סגור תצוגת כיתה
הפרק

"אֵיפֹה הָיִיתָ בְּיָסְדִי אָרֶץ?"

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נלמד את דברי אלוהים לאיוב בפרק לח ואת תגובתו של איוב תחילת פרק מ ובתחילת פרק מב. נסקור את הנושאים שאלוהים נוגע בהם בתשובתו ונעמוד גם על הנושאים שעליהם הוא בוחר לא להגיב. מתוך אלה ומתוך תגובותיו של איוב נדון בטענה המרכזית העולה מדברי אלוהים ביחסים בין אדם לאלוהים.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: שאלה לדיון
נכתוב על הלוח את המשפט "ידע = כוח" ונשאל:

  • למה למעשה הידע של האדם מעניק לו כוח?
  • האם נכון שמי שאינו יודע ובקי דיו בנושא מסוים, אינו רשאי להביע עמדה באותו נושא?

הצעה שנייה: תמונה
נקרין את תמונת העיוורים הממששים פיל שבעזר ההוראה: העיוורים והפיל.
נספר את המשל ההודי המתאר שישה עיוורים שכל אחד מהם ממשש איבר אחר של פיל (אוזן, זנב, חדק, גוף, רגל) ואינם מזהים שעומד בפניהם פיל.
נשאל בכיתה:

  • מדוע כל אחד מן העיוורים אינו מצליח להבין מה עומד מולו? (מפני שהוא ממשש רק חלק אחד של הפיל)
  • מהו המשל לדעתכם? מה אפשר ללמוד ממנו? (שההבנה שלנו חלקית, שצריך לראות את התמונה המלאה כדי להבין נכון את המציאות)
  • האם יש מצבים שאנחנו דומים בהם לעיוורים? מתי? (כאשר אנו יודעים רק חלק מהמצב וממהרים לשפוט, כאשר אין לנו דרך לדעת או להסביר אירועים מסוימים או מה גרם להם)

הצעה שלישית: שאלה
נבקש מהתלמידים להיזכר במקרים ששאלו שאלה וקיבלו את התשובה "ככה".
נשאל בכיתה:

  • מה הייתה השאלה שלכם?
  • מי ענה לכם?
  • איך התשובה הזאת גרמה לכם להרגיש?
  • האם עניתם פעם "ככה" למישהו? למה?

הזמנה לקריאה

לאחר פרקים רבים של טענות הרעים ותגובות איוב, עולה ומתגברת הדרישה של איוב מאלוהים (כפי שראינו בפרק ט למשל) להופיע ולומר את דברו – להודיע במה חטא איוב ולתת פשר לסבלו. בפרק כח נענה אלוהים לדרישתו והוא משיב לו.
נשאל את התלמידים:

  • מה אלוהים יאמר לאיוב, לדעתכם?
  • איזו תשובה עשויה לרצות את איוב?
  • איזו תשובה עשויה לרצות אותנו הקוראים?
  • האם ההתגלות של אלוהים לאיוב היא בעצמה כבר התשובה? (איוב מבין שאלוהים מנהל את כל מה שקורה בארץ)

שלב ראשון: מן הסערה
נקרא בכיתה את פרק לח פסוקים א-ג בלי פירוש ונשאל:

  • על פי הבנתכם, האם יש בדברי אלוהים עידוד לאיוב או דברי ביקורת כלפיו? (יש משניהם: ביקורת – הוא אומר שאיוב מדבר "בְּלִי דַעַת"; עידוד – "אֱזָר נָא כְגֶבֶר אֶת חֲלָצֶיךָ" – תתחזק, ובוא נדבר)

נקרין בפני הכיתה את הפסוקים עם פירוש הרב שטיינזלץ (ראו דף עבודה: פסוקים א־ג פירוש שטיינזלץ).

