סגור תצוגת כיתה
הפרק

אני רעב!

כה, כט-לד

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצפה בסרטון על עוגיפלצת מרחוב סומסום שאוהב מאוד לאכול עוגיות ונשאל:

  • איך עוגיפלצת אוכל?
  • עוגיפלצת מצחיק אותנו, אבל אילו הייתם רואים אנשים שמתנהגים כך, מה הייתם חושבים עליהם?

מבט ראשון

נקרא בקול ובהטעמה את פרק כה, פסוקים כט-לד, נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה.

מבט שני

  • מה משמעות המילה "נזיד"? האם בבית שלכם מבשלים נזיד?
  • עשו מבקש מאחיו "הַלְעִיטֵנִי נָא", מה משמעות המילה "להלעיט"? נסביר לתלמידים שהמילה "להלעיט" נאמרת בדרך כלל ביחס לבעלי חיים ששופכים לגרונם אוכל.
  • האם, לדעתכם, עשו מבקש לאכול בצורה מכובדת? איך עשו קורא לנזיד?
  • מה יעקב מבקש מעשו תמורת הנזיד שהכין?
  • מהי השבועה שעשו נשבע ליעקב בפסוק לג?
  • מדוע, לדעתכם, יעקב רוצה את זכויות הבכורה?
  • מדוע עֵשָׂו מוכן לתת ליעקב את זכויות הבכורה?

נקרא שוב את סוף פסוק לד "וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה".

  • כמה פעלים מופיעים פה ברצף?
  • מה, לדעתכם, המסר שהמספר רוצה להעביר ברצף הפעלים הזה? נסו לכתוב את מה שעשיתם היום באופן שבו כתוב הפסוק הזה.
  • איך, לדעתכם, ביזה עשו את הבכורה? מה הוא אמר?

מבט שלישי

  • איך, לדעתכם, הרגיש עשו לאחר שמכר את הבכורה שלו תמורת נזיד עדשים?
  • האם גם אתם עושים לפעמים עסקאות חליפין עם האחים שלכם? שתפו אותנו.

מבט לחיים

איך אנחנו אוכלים? האם גם אנחנו "ויאכל וישת, ויקם וילך"? האם גם אנחנו מבקשים אוכל בצורה של "הלעיטני"?
עשו אינו אומר "בבקשה" כשהוא רוצה לאכול, אלא מנסה להשיג את האוכל בכל מחיר, גם אם ייאלץ לשלם על כך מחיר יקר.
האם אנחנו אוכלים, שותים וקמים, או מסדרים אחרינו? האם אנחנו מודים למי שטרח והכין לנו ארוחה?

עבודה בזוגות:
איך לדעתכם נכון וראוי לאכול? נתחלק לזוגות וכל זוג ינסח שני כללים לאכילה מכובדת וראויה.

אסיף:
נכנס את התשובות של התלמידים ונכתוב כללי אכילה ראויים לכולנו וגם לעוגיפלצת…

לסיום השיעור ניתן להכין עם התלמידים נזיד עדשים ולאכול אותו בנחת, בהנאה, תוך אמירת "בבקשה" ו-"תודה" ולאחר האכילה, לא נקום ונלך אלא נסדר אחרינו, ננקה ונודה.

לסיכום- מה היה לנו?

תוכן: קראנו ולמדנו על רעבונו של עשו, על תאוות האכילה שלו ועל המחיר שהיה מוכן לשלם כדי לקבל "מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה".
בהמשך לשיעור הקודם, גם כאן באים לידי ביטוי הפזיזות של עשו – הוא אוכל בחיפזון ומיד קם והולך – הרצון שלו לקבל הכול מהר ובאופן מיידי, ובמילים אחרות, עשו אינו מסוגל לדחות סיפוקים.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם, הבנת המילים ורגישות ללשון המקרא ולו' החיבור.
מתודה: צפייה בסרטון על עוגיפלצת, ניסוח כללי אכילה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עוגיפלצת מרחוב סומסום
איך עוגיפלצת אוכל? עוגיפלצת מצחיק אותנו, אבל אילו הייתם רואים אנשים שמתנהגים כך, מה הייתם...
עוגיפלצת מרחוב סומסום

  • איך עוגיפלצת אוכל?
  • עוגיפלצת מצחיק אותנו, אבל אילו הייתם רואים אנשים שמתנהגים כך, מה הייתם חושבים עליהם?

