מהבהבות גם היום" (מתוך הכתבה)

  • מה הם האתגרים בחוסר הסכמה?
  • אילו החלטות אנחנו יכולים לקבל על עצמנו כדי לפעול בחוסר הסכמה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דנו בנושא המחלוקת, מתי מחלוקת היא חיובית ומתי שלילית ומה ההשלכות של מחלוקות שעוברות את הגבול הלגיטימי. פגשנו את גדליה בן אחיקם ואת המדיניות שנקט והכרנו גם את מתנגדיו לשלטון וניסינו לזהות את המניעים לרצח. ערכנו השוואה עם מקור נוסף של הסיפור בספר ירמיה. לאחר מכן עסקנו בלקחים ובהשלכות של הרצח ומה המשמעויות שאנחנו יכולים לקחת אל חיינו.
מיומנויות: דיון בנושא מחלוקת, הבעת עמדה כלפי המדיניות של גדליה בן אחיקם, השוואה בין מקורות מקראיים ולמידה בחברותות של טקסטים ושל תמונה.
מתודות: דיון, השוואת מקורות מקראיים, ניתוח פרשנות כתובה, ניתוח פרשנות אומנותית.

אפשר עוד...

מי אשם בחורבן?

  1. מנשה: מלכים ב פרק כא פסוקים יג-יד – החוטא הגדול. מעשיו החמורים הובילו את אלוהים להחליט על החורבן.
  2. יהויכין: מלכים ב פרק כד – עשה הרע בעיני אלוהים, ובכך הוסיף על חטאיהם של אבותיו.
  3. צדקיהו: מלכים ב פרק כד- המלך האחרון של ממלכת יהודה, מרד בנבוכדנצר וממלכת בבל וכך הביא למצור ולחורבן של ירושלים.
  4. העם: בדברי הימים, ירמיהו, יחזקאל ואיכה מתוארים חטאיהם הרבים של העם בתחומי המוסר והדת. ספר מלכים לעומתם דוגל בתפיסת גמול מצטבר לדורות, והעם אינו מוזכר כאשם אלא חטאי המלכים.
  5. אלוהים: כל המקורות המקראיים מסכימים שמי שאפשר את החורבן הוא אלוהים השולט בעולם ומכוון את ההיסטוריה. חלק מפרשני ימי הביניים מפרשים שהיעדר אזכורו של אלוהים בתיאור החורבן במלכים ב פרק כה מעיד על ביקורת של הסופר המקראי על אי מניעת אלוהים את החורבן.

הכרוניקה של שנתו השביעית של נבוכדנצר:
בכיתות שבהן יש רצון להעמיק את הלמידה אפשר להשוות גם בין התיאור במקרא לבין התיאור בכרוניקה השביעית של נבוכדנצר (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).

נבקש מהתלמידים לקרוא את התיאור בפסוקים ח-כ, למצוא שני פרטים דומים בין המקורות ושני פרטים שנזכרים בספר מלכים ונעדרים מהכרוניקה הבבלית ולכתוב מה ההשוואה יכולה ללמד אותנו.
בדומה למתואר בספר מלכים, גם בכרוניקה הבבלית נאמר שמלך בבל הטיל מצור על העיר; נכתב שהוא לקח ממנה מס כבד לשלל וגם בכרוניקה הבבלית נכתב שמלך יהודה הוגלה ובמקומו מינה מלך בבל מלך אחר.
הפרטים שנזכרים בספר מלכים ונעדרים מהכרוניקה הבבלית הם: 1. פירוט בתיאור של האוכלוסייה שהוגלתה (פסוקים יד-טו); 2. פירוט מספר הגולים (פסוקים יד, טו); 3. פירוט השלל הרב שבזז מלך בבל (פסוק יג); 4. שינוי שמו של מלך יהודה בידי נבוכדנצר ממתניה לצדקיהו (פסוק יז).

