סגור תצוגת כיתה
הפרק

אליהו עולה בסערה השמימה

פסוקים יא-יב

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מהלך זה עוסק בעלייתו של אליהו בסערה השמימה ובדמותו במדרשים. נפתח באזכור דמותו של אליהו באמונה העממית היום-יומית כדמות מיטיבה ועדינה. ליבו של המהלך יעסוק במשמעות עלייתו השמימה ובעובדה שלא מת. עקב כך נעמיק בדמותו של אליהו כמבשר הגאולה ובתיקון שעיצוב זה של דמותו של אליהו עושה לאישיותו הקשה העולה מהפרקים שקראנו עד כה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – אליהו הנביא במעגל החיים:
נבקש מהתלמידים לחשוב:

  • מתי מזכירים את אליהו הנביא בחיים שלנו? (פסח וברית מילה)
  • מהו האופי של הדמות שאליהו מייצג?

נבקש מהתלמידים להיזכר במחשבות שלהם על אליהו כשהיו בגן הילדיםץ אפשר לבקש מהתלמידים לצייר את אליהו כפי שהוא עולה בעיני רוחם. נראה כי אליהו מצטייר כדמות מיטיבה, מעין סנטה קלאוס יהודי.

אפשרות שנייה – שיר:
נאזין לשיר 'אליהו הנביא' שכתבה לאה נאור ונבחן איזו דמות של אליהו עולה משיר הילדים הזה.

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים יא- יב ונקרין על הלוח כמה יצירות אומנות המתארות את הרגע הזה. נבקש לכתוב על כל יצירת אומנות אילו דמויות נראות ביצירה? היכן כל אחת מהן עומדת? וכיצד מתואר רגע העלייה? (מפחיד, קסום וכו')
נדון עם התלמידים:

  • מה המשמעות לכך שאליהו עולה בסערה השמימה ולא נקבר ככל בני האדם?

הדיון ודאי יעלה כיוונים שונים, ניתן להם מקום. בכל היצירות מבוטא שאליהו לא מת. לכן אין פלא שישנה אמונה נפוצה מאוד שאליהו הנביא עוד ישוב. יש גם מנהג להזמינו בברית מילה ובפסח. נראה כי יש קשר בין העובדה שאליהו לא מת ולכן עדיין נוכח בחיים שלנו, לבין התפקידים הספציפיים שיועדו לו בחיים שלאחר סוף חייו.

בשביל להבין את משמעותה של אמונה זו ניזכר בתכונותיו של אליהו, כפי שהכרנו אותו עד כה.
ניזכר יחד באירועים שונים בחיי אליהו: הטלת קללת הבצורת, הבריחה וההתבודדות, החייאת הילד, העימותים עם אחאב ואיזבל, מעמד הכרמל ורצח נביאי הבעל, הבריחה הנוספת להר חורב ומעמד "קול דממה דקה".

מתוך האירועים ננסה לבנות פרופיל אישיות של אליהו ונכתוב על הלוח תכונות שונות. נראה כי אליהו הוא אדם קשה, קנאי, לא סלחן. ניזכר גם בדרך שבה הוא רואה את עם ישראל. נחזור ונקרא במלכים א פרק יט פסוק י, שם מודגם יחסו של אליהו לעם ישראל.
לפי הפסוקים אליהו לא מת כאחד האדם, אלא עולה השמימה בסערה. פסוקים במלאכי מתארים שאליהו עתיד לשוב:

נעיין בספר מלאכי פרק ג פסוקים כג-כד:
"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ָה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם".
הנבואה מדברת על העתיד לבוא ונראה כי לאליהו תפקיד חשוב בה. נכתוב את שאלות אלה על הלוח:

  • על איזה יום מבשר אליהו? (הוא יהיה מבשר יום ה', כלומר, מבשר הגאולה)
  • מה יעשה אליהו? (ישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבות)

אפשר להסביר בעל פה כי מדובר בפיוס בין-דורי שמוביל לחזרה בתשובה ואפשר להקרין את פירוש שטיינזלץ באתר.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע דווקא אליהו, הקנאי, שלא מעריך את עם ישראל נבחר לבשר על הגאולה ולהביא לפיוס?