קרדיט: עוגיפלצת מדבר על חשיבות/ רחוב סוסמסום. 2015

אהבה התלויה בדבר
"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו" (בראשית כה, כח) – כִּי עֵשָׂו מֵכִין לוֹ...
אהבה התלויה בדבר
"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו, וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב." (פסוק כח)

איור: shutterstock.com

"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו" (בראשית כה, כח) – כִּי עֵשָׂו מֵכִין לוֹ מַטְעַמִּים, בָּשָׂר טוֹב וְיַיִן.
וְאִלּוּ "וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב" – פָּשׁוּט אוֹהֶבֶת אוֹתוֹ, בִּזְכוּת מִי שֶׁהוּא.
  • בְּמָה שׁוֹנָה הָאַהֲבָה שֶׁל יִצְחָק לְעֵשָׂו מֵהָאַהֲבָה שֶׁל רִבְקָה לְיַעֲקֹב?
עדיין לא נולדו, וכבר מתקוטטים
כַּאֲשֶׁר רִבְקָה הֶהָרָה הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת הָיָה יַעֲקֹב מִתְרוֹצֵץ בְּתוֹךְ בִּטְנָהּ...
עדיין לא נולדו, וכבר מתקוטטים
"וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת ה'." (כה, כב)
צילום אולטרסאונד

Martin Valigursky/shutterstock.com

כַּאֲשֶׁר רִבְקָה הֶהָרָה הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת הָיָה יַעֲקֹב מִתְרוֹצֵץ בְּתוֹךְ בִּטְנָהּ וּמְנַסֶּה לָצֵאת, וְכַאֲשֶׁר הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה הָיָה עֵשָׂו מִתְרוֹצֵץ וּמְנַסֶּה לָצֵאת.
(מעובד על פי מדרש בראשית רבה, סג)
להמשך קריאה

בֵּיאוּר: בְּמֶשֶׁךְ שָׁנִים הָיְיתָה רִבְקָה עֲקָרָה. וְהִינֵה, בְּשָׁעָה טוֹבָה, זָכְתָה לְהֵירָיוֹן. אַךְ הַהֵירָיוֹן קָשֶׁה. רִבְקָה, שֶׁאֵינָהּ יוֹדַעַת שֶׁהִיא נוֹשֵׂאת בְּרַחֲמָהּ תְאוֹמִים, חָשָׁה כְּאֵבִים עַזִים. הַפְּסוּקִים מְגַלִים לָנוּ אֶת הַסִיבָּה: "וְיִתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ", תְנוּעַת שְׁנֵי הָעוּבָּרִים בָּרֶחֶם הִיא הַגוֹרֶמֶת לַכְּאֵב. בְּעֵינֵי הַמִדְרָשׁ הִתְרוֹצְצוּת הַבָּנִים הִיא סֵמֶל. הַהִתְרוֹצְצוּת כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ שְׁתֵי רִיצוֹת (שִׂימוּ לֵב לָאוֹת צ' שֶׁמוֹפִיעָה פַּעֲמַיִים בַּמִילָה), וּלְכָל רִיצָה מַטָרוֹת שׁוֹנוֹת וּמְנוּגָדוֹת. רִבְקָה נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ אֶת הַנִיגוּד שֶׁבֵּין עֵשָׂו לְיַעֲקֹב. הִיא נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת. הַמִדְרָשׁ מֵבִיא בִּיטוּי צִיוּרִי לִשְׁנֵי הָעוֹלָמוֹת הַלָלוּ.

