סגור תצוגת כיתה
הפרק

אֵילו בושות!

פסוק ז-י

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרא בקול (המורה) את השיר – "כל כך התביישתי". הערה למורה: התאימו את קריאת השיר לכיתתכם. זהו שיר ארוך ואפשר לקרוא רק את חלקו. לפני קריאת השיר נשאל בכיתה- האם הייתם פעם נבוכים מאד?
נשאל:

  •  האם קרה לכם מקרה שבו הרגשתם בושה? ספרו עליו.
  •  איך נראה אדם שמתבייש? (אפשר לצייר יחד אימוג'י – סמל גרפי – שמבטא בושה.)
  •  האם הבושה היא תמיד תוצאה של מעשה לא טוב?

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נקרא בקול את הפסוקים מפסוק ז עד פסוק י. נבקש מהתלמידים לעקוב באצבע אחַר המילים שאנו מקריאים.  

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

  • מדוע לדעתכם אדם וחווה מתחבאים בין העצים?
  • מהי משמעות המילה "אַיֶיכָּה"?
  • מהי משמעות המילה "אִירָא"?
  • כיצד מסביר אדם מדוע הם מתחבאים?
  • האדם מסתתר מפני אלוהים. האם אפשר להסתתר מפניו?

מבט שלישי- התבוננות

  • האם לדעתכם אדם וחווה יודעים שהם חטאו? נמקו.
  • תארו את התחושות של אדם וחווה לאחר שהם שומעים את אלוהים קורא להם.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה:
מתי בני האדם מתחבאים? לפעמים, כשאנחנו עושים מעשה לא טוב או כשאנחנו חושבים מחשבות לא טובות, אנחנו מתביישים. נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים מביישים. נבחין בין בושה חיובית (למשל, כאשר מדברים בשבחו של אדם והוא מסמיק) לבין בושה שלילית (למשל, כאשר אנחנו יודעים שעשינו מעשה לא טוב …). נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים שבהם אדם רוצה להתחבא או להיעלם מרוב חשש ובושה. נשאל:

  • איך אנחנו מרגישים כשאנחנו מתביישים?
  • איך אנחנו נראים כשאנחנו מתביישים?
  • מה עוזר לנו להתגבר על הבושה?

אפשרות שנייה:
הפסוקים מתארים את הבושה שהרגישו אדם וחווה בעירום שלהם, בחשיפת האיברים המוצנעים. דרך הפסוקים האלה אפשר לשוחח בכיתה (בעדינות) על היחס אל האזורים ואל האיברים המוצנעים בגוף. שאלות מכוונות:

  •  כשאדם וחווה הבינו שהם עירומים, הם יצרו לעצמם כיסויים. מדוע, לדעתכם?
  • "אני וגופי" – השמירה על המקומות המוצנעים שלנו חשובה לנו. מה המקומות שהם פרטיים לנו בלבד?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: קראנו את הפסוקים המתארים את הבושה ואת ההסתתרות של אדם וחווה לאחר החטא. נתנו דעתנו על המקרים שבהם אנחנו מרגישים בושה ועל הדרך להתמודד עם הבושה.
מיומנות: קריאת שיר, קריאת פסוקים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
כל כך התביישתי
כָּל כָּך הִתְבַּיַּשְׁתִּי מילים: דויד קור, עברית: לאה נאור הַיּוֹם בִּיַּשְׁתִּי אֶת עַצְמִי. הָיִיתִי מְבוּיָש....
כל כך התביישתי

כָּל כָּך הִתְבַּיַּשְׁתִּי
מילים: דויד קור, עברית: לאה נאור

הַיּוֹם בִּיַּשְׁתִּי אֶת עַצְמִי.
הָיִיתִי מְבוּיָש.
מַה, בֶּאֱמֶת? גַּם אֶצְלְךָ?
מִקְרֶה כָּזֶה מַמָּש?