ניזכר באסון שפקד את איוב בפרק א פסוקים יח-יט שבו רוח הרסה את ביתו של בנו הבכור בעת סעודה ומשתה וכך איבד את עשרת ילדיו.
נשאל:

  • כיצד פסוק א רומז לאסון זה? (בביטוי "מִן הַסְּעָרָה")
  • מדוע אלוהים אלוהים עונה לאיוב "מִן הַסּעָרָה" לפי שטיינזלץ? (אלוהים עונה מאותה רוח שהפילה את בית בנו וגרמה לאסון הכבד של איוב. תשובת אלוהים בפרק זה קשורה לאסונות שהביא עליו בפרק א, אולי במטרה לסגור את המעגל ולהבין את פשר הסערה שנחתה עליו)

שלב שני: שאלות רטוריות – מענה אלוהים
בהמשך הפרק אלוהים ממשיך להציג בפני איוב סדרה של שאלות רטוריות במגוון נושאים.
נחלק את הכיתה לשבע קבוצות – כל קבוצה תלמד קטע אחר מן הפרק (ראו דף עבודה: השאלות הרטוריות של אלוהים לאיוב – עבודה בקבוצות). נוסף על כך, נחלק לכל קבוצה דף ובו מופיע הפרק בליווי פירוש שטיינזלץ.
הקבוצות:
קבוצה 1: פסוקים ד-ז;
קבוצה 2: פסוקים ח-יא;
קבוצה 3: פסוקים יב-טו;
קבוצה 4: פסוקים טז-כ;
קבוצה 5: פסוקים פס' כב-ל;
קבוצה 6: פסוקים לא-לח;
קבוצה 7: פסוקים לט-מא.

שלב שלישי: תגובת איוב – תשובה לשאלה רטורית
לאחר שעמדנו על מגוון הנושאים בדברי אלוהים, ולפני שנלמד על מכלול הדברים ועל הטענה העולה מהם, נעיין בקצרה בתגובותיו של איוב.
*למורה: עיון נרחב ומעמיק יותר נערוך בשיעור השני ביחידה זו.
נקרא בפרק מ פסוקים ג-ה ובפרק מב פסוקים א-ו ונשאל בכיתה:

  • האם איוב מתווכח עם אלוהים? האם הוא מציג טענות נגדיות לדבריו? (נראה שלא)
  • מצאו בפסוקים אלה ביטויים שמעידים שאיוב מקבל את העמדה האלוהית. ("קַלֹּתִי מַה אֲשִׁיבֶךָּ", "יָדִי שַׂמְתִּי לְמוֹ פִי", "הִגַּדְתִּי וְלֹא אָבִין", "וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר")
  • מצאו בפסוקים אלה גם רמזים לכך שאיוב אינו מקבל את טענות אלוהים, אך בוחר לשתוק. ("אַחַת דִּבַּרְתִּי וְלֹא אֱעֶנֶה וּשְׁתַּיִם וְלֹא אוֹסִיף", "וְלֹא יִבָּצֵר מִמְּךָ מְזִמָּה". למילה "מזימה" יש במקרא משמעות חיובית של חוכמה ותכנון, אך גם משמעות שלילית כמו בעברית של ימינו)

סיכום: מהי תשובת אלוהים?
לאחר שעיינו בתוכן דברי אלוהים ובתשובותיו של איוב ננסה להבין לעומק מה עומד במרכזם של דברי אלוהים לאיוב – מהי טענתו המרכזית. לשם כך נעיין בדברי שני חוקרים בני זמננו – מנחם מירון ואביגדור הורוביץ (ראו דף עבודה: האם ענה ה' לאיוב?).

נשאל בכיתה:

  • כיצד שכנעה תשובתו של אלוהים את איוב, לפי מירון? (מתוך הדוגמאות הרבות שנתן אלוהים לקוצר ידיעותיו של איוב, איוב הבין שאיננו יודע ומבין הכול והשתכנע שאלוהים צודק)
  • מדוע הפתיעה תשובתו של ה' את איוב, לפי הורוביץ? (אלוהים התעלם מהשאלה המוסרית ומתביעתו של איוב לדעת במה חטא. מנגד, אלוהים לא הטיל אימה עליו כפי שחשש בנאומו בפרק ט)
  • איזה מן הפירושים מתקבל יותר על דעתכם? מדוע?
  • האם תשובת ה' משכנעת גם אתכם? האם היא מפתיעה? מדוע?

