סגור תצוגת כיתה
הפרק

חטאי סדום

פסוקים יז-כב

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

היום נכיר את העיר סדום.

  • מי יודע היכן סדום נמצאת?

נציג את סדום על המפה בקישור זה.

  • ליד מה סדום נמצאת? (ים המלח)
  • מי מכיר את האזור של ים המלח?

נלמד כיצד התנהגו אנשי סדום: נחלק את הכיתה לארבע קבוצות, כל קבוצה תקרא על כלל שהיה נהוג בסדום ותציג אותו בפני הכיתה (כל התיאורים בדף העבודה על פי ספר האגדה והמשנה במסכת אבות. ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

לאחר שכל הקבוצות סיפרו על סדום, נסכם מה אנחנו יודעים על אנשי סדום ונגלה איך אלוהים רוצה לגמול להם על התנהגותם.

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את פסוקים יז-כב בקול, והתלמידים יעקבו בחומש, כל אחד על פי יכולתו.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

בפסוק יז אלוהים אומר בתמיהה: "האם אני מכסה או מסתיר מאברהם את מה שאני עומד לעשות בסדום?"

  • מדוע לדעתכם אלוהים מגלה לאברהם את תוכניתו בקשר לסדום? (תשובות אפשריות: כי זו הארץ שהובטחה לאברהם; כי אלוהים אוהב את אברהם; כי אלוהים רוצה לראות את תגובתו של אברהם)
  • כיצד אברהם מתואר בפסוקים יח-יט? (יהיה לגוי – לעם – גדול, נברכו בו כל גויי הארץ, הוא יצווה את בניו אחריו לשמור צדקה ומשפט)
  • מי הם האנשים שפונים ללכת לסדום בפסוק כב? (שלושת האורחים של אברהם)

מבט שלישי - התבוננות

נצייר על הלוח ציר, בצידו האחד נכתוב "אברהם – לעשות צדקה ומשפט" ובצד האחר – "סדום – רבה חטאתם".

  • מה ההבדלים בין אנשי סדום לבין אברהם?
  • על פי ההצגות שהצגנו בפתיחת השיעור, השוו בין יחסו של אברהם לאורחים לבין יחסם של אנשי סדום.
  • מה להערכתכם תהיה תגובתו של אברהם לבשורה של אלוהים על כוונתו להשמיד את סדום? (שמחה, הקלה, "מגיע להם" או אולי ניסיון להציל את אנשי סדום)

מבט לחיים

אנחנו צאצאי אברהם בואו נחשוב על דרכים שבהן אנו יכולים להיות טובים ונעימים יותר לחברים, למשפחה ולסביבה כולה. להידמות לאברהם ולהתרחק מדרכי אנשי סדום.
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים – נציג מקרה, והתלמידים יחשבו בקבוצות על דרך התנהגות ראויה שיש לאמץ, להלן המקרים:

  • מיכל שכחה את הכריך בבית, אין לה מה לאכול וכשכל התלמידים אוכלים בארוחת עשר היא יושבת בכיסא עצובה.
  • לרועי אבד העיפרון, הוא חיפש וחיפש ולא מצא – מה הוא יכול לעשות? בשיעור הבא יש מבחן חשוב במדעים.
  • לכיתה הגיע תלמיד חדש שעלה לפני חודש לישראל, הוא לא מבין טוב כל כך עברית, נראה קצת אחרת והבגדים שלו מוזרים, המורה שואלת: "מי מוכן לשבת ליד החבר החדש?"
  • את בבית יושבת ומשחקת במחשב, פתאום אחיך הקטן בן השלוש מתחיל לבכות, הוא לא מוצא את המוצץ שלו.

נסכם שבכל יום נקרות בדרכנו הזדמנויות רבות לעזור, להושיט יד ולהאיר פנים. עלינו להתאמץ ולהתנהג כבניו של אברהם אבינו בלב פתוח, בנדיבות, בזריזות ובטוב לב.
ומה יעלה בגורלם של אנשי סדום? נראה בשיעור הבא…

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הכרנו את העיר סדום מבחינה גיאוגרפית ואת אופי אנשיה קראנו כיצד אלוהים מחליט לשתף את אברהם בתכניתו לגבי סדום ועמורה החוטאות.
מיומנות: השוואה לאורך ציר.
מתודה: למידה בקבוצות והוראת עמיתים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מעט והרבה
הַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה, אֲבָל רְשָׁעִים אוֹמְרִים הַרְבֵּה וַאֲפִילוּ מְעַט אֵינָם עוֹשִׂים.וְכֵיצַד אָנוּ יוֹדְעִים...
מעט והרבה
"יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ." (פסוק ד)