מההרחבה במלכים אפשר ללמוד שהמחבר מבקש להציג את האירוע כטראומתי, חשוב ומכריע ביותר בתולדות ממלכת יהודה. בנוסף, יש כאן הבדל בין נקודת המבט של הכובש לנקודת המבט של הנכבש – אירוע שהוא כמעט סתמי לאימפריה שמנצחת ממלכות קטנות לארוחת בוקר, נראה טראומה איומה לממלכה הקטנה שמוצאת את עצמה הפעם תחת הכיבוש.

מאבל ליום טוב- מחשבות על תיקון והיפוך:
אם אפשר להחריב, אפשר גם לתקן – חורבן בית ראשון היה אירוע טראומתי בהיסטוריה של העם ועד ימינו אנו מציינים את האירוע בימי צום. היו כמה שלבים בחורבן, זה היה תהליך ולא אירוע שקרה ברגע. תמיד עולה השאלה "מה היה קורה אם… ?", לו בנקודה מסוימת היינו בוחרים לפעול אחרת, אולי היינו מונעים מהמצב להידרדר למקום שאנחנו לא מעוניינים בו.

לאורך החיים יש נקודות רבות שמאפשרות לנו לבחור מה יהיה סוף הסיפור. גם כאשר מגיע אירוע קשה – חורבן – תמיד אפשר לתקן כדי שהעתיד יהיה טוב יותר. כך גם בחורבן אנו שואפים שלא נצטרך להתעסק עוד בחורבן אלא בשמחה:
"כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת: צוֹם הָרְבִיעִי (תמוז) וְצוֹם הַחֲמִישִׁי (אב) וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי (תשרי) וְצוֹם הָעֲשִׂירִי (טבת) יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ" (זכריה פרק ח פסוק יט).

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
תמרור ושמו גדליה
'תמרור ושמו גדליה'- מתוך אתר YNET מאת הרב יובל שרלו מהו הלקח שאפשר ללמוד מצום...
תמרור ושמו גדליה

'תמרור ושמו גדליה'- מתוך אתר YNET מאת הרב יובל שרלו

  • מהו הלקח שאפשר ללמוד מצום גדליה?
בעד מי אתה, אלוהים?
  כְּשֶׁרָאָה צִדְקִיָּהוּ כֵּן, יָצָא לִבְרֹחַ בַּמְּחִלָּה שֶׁהָיְתָה הוֹלֶכֶת מִבֵּיתוֹ עַד עַרְבוֹת יְרֵחוֹ, מְקוֹם אַמַּת...
בעד מי אתה, אלוהים?
"וַיִּרְדְּפוּ חֵיל כַּשְׂדִּים אַחַר הַמֶּלֶךְ וַיַּשִּׂגוּ אֹתוֹ בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ וְכָל חֵילוֹ נָפֹצוּ מֵעָלָיו. וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט." (כה, ה–ו)

צדקיהו הכבול בפני נבוכדנצר, 1670, ציור מכתב היד. מתוך: Petrus Comestor's "Bible Historiale" (manuscript "Den Haag, MMW, 10 B 23") Bodleian Library, University of Oxford: 1670. מתוך ויקישיתוף

 