נסכם: נראה שעצם הופעתו של אלוהים והיחס המכבד שלו לאיוב הם מענה לבקשתו של איוב. אומנם אין הוא מקבל הסבר של הסיבות לסבלו, אך הוא זוכה להתייחסות אישית רחבה מאלוהים. ההתגלות האלוהית בוודאי לא הביאה לאיוב תשובה על שאלת ייסוריו האישיים ואף לא על שאלת צדיק ורע לו, אך הביאה את איוב לתחושה של השתאות, ענווה ויראה נוכח הנשגב האלוהי.

מבט לחיים

נדון עם התלמידים:

  • האם אתם מסכימים עם הטענה שהאדם מוגבל ואינו יכול להבין את החשבונות האלוהיים הכלליים בניהול העולם?
  • האם הבנת גדולתו ונשגבותו של אלוהים והידיעה שהוא מנהל את העולם כולו על כל המורכבויות שלו מביאה את האדם לענווה וקבלת המציאות כפי שהיא?

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את פרק לח ואת פרק מ פסוקים א-ה ופרק מב פסוקים א-ו. עמדנו על תוכנם של דברי אלוהים במענה לאיוב ועל סגנונם הרטורי. דנו במשמעות הדברים ובאופן שבו איוב מקבל אותם. מתוך אלה עסקנו ביחסים שבין אלוהים לאדם ובמקום של הכוח והידע ביחסים אלה.
מתודות: משל אוניברסלי, עבודה בכרטיסיות, דיון מוסרי ודיון אישי.
מיומנויות: פרשנות מסורתית, מאמרים מחקריים, סגנון רטורי.

אפשר עוד...
  • מאמרה הדידקטי של רוני מגידוב, איוב לח מתוך אתר מקראנט.
  • פרק לח כמענה לדברי איוב בפרק ג – מאמרו של שלמה בכר, מענה ה' לאיוב מתוך אתר דעת.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
העיוורים והפיל
מקור: ויקיפדיהשם: Blind men and elephant3.jpgנוצר ב־1 בינואר 1909
דפי עבודה והעשרה
מאיוב לאויב
אמר רבה: איוב בסערה חרף (קילל) ובסערה השיבוהו.בסערה חרף, דכתיב: "אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי" (איוב ט,...
מאיוב לאויב
"וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַֽר."
(לח, א)

shutterstock.com

אמר רבה: איוב בסערה חרף (קילל) ובסערה השיבוהו.
בסערה חרף, דכתיב: "אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי" (איוב ט, יז).
אמר איוב: ריבונו של עולם, שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלף לך בין איוב לאויב?!
ואלוהים ענה מתוך הסערה: "וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וכו' אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי" (פסוקים א-ג).
להמשך המדרש

אמר אלוהים: הרבה נימין [שערות] בראתי באדם, וכל נימה ונימה בראתי לה גומה בפני עצמה, שלא יהיו שתים יונקות מגומה אחת.
בין גומה לגומה לא נתחלף לי, בין איוב לאויב נתחלף לי?!

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא, דף טז עמוד א)

  • איוב, לפי המדרש, מטיח כלפי מעלה במרירות: אולי הרוח הסוערת ערבבה את אותיות שמי, והפכתי עבורך מ'איוב' ל'אויב'?
  • כיצד עונה לו אלוהים?
עָפָר וָאֵפֶר
"עפר ואפר" – צירוף המבטא דבר נטול כל ערך, שערכו נתפס כאפסי. אדם שחש כ"עפר...
עָפָר וָאֵפֶר
"עַל כֵּן אֶמְאַס וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר."
(מב, ו)

shutterstock.com

"עפר ואפר" – צירוף המבטא דבר נטול כל ערך, שערכו נתפס כאפסי.
אדם שחש כ"עפר ואפר" חש שכבודו נרמס, שהוא הושפל, בדומה לעפר ולאפר שעליהם דורכים.

להמשך קריאה

איוב מסיים את דבריו באומרו: "וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר", ואפשר לפרש את דבריו בשני אופנים:
אפשרות אחת – איוב חוזר בו מדבריו ומתלונותיו כלפי אלוהים ומתיישב על הארץ, על עפר ואפר, כאות לחרטה, לצער ולחזרה בתשובה.
אפשרות אחרת להבנת הפסוק – לאיוב אין ברירה אלא להתנחם בהיותו עפר ואפר בהשוואה לאלוהים.