נָסַעְתִּי לִי בָּאוֹטוֹבּוּס
חָמֵש דַּקּוֹת בְּעֵרֶךְ.
הִרְגַשְׁתִּי טוֹב, עַד שֶׁיָּשַׁבְתִּי
לִי עַל אֵיזוֹ בֶּרֶךְ.

אוֹי לֹא! אָמַרְתִּי. מַה יִהְיֶה?
סְלִיחָה… אֲנִי חָשַׁבְתִּי…
צָרִיך הָיִיתִי לְהַבִּיט
לִפְנֵי שֶׁהִתְיַשַּׁבְתִּי.

יָשַׁבְתִּי עַל בִּרְכֵּי אִשָׁה
טוֹבָה וּנְבוֹנָה.
אָמְרָה שֶׁלָהּ זֶה לא אִכְפַּת.
אָמְרָה שֶׁמְּבִינָה.
לדעתי אפשר לעצור כאן, זהו שיר מאד ארוך, ובכתה ב מוציאים המון אנרגיה רק על הבנת המילים.
אָמַרְתִּי לָהּ: תּוֹדָה רַבָּה
שֶׁלא נִבְהַלְתְּ בִּכְלָל,
וְשֶׁהֵבַנְתְּ שֶׁאֲנִי לא
חוֹשֵׁב שֶׁאַת סַפְסָל.

וְקַמְתִּי בִּמְהִירוּת רַבָּה,
מָצָאתִי לִי מָקוֹם.
הָיִיתִי מְבוּיָּש מְאֹד.
הָיִיתִי גַּם אָדוֹם.

אִם גַּם אַתָּה הִרְגַּשְׁתָּ כָּךְ
אֵין צוֹרֶך לְתָאֵר אֶת
הַהֲקַלָּה כְּשֶׁמְּגַלִּים
שֶׁהַבּוּשָׁה עוֹבֶרֶת.

 

  • האם קרה לכם מקרה שבו הרגשתם בושה? ספרו עליו.
  • איך נראה אדם שמתבייש?
  • האם הבושה היא תמיד תוצאה של מעשה לא טוב?
הימים מתקצרים
כֵּוָן שֶׁרָאָה אָדָם הָרִאשׁוֹן יוֹם שֶׁמִּתְמַעֵט וְהוֹלֵךְ,אָמַר: אוֹי לִי, שֶׁמָּא בִּשְׁבִיל שֶׁסָּרַחְתִּי עוֹלָם חָשַׁךְ בַּעֲדִי...
הימים מתקצרים
"וַיְשַׁלְּחֵהוּ ה' אֱלֹהִים מִגַּן-עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם."
(פסוק כג)

איור: אוריה נאה, אדם הראשון מביט בשמש השוקעת. באדיבות המאייר

כֵּוָן שֶׁרָאָה אָדָם הָרִאשׁוֹן יוֹם שֶׁמִּתְמַעֵט וְהוֹלֵךְ,
אָמַר: אוֹי לִי, שֶׁמָּא בִּשְׁבִיל שֶׁסָּרַחְתִּי עוֹלָם חָשַׁךְ בַּעֲדִי וְחוֹזֵר לְתֹהוּ וָבֹהוּ,
וְזוֹ הִיא מִיתָה שֶׁנִּקְנְסָה עָלַי מִן הַשָּׁמַיִם…. 
 