כְּשֶׁרָאָה צִדְקִיָּהוּ כֵּן, יָצָא לִבְרֹחַ בַּמְּחִלָּה שֶׁהָיְתָה הוֹלֶכֶת מִבֵּיתוֹ עַד עַרְבוֹת יְרֵחוֹ, מְקוֹם אַמַּת הַמַּיִם בָּאָה. זִמֵּן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צְבִי, שֶׁהָלַךְ עַל גַּג הַמְּחִלָּה, וְרָדְפוּ כַּשְׂדִּים אַחֲרֵי הַצְּבִי, וּכְשֶׁהִגִּיעוּ לְפֶתַח הַמְּחִלָּה בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ הָיָה צִדְקִיָּהוּ וּבָנָיו יוֹצְאִים, רָאוּם הַכַּשְׂדִּים וּתְפָסוּם.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • לפי המדרש, כיצד הצליחו הבבלים לתפּוס את המלך צדקיהו?
  • לפי המדרש, מה אפשר לומר על עמדתו של אלוהים ביחס לבריחה של צדקיהו? בצד של מי הוא? מדוע?
מי אשם? מי אחראי?
משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידן ועלו לגג ההיכל...
מי אשם? מי אחראי?
"וַיִּקַּח רַב טַבָּחִים אֶת שְׂרָיָה כֹּהֵן הָרֹאשׁ וְאֶת צְפַנְיָהוּ כֹּהֵן מִשְׁנֶה וְאֶת שְׁלֹשֶׁת שֹׁמְרֵי הַסַּף." (כה, יח)

Stokkete / Shutterstock.com

משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידן ועלו לגג ההיכל ואמרו לפניו רבונו של עולם הואיל ולא זכינו להיות גזברין נאמנים יהיו מפתחות מסורות לך וזרקום כלפי מעלה ויצתה כעין פיסת יד וקיבלתן מהם

(תלמוד בבלי, תענית כט)

  • לפי המדרש, מי האחראי לחורבנו של בית המקדש?
החרש והמסגר
גם אתם שמתם לב שבכל עיר שיש בה רחוב "המסגר" תמיד לידו יש רחוב "החרש"?...
החרש והמסגר
"וְהִגְלָה אֶת כָּל יְרוּשָׁלַ‍ִם וְאֶת כָּל הַשָּׂרִים וְאֵת כָּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים גּוֹלֶה וְכָל הֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר לֹא נִשְׁאַר זוּלַת דַּלַּת עַם הָאָרֶץ." (כד, יד)

גם אתם שמתם לב שבכל עיר שיש בה רחוב "המסגר" תמיד לידו יש רחוב "החרש"? מוזר, לא? לא!

להמשך קריאה

"החרש והמסגר" הוא כינוי לאנשי מלאכה שעוסקים בעבודות ברזל. גלות יהויכין הייתה הגל הראשון של גלות יהודה לבבל בשנת 597 לפני הספירה; הוגלו בה כ־10,000 אנשים. המאפיין המרכזי של הגלות הוא שהגולים היו בעלי תפקידים בכירים בממלכה (ובראשם המלך יהויכין ואימא שלו).

  • מדוע לדעתכם הוגלו בגלות ה"אליטה" של הבכירים גם החרש והמסגר? איזה אינטרס היה לבבלים להגלות אותם?

קרדיט: היקארי סכיני שף – סרטון תדמית. ערוץ היוטיוב של היקארי סכיני שף

דלת העם
שיטת ההגליה של הבבלים את אנשי מלכת יהודה, מלמדת על תפיסה מעמדית הקשורה בתפקידים חברתיים...
דלת העם
"וְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר וְאֶת הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל הַמֶּלֶךְ בָּבֶל וְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים. וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר רַב טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים" (כה, יא–יב)

שיטת ההגליה של הבבלים את אנשי מלכת יהודה, מלמדת על תפיסה מעמדית הקשורה בתפקידים חברתיים ובמצב כלכלי.

להמשך קריאה

בגל הראשון של הגלות, בשנת 597 לפני הספירה, הגלו הבבלים את עשירי העם, בעיקר כדי לעקור את המנהיגות. בהמשך, בשנת 586 לפני הספירה, פגעו הבבלים בכל מי שנשאר. גם אותם הם חילקו לשתי קבוצות: את "ההמון" – הם הגלו לבבל, ומה לגבי "דלת העם"?

  • לפי הפסוק, במה עסקו מי שהיו מכונים "דלת העם"?
  • להבנתכם, מה משמעות הביטוי "דלת העם" בפסוק? האם זה כינוי חיובי או שלילי?
  • האזינו לשיר. אילו היבטים חיוביים של "כורמים ויוגבים" השיר מציג?
  • מה היה האינטרס של הבבלים להשאיר באדמת יהודה את דלת העם?

