אחאב מעוניין בכרם נבות
פסוקים א-ד
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד ברצונו של אחאב לקנות את כרם נבות. בפתיחה נעסוק בשאלת גבולות הכוח של מנהיגים ונברר אם הם יכולים לנצל את כוחם לרעה. לב המהלך יעסוק ברצונו של אחאב לקנות את כרם נבות ובאכזבתו כאשר נבות מסרב לו. ניזכר באזהרתו של שמואל בנוגע לכוחם של מלכים שעלול לצאת משליטה, ונסיים בחשיבה על תחושותיו של אחאב עקב הסירוב והעמידה מול הגבלת כוחו וכן נהרהר בתגובתו החריפה של נבות.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – פרדיננד פדהצור בקיצור:
נקרא יחד עם התלמידים את עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור. מומלץ מאוד להוציא מהספרייה עותק של הספר ולקרוא לתלמידים בעת הצפייה בתמונות בסרטון, מומלץ לראות בדקות 3:22-0:33. לאחר הסיפור נדון בשאלה המובאת בעזר ההוראה.
אפשרות שנייה – יתרונות וחסרונות:
נערוך טבלת יתרונות וחסרונות על הלוח. נשאל את התלמידים מהו היתרון של עם שיש לו מלך ומהם החסרונות. מן הסתם יעלה החשש של ניצול כוחו של המלך לרעה. נבקש מהתלמידים כמה שיותר דוגמאות לכך.
הזמנה לקריאה
נקרין על הלוח את מפת פיצול הממלכה כדי שהתלמידים יוכלו לראות את הממלכות (מתוך האתר). נקרא את פסוק א ונסביר אותו. במהלך הקריאה נסמן את שומרון במפה. נזכיר כי ירבעם הפך את שומרון לעיר הבירה של ממלכת ישראל.
נסמן את יזרעאל על המפה ונסביר כי ככל הנראה אחאב המולך בשומרון בונה לו היכל, "בית חורף", ביזרעאל. סמוך להיכל זה יש כרם ששייך לאיש בשם נבות.
נקרא יחד את פסוקים ב-ג ונחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה אישית (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבדוק יחד את דף העבודה ונציין במפה את המקומות השונים שאחאב ונבות מגיעים מהם, נדגיש כי המרחק הגדול בין הנחלות של אחאב ושל נבות מעידות על כך שהם משבטים שונים, ולכן מכירת הכרם והעברתו לרשותו של אדם משבט אחר היא בעייתית.
נשאל את התלמידים:
- מדוע אחאב רוצה את הכרם?
אחאב עונה שברצונו שיהיה לו "גַן יָרָק… קָרוֹב אֵצֶל בֵּיתִי".
יש פרשנים הטוענים כי מטרת הגן ירק אינה חקלאית אלא לשם עבודה זרה. לשם הבנת הסבר זה נעיין בספר ישעיהו פרק סה פסוק ג (מומלץ להקרין על הלוח): "הָעָם הַמַּכְעִסִים אֹתִי עַל פָּנַי תָּמִיד, זֹבְחִים בַּגַּנּוֹת וּמְקַטְּרִים עַל הַלְּבֵנִים". ניעזר בפירוש שטיינזלץ באתר להבנת הפסוק. לעומתם, יש הטוענים כי אחאב חמד את הגן לעצמו וכפשוטם של המקראות.
נשלח את התלמידים לקרוא בספר שמואל א פרק ח פסוקים יא-כא שבו בני ישראל רוצים להמליך על עצמם מלך ושמואל מזהיר אותם מפני כל הדברים שהמלך עשוי לעולל להם.
נכתוב שאלות על הלוח ונבקש מהתלמידים לענות עליהן:
- ערכו רשימה של הסכנות שמציין שמואל.
- מה מבין הרשימה רלוונטי למקרה של נבות? ("וְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם… יִקָּח" – פסוק יד, ראוי לשים לב שבמקרה זה אחאב לא לקח את השדה בכוח הזרוע, אלא אשתו היא שדאגה לקדם את האינטרסים שלו)
- מהי האזהרה בפסוק יח? (אלוהים לא יענה)
- האם בני ישראל נענים לאזהרותיו של שמואל? מדוע? (לא, בגלל התשוקה הגדולה להיות ככל העמים ושיהיה להם מלך שינהיג אותם)
נראה שאחאב השתמש בכוחה של המלכות לרעה, כפי שהזהיר שמואל את העם ולקח את השדות, את השדה של נבות.
מבט לחיים
- איך לדעתכם הרגיש אחאב כאשר נתקל בסירובו של נבות?
- האם הדבר פוגע בכבודו ובסמכותו כמלך?
- איך הייתם מגיבים?
נדון גם בתגובת נבות:
- האם תגובת נבות חריפה מדי?
- מה תגובה זו מלמדת אותנו על היחסים של המלך עם העם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את תחילת סיפור כרם נבות והתמקדנו בבקשת אחאב את הכרם וסירובו של נבות. התמקדנו בהבנת הרקע לבקשה ולסירוב.
מיומנות: עיון בפסוקים, השלמת מידע על ידי פרקי תנ"ך אחרים.
מתודה: שימוש בסיפור, דפי עבודה
נקרא עם התלמידים את המאמר 'דממה ביזרעאל' (מתוך אתר 929).
המאמר סוקר את הממצאים הארכיאולוגיים על סיפור כרם נבות. נערוך עם התלמידים רשימה:
- מה אנו יודעים בעקבות הממצאים?
- מה אנו יכולים לשער שיימצא בעתיד?
זו הזדמנות לערוך דיון על מקומן של עדויות ארכיאולוגיות לסיפורים מקראיים. נשאל את התלמידים:
- האם גילוי עדויות כאלו מחזקות אצלם את המשמעות של סיפורי התנ"ך או את האמונה בהם?
- האם חשוב להם למצוא ביסוס ארכיאולוגי לסיפורים?