וילם ואן הרפ, הַמַלְאָכִים מְבַקְרִים אֶת אַבְרָהָם, 1660-1650. מאוסף Hessisches Landesmuseum Darmstadt, ויקישיתוף

הַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה, אֲבָל רְשָׁעִים אוֹמְרִים הַרְבֵּה וַאֲפִילוּ מְעַט אֵינָם עוֹשִׂים.
וְכֵיצַד אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה?
מִכָּךָ שֶׁאַבְרָהָם אָבִינוּ אָמַר לְמַלְאָכִים: פַּת אַתֶם סוֹעֲדִים עִמִי הַיוֹם. אֲבָל לְבַסוֹף הֵכִין לָהֶם אֲרוּחָה גְדוֹלָה – שְׁלוֹשָׁה שְׁוָורִים וְתֵשַׁע סְאִין שֶׁל סוֹלֶת.

(עיבוד. על פי: אבות דרבי נתן, יג, ג)

  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, הִתְנַהֲגוּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם הַמְאָרֵחַ הִיא דוּגְמָה לְהִתְנַהֲגוּת שֶׁל "אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה".
    מָה הַ"מְעַט" שֶׁאַבְרָהָם אוֹמֵר בְּפָסוּק ה? וּמָה הַ"הַרְבֵּה" שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בִּפְסוּקִים ו-ח?
כעת חיה
מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַמִקְרָאִי "כָּעֵת חַיָה" – בְּעוֹד שָׁנָה בְּדִיוּק מֵהַיוֹם. הַצֵירוּף הַזֶה מוֹפִיעַ בַּתַנַ"ךְ בִּשְׁנֵי...
כעת חיה
"וַיֹּאמֶר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה, וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ..." (פסוק י)

לוח שנה, gabor2100/shutterstock.com

מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַמִקְרָאִי "כָּעֵת חַיָה" – בְּעוֹד שָׁנָה בְּדִיוּק מֵהַיוֹם. הַצֵירוּף הַזֶה מוֹפִיעַ בַּתַנַ"ךְ בִּשְׁנֵי סִיפּוּרִים הַקְשׁוּרִים לַהַבְטָחָה לְלֵידַת בֵּן: פַּעַם אַחַת כַּאֲשֶׁר הַמַלְאָךְ מְבַשֵׂר לְשָׂרָה שֶׁהִיא עֲתִידָה לָלֶדֶת בֵּן, וּבַפַּעַם הַשְׁנִיָיה כַּאֲשֶׁר הַנָבִיא אֱלִישָׁע מַבְטִיחַ לָאִישָׁה הַשׁוּנַמִית שֶׁהִיא תֵלֵד בֵּן (בספר מלכים ב, פרק ד).

  • מָה הָיְיתָה תְגוּבָתָה שֶׁל שָׂרָה לְהַבְטָחָתָם שֶׁל הַמַלְאָכִים?
  • כִּתְבוּ יְדִיעָה מִימֵי הַתַנַ"ךְ וְהִשְׁתַמְשׁוּ בָּה בַּצֵירוּף "כָּעֵת חַיָה".
הכצעקתה
אֱלוֹהִים שׁוֹמֵעַ אֶת זַעֲקַת הָעֲשׁוּקִים הָעוֹלָה מֵהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה, וּמַחְלִיט לָרֶדֶת וְלִבְדוֹק אִם הַמַצָב שָׁם...
הכצעקתה
"אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה, וְאִם לֹא - אֵדָעָה." (פסוק כא)

אדוורד מונק, הצעקה, 1910, מאוסף מוזיאון מונק, מתוך ויקישיתוף

אֱלוֹהִים שׁוֹמֵעַ אֶת זַעֲקַת הָעֲשׁוּקִים הָעוֹלָה מֵהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה, וּמַחְלִיט לָרֶדֶת וְלִבְדוֹק אִם הַמַצָב שָׁם בֶּאֱמֶת כָּל כָּךָ קָשֶׁה, לִפְנֵי שֶׁיַחְלִיט כֵּיצַד לִפְעוֹל וְאִם לְהַעֲנִישׁ.
הַמִילָה "הַכְּצַעֲקָתָהּ" מְבַטֵאת שְׁאֵלָה וּתְמִיהָה: הַאִם הַדָבָר בֶּאֱמֶת חָמוּר כָּל כָּךָ?