קרדיט: 'שיר עד'. מילים: מתתיהו שלם (1904-1975), לחן: מתתישהו שלם (1904-1975), עיבוד: גיל אלדמע (1928-2014), ביצוע: להקת כרמון. פורסם בתאריך 31 במרץ 2017.

יוצאים לאור
    היום זה נראה רגיל: מכשיר נייד, ספר, ספרייה עירונית וספרייה בית ספרית, אפשר...
יוצאים לאור
"וְאֵת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר וְאֶת-הַנֹּפְלִים אֲשֶׁר נָפְלוּ עַל-הַמֶּלֶךְ בָּבֶל וְאֵת יֶתֶר הֶהָמוֹן הֶגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רַב-טַבָּחִים" (כה, יא)

גירוש היהודים מירושלים. חיתוך עץ צבוע מתוך "כרוניקת נירנברג", מאת הרטמן שֶׁדֶל, 1493, איורים: מיכאל וולגמאט וויליאם פליידנוורף, המוציא לאור: אנטון קוברברג. מתוך ויקיפדיה העברית

חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון על ידי הבבלים. חיתוך עץ צבוע מתוך "כרוניקת נירנברג", מאת הרטמן שֶׁדֶל, 1493, איורים: מיכאל וולגמאט וויליאם פליידנוורף, המוציא לאור: אנטון קוברברג. מתוך ויקיפדיה העברית

 

 

היום זה נראה רגיל: מכשיר נייד, ספר, ספרייה עירונית וספרייה בית ספרית, אפשר לקנות עיתון ואפילו מחלקים עיתונים בחינם. אבל עד לפני 600 שנה המילה הכתובה הייתה מצרך נדיר.

להמשך קריאה

בימי הביניים התחוללה "מהפכת הדפוס" ובשנת 1456 יצא לאור הספר הראשון. (נחשו איזה ספר זה היה…) איש גרמני בשם גוטנברג המציא מכונת דפוס. הרעיון שלו היה לאפשר הדפסה בכמויות גדולות. יצירת אותיות יצוקות עופרת, סידור, הידוק, משיחת דיו, הצמדת גיליונות נייר – וקדימה, למכבש! תחשבו מה המשמעות של הדבר!

לא עוד העתקה של כתבים ביד! לא עוד השכלה רק לעשירים! ידע נגיש לכול! הרחבת הלימודים האקדמיים! נגישות לכתבי הדת לכולם (כך עלתה הנצרות הפרוטסטנטית)! הדפסת הברית הישנה (תנ"ך)! הרחבת סוג ספרותי שנקרא רומן ואפשרות לעיתונים –
מהפכה!
האיור לקוח מתוך "כרוניקת נירנברג". ספר ייחודי שיצא לאור בשנת 1493, ספר שמסכם את ההיסטוריה של העולם מתקופת התנ"ך ובו טקסט ואיורים.

התבוננו באיור שלפניכם. קל לזהות מי הם הבבלים ומי הם היהודים…

  • בעין ביקורתית – מהם המאפיינים החזותיים של הדמויות בציור?
  • כיצד האיור משקף את הזמן שבו נוצר?
אלי אלי נפשי בכי
המצור על ירושלים, המוות בתנאי המצור, חורבן בית המקדש וממלכת יהודה והגליית התושבים לבבל –...
אלי אלי נפשי בכי
"וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ הִיא שְׁנַת תְּשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים עֶבֶד מֶלֶךְ בָּבֶל יְרוּשָׁלָ‍ִם." (כה, ח)

המצור על ירושלים, המוות בתנאי המצור, חורבן בית המקדש וממלכת יהודה והגליית התושבים לבבל – כל אלה היו אסון גדול. שואה.

