"אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ"
פרק ה, א-יד
בכמה מילים
במהלך זה נעסוק בתפארת מלכות שלמה המתאפיינת בעושר, חוכמה ויציבות שלטונית. נפתח בשאלה כיצד אפשר לדעת שממלכה משגשגת ומהי חברה "מושלמת". ליבו של המהלך יעסוק בקיום הבטחתו של אלוהים לשלמה שייתן לו חוכמה ועושר וכיצד הוא מבסס את שלטונו בדרכי שלום. נעמיק בשלום האוטופי שמתאר לנו הפרק בהשוואה למתואר בספר מיכה. נסיים בשאלה אם דימוי זה אכן מייצג מציאות רצויה ונשאל אם אפשר להגיע לתיאור זה גם בימינו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- שאלה לדיון:
נשאל את התלמידים:
- איך לדעתכם אפשר לדעת שמדינה או מנהיג כלשהם משגשגים ומצליחים?
- מה צריך להיות במדינה ומה צריך להיות למנהיג כדי שהם יצליחו?
אפשרות שנייה- מדינת החלומות:
נגיד לתלמידים כי אנו בונים היום את מדינת החלומות – המדינה שחלמנו לחיות בה. נדון איתם אילו נושאים חשובים כדי לקדם מדינה כזו. אם יתקשו למצוא נושאים נכוון אותם: תכונות העומד בראש המדינה, עושר, שלום ושליטה.
נחלק את הכיתה לחמש קבוצות. כל קבוצה תהיה אחראית על נושא אחר שיקדם את מדינת החלומות ויחד נציג את חזון מדינת החלומות.
אפשרות שלישית- דמיון מודרך:
נערוך דמיון מודרך בכיתה שבמהלכו יעצמו התלמידים עיניים ויצאו למסע שבסופו יגיעו למעין גן עדן – מקום מושלם ובו חברה מושלמת. נבקש מהתלמידים לדמיין חברה כזאת ולאחר מכן נשתף בכיתה.
הזמנה לקריאה
נתחיל מתזכורת לברכה של ה' לשלמה ונבחן באילו תחומים הובטח לשלמה שיצליח במלוכתו. לשם כך נחזור לחלום שלמה בגבעון בפרק ג פסוקים יא-יד. נראה בפסוקים כי אלוהים מבטיח לשלמה חוכמה, עושר וכבוד, כעת נבדוק אם ההבטחות של אלוהים מתגשמות וכיצד.
נקרא יחד את פסוקים א-יד בפרק ה ולאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפסוקים, למיין את הפסוקים לפי מאפייני תפארת מלכות שלמה תחת כותרות שיעניקו למאפיינים ולהכניסם לטבלה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
כאשר נסיים את הטבלה נשאל:
- כיצד מושגת השליטה והיציבות? (בדרכי שלום ודיפלומטיה, שלא כמו אביו דוד שנאלץ להילחם כדי להשיג יציבות)
נתעכב על פסוק אחד חשוב – פסוק ה:
"וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ". נשאל את התלמידים:
- מה ביטוי זה מסמל?
- מה מבטא היום משפט זה?
- מתי משתמשים בביטוי?
(בכיתה שיש בה תלמידים בעלי כישרונות בציור אפשר להציע לצייר את הביטוי)
ביטוי זה מופיע במקום נוסף. נבקש מהתלמידים לפתוח במיכה פרק ד פסוקים א-ה, נקרא יחד את הפסוקים ונקרין על הלוח את פירוש שטיינזלץ לביאור מילים קשות.
נתעכב על המושג "אחרית הימים". נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם משמעות הביטוי "אחרית הימים"?
נבין עם התלמידים כי "אחרית הימים" היא זמן מאוחר – סוף של תקופה, ונסביר מדובר בחזון של הדברים שיקרו כשתגיע הגאולה העתידית. נבקש מהתלמידים לסמן בפסוקים מה מובטח באחרית הימים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נערוך רשימה על הלוח: כל העמים נוהרים לבית ה' המתנוסס על ראש ההרים, כולם מאמינים בה', כלי הנשק הופכים לכלים חקלאים ואיש יושב תחת גפנו ותחת תאנתו. נבין עם התלמידים כי יש כאן דימוי של שלווה ושלום אוטופיים. בימי שלמה היה מצב מעולה, ואל דאגה, גם בעתיד הדבר יחזור.
נקרין לתלמידים כרטיס ברכה על הביטוי איש תחת גפנו ותחת תאנתו (ראו קישור ליצירה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
- היום אנו חיים בחברת שפע כלכלי, האם נכון יהיה לומר שאנו חיים במצב של איש תחת גפנו ותחת תאנתו?
- באילו מובנים האמירה נכונה לדורנו ובאילו מובנים אנחנו עוד לא שם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: תפארת מלכות שלמה, כינון שלום אוטופי.
מיומנויות: השוואה לפסוקים ממקור מקראי אחר, קריאה צמודה ומיפוי.
מתודות: דיון, טבלה ותמונה.
נשמיע לתלמידים את שירו של ג'ון לנון Imagine ונעקוב אחר מילות השיר.
נשאל את התלמידים:
- מהו חזונו של לנון?
- האם הוא מתאים לחזון המושלם המתואר בפרקנו?