 

להמשך קריאה

הַמִילָה הָאֲרוּכָּה "הַכְּצַעֲקָתָהּ" מוּרְכֶּבֶת בָּעֶצֶם מֵאַרְבַּע מִילִים:

הַאִם + כְּמוֹ + הַצְעָקָה + שֶׁלָה?

 

  • כִּתְבוּ אֶת הַמִילָה "הַכְּצַעֲקָתָהּ", וְסַמְנוּ עָלֶיהָ בִּצְבָעִים שׁוֹנִים אֶת אַרְבַּע הַמִילִים הַמַרְכִּיבוֹת אוֹתָה.
אברהם והאורחים
הַתַצְלוּם "אוֹהֶל אַבְרָהָם" הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת תַצְלוּמִים בַּנוֹשֵׂא "אַבְרָהָם אָבִינוּ" שֶׁל הָאוֹמָן טוֹבִּי כֹּהֵן.בַּמֶרְכָּז, תַחַת...
אברהם והאורחים
"וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים." (פסוק ב)

טובי כהן, אוהל אברהם , 2012. © טובי כהן

הַתַצְלוּם "אוֹהֶל אַבְרָהָם" הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת תַצְלוּמִים בַּנוֹשֵׂא "אַבְרָהָם אָבִינוּ" שֶׁל הָאוֹמָן טוֹבִּי כֹּהֵן.
בַּמֶרְכָּז, תַחַת הָעֵץ, יוֹשְׁבִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים, וְאַבְרָהָם רוֹחֵץ אֶת רַגְלֵיהֶם. מִפֶּתַח הָאוֹהֶל מְצִיצָה עֲלֵיהֶם שָׁרָה, וּבַצַד הַשֵׁנִי, רָחוֹק מֵהַהִתְרַחֲשׁוּת, יוֹשֵׁב יִשְׁמָעֵאל לְבַדוֹ. הָאוֹר הֶחָזָק שֶׁבּוֹקֵעַ מִבֵּין הֶהָרִים מֵאָחוֹר וְהַצֵל הַמֵגֵן מִפָּנָיו מְסַמְלִים נוֹכְחוּת שֶׁל אֱלוֹהִים הַשׁוֹמֵר עַל אַבְרָהָם.
הַדְמוּיוֹת אוֹמְנָם מְמוּקָמוֹת בַּמֶרְכָּז הַיְצִירָה, אַךְ נִרְאוֹת קְטַנוֹת בַּהַשְׁוָואָה לַטֶבַע הָעוֹצְמָתִי שֶׁסְבִיבָן.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מִי "הַגִיבּוֹר הָרָאשִׁי" בִּיצִירָה זוֹ: אַחַת הַדְמוּיוֹת? הָעֵץ? הַנוֹף הַמִדְבָּרִי הַהֲרָרִי? וְאוּלַי מַשֶׁהוּ אַחֵר?
    לִפְנֵי שֶׁתַעֲנוּ, בִּדְקוּ אֵיפֹה מְמוּקָם כָּל אֶחָד מֵהֶם בַּיְצִירָה (בַּמֶרְכָּז, בַּצַד, מֵאָחוֹר), מָה גוֹדְלוֹ בְּיַחַס לַשְׁאָר, וּמָה הוּא גוֹרֵם לָכֶם לְהַרְגִישׁ.
  • וְעוֹד נְקוּדָה לַמַחְשָׁבָה: הַאִם בְּהֶכְרֵחַ דְמוּת קְטַנָה שֶׁנִמְצֵאת בְּמָקוֹם שׁוּלִי בַּיְצִירָה, הֲכִי פָּחוֹת תְרַגֵשׁ אוֹתָנוּ? הַאִם יָכוֹל לִקְרוֹת גַם לְהֶפֶךְ?
אורחים
הַבִּיטוּ בַּיְצִירָה "אַבְרָהָם מְבָרֵךְ אֶת הַמַלְאָכִים" שֶׁל הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק. בְּצַד אֶחָד עוֹמְדִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים,...
אורחים
"וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה." (פסוק ב)

אברהם, שרה והמלאכים © מיכאל(אוטו)פלק. באדיבות המשפחה

הַבִּיטוּ בַּיְצִירָה "אַבְרָהָם מְבָרֵךְ אֶת הַמַלְאָכִים" שֶׁל הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק.