נכתוב תשובות על הלוח ונכוון לכך שבנבואה זו יש מעין תיקון לאליהו. על התיקון הזה נרחיב בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נבחן את תגובתו של אלישע. נשוב לרגע פסוק אחד לאחור לפסוק י ונקרא את התנאי שמציב אליהו לבקשתו של אלישע שייתן לו פי שניים מכוחו. אליהו אומר כי רק אם יוכל לראות אותו עולה השמימה יקבל את מבוקשו. לכן המעמד הזה חשוב לאלישע ולא רק לאליהו.
בסופו של דבר אלישע חווה את המעמד, מה שאומר שהוא קיבל את מבוקשו. נשאל את התלמידים:

  • מה אלישע צועק כאשר הוא רואה את המתרחש? ("אָבִי אָבִי, רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו")

נפרק את הביטוי הזה לשני חלקים:

  1. "אָבִי אָבִי"
  2. "רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו".

"אָבִי אָבִי":
נשאל את התלמידים:

  • מדוע קורא אלישע לאליהו אבי? (ביטוי של הקרבה ושל התחושה שאליהו היה אביו מבחינה רוחנית)
  • מדוע אלישע חוזר על הביטוי פעמיים? (להדגיש את הצער שאלישע שרוי בו)

"רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו":

  • אלישע אומר כי אליהו היה רכב ישראל ופרשיו. למה כוונתו?

התלמידים יעלו כמה רעיונות ולאחר מכן נכתוב את דברי האברבאנל על הלוח:
ואמר "רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו" להגיד שהוא היה העומד על בני עמו ומצילם מהאויבים יותר מהרכב ומהפרשים.
כלומר, אלישע מדגיש במעמד זה מה היה אליהו בעבור העם. על אף הקושי והקנאות היה אליהו מגן לעם ישראל, וזה מה שאלישע בוחר לציין ברגע הפרדה ממנו.

מבט לחיים

נביא לכיתה חומרי יצירה מגוונים ונבקש מהתלמידים לצייר את רגע עליית אליהו לשמיים בהשראת הפסוקים שלמדנו והעמקנו בהם.
נבקש מהם שיביאו ביטוי גם לאליהו וגם לאלישע ושירמזו בדרכים יצירתיות על לפחות שניים מבין הנושאים האלה:

  • תכונות אליהו;
  • מה צופן העתיד לאליהו;
  • תגובת אלישע.

נבקש מהם לחבר בין העלייה השמימה לדמותו של אליהו כפי שהתגלתה בפסוקים וכפי שהשתנתה לאחר מותו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: אליהו עולה בסערה השמימה. דמותו של אליהו כמבשר הגאולה בנביאים ובחז"ל.
מיומנויות: ניתוח יצירות אומנות, עיון במדרשים ובפרקים נוספים מהתנ"ך, לימוד מטבעות לשון.
מתודה: צפייה ביצירות אומנות והכנת יצירה, דיון ולימוד שיר.

אפשר עוד...

המילים "אָבִי אָבִי, רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו" הפכו לביטוי שגור המבטא אבל על אנשים גדולים שהולכים לעולמם. נקרא את השיר המופיע באתר מקראנט ונבחן כיצד משתמש המשורר בביטוי זה בשיר זיכרון לבנו. נראה את ההיפוך המופיע בסוף השיר (אבי אבי – בני בני) ונדבר על דימויי מרכבת האש והמכונית.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אליהו הנביא
  אליהו הנביא מילים: לאה נאור לחן: נורית הירש בליל הסדר יקרה לי הנס אפתח...
אליהו הנביא

 

למילות השיר

אליהו הנביא
מילים: לאה נאור
לחן: נורית הירש

בליל הסדר יקרה לי הנס
אפתח את הדלת והוא ייכנס
אמלא את הכוס, את כוס זהבו
ולא אירדם לפני שיבוא

אליהו הנביא
איך יבוא ומה יביא
אליהו הנביא
אליהו הנביא
איך יבוא ומה יביא
אליהו הנביא

שנה שלמה חיכיתי לראות
אם יש לו זקן כמו בתמונות
זקן לבן ואזור של זהב
ואור שמאיר מסביב לפניו

אליהו הנביא…

לפני שנה עוד הייתי קטן
נרדמתי רק רגע לפני הזמן
אך בפסח הזה שיקרה לי הנס
אפתח את הדלת והוא ייכנס

אליהו הנביא…

קרדיט: 'אליהו הנביא' ששרה יפה ירקוני, כתבה לאה נאור והלחינה נורית הירש. פורסם על ידי שירי חג ומועד בתאריך 23 במרץ 2014.