  • הסבירו את מצבו הנפשי של איוב לפי כל אחת מהפרשנויות לאמירה: "וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר".
נראה אותך גבר
  לאחר שנגלה אליו מתוך הסערה, פונה אלוהים אל איוב ומאתגר אותו: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר...
נראה אותך גבר
"אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ, וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי."
(לח, ג)

 

חגורה. shutterstock.com

לאחר שנגלה אליו מתוך הסערה, פונה אלוהים אל איוב ומאתגר אותו: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ, וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי".
כלומר – אני אשאל אותך כמה שאלות, בוא נראה עד כמה אתה חכם ויודע לענות.

להמשך קריאה

אֵזוֹר הוא חגורה רחבה, דומה קצת לאפוד, התופסת את השרירים ומאפשרת פעילות גופנית מאומצת. בתנ"ך יש אזור למותניים ואזור לחלציים – המכסים בהתאמה את החלק העליון ואת החלק התחתון יותר של מרכז הגוף. אזירת החלציים או המותניים מסמלת במקרא, בדרך כלל, הכנה למלחמה או למאבק.

הביטויים המוכרים "לאזור כוח" או "לאזור אומץ", שמשמעותם לאסוף כוח ואומץ, להתמלא בהם, להתחזק, מתבססים על מנהג קשירת האזור בתקופת המקרא.

  • כיצד האמירה: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ" מייצגת את יחסי הכוחות בין אלוהים לבין איוב, ואת הנימה של דברי אלוהים לאיוב?
סוף סוף ההתגלות
אחרי 38 פרקים שבהם מתואר שאיוב סובל ודורש להבין את סיבת הסבל, אלוהים מופיע בכבודו...
סוף סוף ההתגלות
"וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַר."
(לח, א)

ויליאם בלייק, אלוהים עונה לאיוב, 1826, מאוסף Museum of the Shenandoah Valley, מתוך ויקישיתוף

אחרי 38 פרקים שבהם מתואר שאיוב סובל ודורש להבין את סיבת הסבל, אלוהים מופיע בכבודו ובעצמו ועונה לאיוב.
איך ירגיש איוב ברגע זה? באיזו נימה יפנה אליו אלוהים – בכעס או בחמלה?
האומן ויליאם בלייק הרבה לעסוק ביצירותיו באיוב. הוא יצר כמה סדרות של תחריטים ואיורי צבע בעקבות הנושאים שבהם עוסק הספר. ביצירותיו הציג את הפירוש שלו לטקסט, בצירוף ציטוטים מהתנ"ך ופרפראזות.
לקריאה נוספת

בחנו את היצירה – התייחסו לקומפוזיציה (מיקום הדמויות והאלמנטים), לדמויות (תנוחת הגוף, תנועות הידיים, הבעות הפנים, אפיון), לתנועתיות של הרקע, ליחסי הגדלים.

  • לפי בלייק, האם אלוהים מתגלה אל איוב מתוך כעס או מתוך חמלה? ומה תגובתו של איוב להתגלות האלוהית? האם איוב מתריס כנגד אלוהים או מקבל אותו בהכנעה?
  • האם אתם מסכימים עם הפרשנות של בלייק לרגע ההתגלות של אלוהים לאיוב?
הבנות היפות ביותר בארץ
בהדפס של בלייק – איוב מוקף בשלוש בנותיו היפות. הדמויות יושבות בחדר המעוצב בסגנון הבארוק,...
הבנות היפות ביותר בארץ
"וְלֹא נִמְצָא נָשִׁים יָפוֹת כִּבְנוֹת אִיּוֹב בְּכָל הָאָרֶץ..."
(מב, טו)

איור לספר איוב מאת וויליאם בלייק, 1826. The William Blake Archive

בהדפס של בלייק – איוב מוקף בשלוש בנותיו היפות. הדמויות יושבות בחדר המעוצב בסגנון הבארוק, ועל הקיר מאחור מתוארים שלושה מראות של התגלויות אלוהיות.
הדפס זה הוא חלק מסדרת מופת של איורים חרוטים של בלייק הממחישים את ספר איוב. התחריטים מאופיינים במסגרות מעוטרות ועשירות בסמלים שמשובצים בהן הפסוקים הרלוונטיים מהתנ"ך.