להמשך קריאה

האירוע בשנת 586 לפני הספירה היה כל כך טראומטי, שמיד לאחריו נקבעו ארבעה ימי אבל וצום לזכר האסון, והמרכזי שבהם הוא תשעה באב. מי האמין בכלל שייבנה בית מקדש שני ושהגולים יחזרו לירושלים? ומי האמין שאחרי 500 שנה, בשנת 70 לספירה, שוב ייחרב בית המקדש, ובאותו תאריך בלוח השנה?
תשעה באב – במשך דורות זוכרים היהודים את יום החורבן על ידי צום, תפילות, קינות, פיוטים ולימוד. הבכי הוא על חורבנה של ירושלים, ועל הפגיעה באנשים, בנשים, בזקנים, בילדים, בתינוקות. המגילה שנוהגים לקרוא בתשעה באב היא מגילת "איכה" המתארת את נפילתה של העיר ואת המצוקה האנושית הגדולה.

לפניכם שני פיוטים:
"אלי ציון ועריה" – פיוט שנכתב בימי הביניים על ידי מחבר לא ידוע, שנתקבע כפיוט מרכזי בתשעה באב.
"אלי אלי נפשי בכי" – פיוט שכתב יהודה לייב ביאלר [סופר, משורר, פעיל ציבור וחבר בתנועת 'המזרחי', 1896–1977]. את הפיוט הוא כתב לזכר היהודים שנספו בשואה.

  • האזינו לשני הפיוטים. נסו למצוא בכל אחד מהם רמזים היסטוריים לאירוע שבו הם עוסקים.
  • איזה מהם הוא הפיוט המאוחר יותר?
  • קראו בעיון את המילים. אילו קישורים טקסטואלים יצר הפייטן המאוחר עם הפייטן הקודם לו?
  • האזינו היטב למנגינה. אילו קשרים מוזיקליים יצר הפייטן המאוחר עם הפיוט הקודם לו?
  • מה לדעתכם מבקש הפייטן המאוחר להגיד על האירוע שעליו הוא כותב דרך הקשרים לפיוט הקודם?

קרדיט: הגשה עכשווית ומרגשת של רונה קינן לפיוט אלי ציון ועריה מתוך המופע "מוצ"ש -רונה קינן" שנערך בבית אבי חי, 2009 באדיבות בית אבי חי

גלות יהודה לבבל – עונשם של הבכירים
המפה מתארת את מסלול ההגליה של היהודים מיהודה לבבל, בגל ההגליה שהתרחש בשנת 586 לפני...
גלות יהודה לבבל – עונשם של הבכירים
"וַיִּתְפְּשׂוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וַיַּעֲלוּ אֹתוֹ אֶל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה וַיְדַבְּרוּ אִתּוֹ מִשְׁפָּט... וּמִן הָעִיר לָקַח סָרִיס אֶחָד אֲ‍שֶׁר הוּא פָקִיד עַל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה... וַיִּקַּח אֹתָם נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים וַיֹּלֶךְ אֹתָם עַל מֶלֶךְ בָּבֶל רִבְלָתָה. וַיַּךְ אֹתָם מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְמִיתֵם בְּרִבְלָה בְּאֶרֶץ חֲמָת וַיִּגֶל יְהוּדָה מֵעַל אַדְמָתוֹ" (כה, פסוקים ו, יט–כא)

מפת גלות בבל. קרטוגרפיה: אורנה צפריר-ראובן. © מטח

המפה מתארת את מסלול ההגליה של היהודים מיהודה לבבל, בגל ההגליה שהתרחש בשנת 586 לפני הספירה.מרבית הגולים הגלו לעיר הבירה, בבל, אשר שכנה ליד העיר תל אביב, שם כבר היו הגולים בגל ההגליה הראשון (גלות יהויכין, 596 לפני הספירה).

בפסוקים מופיע שלוש פעמים שם של מקום נוסף.