עליית אליהו באומנות
להלן קישורים ליצירות אומנות המתארות את רגע העלייה של אליהו השמיימה: גוסטב דורה, מתוך אתר...
עליית אליהו באומנות

להלן קישורים ליצירות אומנות המתארות את רגע העלייה של אליהו השמיימה:

דפי עבודה והעשרה לשיעור
כוח קללתו של נביא
רב ושמואל, חד (אחד) אמר: נס, וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס. מאן דאמר נס...
כוח קללתו של נביא
"וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה', וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

Ondrej Prosicky / Shutterstock.com

רב ושמואל,
חד (אחד) אמר: נס,
וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס.
מאן דאמר נס – יער הוה, דובים לא הוו (מי שאמר נס – יער היה, דובים לא היו).
מאן דאמר נס בתוך נס – לא יער הוה ולא דובים הוו (מי שאמר נס בתוך נס – לא יער היה ולא דובים היו).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה דף מו עמוד ב – דף מז עמוד א)

להמשך קריאה

אלישע עולה מיריחו לכיוון בית אל, ובדרך פוגש חבורת ילדים שלועגת לו. אלישע מקלל אותם ושולח לעברם שתי דובות, והללו תוקפות את הילדים. חז"ל מתלבטים בנוגע לנס שהתרחש: חכם אחד אומר שאלישע, בכוחו כנביא, יצר רק את הדובות התוקפות. חכם אחר טוען שהיה כאן נס בתוך נס – אלישע יצר גם את היער וגם את הדובות.

  • שתי הפרשנויות של החכמים מתמודדות עם אותה שאלה – מהם גבולות הנס שיכול לחולל נביא?
  • מדוע, לדעתכם, היה חשוב לחז"ל לעסוק ולהתמקד דווקא בשאלה הזו?
אליהו הנביא - רק באגדות?
מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל...
אליהו הנביא - רק באגדות?
"וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת ה' אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..." (פסוק א)

איור: עדית פרידמן

מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל מִן האדמה.
יום אחד כשהיה חורש, פגש אֶת אֵלִיָהוּ הַנָביא מחוּפָּשׂ לְהֵלך נודד. אמר לו ההֵלך: "דע לךָ שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה יכול לִבחור אִם הן תַתחֵלנה מיד או שתקבל אותן בְּסוף ימיךָ, כשכְּבר לא יהיה לךָ כוח לעבוד."
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד.
להמשך המדרש

למחרת חזר ההֵלך. "דע לךָ, שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה רוצֶה לקבל אותן עכשיו או בְּסוף ימיךָ?"
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד שֵנית, "לֵךְ לשלום."
למחרת חזר ההֵלך בַּשלישית.
אמרה לו אִשתו: "לֵךְ ואֱמור לַהֵלך שיביא אֶת השנים הטובות עכשיו."
התרגז הֶחָסיד, "אין זה הקדוש ברוך הוא אֶלָא הֵלך נודד שבגדיו קרועים! ראי מה אֶעשׂה, אשוב אֶל ההֵלך ואומַר לו שבִּרצוני לקבל אֶת שש השנים מיד. כך תִראי שדבריו אֵינם אֶלא דִמיונות."
שב הֶחסיד אֶל ההֵלך והודיע לו: "אני מבקש אותן עכשיו".
אמר ההֵלך: "לֵךְ לְבֵיתךָ, ועוד לִפנֵי שתגיע לְשַער הֶחָצר תימָצֵא הבּרָכה בַּבַּית." צחק הֶחסיד בליבו והִמשיך לַעדור אֶת האדמה הקשָה.
באותה שעה שׂיחקו שני בָּניו של הֶחסיד בֶּחָצר. חפרו בַּקרקע וּלפֶתע מצא הַצעיר שבהם מטבע זהב. "רְאו מה מצאתי!" צעק בהתרגשות והֶראָה אֶת האוצָר לאימו וּלאחיו הגדול. חפר גם האח בַּקרקע וּמצא אף הוא מטבע, "הִנֵה עוד אחד," צעק הבכור. הוסיפו הילדים לַחֲפוֹר וּמצאו עוד וָעוד מטבעות. כעבוֹר שעה קלה נִמצא בִּידֵיהם אוצָר שאֶפשר להתפרנס מִמנוּ שש שנים תמימות. כשהִגיע הֶחסיד לְשער הֶחָצר קפצו אִשתו וּבָניו וּבִישׂרו לו אֶת הבְּשׂורה. שָׂמַח הֶחסיד, הֵבין שההֵלך שפָּגש בַּשָׂדה היה אֵלִיָהוּ הנביא, והודָה לַקדוש ברוך הוא על מַתְנתו.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • במה דומה דמותו של אליהו הנביא במקרא לזו המוצגת לנו באגדה? ובמה היא שונה ממנה?
לא דובים ולא יער
הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית...
לא דובים ולא יער
"...וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית אל ומקלל את הילדים הלועגים לו, ועל המדרש עליו. שתי דובות יוצאות אז מהיער ותוקפות את הילדים. היום פירוש הביטוי הוא משהו שאינו ממשי או שלא קרה מעולם, בדומה לביטוי: "לא היה ולא נברא".