  • חִשְׁבוּ עַל הַמִילָה "וַיִתְרוֹצֲצוּ". מָה זֶה לְהִתְרוֹצֵץ? מָתַי אֲנַחְנוּ מִתְרוֹצְצִים?
  • מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם מְתוֹאָרִים הַבָּנִים שֶׁל רִבְקָה כְּ"מִתְרוֹצְצִים בְּקִרְבָּהּ"?
יושב אוהלים
הַתְאוֹמִים, הַשׁוֹנִים כָּל כָּךְ בְּחִיצוֹנִיוּתָם, שׁוֹנִים זֶה מִזֶה גַם בְּאִישִׁיוּתָם וּבְעִיסוּקָם. וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ...
יושב אוהלים
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים." (כה, כז)
 עדר כבשים.

עדר כבשים. shutterstock_669888478

הַתְאוֹמִים, הַשׁוֹנִים כָּל כָּךְ בְּחִיצוֹנִיוּתָם, שׁוֹנִים זֶה מִזֶה גַם בְּאִישִׁיוּתָם וּבְעִיסוּקָם. וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה – אָדָם שֶׁמָצוּי בַּמֶרְחָב הַפָּתוּחַ, וְעִיסוּקוֹ אַלִים. וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים – אָדָם שֶׁמָצוּי דֶרֶךְ קֶבַע בִּתְחוּם מְגוּרֵי הַמִשְׁפָּחָה.

להמשך קריאה

הַתֵיאוּר "תָם" מִתְפָּרֵשׁ כְּיָשָׁר, שֶׁפִּיו וְלִבּוֹ שָׁוִוים, וְשֶׁאֵינוֹ אַלִים – עִיסוּקוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אֵינוֹ אַלִים. בְּפֵירוּשָׁם לְ"יֹשֵׁב אֹהָלִים" נֶחְלְקוּ הַפַּרְשָׁנִים. פַּרְשָׁנִים אֲחָדִים מְפָרְשִׁים אֶת יוֹשֵׁב אוֹהָלִים בְּיַחַס לְעִיסוּקוֹ בַּמִקְנֶה – הַמִקְנֶה, כְּלוֹמַר הַצֹאן וְהַבָּקָר הָיָה עִיקַר רְכוּשׁוֹ שֶׁל הַנַוָוד בִּימֵי קֶדֶם, וַחֲשִׁיבוּתוֹ הָיְיתָה רַבָּה גַם בַּיִישׁוּב הַחַקְלָאִי הַקָבוּעַ. וּפַרְשָׁנִים אֲחֵרִים כְּמוֹ רָשִׁ"י וַאֲחֵרִים טוֹעֲנִים כִּי יַעֲקֹב יָשַׁב מַרְבִּית הַיוֹם לִלְמוֹד תוֹרָה בְּאוֹהֳלוֹ. (כַּמוּבָן, פֵּירוּשׁ זֶה מִתְעַלֵם הִתְעַלְמוּת מוּחְלֶטֶת מֵהַסֵדֶר הַכְּרוֹנוֹלוֹגִי שֶׁל הַמְאוֹרָעוֹת ‒ בְּשָׁלָב זֶה, עַל פִּי הַהִיסְטוֹרְיוֹגְרַפְיָה הַמִקְרָאִית, יִשְׂרָאֵל טֶרֶם הָיָה לְעַם, וַעֲדַיִין לֹא נִיתְנָה לוֹ תוֹרָה.)

  • כֵּיצַד קְשׁוּרָה הַתְמוּנָה לְאֶחָד מֵהַפֵּירוּשִׁים שֶׁל תֵיאוּר יַעֲקֹב כְּ"יוֹשֵׁב אוֹהָלִים"?
נזיד עדשים
בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁעֵשָׂו חָזַר הַבַּיְתָה עָיֵיף וְרָעֵב, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁיַעֲקֹב הֵכִין תַבְשִׁיל שֶׁל עֲדָשִׁים, הוּא הִסְכִּים...
נזיד עדשים
"וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה." (כה, לד)
נזיד עדשים (תבשיל).