  • מה הן תחושותיו של איוב, כפי שעולות מהיצירה?
  • מה משמעותה של תנועת הידיים של איוב?
  • אילו הייתם מציירים או מביימים סצנה של איוב עם ילדיו בתום תקופת הסבל שעבר, כיצד הייתם מעצבים את הדמויות?
הבנאי הגדול מכולם
אלוהים מציג את עצמו בפרק, באמצעות סדרת שאלות רטוריות, כמתכנן ומייסד העולם. הוא מתאר את...
הבנאי הגדול מכולם
"מִי שָׂם מְמַדֶּיהָ כִּי תֵדָע, אוֹ מִי נָטָה עָלֶיהָ קָּו."
(לח, ה)

shutterstock.com

בנייה ושיוף אבני בניה במצרים העתיקה. איור , 1854

אלוהים מציג את עצמו בפרק, באמצעות סדרת שאלות רטוריות, כמתכנן ומייסד העולם. הוא מתאר את עצמו כאדריכל ומתייחס לכל פרט ופרט במלאכת תכנון העולם ובנייתו: מייסוד האדנים, דרך מדידת המרווחים ועד הנחת אבן הפינה.
אחת השאלות הרטוריות שמפנה אלוהים לאיוב: "מִי שָׂם מְמַדֶּיהָ כִּי תֵדָע, אוֹ מִי נָטָה עָלֶיהָ קָּו"?
"קו" הוא מכשיר מדידה, כלי העבודה העיקרי של המודד.

  • מה מודד אלוהים לפי פסוק זה?
  • מה המסר שמפנה אלוהים לאיוב באמצעות תיאור זה של עצמו?
ושם השלישית...
  בניגוד לילדיו הראשונים של איוב, ששמותיהם לא ידועים לנו, את שמותיהן של שלוש בנות...
ושם השלישית...
"וַיִּקְרָא שֵׁם הָאַחַת יְמִימָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית קְצִיעָה וְשֵׁם הַשְּׁלִישִׁית קֶרֶן הַפּוּךְ."
(מב, יד)

מקל כחל, ירושלים, התקופה הרומית הקדומה. צילום יעל יולוביץ, באדיבות רשות העתיקות

לוחית שחיקה מצרית, צפחה, חולון, תקופת הברונזה הקדומה א. צילום קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

בניגוד לילדיו הראשונים של איוב, ששמותיהם לא ידועים לנו, את שמותיהן של שלוש בנות איוב שנולדו לאחר הקטסטרופה של חייו, אנחנו יודעים:
האחת, ימימה – כנראה יונה, סמל הרוך, האהבה והיופי במקרא.
השנייה, קציעה – מין של בושם.

להמשך קריאה

והשלישית, קרן הפוך. ומה משמעות שמה?
פּוּךְ הוא כָּחָל, צבע כחול ששימש בימי קדם לצביעת העיניים.
במצרים, בבבל וגם בכנען נמצאו כלי איפור קדומים. על סמך הממצאים נראה כי מנהג איפור הפנים היה מקובל בתקופות הקדומות, ובמשך הזמן החלו ביצירת כלים מיוחדים קטנים לאיפור – כלי כחל.
קרן הפוך – כפי הנראה נרתיק או צלוחית שבהם החזיקו את הפוך.

קראו עוד על איפור וטיפוח בעת העתיקה.

  • נסו לחשוב על מכנה משותף של השמות: ימימה, קציעה וקרן הפוך (לפי המידע בקטע). האם יש לכך קשר לכל מה שעבר על איוב במהלך הספר?
בתקופת המקרא, ואף הרבה אחריה, התבונן האדם נפעם בחיות הענקיות, כמו למשל ההיפופוטם והלווייתן. התיאורים...
"תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה, וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנו." (פסוק כה)

