סגור תצוגת כיתה
הפרק

"אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ"

פרק ה, א-יד

שיעור ראשון מתוך שניים
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך זה נעסוק בתפארת מלכות שלמה המתאפיינת בעושר, חוכמה ויציבות שלטונית. נפתח בשאלה כיצד אפשר לדעת שממלכה משגשגת ומהי חברה "מושלמת". ליבו של המהלך יעסוק בקיום הבטחתו של אלוהים לשלמה שייתן לו חוכמה ועושר וכיצד הוא מבסס את שלטונו בדרכי שלום. נעמיק בשלום האוטופי שמתאר לנו הפרק בהשוואה למתואר בספר מיכה. נסיים בשאלה אם דימוי זה אכן מייצג מציאות רצויה ונשאל אם אפשר להגיע לתיאור זה גם בימינו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה- שאלה לדיון:
נשאל את התלמידים:

  • איך לדעתכם אפשר לדעת שמדינה או מנהיג כלשהם משגשגים ומצליחים?
  • מה צריך להיות במדינה ומה צריך להיות למנהיג כדי שהם יצליחו?

אפשרות שנייה- מדינת החלומות:
נגיד לתלמידים כי אנו בונים היום את מדינת החלומות – המדינה שחלמנו לחיות בה. נדון איתם אילו נושאים חשובים כדי לקדם מדינה כזו. אם יתקשו למצוא נושאים נכוון אותם: תכונות העומד בראש המדינה, עושר, שלום ושליטה.
נחלק את הכיתה לחמש קבוצות. כל קבוצה תהיה אחראית על נושא אחר שיקדם את מדינת החלומות ויחד נציג את חזון מדינת החלומות.

אפשרות שלישית- דמיון מודרך:
נערוך דמיון מודרך בכיתה שבמהלכו יעצמו התלמידים עיניים ויצאו למסע שבסופו יגיעו למעין גן עדן – מקום מושלם ובו חברה מושלמת. נבקש מהתלמידים לדמיין חברה כזאת ולאחר מכן נשתף בכיתה.

הזמנה לקריאה

נתחיל מתזכורת לברכה של ה' לשלמה ונבחן באילו תחומים הובטח לשלמה שיצליח במלוכתו. לשם כך נחזור לחלום שלמה בגבעון בפרק ג פסוקים יא-יד. נראה בפסוקים כי אלוהים מבטיח לשלמה חוכמה, עושר וכבוד, כעת נבדוק אם ההבטחות של אלוהים מתגשמות וכיצד.

נקרא יחד את פסוקים א-יד בפרק ה ולאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפסוקים, למיין את הפסוקים לפי מאפייני תפארת מלכות שלמה תחת כותרות שיעניקו למאפיינים ולהכניסם לטבלה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

כאשר נסיים את הטבלה נשאל:

  • כיצד מושגת השליטה והיציבות? (בדרכי שלום ודיפלומטיה, שלא כמו אביו דוד שנאלץ להילחם כדי להשיג יציבות)

נתעכב על פסוק אחד חשוב – פסוק ה:
"וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ". נשאל את התלמידים:

  • מה ביטוי זה מסמל?
  • מה מבטא היום משפט זה?
  • מתי משתמשים בביטוי?

(בכיתה שיש בה תלמידים בעלי כישרונות בציור אפשר להציע לצייר את הביטוי)

ביטוי זה מופיע במקום נוסף. נבקש מהתלמידים לפתוח במיכה פרק ד פסוקים א-ה, נקרא יחד את הפסוקים ונקרין על הלוח את פירוש שטיינזלץ לביאור מילים קשות.

נתעכב על המושג "אחרית הימים". נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם משמעות הביטוי "אחרית הימים"?

נבין עם התלמידים כי "אחרית הימים" היא זמן מאוחר – סוף של תקופה, ונסביר מדובר בחזון של הדברים שיקרו כשתגיע הגאולה העתידית. נבקש מהתלמידים לסמן בפסוקים מה מובטח באחרית הימים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נערוך רשימה על הלוח: כל העמים נוהרים לבית ה' המתנוסס על ראש ההרים, כולם מאמינים בה', כלי הנשק הופכים לכלים חקלאים ואיש יושב תחת גפנו ותחת תאנתו. נבין עם התלמידים כי יש כאן דימוי של שלווה ושלום אוטופיים. בימי שלמה היה מצב מעולה, ואל דאגה, גם בעתיד הדבר יחזור.