נזיד עדשים (תבשיל). Olga Miltsova/shutterstock.com

בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁעֵשָׂו חָזַר הַבַּיְתָה עָיֵיף וְרָעֵב, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁיַעֲקֹב הֵכִין תַבְשִׁיל שֶׁל עֲדָשִׁים, הוּא הִסְכִּים לִמְכּוֹר לוֹ אֶת הַבְּכוֹרָה כְּדֵי לְקַבֵּל מָנָה מֵהַתַבְשִׁיל. בְּיָמֵינוּ הַבִּיטוּי מְשַׁמֵשׁ לְתֵיאוּר הַחְלָטוֹת שְׁגוּיוֹת אוֹ קִצְרוֹת רוֹאִי שֶׁנַעֲשׂוֹת עֵקֶב רָעָב אוֹ צוֹרֶךְ חוֹמְרִי דָחוּף כָּלְשֶׁהוּ.

  • אַתֶם מוּזְמָנִים לְהַמְחִיז מַצָב שֶׁל וִיתוּר עַל דָבָר חָשׁוּב בְּיוֹתֵר בַּעֲבוּר אֲרוּחָה אוֹ דָבָר אַחֵר שֶׁהוּא זְמַנִי וְרִגְעִי.
יעקב ועשיו – עדי נס
  בַּתְמוּנָה נִרְאִים יַעֲקֹב שְׁחוֹר הַשֵׂעָר וְעֵשָׂו הַשָׂעִיר וְהָאַדְמוֹנִי יוֹשְׁבִים יַחַד עִם אֲבִיהֶם יִצְחָק. לְצִידוֹ...
יעקב ועשיו – עדי נס
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי." (כה, ל–לא)
יעקב ועשיו, יצירה של האמן עדי נס.

תַצְלוּם זֶה הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת הַתַצְלוּמִים 'סִיפּוּרֵי הַתָנָ"ךְ' שֶׁיָצַר עֲדִי נֵס. בְּסִדְרָה זוֹ קְרוּיִים גִיבּוֹרֵי הַתַצְלוּמִים עַל שֵׁם דְמוּיוֹת מִקְרָאִיוֹת, אַךְ לְמַעֲשֶׂה גִיבּוֹרֵי הַתַצְלוּמִים מַצִיגִים דְמוּיוֹת מֵהַחֶבְרָה הַיִשְׂרְאֵלִית בִּתְקוּפָתֵנוּ. © עדי נס.

 

בַּתְמוּנָה נִרְאִים יַעֲקֹב שְׁחוֹר הַשֵׂעָר וְעֵשָׂו הַשָׂעִיר וְהָאַדְמוֹנִי יוֹשְׁבִים יַחַד עִם אֲבִיהֶם יִצְחָק. לְצִידוֹ שֶׁל עֵשָׂו יוֹשֵׁב יִצְחָק וּבְכָךְ נִרְמַז כִּי יִצְחָק מַעֲדִיף אֶת עֵשָׂו ‒ הוּא יוֹשֵׁב לְצִידוֹ, בְּשָׁעָה שֶׁיַעֲקֹב יָשׁוּב בְּפֵאָה אַחֶרֶת שֶׁל הַשׁוּלְחָן.