בעקבות המדרש

זֶה קרה לִפנֵי שנים רַבּוֹת, בּימיו של אדם הרִאשוֹן. הסתיו הרִאשוֹן הִגיע לעוֹלם. רוּחוֹת קרירוֹת הִתחילוּ לִנשוֹב, החצבים פּרחוּ בּפּעם הרִאשוֹנה, השמיִם האפירו, וּפִתאוֹם הימים הִתחילוּ להִתקצר. השמש זרחה מאוּחר יוֹתר ושקעה מוּקדם יוֹתר. שעוֹת האוֹר התמעטו וּשעוֹת החוֹשך הִתארכוּ.
"אוֹי, הימים מִתקצרים!" נִבהל אדם הרִאשוֹן. "בכּל יוֹם יש פּחוֹת שעוֹת אוֹר. עוֹד מעט החוֹשך יִבלע לגמרי את השמש. אֵיך אוּכל לִחיוֹת בּלי אוֹר? בּחוֹשך אפּוֹל, לֹא אראֶה כּלוּם, לֹא אוּכל לִקטוֹף פּירוֹת, לֹא אוּכל לצוּד חיוֹת, לֹא אוּכל לעשׂוֹת שוּם דבר. וּמי אשם? אני. בּטח זֶה עוֹנש על החטא שחטאתי. כּשֶׁהייתי בּגן עדן אכלתי מִפּרי עץ הדעת. הפּרי שאלוֹהים אמר שאסוּר בּשוּם אוֹפן לִטעוֹם מִמנוּ, ולכן גוֹרשתי מגן עדן, אני וחווה אישתי. כַּנִראֶה העוֹנש הזֶה לֹא הִספּיק, עכשיו אנחנוּ מקבּלים עוֹד עוֹנש: החוֹשך מִשתלט על העוֹלם"…
קרדיט: מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, האדם מרגיש שהחושך הוא עונש על המעשה שעשה וכי הָאוֹר הוּא טוֹב וְהַחֹשֶׁךְ רַע.
    מָה מַרְגִישׁ הָאָדָם הָרִאשׁוֹן כְּשֶׁהַסְתָו מַגִּיעַ וְהַיָמִים מַתְחִילִים לְהִתְקַצֵר?
לעבוד קשה וליהנות
אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֵּן לֵוִי: בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאָדָם "וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ"...
לעבוד קשה וליהנות
"וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם..." (פסוקים יח-יט).
חמור אוכל קש

צילום: sisqopote / shutterstock.com

אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֵּן לֵוִי: בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאָדָם "וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ" (בְּרֵאשִׁית ג, יח), זָלְגוּ עֵינָיו דְמָעוֹת. אָמַר לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם (= אֱלוֹהִים), אֲנִי וַחֲמוֹרִי נֹאכַל בְּאֵבוּס אֶחָד (= מִתְקָן שֶׁמִמֶנוּ אוֹכְלוֹת הַבְּהֵמוֹת)?! כֵּיוָן שֶׁאָמַר לוֹ "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (בְּרֵאשִׁית ג, יֵט) – נִתְקָרְרָה דַעְתוֹ (= נִרְגַע).(תלמוד בבלי, פסחים קיח עמוד א)

להמשך קריאה

עוֹנְשׁוֹ שֶׁל הָאָדָם הָיָה שֶׁהוּא גוֹרַשׁ מִגַן עֵדֶן וְנֶאֱלַץ לַעֲבֹוֹד קָשֶׁה כְּדֵי לֶאֱכוֹל. אַךְ הַאִם לַעֲבוֹד זֶה כָּל כָּךְ רַע? עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, יֵשׁ דַוְוקָא מַשֶׁהוּ חִיוּבִי בְּכָךְ שֶׁהָאָדָם נִדְרַשׁ לְהִתְאַמֵץ כְּדֵי לֶאֱכוֹל. כַּאֲשֶׁר אֱלוֹהִים מַעֲנִישׁ אֶת הָאָדָם הוּא אוֹמֵר לוֹ שֶׁמֵעַתָה הָאֲדָמָה תִהְיֶה מְקוּלֶלֶת "וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ" (פס' יח). הַמִדְרָשׁ מְתָאֵר אֶת תְגוּבָתוֹ שֶׁל הָאָדָם: " זָלְגוּ עֵינָיו דְמָעוֹת. אָמַר לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי וַחֲמוֹרִי נֹאכַל בְּאֵבוּס אֶחָד"?! מַדוּעַ הָאָדָם בָּכָה? מִפְּנֵי שֶׁהוּא חָשַׁב שֶׁמֵעַתָה הוּא יֹאכַל קוֹצִים וְעֵשֶׂב וּבְכָךְ יִהְיֶה שָׁוֶוה לַחַיוֹת וְלַבְּהֵמוֹת.  מִיָד הִמְשִׁיךְ אֱלֹוהִים וְאָמַר לוֹ: "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (פס' יֵט). הַקוֹצִים שֶׁהָאֲדָמָה תַצְמִיחַ לֹא יִהְיוּ הַמַאֲכָל שֶׁל הָאָדָם, אֶלָא יִהְיֶה עָלָיו לְסַלֵק אֶת הַקוֹצִים כְּדֵי לְהַצְמִיחַ חִיטָה וְאַחַר כָּךְ לְהָכִין מִמֶנָה לֶחֶם. כְּשֶׁשָׁמַע זֹאת הָאָדָם, הוּא נִרְגַע. אוֹמְנָם לְהָכִין לֶחֶם הַרְבֵּה יוֹתֵר קָשֶׁה מֵאֲשֶׁר לֶאֱכוֹל קוֹצִים, אֲבָל יֵשׁ מַשֶׁהוּ מְשַׂמֵחַ בְּכָךְ שֶׁהָאוֹכֵל שֶׁלְךָ הוּא מַשֶׁהוּ שֶׁאַתָה יָצַרְתָ, כָּךְ הָאָדָם הוֹפֵךְ לְנַעֲלֶה עַל הַחַיוֹת.

