סגור תצוגת כיתה
הפרק

תאומים לא דומים

כה, יט-כח

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

מומלץ להביא לכיתה תמונה של אח/אחות של המורה, להציג את התמונה בפני התלמידים ולשאול האם הוא/היא מוכר/ת לכם? האם הוא/היא מזכיר/ה לכם מישהו שאתם מכירים? מומלץ לספר לתלמידים על דמיון ושוני ביניכם ובין אח/אחות שלכם.

נציג בפני הכיתה תמונות של אחי התלמידים (כפי שביקשנו מראש להביא לכיתה). נבקש מהתלמידים לתאר הבדלים בינם ובין אחיהם, הבדלים הקשורים למראֶה, לאופי או לשניהם. (אם יש בכיתה תלמידים ללא אחים, נבקש להתייחס לדמיון ולשוני בין אחים באופן כללי.)
נשאל:

  • האם אפשר תמיד לדעת ששני אנשים הם אחים?
  • האם, לדעתכם, אחים דומים באופיים?

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נקרא בספר בראשית על שני אחים תאומים, השונים זה מזה באופן מובהק.
נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק כה, פסוקים יט-כח ולעקוב אחר הקריאה של המורה.

מבט שני

נסביר לתלמידים כי ש לשים לב למילה "ויעתר" המופיעה פעמיים בפסוק כא, אך מנוקדת בכל פעם באופן שונה כי מדובר למעשה בשתי מילים שונות. פירוש המילה "וַיֶּעְתַּר" הוא התפלל שוב ושוב, ואילו "וַיֵּעָתֶר" – פירושה שאלוהים נענה לתפילה.

  • מדוע יצחק התפלל שאשתו תהרה? מהי אישה עקרה?
  • מה רבקה נושאת ברחמה?
  • רבקה אומרת: " לָמָּה זֶּה אָנֹכִי". לְמָה, לדעתכם, מתכוונת רבקה בדבריה, ומדוע היא הולכת לדרוש את ה'?
  • מה משמעות המילה "גֹיִים"?
  • כיצד מתוארים כל אחד מהבנים?

מבט שלישי

רבקה מרגישה ששני הבנים שבקרבה מתרוצצים, היא יודעת ששניהם ייפרדו זה מזה, כלומר יהיו שונים זה מזה: "וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ", והיא גם יודעת שיהיה מאבק ביניהם: "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". מה, לדעתכם, רבקה מרגישה?

מדוע יעקב נקרא בשם זה?

האם תוכלו לנחש מדוע קראו לעשו בשמו? האם הפסוקים מרמזים על משמעות שמו? (בפשוטו של מקרא – לא כתוב מדוע עשו נקרא בשם זה.)

הצעה:
נקרא שוב את פסוק כד, המילה תאומים כתובה כ"תוֹמִם". נגיד לתלמידים שבתורה נהוג לכתוב את המילה "תאומים" בכתיב מלא, ואילו כאן, בפרק שלנו, היא כתובה בכתיב חסר. נשאל את התלמידים אם הם יכולים לשער מדוע. זו הזדמנות מצוינת להפנות את תשומת הלב של התלמידים לנושא הכתיב המלא והחסר. (המורה מוזמן לקרוא את פירושו של רש"י, או לעיין אתר 929)

מבט לחיים

עשו מהיר, הוא מגיח ראשון לעולם מרחם אימו. הוא נולד כשראשו מלא בשיער שמיהר לצמוח.
עשו רץ לשדה. בזמן שיעקב עוד יושב באוהל, עשו כבר מביא ציד.

אפשר לציין שגם בהמשך הפרק, ניווכח לדעת שיעקב איטי בשעה שעשו מהיר ופזיז. למשל, יעקב מבשל עדשים שהוא סוג בישול איטי. לעומת זאת, עשו מגיע רעב ורוצה לאכול מיד את נזיד העדשים שהכין יעקב. הוא אינו מסוגל להתאפק ולו לרגע, וגם האכילה שלו מהירה ותאוותנית מאוד.