להמשך קריאה

יַעֲקֹב מוֹשִׁיט לְעֵשָׂו אֶת קַעֲרַת הַנָזִיד. יָדָיו שֶׁל עֵשָׂו פְּשׁוּטוֹת לְקַבֵּל אוֹתָהּ – רֶמֶז לִלְהִיטוּתוֹ לֶאֱכוֹל בְּסִיפּוּר מְכִירַת הַבְּכוֹרָה. אֶפְשָׁר לְהַרְגִישׁ אֶת הַמֶתַח שֶׁבֵּין הַדְמוּיוֹת – הַבָּעַת פְּנֵיהֶן מְתוּחָה וְקוֹדֶרֶת, כְּאִילוּ מַמְחִישָׁה אֶת הַיְרִיבוּת בֵּינֵיהֶן. הַתַפְאוּרָה הִיא מוֹדֶרְנִית וּמְעוּצֶבֶת כְּבֵית תַמְחוּי־מִסְעָדָה הַמְשַׁמֶשֶׁת לְמַתַן אֲרוּחוֹת, בְּחִינָם אוֹ בִּמְחִיר מִזְעָרִי, לְנִזְקָקִים שֶׁאֵין יָדָם מַשֶׂגֶת לִרְכּוֹשׁ מָזוֹן לְעַצְמָם. קַעֲרַת נְזִיד הָעֲדָשִׁים מְסַמֶלֶת אֶת הַחַיִים שֶׁאֲלֵיהֶם שׁוֹאֲפִים שְׁנֵי הָאַחִים – מַעֲמַד הַבְּכוֹרָה מַהוּתִי בְּחַיֵי שְׁנֵיהֶם, אֶלָא שֶׁיַעֲקֹב יוֹדֵעַ זֹאת מִלֵידָה, וְעֵשָׂו מַכִּיר בְּכָךְ רַק אַחֲרֵי שֶׁאִיבֵּד אֶת בְּכוֹרָתוֹ.

  • בַּתְמוּנָה נִרְאִים שְׁלוֹשָׁה גְבָרִים הַמְיַיצְגִים אֶת יַעֲקֹב, אֶת עֵשָׂו וְאֶת יִצְחָק. הַסְבִּירוּ מִי הוּא מִי וְהִתְיַיחֲסוּ לְהַבָּעוֹת פְּנֵיהֶם וּלְאוֹפֶן יְשִׁיבָתָם.
יעקב קונה את הבכורה – מתיאס שטומר
בַּצִיוּר נִרְאִים יַעֲקֹב וְעֵשָׂו מְבַצְעִים עִסְקָה, וְלוֹחֲצִים יָדַיִים כְּאוֹת לְקִיוּמָהּ. בְּמוֹקֵד הַצִיוּר – הַמַבָּטִים הַמִצְטַלְבִים...
יעקב קונה את הבכורה – מתיאס שטומר
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם, וַיִּשָּׁבַע לוֹ, וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב."
(כה, לג)
מתיאס שטום עשו מוכר ליעקב את הבכורה בתמורה לנזיד עדשים, 1640, שמן על קנבס.

מתיאס שטומר, עשו מוכר ליעקב את הבכורה תמורת נזיד עדשים, 1640, שמן על קנבס. מאוסף Dorotheum, מתוך ויקישיתוף.

בַּצִיוּר נִרְאִים יַעֲקֹב וְעֵשָׂו מְבַצְעִים עִסְקָה, וְלוֹחֲצִים יָדַיִים כְּאוֹת לְקִיוּמָהּ. בְּמוֹקֵד הַצִיוּר – הַמַבָּטִים הַמִצְטַלְבִים שֶׁלָהֶם, שֶׁמוּדְגָשִׁים בְּאֶמְצָעוּת אוֹר הַנֵר שֶׁבְּמֶרְכַּז הָאוֹהֶל הֶחָשׁוּךְ.

  • מִי הוּא עֵשָׂו בַּתְמוּנָה וּמִי הוּא יַעֲקֹב? מָה עָזַר לָכֶם לְזַהוֹת אֶת הַדְמוּיוֹת?
פדן ארם
רִבְקָה, אֵשֶׁת יִצְחָק וְהָאֵם שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו הִגִיעָה לִכְנַעַן וְלַסִיפּוּר שֶׁלָנוּ מִמָקוֹם בְּשֵׁם פַּדַן אֲרָם....
פדן ארם
"וַיְהִי יִצְחָק בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה בְּקַחְתּוֹ אֶת רִבְקָה בַּת בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי מִפַּדַּן אֲרָם אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי לוֹ לְאִשָּׁה." (כה, כ)