  • שְׁאֵלָה לְמַחְשָׁבָה: מַדוּעַ רַע לֶאֱכֹול עֵשֶׂב?
לפקוח עיניים
הַאִם הָעֵינַיִים שֶׁל אָדָם וְחָוָה הָיוּ עֲצוּמוֹת? לֹא! אָז לְמָה מִתְכַּוֵון הַנָחָשׁ כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר שֶׁעֵינֵיהֶם...
לפקוח עיניים
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל. וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת." (פסוקים ו- ז)
עיניים פקוחות

צילום:Alexas_Fotos / pixabay.com

הַאִם הָעֵינַיִים שֶׁל אָדָם וְחָוָה הָיוּ עֲצוּמוֹת? לֹא! אָז לְמָה מִתְכַּוֵון הַנָחָשׁ כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר שֶׁעֵינֵיהֶם יִיפָּקְחוּ?

הַבִּיטוּי "לִפְקוֹחַ עֵינַיִים" מַשְׁמָעוּתוֹ – לָשִׁים לֵב לַדְבָרִים שֶׁלֹא רָאִינוּ קוֹדֵם, לַמְרוֹת שֶׁהֵם הָיוּ שָׁם.

הַאִם קָרָה לָכֶם שֶׁנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם לִרְאוֹת דָבָר שֶׁלֹא רְאִיתֶם קוֹדֵם?

  • הַמְשִׁיכוּ אֶת הַמִשְׁפָּטִים הָאֵלֶה:
  • אִימָא אָמְרָה לִי לְהִיזָהֵר, וְאָז נִפְקְחוּ עֵינַיי לִרְאוֹת שֶׁ…
  • מֵאָז שֶׁהֵבַנְתִי שֶׁ… נִפְקְחוּ עֵינַיי לִרְאוֹת שֶׁ…
איזה ביטוי מסתתר בתמונה?
לִפְנֵיכֶם שְׁנֵי פְּרִיטֵי אוֹמָנוּת בְּהַשְׁרָאַת הַסִיפּוּר בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק ג. כְּשֶׁאָדָם וְחָוָה גִילוּ שֶׁהֵם עֵירוֹמִים, הֵם...
איזה ביטוי מסתתר בתמונה?

טינטורטו, "אדם וחוה", 1550.

אדם וחוה בגן עדן, כנסיית נוטרדאם בפריז.

לִפְנֵיכֶם שְׁנֵי פְּרִיטֵי אוֹמָנוּת בְּהַשְׁרָאַת הַסִיפּוּר בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק ג.