עשו רוצה כל כך לאכול עד שהוא מוכן למכור את הבכורה שלו תמורת נזיד העדשים שהכין יעקב. אפשר לראות שהאיטיות המאפיינת את יעקב מופיעה גם בהמשך, בפרק לג, פסוק יד, שבו מסופר על הפגישה המחודשת בין יעקב לעשו. יעקב אומר לעשו: "יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי".

דיון:

  • מהם היתרונות והחסרונות של המהירות המאפיינת את עשו?
  • האם אנחנו לפעמים משלמים מחיר על מעשים שאנו עושים בפזיזות, בלי להשקיע שיקול דעת ומחשבה קודם למעשה? נבקש מהתלמידים לשתף בדוגמאות מחייהם.
  • מתי כדאי להתאפק? נבקש מהתלמידים לשתף בדוגמאות מחייהם.

נקרין או נצייר על הלוח שתי תמונות, האחת של חץ וקשת והאחרת של אוהל:

נבקש מהתלמידים לשייך את התמונות הבאות ליעקב או לעשו (ראה העזרי הוראה "ממערך השיעור")
צַיָד, אדמוני, שדה, יושב-אוהלים, שעיר, תם (תמימות), עקב, יעקב, עשו, מחושב, סבלני, מהיר, לא-מחושב.

  • מה, לדעתכם, ההבדל המשמעותי ביותר בין יעקב לעשו?

לסיכום- מה היה לנו?

תוכן: למדנו על האחים התאומים יעקב ועשו, שאינם דומים כלל זה לזה גם חיצונית וגם פנימית. שוחחנו על ההבדלים בינינו ובין האחים שלנו ועל ההבדלים שיכולים להיות בין אחים באופן כללי.
התמקדנו בהבדלים העיקריים בין עשו ליעקב: עשו – מהיר ולא מחושב לעומת יעקב – איטי, סבלני ומחושב.
מיומנות: קריאת פסוקים, התבוננות בתמונות האחים של תלמידים בכיתה.
מתודה: שיוך תמונות לתלמידי הכיתה, שיוך תכונות ליעקב ולעשו.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עדיין לא נולדו, וכבר מתקוטטים
כַּאֲשֶׁר רִבְקָה הֶהָרָה הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת הָיָה יַעֲקֹב מִתְרוֹצֵץ בְּתוֹךְ בִּטְנָהּ...
עדיין לא נולדו, וכבר מתקוטטים
"וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת ה'." (כה, כב)
צילום אולטרסאונד

Martin Valigursky/shutterstock.com

כַּאֲשֶׁר רִבְקָה הֶהָרָה הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת הָיָה יַעֲקֹב מִתְרוֹצֵץ בְּתוֹךְ בִּטְנָהּ וּמְנַסֶּה לָצֵאת, וְכַאֲשֶׁר הָיְתָה עוֹבֶרֶת לְיַד בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה הָיָה עֵשָׂו מִתְרוֹצֵץ וּמְנַסֶּה לָצֵאת.
(מעובד על פי מדרש בראשית רבה, סג)
להמשך קריאה