באדיבות ארגון גרינפיס

בתקופת המקרא, ואף הרבה אחריה, התבונן האדם נפעם בחיות הענקיות, כמו למשל ההיפופוטם והלווייתן. התיאורים של אלוהים משחק עם הלווייתן כאילו היה חיית בית, מדגישים את יכולותיו האין-סופיות של אלוהים – לו בלבד נתונה היכולת לשחק עם הלווייתן ואף לצוד אותו. תיאור היחסים של אלוהים עם הלוויתן חוזר במקומות נוספים במקרא: בספר איוב – בפרק זה ובפרק מא, בתהילים בפרקים עד וקד, ובישעיה כז.
ההתפתחות הטכנולוגית והתעשייתית אפשרה לאדם לשכלל את יכולות הציד שלו, ובין היתר של צֵיד הלווייתנים. השומן והעצמות של הלווייתנים היו מוצרים מבוקשים עד כדי כך שזנים מסוימים של לוויתנים עומדים בסכנת הכחדה. הסופר הרמן מלוויל בספרו הנודע 'מובי דיק' עמד על התעשייה השלמה שהתפתחה סביב ציד הלווייתנים. בשנת 1975 פתח ארגון גרינפיס במאבק נגד ספינות הענק שביצעו ציד לווייתנים, והפעילים הגנו על הלווייתנים בחירוף נפש של ממש. מאבקם קיבל תהודה עולמית בשנות ה-80 והשפיע על צריכת מוצרים מן הלווייתן, ובמקומות מסוימים אף הפך ציד הלווייתנים לטאבו.
  • מדוע דווקא באמצעות הלווייתן מודגשות היכולות האלוהיות? האם לתיאור זה יש את אותה העוצמה גם היום?
אני הייתי קודם
איוב אמנם זוכה להתגלות אלוהית, אך המענה אינו מה שציפה לקבל. אלוהים שואל אותו סדרת...
אני הייתי קודם
"אֵיפֹה הָיִיתָ בְּיָסְדִי אָרֶץ…"
(לח, ד)

איוב אמנם זוכה להתגלות אלוהית, אך המענה אינו מה שציפה לקבל. אלוהים שואל אותו סדרת שאלות רטוריות, המתארות בפניו את פלאי הבריאה, את סדר הטבע ואת השגחתו של האל על ברואיו.
עקבו אחר הסרטון תוך עיון בפסוקים (בסרטון הפסוקים כתובים באנגלית).

  • איך תורם הסרטון להבנת המשמעות של מענה ה' לאיוב?
  • האם הסרטון עורר אצלכם תובנות חדשות בנוגע למענה ה'?
  • לדעתכם, מה היא הסצנה החזקה ביותר בסרטון, זו הממחישה באופן הטוב ביותר את המסר של ה' במענהו לאיוב?
אדם מחפש משמעות
הנוירולוג והפסיכיאטר ויקטור פראנקל עסק בשאלות אלו בספרו "אדם מחפש משמעות". פראנקל היה ניצול אושוויץ...
אדם מחפש משמעות
"הֵן קַלֹּתִי מָה אֲשִׁיבֶךָּ יָדִי שַׂמְתִּי לְמוֹ־פִי. אַחַת דִּבַּרְתִּי וְלֹא אֶעֱנֶה וּשְׁתַּיִם וְלֹא אוֹסִיף." (פרק מ, פסוקים ד-ה)

הנוירולוג והפסיכיאטר ויקטור פראנקל עסק בשאלות אלו בספרו "אדם מחפש משמעות". פראנקל היה ניצול אושוויץ ומייסד שיטת הלוגותרפיה העוסקת בריפוי באמצעות חיפוש אחר משמעות. פראנקל מתאר את חוויותיו ממחנה הריכוז.

להמשך קריאה

הוא מספר כיצד התקווה הייתה כוח מחייה וכיצד אכזבה וייאוש המיתו ממש. ליוו אותו דבריו של ניטשה: "מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'", והיו למנטרה שביקש להנחיל לאסירים שהיו עמו במחנה.

מבוסס על ד"ר מיכל שוורץ, להתקיים משמעו למצוא פשר לסבל, מיזם 929

  • לסיום קריאת ספר איוב ולאור הסרטון – נסו לחשוב איזו משמעות נתנה לאיוב את הכוח להמשיך ולהתמודד?

קרדיט: ד"ר ויקטור פרנקל מספר על עצמו | ערוץ היוטיוב של tubimation