חרן, טורקיה. halitomer/shutterstock.com

מפת הסהר הפורה.Syria2mil, Syria2mil_Wikimedia Commons,CC BY 3.0

רִבְקָה, אֵשֶׁת יִצְחָק וְהָאֵם שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו הִגִיעָה לִכְנַעַן וְלַסִיפּוּר שֶׁלָנוּ מִמָקוֹם בְּשֵׁם פַּדַן אֲרָם. "פַּדַן" הוּא שֵׁם נִרְדָף בְּאַכַּדִית לְ"חָרָן", הָעִיר שֶׁבָּהּ חַי אַבְרָהָם. יֵשׁ מְפָרְשִׁים "פַּדַן" עַל פִּי הָאֲרָמִית וְהָעַרְבִית – כְּשָׂדֶה, כְּלוֹמַר, פַּדַן אֲרָם הוּא "שְׂדֵה אֲרָם".

להמשך קריאה

עַל פִּי סֵפֶר בְּרֵאשִׁית, תֶרַח, אָבִיו שֶׁל אַבְרָהָם, הִשְׁתַקֵעַ בְּחָרָן לְאַחַר שֶׁיָצָא מֵאוּר כַּשְׂדִים. אַבְרָהָם וְאַחְיָינוֹ לוֹט נָדְדוּ מֵחָרָן לְאֶרֶץ כְּנַעַן. אַבְרָהָם רָאָה בְּחָרָן אֶת מוֹלַדְתוֹ, וְשָׁם בִּיקֵשׁ לְחַפֵּשׂ אִישָׁה לְיִצְחָק.

  • מִצְאוּ אֶת חָרָן בַּמַפָּה.
  • נַסוּ לְשַׁעֵר מַדוּעַ הָיָה חָשׁוּב לְאַבְרָהָם שֶׁבְּנוֹ יִצְחָק יִתְחַתֵן עִם אִישָׁה מֵחָרָן (פַּדַן אֲרָם)?
מערת המכפלה
  בְּפֶרֶק כג מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹתָהּ שֶׁל שָׂרָה אַבְרָהָם, חִיפֵּשׂ מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אוֹתָהּ. הַתוֹשָׁבִים...
מערת המכפלה
"וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא." (כה, ט)
 כך נראה היום המבנה שנבנה מעל מערת המכפלה. במבנה שמעל מערת המכפלה יש היום גם בית כנסת וגם מסגד.

כָּךְ נִרְאֶה הַיוֹם הַמִבְנֶה שֶׁנִבְנָה מֵעַל מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה.
בַּמִבְנֶה שֶׁמֵעַל מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה יֵשׁ הַיוֹם גַם בֵּית כְּנֶסֶת וְגַם מִסְגָד.
צילום: David Rabkin/shutterstock.com

 

בְּפֶרֶק כג מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹתָהּ שֶׁל שָׂרָה אַבְרָהָם, חִיפֵּשׂ מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אוֹתָהּ. הַתוֹשָׁבִים בְּאֶרֶץ כְּנַעַן כִּיבְּדוּ מְאוֹד אֶת אַבְרָהָם וְרָצוּ לָתֵת לוֹ בְּמַתָנָה מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אֶת אִשְׁתוֹ.

להמשך קריאה

אַבְרָהָם לֹא רָצָה לְקַבֵּל מַתָנָה וּבִיקֵשׁ לִקְנוֹת אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, הוּא שִׁילֵם בַּעֲבוּרָהּ 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף לְאִישׁ בְּשֵׁם עֶפְרוֹן הַחִיתִי וְקָבַר בָּהּ אֶת שָׂרָה. בְּפֶרֶק כה מְתוֹאָר כֵּיצַד אַבְרָהָם נִקְבַּר בַּמְעָרָה עַל יְדֵי שְׁנֵי בָּנָיו יִשְׁמָעֵאל וְיִצְחָק.

