אינני אשם, אינני אשם…
פסוקים י-יג
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נאזין לשיר "אדוני השופט", ונשאל:
- מה מתואר בשיר?
- מה עשה האיש שעליו שרים?
- מדוע לדעתכם הוא אומר ש'איננו אשם'?
אפשרות שנייה:
נשאל: מה קורה כשאנחנו עושים מעשה לא טוב? האם קל לנו להודות שאנחנו לא תמיד בסדר?…
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את הפסוקים יא-יג. נבקש מהתלמידים לעקוב באצבע אחַר הקריאה. אפשר להקרין את הפסוקים על הלוח ולסמן יחד מי הדובר ואל מי הוא פונה:
מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה
- אל מי אלוהים פונה בהתחלה?
- מה האדם עונה? מדוע הוא אכל מן העץ? ("הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי, הִוא נָתְנָה לִּי מִן הָעֵץ וָאֹכֵל")
- מהי משמעות המילה "עימדי" בדבריו של אדם?
- וכיצד האישה מתרצת את התנהגותה? מהי משמעות דבריה של האישה: "הנחש השיאני"? (הנחש הטעה אותי…)
מבט שלישי- התבוננות
- מה הקשר בין השיר שהאזנו לו בפתיחת השיעור, לבין הפסוקים שקראנו?
- האדם מטיל את האשמה על האישה, והאישה מטילה את האשמה על הנחש. מדוע, לדעתכם, אדם וחווה אינם לוקחים אחריות על מעשיהם?
- מה הן, לדעתכם, מחשבותיה של חווה לאחַר שהיא שומעת את דבריו של אדם? תארו את מחשבותיה.
מבט לחיים
האיש והאישה היו בני זוג, אבל בשעת משבר האיש הטיל את האשמה על האישה ולא קיבל אחריות על המעשה שעשה, וגם האישה לא לקחה אחריות על המעשה. מהי אחריות? כיצד מקבלים אחריות על מעשה שעושים? איך לא 'בורחים' מקבלת אחריות? נרשום על הלוח את המושג 'נטילת אחריות', ונשאל: מה ההפך של נטילת אחריות? נכתוב כמה אירועים על הלוח:
- שכחת להכין שיעורי בית
- אימא ביקשה שתסדר את החדר, אבל במקום לסדר את החדר – שקעת במשחק מחשב מרתק.
- שיחקת כדורסל ושברת חלון.
- הכנסת משהו לחימום במיקרוגל ושכחת להוציא אותו. כעבור יומיים פתחו את המיקרוגל ומצאו בו קציצה ופירה מסריחים…
נבקש מהתלמידים לצייר ציור שמבטא נטילת אחריות או התחמקות מנטילת אחריות. נבקש מכמה תלמידים לתאר את הציורשהם ציירו, ונתלה את עבודותיהם.
לסיכום - מה היה לנו כאן?
תוכן: קראנו על תגובת האיש והאישה לשאלה "המִן העץ אשר צויתיך לבלתי אכול ממנו אכלת?".
שוחחנו על נטילת אחריות לעומת הטלת האשם על אחרים.
מיומנות: ציור קומיקס.
מתודה: האזנה לשיר.