אהבת אברהם לבריות
פסוקים כג-כו
הזמנה ללימוד
נבקש מכל תלמיד לפתוח את המחברת ולכתוב את מי הוא אוהב, רשימה של כל שמות אהוביו (אפשר לכתוב כל אדם שהוא אוהב, אפילו אדם שהוא איננו מכיר). נשאל את התלמידים:
- מה הייתם מוכנים לעשות למען אהוביכם?
- האם כתבתם שאתם אוהבים את כל בני האדם? מדוע?
- האם לדעתכם אברהם אהב את אנשי סדום? הסבירו.
- האם אברהם ישמח בהשמדת סדום? נמקו.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים כג-כו ונבקש מהתלמידים למצוא מה הייתה תגובתו של אברהם למשמע הבשורה על השמדת סדום.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נקרא שוב את פסוק כג ונסביר אותו: אברהם פונה אל אלוהים ושואל: "האם תספה (תהרוג) צדיק עם רשע? (צדיק הוא מי שמתנהג בצדק). נשאל את התלמידים:
- מה יחסו של אברהם לאנשי סדום?
- מדוע אברהם מנסה להציל את סדום?
- מהן הטענות של אברהם נגד השמדת סדום? ("הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע?", "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?").
מבט שלישי - התבוננות
- האם אברהם אוהב את המעשים של אנשי סדום? (לא, הוא מתנהג בחייו הפוך מאנשי סדום)
- מדוע אברהם מנסה למנוע את הרס סדום? (אברהם הוא 'אב המון גויים', הוא מרגיש אחריות ואהבה גם כלפי סדום ואנשיה)
- לכיתות מתקדמות: השוו בין תגובתו של נוח לבשורת המבול על העולם לבין תגובתו של אברהם על הבשורה על מחיית סדום.
שימו לב, אברהם מעז לדבר ולטעון טענות נגד אלוהים – "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?" למען הגנה על אנשים רעים מלאי עוולות, זאת השתדלות עצומה של אברהם שנובעת מאהבת אדם.
דמיינו איך נראתה רשימת האוהבים שבה פתחנו את השיעור, לו אברהם אבינו היה כותב אותה. אברהם אהב את הבריות כולן, הוא היה מוכן להתאמץ ולהסתכן בעבור כל אדם.
נזכיר לתלמידים שבמלחמת ארבעת המלכים, כאשר לוט נפל בשבי עם אנשי סדום, יצא אברהם למסע ארוך כדי לחלץ אותם, ולבסוף כאשר מלך סדום הציע לו כסף, אברהם ענה שהוא לא ייקח "מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל" (פרק יד פסוק כד), כלומר אברהם יצא להגנתם בלא כל תמורה.
מבט לחיים
נבקש מכל תלמיד לומר או לכתוב את הלקחים שאפשר להפיק מהלימוד.
- כיצד אנחנו יכולים לדאוג לזולת?
- כיצד אנו יכולים לעזור גם לאלו שאינם חברים שלנו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בכתיבה אישית של רשימת אנשים שאנו אוהבים, המשכנו בלימוד הפסוקים המתארים את תגובת אברהם לבשורת השמדת סדום. דנו בלקחים שאנו יכולים להפיק מיחסו של אברהם לאנשי סדום, חתמנו את השיעור בחשיבה על הלקחים שנוכל ליישם בחיינו.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם.
מתודה: כתיבת רשימת אהובים.