בְּצַד אֶחָד עוֹמְדִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים, וּמוּלָם, בְּפֶתַח הָאוֹהֶל, עוֹמְדִים אַבְרָהָם וְשָׂרָה. הַדְמוּיוֹת גְדוֹלוֹת מְאוֹד יַחֲסִית לְגוֹדֶל הַיְצִירָה.
הַסִגְנוֹן של צִיוּרָיו שֶׁל מִיכָאֵל פָאלְק נִקְרָא "סִגְנוֹן נָאִיבִי" – סִגְנוֹן שֶׁיֵשׁ בּוֹ תְמִימוּת, צְבָעִים עַזִים וּשְׂמֵחִים – כְּאִילוּ צִיֵיר אוֹתָם יֶלֶד.

  • אַבְרָהָם מַחֲזִיק בְּיָדָיו קְעָרָה וּמַגֶבֶת. מַדוּעַ? (רֶמֶז: הַתְשׁוּבָה בְּפָסוּק ד.)
  • שִׂימוּ לֵב לִתְנוּחַת יָדֶיהָ שֶׁל שָׂרָה. לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הִיא רוֹמֶזֶת לָנוּ עַל הַהַרְגָשָׁה שֶׁל שָׂרָה? מַדוּעַ שָׂרָה מַרְגִישָׁה כָּךָ?
אלוני ממרא
יֵשׁ הַמְזַהִים אֶת הָאֲתָר רַאמַת אֶל חַלִיל הַנִמְצָא סָמוּךְ לְחֶבְרוֹן, כְּאַלוֹנֵי מַמְרֵא הַמִקְרָאִית.מְשַׁעֲרִים שֶׁבַּמָקוֹם הָיְיתָה...
אלוני ממרא
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם." (פסוק א)

אלוני ממרא, חברון, 1890- 1900. צילום: Library of Congress Prints and Photographs Division Washington [LC-DIG-ppmsca-02678]

יֵשׁ הַמְזַהִים אֶת הָאֲתָר רַאמַת אֶל חַלִיל הַנִמְצָא סָמוּךְ לְחֶבְרוֹן, כְּאַלוֹנֵי מַמְרֵא הַמִקְרָאִית.
מְשַׁעֲרִים שֶׁבַּמָקוֹם הָיְיתָה חוֹרְשַׁת אַלוֹנִים בְּנַחֲלָתוֹ שֶׁל אָדָם בְּשֵׁם מַמְרֵא שֶׁהָיָה מִבַּעֲלֵי בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם בְּמִלְחַמְתוֹ נֶגֶד מַלְכֵי הַמִזְרָח.
עַל פִּי תֵיאוּרִים רַבִּים, הָיָה בָּאֲתָר עֵץ גָדוֹל וּמַרְשִׁים שֶׁכּוּנָה "עֵץ אַבְרָהָם".

  • נַסוּ לִמְצוֹא קֶשֶׁר בֵּין הַתַצְלוּם לְבֵין שֵׁם הַמָקוֹם – אַלוֹנֵי מַמְרֵא.
  • נַסוּ לְדַמְיֵין כֵּיצַד נִרְאָה הַיִישׁוּב הַמִקְרָאִי אַלוֹנֵי מַמְרֵא, לְפִי מָה שֶׁרוֹמֵז שְׁמוֹ, וְצִיְירוּ אוֹתוֹ.
סדום ועמורה
עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, הֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה נִמְצָאוֹת בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן. כִּיכַר הַיַרְדֵן – הָאֵזוֹר...
סדום ועמורה
"וַיֹּאמֶר ה' זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה, וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד." (פסוק כ)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, הֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה נִמְצָאוֹת בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן.
כִּיכַר הַיַרְדֵן – הָאֵזוֹר שֶׁבּוֹ נְהַר הַיַרְדֵן נִשְׁפָּךְ לְיָם הַמֶלַח. בְּאֵזוֹר זֶה יֵשׁ שֶׁפַע שֶׁל מַעְיָינוֹת וְהוּא נֶחְשַׁב לִנְוֵוה מִדְבָּר פּוֹרֶה. הָאֵזוֹר נוֹשֵׁק לְמִדְבַּר יְהוּדָה. מִצִידוֹ הָאֶחָד אֶפְשָׁר לִרְאוֹת אֶת מְצוּק הַהֶעֱתֵקִים (רֶצֶף שֶׁל צוּקִים בַּשׁוּלַיִים הַמַעֲרָבִיִים שֶׁל בֶּקַע יַם הַמֶלַח), וּמִצִידוֹ הָאַחֵר אֶת הָרֵי אֱדוֹם (שַׁרְשֶׁרֶת הָרִים בִּדְרוֹם-מַעֲרַב יַרְדֵן).