נקרין לתלמידים כרטיס ברכה על הביטוי איש תחת גפנו ותחת תאנתו (ראו קישור ליצירה גם בממערך השיעור).

מבט לחיים

  • היום אנו חיים בחברת שפע כלכלי, האם נכון יהיה לומר שאנו חיים במצב של איש תחת גפנו ותחת תאנתו?
  • באילו מובנים האמירה נכונה לדורנו ובאילו מובנים אנחנו עוד לא שם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: תפארת מלכות שלמה, כינון שלום אוטופי.
מיומנויות: השוואה לפסוקים ממקור מקראי אחר, קריאה צמודה ומיפוי.
מתודות: דיון, טבלה ותמונה.

אפשר עוד...

נשמיע לתלמידים את שירו של ג'ון לנון Imagine ונעקוב אחר מילות השיר.
נשאל את התלמידים:

  • מהו חזונו של לנון?
  • האם הוא מתאים לחזון המושלם המתואר בפרקנו?
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כרטיס ברכה, איש תחת גפנו
כרטיס ברכה, מתוך אתר הספרייה הלאומית
כרטיס ברכה, איש תחת גפנו

כרטיס ברכה, מתוך אתר הספרייה הלאומית

Imagine- John Lennon
למילות השיר מתוך אתר שירונט. קרדיט: פורסם בידי johnlennon בתאריך 18 בדצמבר 2016
Imagine- John Lennon

למילות השיר מתוך אתר שירונט.

קרדיט: פורסם בידי johnlennon בתאריך 18 בדצמבר 2016

אילו יצירות כתב שלמה?
וַיְדַבֵּר שְׁלשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל, מָשָׁל זֶה סֵפֶר מִשְׁלֵי, וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף, זֶה שִׁיר הַשִּׁירִים,...
אילו יצירות כתב שלמה?
"וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף". (ה, יב)

גוסטב דורה, שלמה המלך, המאה ה־19. מציורי התנ"ך של גוסטב דורה

וַיְדַבֵּר שְׁלשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל, מָשָׁל זֶה סֵפֶר מִשְׁלֵי,
וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף, זֶה שִׁיר הַשִּׁירִים,
וְקֹהֶלֶת בַּסּוֹף אָמַר.

(שיר השירים רבה א, א)

  • פתחו את הפסוקים הראשונים של הספרים המוזכרים במדרש, והסבירו מדוע חז"ל מייחסים אותם לשלמה המלך.
סעודה כיד המלך – האומנם?
בדיון שלפנינו קובעים חז"ל כי התֶקֶן שלפיו יש לתת מזון לפועלים הוא כסעודת אברהם, שהיא...
סעודה כיד המלך – האומנם?
"וַיְהִי לֶחֶם שְׁלֹמֹה לְיוֹם אֶחָד שְׁלֹשִׁים כֹּר סֹלֶת וְשִׁשִּׁים כֹּר קָמַח. עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי וּמֵאָה צֹאן לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וּבַרְבֻּרִים אֲבוּסִים". (ה, ב–ג)

GANNA MARTYSHEVA / Shutterstock.com

בדיון שלפנינו קובעים חז"ל כי התֶקֶן שלפיו יש לתת מזון לפועלים הוא כסעודת אברהם, שהיא עדיפה על סעודת שלמה. הרעיון כאן הוא שיש להתייחס בכבוד רב לפועלים, ולתת להם את התנאים המגיעים להם, אף על פי שהם שכירים.

לקריאת המדרש

מעשה בר' יוחנן בן מתיא שאמר לבנו: צא שכור לנו פועלים, הלך ופסק להן מזונות.
וכשבא אצל אביו, אמר לו אביו: בני, אפילו אתה עושה להן כסעודת שלמה בשעתו, לא יצאת ידי חובתך עמהן, שהן בני אברהם יצחק ויעקב, שסעודתו של אברהם אבינו עדיפה משל שלמה והכתיב (מלכים א ה) "ויהי לחם שלמה ליום אחד שלשים כור סולת וששים כור קמח עשרה בקר בריאים ועשרה בקר רעי ומאה צאן לבד מאיל וצבי ויחמור וברבורים אבוסים" […] ואילו לגבי אברהם כתוב (בראשית יח) "ואל הבקר רץ אברהם ויקח בן בקר רך וטוב".