בֵּיאוּר: בְּמֶשֶׁךְ שָׁנִים הָיְיתָה רִבְקָה עֲקָרָה. וְהִינֵה, בְּשָׁעָה טוֹבָה, זָכְתָה לְהֵירָיוֹן. אַךְ הַהֵירָיוֹן קָשֶׁה. רִבְקָה, שֶׁאֵינָהּ יוֹדַעַת שֶׁהִיא נוֹשֵׂאת בְּרַחֲמָהּ תְאוֹמִים, חָשָׁה כְּאֵבִים עַזִים. הַפְּסוּקִים מְגַלִים לָנוּ אֶת הַסִיבָּה: "וְיִתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ", תְנוּעַת שְׁנֵי הָעוּבָּרִים בָּרֶחֶם הִיא הַגוֹרֶמֶת לַכְּאֵב. בְּעֵינֵי הַמִדְרָשׁ הִתְרוֹצְצוּת הַבָּנִים הִיא סֵמֶל. הַהִתְרוֹצְצוּת כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ שְׁתֵי רִיצוֹת (שִׂימוּ לֵב לָאוֹת צ' שֶׁמוֹפִיעָה פַּעֲמַיִים בַּמִילָה), וּלְכָל רִיצָה מַטָרוֹת שׁוֹנוֹת וּמְנוּגָדוֹת. רִבְקָה נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ אֶת הַנִיגוּד שֶׁבֵּין עֵשָׂו לְיַעֲקֹב. הִיא נוֹשֵׂאת בְּתוֹכָהּ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת. הַמִדְרָשׁ מֵבִיא בִּיטוּי צִיוּרִי לִשְׁנֵי הָעוֹלָמוֹת הַלָלוּ.

  • חִשְׁבוּ עַל הַמִילָה "וַיִתְרוֹצֲצוּ". מָה זֶה לְהִתְרוֹצֵץ? מָתַי אֲנַחְנוּ מִתְרוֹצְצִים?
  • מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם מְתוֹאָרִים הַבָּנִים שֶׁל רִבְקָה כְּ"מִתְרוֹצְצִים בְּקִרְבָּהּ"?
אהבה התלויה בדבר
"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו" (בראשית כה, כח) – כִּי עֵשָׂו מֵכִין לוֹ...
אהבה התלויה בדבר
"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו, וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב." (פסוק כח)

איור: shutterstock.com

"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו" (בראשית כה, כח) – כִּי עֵשָׂו מֵכִין לוֹ מַטְעַמִּים, בָּשָׂר טוֹב וְיַיִן.
וְאִלּוּ "וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב" – פָּשׁוּט אוֹהֶבֶת אוֹתוֹ, בִּזְכוּת מִי שֶׁהוּא.
  • בְּמָה שׁוֹנָה הָאַהֲבָה שֶׁל יִצְחָק לְעֵשָׂו מֵהָאַהֲבָה שֶׁל רִבְקָה לְיַעֲקֹב?
יושב אוהלים
הַתְאוֹמִים, הַשׁוֹנִים כָּל כָּךְ בְּחִיצוֹנִיוּתָם, שׁוֹנִים זֶה מִזֶה גַם בְּאִישִׁיוּתָם וּבְעִיסוּקָם. וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ...
יושב אוהלים
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים." (כה, כז)
 עדר כבשים.

עדר כבשים. shutterstock_669888478

הַתְאוֹמִים, הַשׁוֹנִים כָּל כָּךְ בְּחִיצוֹנִיוּתָם, שׁוֹנִים זֶה מִזֶה גַם בְּאִישִׁיוּתָם וּבְעִיסוּקָם. וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה – אָדָם שֶׁמָצוּי בַּמֶרְחָב הַפָּתוּחַ, וְעִיסוּקוֹ אַלִים. וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים – אָדָם שֶׁמָצוּי דֶרֶךְ קֶבַע בִּתְחוּם מְגוּרֵי הַמִשְׁפָּחָה.