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה. מָה אַתֶם יְכוֹלִים לְסַפֵּר עַל אֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן?
  • חַפְּשׂוּ בָּאִינְטֶרְנֶט תְמוּנוֹת שֶׁל הָעִיר יְרִיחוֹ, שֶׁנִמְצֵאת סָמוּךְ לְאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן. עַל פִּי הַתְמוּנוֹת – מָה מְאַפְיֵין אֶת הָעִיר? הִתְיַיחֲסוּ לַצִמְחִייָה, לַנוֹף, לַצְבָעִים הַחוֹזְרִים בַּתְמוּנוֹת.

 

בישול
הַכְנָסַת אוֹרְחִים מְקוּבֶּלֶת מְאוֹד בְּקֶרֶב עַמִים נַוָודִים. אַבְרָהָם מִמַהֵר לְשָׁרֵת אֶת אוֹרְחָיו וּמְזָרֵז אֶת שָׂרָה...
בישול
"...וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ." (פסוקים ו-ז)

צַלְמִית חֶרֶס, אִישָׁה לָשָׁה בָּצֵק, אַכְזִיב, תְקוּפַת הַבַּרְזֶל. צילום: קלרה עמית. באדיבות רשות העתיקות

הַכְנָסַת אוֹרְחִים מְקוּבֶּלֶת מְאוֹד בְּקֶרֶב עַמִים נַוָודִים. אַבְרָהָם מִמַהֵר לְשָׁרֵת אֶת אוֹרְחָיו וּמְזָרֵז אֶת שָׂרָה שֶׁתָלוּשׁ בָּצֵק לְעוּגוֹת. הַכַּוָונָה כַּנִרְאֶה לְדִבְרֵי מַאֲפֶה עֲגוּלִים. בְּפֵירוּט הַסְעוּדָה יֵשׁ עֵדוּיוֹת לַאֲכִילַת בָּשָׂר וְחָלַב יַחַד, אַךְ חָשׁוּב לִזְכּוֹר שֶׁבְּסִיפּוּר זֶה אֲנַחְנוּ נִמְצָאִים בַּתְקוּפָה שֶׁלִפְנֵי מַתַן תוֹרָה וְלָכֵן, אַבְרָהָם לֹא הָיָה מְצוּוֶה עֲדַיִין בְּמִצְוָוה זוֹ.

קִרְאוּ אֶת פְּסוּקִים ג-ח וַעֲנוּ:

  • מָה הִבְטִיחַ אַבְרָהָם לְהַגִישׁ לָאוֹרְחִים? וּמָה כָּלְלָה בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָבָר הַסְעוּדָה שֶׁהִגִישׁ לָהֶם?
  • מָה אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִלְמוֹד מִכָּךָ עַל אַבְרָהָם וְשָׂרָה?
אוהל אברהם
אַבְרָהָם מְתוֹאָר כְּמִי שֶׁיוֹשֵׁב בַּשָׁעוֹת הַחַמוֹת בְּפֶתַח הָאוֹהֶל. אֵינֶנוּ יוֹדְעִים כֵּיצַד בְּדִיוּק נִרְאָה הָאוֹהֶל שֶׁל...
אוהל אברהם
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם." (פסוק א)

אוהל מונגולי, צילום: Lucy Brown - loca4motion/shutterstock.com

אוהל טיפי אינדיאני, ניו מקסיקו. צילום: photogal/shutterstock.com

אוהל בדואי. צילום: Seleznev Oleg/shutterstock.com

אַבְרָהָם מְתוֹאָר כְּמִי שֶׁיוֹשֵׁב בַּשָׁעוֹת הַחַמוֹת בְּפֶתַח הָאוֹהֶל.

אֵינֶנוּ יוֹדְעִים כֵּיצַד בְּדִיוּק נִרְאָה הָאוֹהֶל שֶׁל אַבְרָהָם, אֲבָל אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר לְפִי מַרְאֵה הָאוֹהָלִים בַּחֲבֵרוֹת מָסוֹרְתִיוֹת שֶׁחַיוֹת בַּאֲזוֹרֵנוּ.