עיבוד לתלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, פו, עא

  • עיינו בבראשית יח (ד- ח). מדוע חז"ל מעדיפים את סעודת אברהם על פני הסעודה של שלמה?
אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ
תקופת שלמה מתוארת כמציאות אידילית שבה "יֵּשֶׁב… אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ", מציאות שבה יש...
אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ
"וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה". (ה, ה).

תמונה של גפן. Andrew Hagen / Shuttersotck.com

תקופת שלמה מתוארת כמציאות אידילית שבה "יֵּשֶׁב… אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ", מציאות שבה יש שלווה ואין מלחמה. גם כיום אפשר להשתמש בביטוי זה כדי לתאר עולם ללא מלחמות, שבו בני האדם יכולים ליהנות מפירותיהם.

  • צרו ביטוי חדש המתאר מציאות אידיאלית בימינו.
היכן שוכנת החוכמה?
בעולם העתיק מקום משכנן של המחשבות והרגשות היה הלב, ולא הבחינו בין השכל ללב. לפיכך,...
היכן שוכנת החוכמה?
"וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם". (ה, ט)

תמונה של לב. melazerg / Shutterstock.com

בעולם העתיק מקום משכנן של המחשבות והרגשות היה הלב, ולא הבחינו בין השכל ללב.

להמשך קריאה

לפיכך, כשנאמר על שלמה שה' העניק לו "רֹחַב לֵב" משמע שהעניק לו חוכמה רחבה ואין־סופית כמו גרגירי החול על פני הים.
כיום משמעות הביטוי "רוחב לב" היא נדיבות, בשונה מן המשמעות המקורית של הביטוי.

  • מצאו באינטרנט הופעות נוספות של הביטוי "רֹחַב לֵב" בהקשרים שונים.
שלמה המלך ושלמי הסנלדר
"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" הוא מחזה שכתב סמי גרונמן ותרגם המשורר נתן אלתרמן, שנחשב לאחד...
שלמה המלך ושלמי הסנלדר
"וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב". (ה, יא)

"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" הוא מחזה שכתב סמי גרונמן ותרגם המשורר נתן אלתרמן, שנחשב לאחד משוברי הקופות הגדולים בארץ.
המחזה מספר את סיפורו של שלמה המלך, שנחשב לחכם באדם, אשר שומע שבממלכתו מסתובב אדם עני ופשוט שדומה לו בחזותו ושמו שלמי. שלמה המלך מזמין את שלמי אל ארמונו ומציע לו להתחלף איתו בתפקידו, כדי שיוכל להוכיח שגם החכם באדם יכול להסתדר ברחוב. העלילה מסתבכת, וכל אחד מהם – שלמה ושלמי – אינם מוצאים את מקומם בנעלי האחר.

למילות השיר

שיר ערש
מילים: נתן אלתרמן
לחן: סשה ארגוב

היכל ועיר נדמו פתע
ונשתתקו שוקי פרס
ורק אי שמה קלרינטה
וקול כינור וקונטרבס
מלחשים אל תתלבטה
ושקט, שקט הס
אומנם רדפנו הבלים
אבל הנה הראש הרכנו
אם כתר הוא נושא או דלי
אין שום הבדל בסוף יישן הוא
והיי לי לו והיי לו לי
והיי לי לנו לכולנו
נום תפוח נומה עץ
נומה מלך נומה לץ
נומו נהרות חוף
נומו חצוצרות ותוף
אולי בכל זאת רבע עוף
לא, לא סוף.

כל רוגז וחמות וטורח
ותאוות וחרוק שן
עברו חלפו כעוברי אורח
שיעברו אני ישן
גם שאלות לשאול אין צורך
ואין תועלת אין
רוב נגינות יש וצלילים
אך שיר הערש שידענו
ושנחבא אל הכלים
רק הוא בסוף נשאר אתנו
נשאר ושר הניחו לי
הניחו לנו לכולנו
נומי דרך בא הקץ
נומה מלך בא הלץ
נומו רוח ומפרש
הירגעו תולדות פרס
שייכבו את הפנס
כן, כן, הס.

נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מה הם המסרים שאפשר ללמוד מן המחזה "שלמה המלך ושלמי הסנדלר"?

קרדיט: שלמה המלך ושלמי הסנדלר שיר ערש, מתוך yiffah YT. פורסם בתאריך 11 בספט׳ 2013

מה מצחיק בביטוי "אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ"?
הרבה לפני "ארץ נהדרת", בשנות ה־70 של המאה הקודמת, הייתה קבוצה של אנשים מוכשרים, ובהם...
מה מצחיק בביטוי "אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ"?
"וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה". (ה, ה).

הרבה לפני "ארץ נהדרת", בשנות ה־70 של המאה הקודמת, הייתה קבוצה של אנשים מוכשרים, ובהם אריק איינשטיין ז"ל, אורי זוהר, שלום חנוך, יהונתן גפן, שיצרו ביחד מוזיקה, תוכניות וסרטים.

להמשך קריאה

המערכון שלפניכם הוא אחד המערכונים המפורסמים ביותר של החבורה הזו. זהו מערכון פארודי על חידון התנ"ך העולמי הנערך ביום העצמאות, ובו משתתפים יהודים מכל העולם.

  • כיצד לדעתכם אפשר להפוך את המערכון לרלוונטי יותר לימינו?
שנים עשר המחוזות בתקופת שלמה
בפרק מוזכרים שנים עשׂר מחוזות שהיו בארץ ישראל בתקופה שלמה המלך. על כל אחד מן...
שנים עשר המחוזות בתקופת שלמה
"וַיְהִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל". (ד, א)

החלוקה למחוזות שלמה, עולם התנ"ך, מלכים א עמוד 53. כל הזכויות בסדרת עולם התנ"ך שייכות לד"ר יהודה עתי.

בפרק מוזכרים שנים עשׂר מחוזות שהיו בארץ ישראל בתקופה שלמה המלך. על כל אחד מן המחוזות היה מופקד נציב בהתאם לשנים עשׂר חודשי השנה, ובכל חודש דאגה נציבות אחרת להעביר לשלמה את המיסים שנגבו בכל אחד מן המחוזות.

להמשך קריאה

חלק מן המחוזות המוזכרים ברשימה מוגדרים על ידי שמות של מקומות גאוגרפים וחלקם – על שם השבטים, ואין ברשימה סדר גאוגרפי ברור. הרשימה מסרטטת את גבולות הממלכה "מדן ועד באר שבע", ללא שטחים כבושים שנוספו לממלכה. עם זאת, רבים מן החוקרים סבורים כי אין ברשימה שלפנינו כדי ללמד על המחוזות בתקופת שלמה.

  • מה מבקש המספר המקראי להעביר לקוראים באמצעות החלוקה למחוזות שבפרק ד?
  • עיינו במפה. איזה שבט אינו נמצא בשטח המחוזות שהעלו מיסים למלך?
צור
העיר צור למרגלות חופי הים התיכון, מצפון לממלכת ישראל, הייתה אחת הערים החשובות בעולם העתיק....
צור
"וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ צוֹר אֶת עֲבָדָיו אֶל שְׁלֹמֹה כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל הַיָּמִים". (ה, טו)

העיר צור למרגלות חופי הים התיכון, מצפון לממלכת ישראל, הייתה אחת הערים החשובות בעולם העתיק. היא נשלטה בידי הפיניקים, עמים כנעניים ממוצא שמי שעסקו בסחר ימי.

להמשך קריאה

צור מופיעה כמה פעמים במקרא, ובפרט בנוגע לקשרים הטובים שהיו בין חירם מלך צור ובין דוד ושלמה. צור הייתה עשירה במחצבים ובעצי ארז וברוש, ולכן סיפקה חומרי גלם לבניין בית המקדש הראשון בימי שלמה, וכן התקיימו בין שתי הממלכות קשרי מסחר ענפים.
כיום שוכנת צור בשטחה של לבנון, והיא הוכרזה כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו, בגלל הממצאים החשובים שנמצאו בה.