להמשך קריאה

הַתֵיאוּר "תָם" מִתְפָּרֵשׁ כְּיָשָׁר, שֶׁפִּיו וְלִבּוֹ שָׁוִוים, וְשֶׁאֵינוֹ אַלִים – עִיסוּקוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אֵינוֹ אַלִים. בְּפֵירוּשָׁם לְ"יֹשֵׁב אֹהָלִים" נֶחְלְקוּ הַפַּרְשָׁנִים. פַּרְשָׁנִים אֲחָדִים מְפָרְשִׁים אֶת יוֹשֵׁב אוֹהָלִים בְּיַחַס לְעִיסוּקוֹ בַּמִקְנֶה – הַמִקְנֶה, כְּלוֹמַר הַצֹאן וְהַבָּקָר הָיָה עִיקַר רְכוּשׁוֹ שֶׁל הַנַוָוד בִּימֵי קֶדֶם, וַחֲשִׁיבוּתוֹ הָיְיתָה רַבָּה גַם בַּיִישׁוּב הַחַקְלָאִי הַקָבוּעַ. וּפַרְשָׁנִים אֲחֵרִים כְּמוֹ רָשִׁ"י וַאֲחֵרִים טוֹעֲנִים כִּי יַעֲקֹב יָשַׁב מַרְבִּית הַיוֹם לִלְמוֹד תוֹרָה בְּאוֹהֳלוֹ. (כַּמוּבָן, פֵּירוּשׁ זֶה מִתְעַלֵם הִתְעַלְמוּת מוּחְלֶטֶת מֵהַסֵדֶר הַכְּרוֹנוֹלוֹגִי שֶׁל הַמְאוֹרָעוֹת ‒ בְּשָׁלָב זֶה, עַל פִּי הַהִיסְטוֹרְיוֹגְרַפְיָה הַמִקְרָאִית, יִשְׂרָאֵל טֶרֶם הָיָה לְעַם, וַעֲדַיִין לֹא נִיתְנָה לוֹ תוֹרָה.)

  • כֵּיצַד קְשׁוּרָה הַתְמוּנָה לְאֶחָד מֵהַפֵּירוּשִׁים שֶׁל תֵיאוּר יַעֲקֹב כְּ"יוֹשֵׁב אוֹהָלִים"?
נזיד עדשים
בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁעֵשָׂו חָזַר הַבַּיְתָה עָיֵיף וְרָעֵב, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁיַעֲקֹב הֵכִין תַבְשִׁיל שֶׁל עֲדָשִׁים, הוּא הִסְכִּים...
נזיד עדשים
"וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה." (כה, לד)
נזיד עדשים (תבשיל).

נזיד עדשים (תבשיל). Olga Miltsova/shutterstock.com

בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁעֵשָׂו חָזַר הַבַּיְתָה עָיֵיף וְרָעֵב, וּכְשֶׁרָאָה שֶׁיַעֲקֹב הֵכִין תַבְשִׁיל שֶׁל עֲדָשִׁים, הוּא הִסְכִּים לִמְכּוֹר לוֹ אֶת הַבְּכוֹרָה כְּדֵי לְקַבֵּל מָנָה מֵהַתַבְשִׁיל. בְּיָמֵינוּ הַבִּיטוּי מְשַׁמֵשׁ לְתֵיאוּר הַחְלָטוֹת שְׁגוּיוֹת אוֹ קִצְרוֹת רוֹאִי שֶׁנַעֲשׂוֹת עֵקֶב רָעָב אוֹ צוֹרֶךְ חוֹמְרִי דָחוּף כָּלְשֶׁהוּ.

  • אַתֶם מוּזְמָנִים לְהַמְחִיז מַצָב שֶׁל וִיתוּר עַל דָבָר חָשׁוּב בְּיוֹתֵר בַּעֲבוּר אֲרוּחָה אוֹ דָבָר אַחֵר שֶׁהוּא זְמַנִי וְרִגְעִי.
יעקב קונה את הבכורה – מתיאס שטומר
בַּצִיוּר נִרְאִים יַעֲקֹב וְעֵשָׂו מְבַצְעִים עִסְקָה, וְלוֹחֲצִים יָדַיִים כְּאוֹת לְקִיוּמָהּ. בְּמוֹקֵד הַצִיוּר – הַמַבָּטִים הַמִצְטַלְבִים...
יעקב קונה את הבכורה – מתיאס שטומר
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם, וַיִּשָּׁבַע לוֹ, וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב."
(כה, לג)
מתיאס שטום עשו מוכר ליעקב את הבכורה בתמורה לנזיד עדשים, 1640, שמן על קנבס.