  • מַדוּעַ הַמְעָרָה קְדוֹשָׁה גַם לַיְהוּדִים וְגַם לַמוּסְלְמִים?
היכן גרו בני ישמעאל?
מָה אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים עַל מְגוּרֵי בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל? אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים בְּוַודָאוּת שֶׁהֵם לֹא יָשְׁבוּ בְּטִירוֹת מֵעֵין...
היכן גרו בני ישמעאל?
"אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם." (כה, טז)
טירה בבוואריה, גרמניה.

טירה בבוואריה, גרמניה. צילום: Softeis, מתוך: ויקיפדיה

מָה אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים עַל מְגוּרֵי בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל? אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים בְּוַודָאוּת שֶׁהֵם לֹא יָשְׁבוּ בְּטִירוֹת מֵעֵין אֵלֶה שֶׁבַּתְמוּנָה, אֶלָא בִּמְגוּרִים הָאוֹפְיָינִיִים לְעַמִים נַוָודִים.

להמשך קריאה

הַתֵיאוּר "בַּחֲצֵרוֹת" מִתְיַיחֵס לְיִישׁוּב קָטָן שֶׁל נַוָודִים לְלֹא חוֹמָה וְ"טִירוֹת" מִתְיַיחֵס לְיִישׁוּב אוֹ לְמַאֲהָל הַמוּקָף עַל יְדֵי טוּרֵי אֲבָנִים. רַבִּים גָזְרוּ אֶת הַמִילָה 'טִירָה' מֵהַשׁוֹרֶשׁ טו"ר בְּמַשְׁמָעוּת הִקִיף, וּפֵירְשׁוּ שֶׁטִירָה הִיא מַאֲהָל הַמוּגָן עַל יְדֵי טוּרֵי אֲבָנִים. מִמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים בַּתָנָ"ךְ אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִלְמוֹד שֶׁגַם עַמִים נַוָודִים אֲחֵרִים כְּמוֹ הַמִדְיָינִים וּבְנֵי קֶדֶם מְתוֹאָרִים כְּיוֹשְׁבֵי חֲצֵרוֹת וְטִירוֹת.

  • סִגְנוֹן הַמְגוּרִים מֵעִיד בְּדֶרֶךְ כְּלָל עַל אוֹפִי הַחַיִים. מָה מְלַמֶדֶת אוֹתָנוּ צוּרַת הַיִישׁוּב בַּחֲצֵרוֹת וּבְטִירוֹת עַל בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל?
קבורת אברהם – ויאסף אל עמיו
בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה חוֹבָה לִקְבּוֹר אֶת הַמֵת בְּצוּרָה מְסוּדֶרֶת. אַחַת מִצוּרוֹת הַקְבוּרָה הַמְקוּבָּלוֹת לְאוֹרֶךְ תְקוּפַת...
קבורת אברהם – ויאסף אל עמיו
"וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו." (כה, ח)
קבר מאספה מתקופת בית ראשון, כתף הינום, ירושלים

קבר מאספה מתקופת בית ראשון, כתף הינום, ירושלים. צילום: Tamar Hayardeni, מתוך ויקישיתוף

בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה חוֹבָה לִקְבּוֹר אֶת הַמֵת בְּצוּרָה מְסוּדֶרֶת. אַחַת מִצוּרוֹת הַקְבוּרָה הַמְקוּבָּלוֹת לְאוֹרֶךְ תְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה קְבוּרָה בִּמְעָרַת קְבוּרָה מִשְׁפַּחְתִית, שֶׁבָּהּ נִקְבְּרוּ בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה לְאוֹרֶךְ דוֹרוֹת רַבִּים.