  • מדוע התנ"ך מתאר בפירוט את מערכת היחסים בין צור לישראל בימי שלמה?
איך נגבו מיסים בעת העתיקה?
  המיסים בתקופת המקרא לא ניתנים באמצעות כסף, אלא באמצעות מזון שהועלה למלך או כוח...
איך נגבו מיסים בעת העתיקה?
"וְכִלְכְּלוּ הַנִּצָּבִים הָאֵלֶּה אֶת הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְאֵת כָּל הַקָּרֵב אֶל שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אִישׁ חָדְשׁוֹ לֹא יְעַדְּרוּ דָּבָר". (ה, ז)

ממגורה לאיסוף תבואה בתל מגידו. העלאת תבואה, דגן, יצהר ותירוש בעת העתיקה הייתה מס ששילמו לשלטון המרכזי. צילום: James Emery at flickr, CC BY 2.0

 

המיסים בתקופת המקרא לא ניתנים באמצעות כסף, אלא באמצעות מזון שהועלה למלך או כוח אדם שמילֵא משימות שונות של בית המלוכה.

להמשך קריאה

תהליך גביית המיסים נעשה בפיקוחו של מי שהיה "על המס", מעין שר האוצר או שר המיסים. בתקופתו של שלמה היה זה אדונירם בן עבדא, שהיה אחראי לעבודות הציבוריות וכן לגיוס פועלים מקרב העם לצורך המיזם האדיר של בניית בית המקדש הראשון. אתם מבינים מכאן שהדמות שהייתה ממונה על גביית המיסים לא הייתה אהודה במיוחד על הציבור.
בכל חודש מימן מחוז אחר את הוצאות בית המלוכה ואת מפעלי הבנייה האדירים. המיסים שנגבו בכל עיר נשמרו במחסני ענק – ממגורות.

  • מה היתרונות ומה החסרונות בשיטת המיסוי המבוססת על מחוזות שונים?
ספרות החוכמה
  ספרות החוכמה היא אחד מן הז'אנרים הנמצאים במקרא ובמזרח הקדום. ספרות זו נחלקת לספרות...
ספרות החוכמה
"וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף". (ה, יב)

קטע מהוראות שורופק, ספרות חוכמה שנכתבה במסופוטמיה הכוללת עצות חוכמה והדרכה. הלוח כתוב בכתב היתדות ומתוארך ל־2500 לפנה"ס. מאוסף The University of Chicago The Oriental Institute of. צילום: Daderot, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.

 

ספרות החוכמה היא אחד מן הז'אנרים הנמצאים במקרא ובמזרח הקדום.

להמשך קריאה

ספרות זו נחלקת לספרות מעשית־דידקטית, שנועדה להוביל את האדם לדרך הנכונה בחיים, ולספרות עיונית־פילוסופית העוסקת בשאלות הגדולות המעסיקות את האדם.
ספר משלי, המיוחס לשלמה שנחשב לחכם באדם, שייך לז'אנר זה, ומקבילותיו במזרח הקדום הם לדוגמה משלי אחיקר ומשלי אמנ-אמ-אפה.

  • פתחו את ספר משלי, והתרשמו ממנו מעט. האם ספר משלי שייך לספרות החוכמה המעשית או לספרות החוכמה העיונית?
  • חפשו פתגמים מוכרים שמקורם בספר משלי.
סדקים בממלכה
בסרטון סקירה של ימי מלכות שלמה.
סדקים בממלכה
"וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל הַמַּמְלָכוֹת מִן הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת שְׁלֹמֹה כָּל יְמֵי חַיָּיו". (ה, א)

בסרטון סקירה של ימי מלכות שלמה.

  • אילו "סדקים" מתגלים בתמונה המושלמת שמציג לנו המקרא בנוגע לימי מלכות שלמה?

קרדיט: 929 מלכים א א- יב: פילוג ממלכת שלמה השלמה / 929 תנך ביחד

הישראלי החכם בעולם
בסרטון תוכלו לפגוש את "הישראלי החכם בעולם", הישראלי בעל מנת המשכל הגבוהה ביותר בישראל.
הישראלי החכם בעולם
"וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב". (ה, יא)

בסרטון תוכלו לפגוש את "הישראלי החכם בעולם", הישראלי בעל מנת המשכל הגבוהה ביותר בישראל.

  • שלמה היה החכם באדם. כיצד, לפי הסרטון, מוצגים החיים של מי שנחשב לחכם כל כך?

קרדיט: "ירון הגאון", מתוך אולפן שישי, כתב: עידו סולומון. באדיבות חדשות 2