אני רעב!
כה, כט-לד
הזמנה ללימוד
נצפה בסרטון על עוגיפלצת מרחוב סומסום שאוהב מאוד לאכול עוגיות ונשאל:
- איך עוגיפלצת אוכל?
- עוגיפלצת מצחיק אותנו, אבל אילו הייתם רואים אנשים שמתנהגים כך, מה הייתם חושבים עליהם?
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק כה, פסוקים כט-לד, נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה.
מבט שני
- מה משמעות המילה "נזיד"? האם בבית שלכם מבשלים נזיד?
- עשו מבקש מאחיו "הַלְעִיטֵנִי נָא", מה משמעות המילה "להלעיט"? נסביר לתלמידים שהמילה "להלעיט" נאמרת בדרך כלל ביחס לבעלי חיים ששופכים לגרונם אוכל.
- האם, לדעתכם, עשו מבקש לאכול בצורה מכובדת? איך עשו קורא לנזיד?
- מה יעקב מבקש מעשו תמורת הנזיד שהכין?
- מהי השבועה שעשו נשבע ליעקב בפסוק לג?
- מדוע, לדעתכם, יעקב רוצה את זכויות הבכורה?
- מדוע עֵשָׂו מוכן לתת ליעקב את זכויות הבכורה?
נקרא שוב את סוף פסוק לד "וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה".
- כמה פעלים מופיעים פה ברצף?
- מה, לדעתכם, המסר שהמספר רוצה להעביר ברצף הפעלים הזה? נסו לכתוב את מה שעשיתם היום באופן שבו כתוב הפסוק הזה.
- איך, לדעתכם, ביזה עשו את הבכורה? מה הוא אמר?
מבט שלישי
- איך, לדעתכם, הרגיש עשו לאחר שמכר את הבכורה שלו תמורת נזיד עדשים?
- האם גם אתם עושים לפעמים עסקאות חליפין עם האחים שלכם? שתפו אותנו.
מבט לחיים
איך אנחנו אוכלים? האם גם אנחנו "ויאכל וישת, ויקם וילך"? האם גם אנחנו מבקשים אוכל בצורה של "הלעיטני"?
עשו אינו אומר "בבקשה" כשהוא רוצה לאכול, אלא מנסה להשיג את האוכל בכל מחיר, גם אם ייאלץ לשלם על כך מחיר יקר.
האם אנחנו אוכלים, שותים וקמים, או מסדרים אחרינו? האם אנחנו מודים למי שטרח והכין לנו ארוחה?
עבודה בזוגות:
איך לדעתכם נכון וראוי לאכול? נתחלק לזוגות וכל זוג ינסח שני כללים לאכילה מכובדת וראויה.
אסיף:
נכנס את התשובות של התלמידים ונכתוב כללי אכילה ראויים לכולנו וגם לעוגיפלצת…
לסיום השיעור ניתן להכין עם התלמידים נזיד עדשים ולאכול אותו בנחת, בהנאה, תוך אמירת "בבקשה" ו-"תודה" ולאחר האכילה, לא נקום ונלך אלא נסדר אחרינו, ננקה ונודה.
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: קראנו ולמדנו על רעבונו של עשו, על תאוות האכילה שלו ועל המחיר שהיה מוכן לשלם כדי לקבל "מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה".
בהמשך לשיעור הקודם, גם כאן באים לידי ביטוי הפזיזות של עשו – הוא אוכל בחיפזון ומיד קם והולך – הרצון שלו לקבל הכול מהר ובאופן מיידי, ובמילים אחרות, עשו אינו מסוגל לדחות סיפוקים.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם, הבנת המילים ורגישות ללשון המקרא ולו' החיבור.
מתודה: צפייה בסרטון על עוגיפלצת, ניסוח כללי אכילה.