מתיאס שטומר, עשו מוכר ליעקב את הבכורה תמורת נזיד עדשים, 1640, שמן על קנבס. מאוסף Dorotheum, מתוך ויקישיתוף.

בַּצִיוּר נִרְאִים יַעֲקֹב וְעֵשָׂו מְבַצְעִים עִסְקָה, וְלוֹחֲצִים יָדַיִים כְּאוֹת לְקִיוּמָהּ. בְּמוֹקֵד הַצִיוּר – הַמַבָּטִים הַמִצְטַלְבִים שֶׁלָהֶם, שֶׁמוּדְגָשִׁים בְּאֶמְצָעוּת אוֹר הַנֵר שֶׁבְּמֶרְכַּז הָאוֹהֶל הֶחָשׁוּךְ.

  • מִי הוּא עֵשָׂו בַּתְמוּנָה וּמִי הוּא יַעֲקֹב? מָה עָזַר לָכֶם לְזַהוֹת אֶת הַדְמוּיוֹת?
יעקב ועשיו – עדי נס
  בַּתְמוּנָה נִרְאִים יַעֲקֹב שְׁחוֹר הַשֵׂעָר וְעֵשָׂו הַשָׂעִיר וְהָאַדְמוֹנִי יוֹשְׁבִים יַחַד עִם אֲבִיהֶם יִצְחָק. לְצִידוֹ...
יעקב ועשיו – עדי נס
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי." (כה, ל–לא)
יעקב ועשיו, יצירה של האמן עדי נס.

תַצְלוּם זֶה הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת הַתַצְלוּמִים 'סִיפּוּרֵי הַתָנָ"ךְ' שֶׁיָצַר עֲדִי נֵס. בְּסִדְרָה זוֹ קְרוּיִים גִיבּוֹרֵי הַתַצְלוּמִים עַל שֵׁם דְמוּיוֹת מִקְרָאִיוֹת, אַךְ לְמַעֲשֶׂה גִיבּוֹרֵי הַתַצְלוּמִים מַצִיגִים דְמוּיוֹת מֵהַחֶבְרָה הַיִשְׂרְאֵלִית בִּתְקוּפָתֵנוּ. © עדי נס.

 

בַּתְמוּנָה נִרְאִים יַעֲקֹב שְׁחוֹר הַשֵׂעָר וְעֵשָׂו הַשָׂעִיר וְהָאַדְמוֹנִי יוֹשְׁבִים יַחַד עִם אֲבִיהֶם יִצְחָק. לְצִידוֹ שֶׁל עֵשָׂו יוֹשֵׁב יִצְחָק וּבְכָךְ נִרְמַז כִּי יִצְחָק מַעֲדִיף אֶת עֵשָׂו ‒ הוּא יוֹשֵׁב לְצִידוֹ, בְּשָׁעָה שֶׁיַעֲקֹב יָשׁוּב בְּפֵאָה אַחֶרֶת שֶׁל הַשׁוּלְחָן.