  • מצאו את שם המקום.
  • מצאו את המקום על המפה.
  • על פי מחקרים, ככל הנראה באותו המקום היה ממוקם המחנה של נבוכדנצר, מלך בבל.
גבולות האימפריה הבבלית
מה היה גודלה של האימפריה הבבלית? לפי התנ"ך, היא השתרעה מנחל פרת שבצפון עד ל"נחל...
גבולות האימפריה הבבלית
"וְלֹא הֹסִיף עוֹד מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָצֵאת מֵאַרְצוֹ כִּי לָקַח מֶלֶךְ בָּבֶל מִנַּחַל מִצְרַיִם עַד נְהַר פְּרָת כֹּל אֲשֶׁר הָיְתָה לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם." (כד, ז)

כרטוגרפיה: ארנה צפריר-ראובן. © מטח

מה היה גודלה של האימפריה הבבלית? לפי התנ"ך, היא השתרעה מנחל פרת שבצפון עד ל"נחל מצרים" שבדרום. (נחל מצרים, לפי רוב החוקרים מזוהה עם נחל אל עריש, לידו נמצאת היום עיר בצפון חצי האי סיני).

  • מצאו את גבולות האימפריה המסומנים במפה.
  • לפי הפסוק- באיזה אופן היו נוהגים לסמן גבולות באותה התקופה?
איך כובשים עיר?
    שתי התמונות מתארות שיטות מלחמה לכיבוש עיר עם חומה, בדרכים שמנסות להתגבר על...
איך כובשים עיר?
"וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב. וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ" (כה, א–ב)

מבצר מצדה במבט מצפון. בצד ימין נראית הסוללה שבנו הרומאים כדי לכבוש את ראש הצוק. אסף צ', ויקיפדיה העברית

תקיפת מצודה, תחריט נחושת, 1812.

 

 

שתי התמונות מתארות שיטות מלחמה לכיבוש עיר עם חומה, בדרכים שמנסות להתגבר על חומת המגן: "דיק" – סוללות או מגדלים שנבנו בעבר סביב ערים בצורות בעת מצור, כדי לירות מהם אל העיר.

  • מהם היתרונות ומהם החסרונות של השימוש ב"סוללה"?
  • מהם היתרונות ומהם החסרונות של השימוש במגדל?
  • חשבו: כיצד חומה יכולה להיות בעבור החיים בתוכה גם מגן וגם מכשול?
ככה מעבדים את הכרם
  משל הכרם מתאר מחזור שלם של 12 עבודות הנעשות בכרם. בלשון קצרה ובהימנעות מחזרות,...
ככה מעבדים את הכרם
"וַיְעַזְּקֵהוּ וַיְסַקְּלֵהוּ וַיִּטָּעֵהוּ שֹׂרֵק וַיִּבֶן מִגְדָּל בְּתוֹכוֹ וְגַם יֶקֶב חָצֵב בּוֹ וַיְקַו לַעֲשׂוֹת עֲנָבִים..." (פסוק ב)

גת לדריכת ענבים בסטף, אזור ירושלים, צילום: RevolutioNine, ויקיפדיה העברית

סיקול אבנים בטרסה באבו גוש, Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, matpc.21421

 

משל הכרם מתאר מחזור שלם של 12 עבודות הנעשות בכרם. בלשון קצרה ובהימנעות מחזרות, מעלה הנביא תמונה שלמה של עיבוד הכרם: הכורם מנכש את הקוצים; עודר את השדה; מסקל את האבנים; בונה מהן גדר אבנים ומתקין עליה משוכת קוצים; הוא נוטע "שרק" – גפן שגון ענביה אדום כהה ויינה אדום – ומטפח בהתמדה את כרמו: הוא משקה אותו, עודר בין הגפנים, גוזם את הזְמוֹרוֹת, בונה בו מגדל שמירה וחוצב בו יקב.