להמשך קריאה

הָאוֹהֶל שֶׁל הַבֶּדוּאִים הַנַוָודִים מוּתְאָם לְחַיֵי נְדוּדִים. אֶפְשָׁר לְקַפֵּל אוֹתוֹ וּלְהַעֲבִיר אוֹתוֹ מִמָקוֹם לְמָקוֹם בְּהֶתְאֵם לְעוֹנוֹת הַשָׁנָה. יְרִיעוֹת הָאוֹהֶל מוּתְאָמוֹת לַתְנָאִים הַמִשְׁתַנִים שֶׁל מֶזֶג הָאֲוִויר.
בַּחוֹרֶף מְקִימִים אוֹהֶל אָטוּם לְמַיִם שֶׁעָשׂוּי מִשֵׂיעָר עִיזִים שָׁחוֹר. אֶת הָאוֹהֶל מְמַקְמִים בְּתַחְתִית מִדְרוֹן – בְּמֶרְחָק סָבִיר מִמְקוֹרוֹת מַיִם זוֹרְמִים – לַהֲגַנָה מִפִּגְעֵי מֶזֶג הָאֲוִויר. בַּקַיִץ הַיְרִיעוֹת עֲשׂוּיוֹת מֵחוֹמָרִים קַלִים יוֹתֵר, כְּמוֹ יוּטָה, וְאֶפְשָׁר לְהָרִים אוֹתָן וּלְהַשְׁאִיר אֶת הָאוֹהֶל פָּתוּחַ. אֶת אוֹהֶל הֵקִיץ מְקִימִים בְּמָקוֹם מְאוּוְרָר יוֹתֵר, עַל רֹאשׁ גִבְעָה.
פֶּתַח הָאוֹהֶל פּוֹנֶה תָמִיד לַמִזְרָח – לְכִיווּן הַשֶׁמֶשׁ הָעוֹלָה.

  • לִפְנֵיכֶם תְמוּנוֹת שֶׁל אוֹהָלִים בַּחֲבֵרוֹת נוֹדְדוֹת שׁוֹנוֹת בָּעוֹלָם. מִבֵּין כָּל הָאוֹהָלִים הָאֵלֶה – אֵיזֶה מַתְאִים לִהְיוֹת הָאוֹהֶל שֶׁל אַבְרָהָם?
    הַסְבִּירוּ אֶת תְשׁוּבַתְכֶם.
כמה נעים וחם באוהל אברהם
מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד עַל הָאוֹפִי שֶׁל אַבְרָהָם מֵהִתְנַהֲגוּתוֹ כְּלַפֵּי הָאוֹרְחִים?צַטְטוּ שׁוּרָה מֵהַשִׁיר שֶׁל סַבָּא טוּבְיָה...
כמה נעים וחם באוהל אברהם
"...וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה." (פסוק ב)

  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד עַל הָאוֹפִי שֶׁל אַבְרָהָם מֵהִתְנַהֲגוּתוֹ כְּלַפֵּי הָאוֹרְחִים?
    צַטְטוּ שׁוּרָה מֵהַשִׁיר שֶׁל סַבָּא טוּבְיָה וּפָסוּק מֵהַפֶּרֶק הַמַרְאִים זֹאת.

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – אוהל אברהם. מלים: מירי מיירס, לחן: ליאורה שלזינגר

משא ומתן עם אלוהים
  מָה הִתְכַּוֵון אֱלוֹהִים לַעֲשׂוֹת לִסְדוֹם וַעֲמוֹרָה? וּבְאֵילוּ טְעָנוֹת נִיסָה אַבְרָהָם לְשַׁכְנֵעַ אֶת אֱלוֹהִים לֹא...
משא ומתן עם אלוהים
"...הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע." (פסוק כג)

  •  

    • מָה הִתְכַּוֵון אֱלוֹהִים לַעֲשׂוֹת לִסְדוֹם וַעֲמוֹרָה? וּבְאֵילוּ טְעָנוֹת נִיסָה אַבְרָהָם לְשַׁכְנֵעַ אֶת אֱלוֹהִים לֹא לַעֲשׂוֹת זֹאת?
    • כֵּיצַד הִסְתַיְימָה הַשִׂיחָה בֵּין אַבְרָהָם לֶאֱלוֹהִים?

קרדיט: 929/ סיכום שבועי- בראשית פרקים טז-כ תנך ביחד