להמשך קריאה

כְּשֶׁאָדָם וְחָוָה גִילוּ שֶׁהֵם עֵירוֹמִים, הֵם תָפְרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וְיָצְרוּ חֲגוֹרוֹת כְּדֵי לְהַסְתִיר אֶת עֵירוֹמָם. עֲלֵה הַתְאֵנָה אָמוּר הָיָה לְהַסְתִיר אֶת הָעֵירוֹם וּלְכַסוֹת אֶת הַמַעֲשֶׂה שֶׁנַעֲשָׂה. בְּיָמֵינוּ מְשַׁמֵשׁ הַבִּיטוּי "עֲלֵה תְאֵנָה" לְתֵיאוּר נִיסָיוֹן לְהַסְתִיר מַעֲשֶׂה מְסוּיָם, בְּדֶרֶךְ כְּלָל מַעֲשֶׂה שְׁלִילִי.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנוֹת וְהַסְבִּירוּ אֵיזֶה קֶטַע מֵהַסִיפּוּר הַתְמוּנוֹת מְתָאֲרוֹת.

  • מִצְאוּ בַּסִיפּוּר אֶת הַפָּסוּק הַמַתְאִים בְּיוֹתֵר לַתְמוּנוֹת.

אדם וחוה מגורשים מגן עדן
 
אדם וחוה מגורשים מגן עדן
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם…" (פסוק כד)
ציור של גירוש חוה ואדם מגן עדן

ז'אן-אשיל בנוויל, אדם וחוה מגורשים מגן עדן, 1841

 

גַן עֵדֶן בַּצִיוּר הוּא יַעַר יָרוֹק עָצוּם, אֵין-סוֹפִי. נִרְאֶה שֶׁהָאוֹמָן הוּשְׁפַּע מֵהַמַרְאֶה שֶׁל יְעָרוֹת אֵירוֹפָּה, שֶׁהָיוּ מוּכָּרִים לוֹ.
בְּמֶרְכַּז הַיְצִירָה צוֹעֲדִים אָדָם וְחָוָה מְבוּיָשִׁים וַעֲצוּבִים – קְטַנִים כָּל כָּךְ בַּהַשְׁוָואָה לַטֶבַע וְלָעֵצִים הָעֲצוּמִים.

  • מָה בִּתְנוּחוֹת הַגוּף שֶׁל אָדָם וְחָוָה מַרְאֶה לָנוּ שֶׁהֵם עֲצוּבִים וּמְבוּיָשִׁים?

טוב העץ למאכל
  אָדָם וְחָוָה יוֹשְׁבִים בְּגִינָה פּוֹרִיָיה, גַן עֵדֶן שֶׁל מַמָשׁ. חָוָה מוֹשִׁיטָה תַפּוּחַ נָגוּס לְאָדָם...
טוב העץ למאכל
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל."
(פסוק ו)

אדם וחוה בגן עדן. © מיכאל (אוטו) פלק. באדיבות המשפחה

 

אָדָם וְחָוָה יוֹשְׁבִים בְּגִינָה פּוֹרִיָיה, גַן עֵדֶן שֶׁל מַמָשׁ. חָוָה מוֹשִׁיטָה תַפּוּחַ נָגוּס לְאָדָם וּמַצְבִּיעָה עַל הָעֵץ שֶׁמִמֶנוּ קָטְפָה אוֹתוֹ. אָדָם מֵגִיב בְּבֶהָלָה.
הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק הִכְנִיס לַצִיוּר פְּרִיטִים מוֹדֶרְנִיִים, וְכָךְ גָרַם לְאָדָם וְחָוָה לְהֵירָאוֹת כְּזוּג מוֹדֶרְנִי בֶּן יָמֵינוּ. שִׁיבּוּץ הַפְּרִיטִים הָאֵלֶה בַּיְצִירָה הוּא אֶמְצָעִי אוֹמָנוּתִי שֶׁמוֹסִיף לָה הוּמוֹר, וְגַם מְקָרֵב אוֹתָנוּ אֶל הַסִיפּוּר מֵהַתָנָ"ךְ.
הָאוֹמָן שִׁיבֵּץ בַּצִיוּר סְמָלִים וּרְמָזִים. הַטַוָוס, לְמָשָׁל, מְסַמֵל פְּעָמִים רַבּוֹת אֶת גַן עֵדֶן, בְּעִיקָר בְּאוֹמָנוּת הָאִסְלָאם. מַפַּל הַמַיִם וְהַבְּרֵיכָה מְסַמְלִים אֶת הַנָהָר שֶׁהָיָה בְּגַן עֵדֶן.

