אֵילו בושות!
פסוק ז-י
הזמנה ללימוד
נקרא בקול (המורה) את השיר – "כל כך התביישתי". הערה למורה: התאימו את קריאת השיר לכיתתכם. זהו שיר ארוך ואפשר לקרוא רק את חלקו. לפני קריאת השיר נשאל בכיתה- האם הייתם פעם נבוכים מאד?
נשאל:
- האם קרה לכם מקרה שבו הרגשתם בושה? ספרו עליו.
- איך נראה אדם שמתבייש? (אפשר לצייר יחד אימוג'י – סמל גרפי – שמבטא בושה.)
- האם הבושה היא תמיד תוצאה של מעשה לא טוב?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את הפסוקים מפסוק ז עד פסוק י. נבקש מהתלמידים לעקוב באצבע אחַר המילים שאנו מקריאים.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- מדוע לדעתכם אדם וחווה מתחבאים בין העצים?
- מהי משמעות המילה "אַיֶיכָּה"?
- מהי משמעות המילה "אִירָא"?
- כיצד מסביר אדם מדוע הם מתחבאים?
- האדם מסתתר מפני אלוהים. האם אפשר להסתתר מפניו?
מבט שלישי- התבוננות
- האם לדעתכם אדם וחווה יודעים שהם חטאו? נמקו.
- תארו את התחושות של אדם וחווה לאחר שהם שומעים את אלוהים קורא להם.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה:
מתי בני האדם מתחבאים? לפעמים, כשאנחנו עושים מעשה לא טוב או כשאנחנו חושבים מחשבות לא טובות, אנחנו מתביישים. נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים מביישים. נבחין בין בושה חיובית (למשל, כאשר מדברים בשבחו של אדם והוא מסמיק) לבין בושה שלילית (למשל, כאשר אנחנו יודעים שעשינו מעשה לא טוב …). נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים שבהם אדם רוצה להתחבא או להיעלם מרוב חשש ובושה. נשאל:
- איך אנחנו מרגישים כשאנחנו מתביישים?
- איך אנחנו נראים כשאנחנו מתביישים?
- מה עוזר לנו להתגבר על הבושה?
אפשרות שנייה:
הפסוקים מתארים את הבושה שהרגישו אדם וחווה בעירום שלהם, בחשיפת האיברים המוצנעים. דרך הפסוקים האלה אפשר לשוחח בכיתה (בעדינות) על היחס אל האזורים ואל האיברים המוצנעים בגוף. שאלות מכוונות:
- כשאדם וחווה הבינו שהם עירומים, הם יצרו לעצמם כיסויים. מדוע, לדעתכם?
- "אני וגופי" – השמירה על המקומות המוצנעים שלנו חשובה לנו. מה המקומות שהם פרטיים לנו בלבד?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את הפסוקים המתארים את הבושה ואת ההסתתרות של אדם וחווה לאחר החטא. נתנו דעתנו על המקרים שבהם אנחנו מרגישים בושה ועל הדרך להתמודד עם הבושה.
מיומנות: קריאת שיר, קריאת פסוקים.