פרופ' יאיר הופמן, מתוך: עולם התנ"ך – ישעיהו. הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • הגפן היא אחד הגידולים החקלאיים העיקריים בארץ, והיא מחייבת טיפול מרובה וטיפוח של שנים עד שתיתן פרי.
  • הציגו שני מקומות נוספים במסורת ובתרבות ישראל שבהם הגפן ופִּרְיָה בעלי תפקיד מרכזי.
מלך עבד מלך
  איך יכול להיות שמלך יהודה היה "עבד" של מלך בבל? האובליסק השחור יכול להאיר...
מלך עבד מלך
"בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד בּוֹ." (כד, א)

פרט מתוך האובליסק השחור: תיאור של יהוא משתחווה לרגליו של שלמאנסר השלישי. מאוסף המוזאון הבריטי, לונדון. מתוך ויקישיתוף.

האובליסק השחור של שלמנאסר השלישי, מוצג במוזאון הבריטי, לונדון. מתוך ויקישיתוף

 

איך יכול להיות שמלך יהודה היה "עבד" של מלך בבל? האובליסק השחור יכול להאיר לנו את הדרך לתשובה.

להמשך קריאה

האובליסק השחור של מלך אשור, המלך שלמנאסר השלישי, הוא ממצא ארכאולוגי חשוב, אשר נמצא בשנת 1845 בצפון עיראק. על האובליסק (אבן גבוהה בגובה 197.85 סנטימטרים) מתועדים מסעות הניצחון של המלך האשורי באמצעות תבליטים מאוירים וטקסט כתוב. הם מתארים מלכים זרים מעלים מנחה למלך אשור, וביניהם יהוא מלך ישראל.

  • התבוננו בתבליט המתאר את מלך ישראל מביא מנחה למלך אשור. אומנם זה לא אותו המלך, אבל דרך התבליט אפשר לענות על השאלה: איך יכול להיות שיהויקים היה עבד למלך אחר? מה המשמעות של ה"עבדות"?
חורבן ירושלים
שבע דקות על אירוע שהתרחש לפני 2,500 שנה והשפיע עמוקות על החיים ועל הלך המחשבה...
חורבן ירושלים
"וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלַ‍ִם וְאֶת כָּל בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ. וְאֶת חוֹמֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם סָבִיב נָתְצוּ כָּל חֵיל כַּשְׂדִּים אֲשֶׁר רַב טַבָּחִים." (כה, ט–י)

שבע דקות על אירוע שהתרחש לפני 2,500 שנה והשפיע עמוקות על החיים ועל הלך המחשבה במשך דורות.

  • נסו לכתוב לעצמכם בנקודות את רצף האירועים שהובילו לחורבן, את מהלך החורבן ואת החיים שאחריו.
  • ציינו שני גילויים ארכאולוגיים המופיעים בסרטון.
  • בצפייה שנייה ובעין ביקורתית – שימו לב אילו חלקים מהסרט הם ריאליסטיים ואילו הדמיה. מדוע?

קרדיט: הכיבוש הבבלי וחורבן הבית הראשון. ערוץ היוטיוב של Megalim Institute מכון מגלי"ם

רצח פוליטי
במוצאי שבת, 4 בנובמבר 1995, בסיומה של עצרת תמיכה בתהליך השלום, רצח יגאל עמיר את...
רצח פוליטי
"וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה." (כה, כה)

במוצאי שבת, 4 בנובמבר 1995, בסיומה של עצרת תמיכה בתהליך השלום, רצח יגאל עמיר את ראש הממשלה יצחק רבין.

להמשך קריאה

הרצח זיעזע את החברה הישראלית והשפיע עליה באופן עמוק. ההשפעה הייתה בשני מישורים, גם לכיוון הקיצוניות והאלימות, וגם לכיוון של הרצון להידברות ולמעורבות חברתית. רבים השוו בין המסופר בתנ"ך על רצח גדליה, הנציב היהודי על דלת העם שהבבלים השאירו בארץ בשנת 586 לפני הספירה, לבין רצח ראש הממשלה יצחק רבין שהתרחש בשנת 1995.