  • מָה הֵם הַפְּרִיטִים הַמוֹדֶרְנִיִים שֶׁהָאוֹמָן הִכְנִיס לַצִיוּר?

  • מָה הֵם הָרְמָזִים בַּצִיוּר שֶׁעוֹזְרִים לָנוּ לְהָבִין שֶׁמְדוּבָּר בְּאָדָם וְחָוָה?

גן בעדן
מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם...
גן בעדן
וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן. וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים.
שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב.
וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר
וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. (פסוקים י-יד)

תיאור גן עדן מתוך: האחים לימבורג, "ספר השעות של הדוכס ברי", 1411–1416. מאוסף Condé Museum. מתוך ויקישיתוף

מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם יֵשׁ מָקוֹם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שֶׁאֶפְשָׁר לְזַהוֹת אוֹתוֹ כְּמָקוֹם הַקָשׁוּר לַסִיפּוּר?

להמשך קריאה

חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים רַבִּים נִיסוּ לְהָבִין הֵיכָן הָיָה הַמָקוֹם שֶׁל גַן עֵדֶן שֶׁמְתוֹאָר בְּפֶרֶק ב. לַשֵׁם כָּךְ הֵם נֶעֶזְרוּ בַּתֵיאוּר הַמוֹפִיעַ בַּפֶּרֶק. לְפִי הַסִיפּוּר, אֶת הַגָן הִשְׁקָה נָהָר שֶׁהִתְפַּצֵל לְאַרְבָּעָה נְהָרוֹת (הַשֵׁמוֹת שֶׁל חֵלֶק מֵהַנְהָרוֹת מוּכָּרִים לָנוּ הַיוֹם, וַאֲחֵרִים לֹא מוּכָּרִים). חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים אֲחֵרִים חוֹשְׁבִים שֶׁהַסִיפּוּר לֹא מְתָאֵר מָקוֹם אֲמִיתִי, וְהוּא לֹא נִמְצָא בָּעוֹלָם שֶׁלָנוּ.

    • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הַנְהָרוֹת שֶׁנִזְכָּרִים בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים? הֵיכָן הֵם נִמְצָאִים?
    • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הָאֲרָצוֹת שֶׁנִזְכָּרוֹת בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים?
    • לְפִי מִיקוּם  הַנְהָרוֹת – בְּאֵיזֶה אֵזוֹר נִמְצָא גַן עֵדֶן?
איך נראה הנחש מגן עדן?
איך היה נראה הנחש? קראו את פרק ג. ואספו את התכונות המיוחדות של הנחש. מה...
איך נראה הנחש מגן עדן?
"וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהִים..." (פסוק א)

ציור אדם חווה והנחש בגן עדן

לוקאס קראנאך האב, "גן עדן" (פרט), 1530. מאוסף Kunsthistorisches Museum מתוך ויקישיתוף.

איך היה נראה הנחש?

  • קראו את פרק ג. ואספו את התכונות המיוחדות של הנחש.
  • מה השתנה הנחש בסוף הסיפור?
  • האם הנחש בסיפור דומה לנחש שאתם מכירים מהטבע או מגן החיות? במה הוא שונה ממנו?
  • איך אתם מדמיינים שהוא היה נראה? אפשר גם לצייר.
התאנה ועץ הדעת
הַסִרְטוֹן מַצִיעַ לְזַהוֹת אֶת עֵץ הַתְאֵנָה עִם עֵץ הַדַעַת. הַסְבִּירוּ אֶת הַסִיבּוֹת מַדוּעַ יָכוֹל לִהְיוֹת...
התאנה ועץ הדעת
"וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת" (פסוק ז)

  • הַסִרְטוֹן מַצִיעַ לְזַהוֹת אֶת עֵץ הַתְאֵנָה עִם עֵץ הַדַעַת. הַסְבִּירוּ אֶת הַסִיבּוֹת מַדוּעַ יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁעֵץ הַתְאֵנָה הוּא עֵץ הַדַעַת.