להמשך קריאה

בַּמְעָרָה הַחֲצוּבָה בַּסֶלַע הָיוּ, בְּדֶרֶךְ כְּלָל, כַּמָה חֲדָרִים וּבָהֶם מֵעֵין מַדָפִים שֶׁגוּפַת הַנִפְטָר הוּנְחָה עֲלֵיהֶם. לְאַחַר שֶׁהִתְכַּלָה הַבָּשָׂר, נָהֲגוּ לְפַנוֹת אֶת הַמַדָף מִן הָעֲצָמוֹת וּלְהוֹסִיף אוֹתָן לַעֲרֵמַת הָעֲצָמוֹת שֶׁל בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה שֶׁמֵתוּ קוֹדֶם לָכֵן. נוֹהַג זֶה שֶׁל אִיסוּף הָעֲצָמוֹת לַעֲרֵמָה אַחַת הוּא הַמָקוֹר לַבִּיטוּיִים הַמִקְרָאִיִים לְמָוֶות – "נֶאֱסַף אֶל עַמָיו", "נֶאֱסַף אֶל אֲבוֹתָיו" אוֹ "שָׁכַב עִם אֲבוֹתָיו".

  • לְפִי הַמְתוֹאָר בַּקֶטַע שֶׁקְרָאתֶם – מִי עוֹד אָמוּר לִהְיוֹת בַּמְעָרָה שֶׁבָּהּ קָבוּר אַבְרָהָם?
סרטון סיכום לבראשית כא- כה
סִרְטוֹן הַמְתַמְצֵת אֶת סִיפּוּר קוֹרוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק מִלֵידָתוֹ, דֶרֶךְ הָעֲקֵדָה וְעַד הֱיוֹתוֹ לִמְבוּגָר בְּצֵל אָבִיו...
סרטון סיכום לבראשית כא- כה
"וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק." (כא, ג)

סִרְטוֹן הַמְתַמְצֵת אֶת סִיפּוּר קוֹרוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק מִלֵידָתוֹ, דֶרֶךְ הָעֲקֵדָה וְעַד הֱיוֹתוֹ לִמְבוּגָר בְּצֵל אָבִיו (בְּרֵאשִׁית כא-כה).

  • מַדוּעַ "לֹא קַל" לִהְיוֹת יִצְחָק?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כא-כה

ציידים בעולם
הֲצָצָה לְעוֹלָם הַצַיָידִים. סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּיקוּר בְּשֵׁבֶט הַהַדְזָה בְּאַפְרִיקָה שֶׁבּוֹ הַגְבָרִים צָדִים כְּדֵי לְסַפֵּק אוֹכֶל...
ציידים בעולם
" ...וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה…" (כה, כז)

הֲצָצָה לְעוֹלָם הַצַיָידִים. סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּיקוּר בְּשֵׁבֶט הַהַדְזָה בְּאַפְרִיקָה שֶׁבּוֹ הַגְבָרִים צָדִים כְּדֵי לְסַפֵּק אוֹכֶל לַשֵׁבֶט.

  • עִקְבוּ אַחַר הַהֲכָנוֹת לַצַיִד וְכִתְבוּ לְעַצְמְכֶם אֶת הַפְּעוּלוֹת שֶׁעַל הַצַיָידִים לַעֲשׂוֹת לִפְנֵי הַיְצִיאָה לַצַיִד.

קרדיט: שבט ההדזה / קובי שדה, 2012.

תאומים בבטנה
סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת הָאֵירוּעִים הַמֶרְכָּזִיִים בִּפְרָקִים כא–כה בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. בַּסִרְטוֹן נֶאֱמַר שֶׁיֵשׁ קַוֵוי דִמְיוֹן...
תאומים בבטנה
"וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ." (כה, כד)

סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת הָאֵירוּעִים הַמֶרְכָּזִיִים בִּפְרָקִים כא–כה בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית.

  • בַּסִרְטוֹן נֶאֱמַר שֶׁיֵשׁ קַוֵוי דִמְיוֹן בֵּין סִיפּוּרֵי אַבְרָהָם לְסִיפּוּרֵי יִצְחָק. הַסְבִּירוּ מֵהֶם הַקַוִוים הַדוֹמִים בְּיוֹתֵר לְדַעְתְכֶם בֵּין שְׁתֵי הַדְמוּיוֹת וּשְׁנֵי הַסִיפּוּרִים?

929 סיכום שבועי- בראשית כא- כה / 929 תנך ביחד, 2015