  • מהם ה"דובים" וה"יער" בסרטון?

קרדיט: תנחידה – מסיבת גג / מטח

עלה קירח
הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף...
עלה קירח
"וַיַּעַל מִשָּׁם בֵּית אֵל, וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסו בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ." (פסוק כג)

Benevolente82 / Shutterstock.com

הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף הזה במשמעות דומה.

  • ייתכן שאלישע נפגע מההשואה העולה מן האמירה "עלה קרח" לתיאור של אליהו כ"אִישׁ בַּעַל שֵׂעָר" (מלכים ב, א)?
  • הילדים התייחסו למראה החיצוני של אלישע – לעובדת היותו קירח. עד כמה המראה החיצוני משפיע על יחס החברה לאדם?
ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא" על כפיו יביא מילים: יורם...
ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
"וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם ה' לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ." (פסוק ה)

יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא"

למילות השיר

על כפיו יביא
מילים: יורם טהרלב

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר נַגָּר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

אִישׁ אֵינוֹ בָּא לִקְנוֹת,
וְאֵין אִישׁ מְבַקֵּר,
וּשְׁנָתַיִם שֶׁהוּא
כְּבָר אֵינוֹ מְנַגֵּר.

וְהוּא חֲלוֹם אֶחָד נוֹשֵׂא עוֹד בִּלְבָבוֹ
לִבְנוֹת כִּסֵּא לֶאֱלִיהוּ שֶׁיָּבוֹא,
עַל כַּפָּיו אוֹתוֹ יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ
כְּבָר שָׁנִים חוֹלֵם הוּא שֶׁיִּזְכֶּה לוֹ,
עַל סוֹדוֹ שׁוֹמֵר וּמְחַכֶּה לוֹ
מָתַי כְּבָר יַגִּיעַ הַיּוֹם.

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר סַנְדְּלָר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

מַדָּפָיו הָרֵיקִים
מְכֻסִּים בְּאָבָק
כְּבָר שְׁנָתַיִם מֻנָּח
הַמַּרְצֵעַ בַּשַּׂק.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי נַעֲלַיִם הוּא תּוֹפֵר,
בָּן עַל הָרִים יִנְווּ רַגְלֵי הַמְּבַשֵּׂר.
עַל כַּפָּיו אוֹתָן יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

בִּירוּשָׁלַיִם יֶשְׁנוֹ
אִישׁ לְגַמְרֵי לֹא צָעִיר,
שֶׁבָּנָה הַרְבֵּה בָּתִּים
בְּכָל פִּנּוֹת הָעִיר.

הוּא מַכִּיר כָּל סִמְטָה,
כָּל רְחוֹב וּשְׁכוּנָה,
הוּא בּוֹנֶה אֶת הָעִיר
כְּבָר שִׁבְעִים שָׁנָה.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי כְּמוֹ שֶׁאֶת הָעִיר בָּנָה,
יַנִּיחַ לַמִּקְדָּשׁ אֶת אֶבֶן הַפִּנָּה.
עַל כַּפָּיו אוֹתָהּ יָבִיא
אֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • על פי המקרא, אליהו הנביא מוסר את תפקידו לאלישע ועולה השמיימה, אך על פי שירו של יורם טהרלב – לאליהו יש שליחות נוספת לעשות עבור עם ישראל. מהי?

קרדיט: תמיד עולה המנגינה – חלק א / כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2015

השאיר את חותמו
הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך. היצירה...
השאיר את חותמו
"וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם, וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו וְלֹא רָאָהוּ עוֹד, וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים." (פסוקים יא-יב)

ג'ימס טיסו, "אליהו הנביא עולה השמיימה", 1902-1896 בערך. מתוך ויקישיתוף

הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך.
היצירה "אליהו הנביא עולה השמיימה" מתארת בדיוק ובנאמנות את הנאמר בפסוקים יא-יב. חושך סביב, אלישע כורע על ברכיו, לבוש בגד כהה, כל כולו ניגוד לדמותו הלבנה הבוהקת של אליהו.

להמשך קריאה

האור הבוקע מאליהו ומלהבות האש המקיפות אותו משתקף על פניו, על זרועו המונפת ועל חזהו של אלישע. מתחת לרגליו של אליהו סערה, מאחוריו להבות אש, לצידו רכב אש וסוסי אש. בעוד רגע ייעלם מן העין. ואלישע? קורע את בגדו וזועק בצער.