קרדיט: התאנה ועץ הדעת. מתוך ערוץ משרד החינוך. פורסם בתאריך 5 במרץ 2015. 

עץ הדעת
  https://www.youtube.com/watch?v=JKsKPiZT7UU&feature=youtu.be פַּרְשָׁנִים, אוֹמָנִים וּסְתָם סַקְרָנִים מְנַסִים כְּבָר שָׁנִים רַבּוֹת לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה: מַהִי "דַעַת"?...
עץ הדעת
"וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל.
וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:" (בראשית פרק ב, פסוקים טז-יז)

  https://www.youtube.com/watch?v=JKsKPiZT7UU&feature=youtu.be פַּרְשָׁנִים, אוֹמָנִים וּסְתָם סַקְרָנִים מְנַסִים כְּבָר שָׁנִים רַבּוֹת לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה: מַהִי "דַעַת"?

  • אֵילוּ פֵּירוּשִׁים הַסִרְטוֹן מַצִיעַ לַשְׁאֵלָה: מַהוּ פְּרִי עֵץ הַדַעַת וּמַהִי דַעַת?

הסרטון עץ הדעת הופק עבור מקראנט ע"י נועם דמסקי. 

בזעת אפך תאכל לחם
סִיפּוּר גַן עֵדֶן (בְּרֵאשִׁית ג) מִסְתַיֵים בַּשִׁינוּי שֶׁקוֹרֶה בַּחַיִים שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם. אַחֲרֵי הַשִׁינוּי הַזֶה ...
בזעת אפך תאכל לחם
"וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב." (פסוקים יז-יט)

סִיפּוּר גַן עֵדֶן (בְּרֵאשִׁית ג) מִסְתַיֵים בַּשִׁינוּי שֶׁקוֹרֶה בַּחַיִים שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם. אַחֲרֵי הַשִׁינוּי הַזֶה  – הַחַיִים נַעֲשִׂים דוֹמִים לַחַיִים שֶׁאֲנַחְנוּ מַכִּירִים. הָאָדָם נֶעֱנַשׁ, וְעַכְשָׁיו נִדְרָשׁ מִמֶנוּ מַאֲמָץ כְּדֵי לְהִתְקַיֵים וּלְהִתְפַּרְנֵס.

  • מָה הֵם הַשְׁלַבִּים הַחַקְלָאִיִים בָּעוֹלָם הָעַתִיק – בַּדֶרֶךְ לַהֲכָנַת לֶחֶם?

קרדיט: שיטות קדומות להפקת קמח מחיטה, מתוך ערוץ 98yourplace. פורסם בתאריך 14 במרץ 2011

הבריאה בקיצור
צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת אֵירוּעֵי הַפְּרָקִים הָרִאשׁוֹנִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. מָה אַתֶם מַרְגִישִׁים: מַהוּ רֶגַע...
הבריאה בקיצור
"וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה." (פסוק ה)

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת אֵירוּעֵי הַפְּרָקִים הָרִאשׁוֹנִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. מָה אַתֶם מַרְגִישִׁים: מַהוּ רֶגַע הַשִׂיא שֶׁל הַבְּרִיאָה?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה

תנ"ך בחרוזים - אדם וחוה בגן עדן
https://www.youtube.com/watch?v=Z_nBBR90nU0 צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה "תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים", מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אָדָם וְחָוָה בְּגַן עֵדֶן....
תנ"ך בחרוזים - אדם וחוה בגן עדן
"אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם." (פסוק ד)

https://www.youtube.com/watch?v=Z_nBBR90nU0 צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה "תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים", מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אָדָם וְחָוָה בְּגַן עֵדֶן.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.