נסו לחשוב על נקודות דמיון בין שני האירועים.

  • מה היו ההשלכות של רצח גדליה?
  • הביעו את עמדתכם האישית – במרחק של יותר מ־20 שנה, מהן ההשפעות של רצח רבין על החברה הישראלית?

קרדיט: "לבכות לך", מילים ולחן: אביב גפן, ההקלטה בביצוע אביב גפן: מהאלבום: "המכתב": באדיבות הד ארצי בע"מ. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

גלות בבל והצהרת כורש
גלות בבל והצהרת כורש / מכון מגלי"ם, 2019 הסרטון של מכון מגלי"ם מלווה את גולי...
גלות בבל והצהרת כורש
"וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וְאֶת כָּל בֵּית גָּדוֹל שָׂרַף בָּאֵשׁ."
(כה, ט)

גלות בבל והצהרת כורש / מכון מגלי"ם, 2019

הסרטון של מכון מגלי"ם מלווה את גולי ירושלים בדרכם לבבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון, ומתמקד בפרק הזמן שבין החורבן לשיבת ציון.

  • מה מתואר בסרטון כ"צעד חסר תקדים, המשנה את פניו של העולם העתיק"?
    הסבירו וחוו את דעתכם על המהלך ועל השלכותיו.
קרית השלטון ובית הבולות
ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן...
קרית השלטון ובית הבולות
בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי־לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד־בּוֹ׃ (מלאכים ב, כד, א)

ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן שימיט נבוכדנאצר מלך בבל על ממלכת יהודה אם זו לא תתקן את מעשיה. אבל יהויקים ופקידיו אטומים לקריאות הנביא . הסרט משחזר את 'קריית השלטון' שבה חיו ופעלו פקידי המלך. בהדמיה נראים בתי היוקרה וחפצי מותרות שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בשטח G בעיר דוד, ובתוכם ריהוט עץ יוקרתי ואסלת שירותים מלפני 2600 שנה! התגלית החשובה ביותר היא הארכיון המלכותי (בית הבולות) שבו חשף הארכיאולוג יגאל שילה 51 טביעות חותם (בולות) בכתב עברי עתיק, ובתוכן בולות של פקידי מלוכה רמי מעלה המוזכרים בתנ"ך.

  • באילו פשעים מאשים ירמיהו את יהויקים? מדוע לדעתכם מסרב יהויקים לקבל את נבואתו של ירמיהו ועל מה הוא סומך בהחלטתו למרוד בבבל?

קרדיט: קרית השלטון ובית הבולות, 2015, מגלי"ם

בור ירמיהו
את ירמיהו הנביא קיללו, היכו, והשליכו לבור אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים...
בור ירמיהו
כִּי עַל־אַף יְהוָה הָיְתָה בִירוּשָׁלִַם וּבִיהוּדָה עַד־הִשְׁלִכוֹ אֹתָם מֵעַל פָּנָיו וַיִּמְרֹד צִדְקִיָּהוּ בְּמֶלֶךְ בָּבֶל׃ (מלאכים ב, כד, כ)

את ירמיהו הנביא קיללו, היכו, והשליכו לבור אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר אותו מפני החורבן שיבוא אם ימרוד בבבל . כאשר ממקום כלאו ירמיהו קורא לתושבי ירושלים הנצורה למלט את נפשם תוך כדי מלחמה, נכנע צדקיהו ללחץ השרים הדורשים את מותו וירמיהו מושלך לבור שבו בוץ טובעני בעוון בגידה.

  • מה ניתן ללמוד על אישיותו של צדקיהו מסיפור זריקת ירמיהו לבור? מה היו הטיעונים של שרי צדקיהו להוצאתו להורג של ירמיהו?

קרדיט: בור ירמיהו, 2015, מגלי"ם