  • היצירה עוסקת בפרידה בין אליהו לאלישע – כיצד קשיי הפרידה באים בה לידי ביטוי?
לרפא את המים
מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר. אנשי העיר...
לרפא את המים
"וַיֵּרָפוּ הַמַּיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּדְבַר אֱלִישָׁע אֲשֶׁר דִּבֵּר." (פסוק כב)

מעיין אלישע, יריחו. צילום: (Tamar Hayardeni (Tamarah, ויקישיתוף

מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר.
אנשי העיר פונים אל אלישע ומתארים לפניו את מצוקתם: "וְהַמַּיִם רָעִים, וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת" (פסוק יט). הם לא מבקשים במישרין את התערבותו, אלא רק מתלוננים על מצוקתם. אלישע מצווה מייד שיביאו לו צלוחית חדשה מלאה במלח. הוא משליך את המלח במקום נביעת המעיין, והמים מטוהרים.

מבוסס על: אלכסנדר רופא, מתוך: עולם התנך – מלכים ב. הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • כיצד מצטיירת דמותו של אלישע לאור סיפור ריפוי מי המעיין?
יריחו - העיר שלעולם עומדת
בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.
יריחו - העיר שלעולם עומדת
"וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו וְהוּא יֹשֵׁב בִּירִיחוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם אַל תֵּלֵכוּ. (פסוק יח)

בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.

  • מתקופת התנ"ך ולאורך השנים התקיימה התיישבות ביריחו, מדוע לדעתכם השתמרה ההתיישבות במקום?

קרדיט: סיור ביריחו – Jericho / AllAboutJerusalem

צלוחית
  אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים. בתמונה...
צלוחית
"וַיֹּאמֶר קְחוּ לִי צְלֹחִית חֲדָשָׁה וְשִׂימוּ שָׁם מֶלַח, וַיִּקְחוּ אֵלָיו." (פסוק כ)

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

 

אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים.
בתמונה שלפניכם מוצגת צלחת עשויה חרס מהמאות 7-10 לפני הספירה.

להמשך קריאה

מרבית הכלים לשימוש יום-יומי מהתקופה העתיקה היו עשויים חרס, חומר שהיה נפוץ וזול. יש סגנונות שונים של צלחות, בהתאם לתרבות המקומית, אולם טיפוס הצלחת הזה רווח בכל חלקי הארץ במאות 6-10 לפני הספירה.

  • בחפירות ארכאולוגיות ברחבי הארץ נמצאים ממצאים שמספרים לנו על חיי היום-יום בעת העתיקה. האם מפתיע אתכם שהצלוחית מהתקופה הקדומה דומה לכלֵי האכילה של היום? אילו הייתם יכולים לעצב את הצלוחית של אלישע, איך היא הייתה נראית? אתם מוזמנים להציע את הצעותיכם.
מלח הארץ
מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות...
מלח הארץ
"וַיֵּצֵא אֶל מוֹצָא הַמַּיִם וַיַּשְׁלֶךְ שָׁם מֶלַח, וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' רִפִּאתִי לַמַּיִם הָאֵלֶּה לֹא יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד מָוֶת וּמְשַׁכָּלֶת." (פסוק כא)

כריית מלח. Yuttasak Chuntarothai / Shutterstock.com

מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות פרה-היסטוריות. חפירות ארכאולוגיות בחופי ים המלח גילו מתקנים להטענת מלח מהתקופה הרומית.

להמשך קריאה

הקדמונים ראו בשימוש במלח את אחת ההמצאות הגדולות בעולם. בתקופות קדומות שימשו "לְבֵנִים" של מלח כסחורה עוברת לסוחר (סחורה שיש לה ביקוש) שניתן להעבירה ממקום למקום. החיילים הרומים היו מקבלים "סלריום" – מענק בדמות שק מלח. המלח שימש גם לצורכי פולחן וכגורם מטהר, ובשל עמידותו שימש גם כאות לברית בעת חתימת חוזים.

 

  • אילו שימושים אתם מכירים למלח בימינו? אילו סגולות מיוחסות לו בימינו?
את מי תזמינו לליל הסדר?
הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.
את מי תזמינו לליל הסדר?
"וַיְהִי כְעָבְרָם וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ בְּטֶרֶם אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי." (פסוק ט)

הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.

  • זהו בסרטון את התכונות המיוחסות לאליהו לעומת אלו המיוחסות לאלישע, וערכו טבלה משווה. האם המידע שמוצג בסרטון זהה לפסוקים? אם לא, מה שונה?

קרדיט: 929 – אליהו ואלישע משל מוסיקלי (מלכים א יז- מלכים ב יג) / 929 תנך לכולם