להמשך קריאה

יַעֲקֹב מוֹשִׁיט לְעֵשָׂו אֶת קַעֲרַת הַנָזִיד. יָדָיו שֶׁל עֵשָׂו פְּשׁוּטוֹת לְקַבֵּל אוֹתָהּ – רֶמֶז לִלְהִיטוּתוֹ לֶאֱכוֹל בְּסִיפּוּר מְכִירַת הַבְּכוֹרָה. אֶפְשָׁר לְהַרְגִישׁ אֶת הַמֶתַח שֶׁבֵּין הַדְמוּיוֹת – הַבָּעַת פְּנֵיהֶן מְתוּחָה וְקוֹדֶרֶת, כְּאִילוּ מַמְחִישָׁה אֶת הַיְרִיבוּת בֵּינֵיהֶן. הַתַפְאוּרָה הִיא מוֹדֶרְנִית וּמְעוּצֶבֶת כְּבֵית תַמְחוּי־מִסְעָדָה הַמְשַׁמֶשֶׁת לְמַתַן אֲרוּחוֹת, בְּחִינָם אוֹ בִּמְחִיר מִזְעָרִי, לְנִזְקָקִים שֶׁאֵין יָדָם מַשֶׂגֶת לִרְכּוֹשׁ מָזוֹן לְעַצְמָם. קַעֲרַת נְזִיד הָעֲדָשִׁים מְסַמֶלֶת אֶת הַחַיִים שֶׁאֲלֵיהֶם שׁוֹאֲפִים שְׁנֵי הָאַחִים – מַעֲמַד הַבְּכוֹרָה מַהוּתִי בְּחַיֵי שְׁנֵיהֶם, אֶלָא שֶׁיַעֲקֹב יוֹדֵעַ זֹאת מִלֵידָה, וְעֵשָׂו מַכִּיר בְּכָךְ רַק אַחֲרֵי שֶׁאִיבֵּד אֶת בְּכוֹרָתוֹ.

  • בַּתְמוּנָה נִרְאִים שְׁלוֹשָׁה גְבָרִים הַמְיַיצְגִים אֶת יַעֲקֹב, אֶת עֵשָׂו וְאֶת יִצְחָק. הַסְבִּירוּ מִי הוּא מִי וְהִתְיַיחֲסוּ לְהַבָּעוֹת פְּנֵיהֶם וּלְאוֹפֶן יְשִׁיבָתָם.
מערת המכפלה
  בְּפֶרֶק כג מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹתָהּ שֶׁל שָׂרָה אַבְרָהָם, חִיפֵּשׂ מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אוֹתָהּ. הַתוֹשָׁבִים...
מערת המכפלה
"וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא." (כה, ט)
 כך נראה היום המבנה שנבנה מעל מערת המכפלה. במבנה שמעל מערת המכפלה יש היום גם בית כנסת וגם מסגד.

כָּךְ נִרְאֶה הַיוֹם הַמִבְנֶה שֶׁנִבְנָה מֵעַל מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה.
בַּמִבְנֶה שֶׁמֵעַל מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה יֵשׁ הַיוֹם גַם בֵּית כְּנֶסֶת וְגַם מִסְגָד.
צילום: David Rabkin/shutterstock.com

 

בְּפֶרֶק כג מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹתָהּ שֶׁל שָׂרָה אַבְרָהָם, חִיפֵּשׂ מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אוֹתָהּ. הַתוֹשָׁבִים בְּאֶרֶץ כְּנַעַן כִּיבְּדוּ מְאוֹד אֶת אַבְרָהָם וְרָצוּ לָתֵת לוֹ בְּמַתָנָה מָקוֹם לִקְבּוֹר בּוֹ אֶת אִשְׁתוֹ.

להמשך קריאה

אַבְרָהָם לֹא רָצָה לְקַבֵּל מַתָנָה וּבִיקֵשׁ לִקְנוֹת אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, הוּא שִׁילֵם בַּעֲבוּרָהּ 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף לְאִישׁ בְּשֵׁם עֶפְרוֹן הַחִיתִי וְקָבַר בָּהּ אֶת שָׂרָה. בְּפֶרֶק כה מְתוֹאָר כֵּיצַד אַבְרָהָם נִקְבַּר בַּמְעָרָה עַל יְדֵי שְׁנֵי בָּנָיו יִשְׁמָעֵאל וְיִצְחָק.

  • מַדוּעַ הַמְעָרָה קְדוֹשָׁה גַם לַיְהוּדִים וְגַם לַמוּסְלְמִים?
פדן ארם
רִבְקָה, אֵשֶׁת יִצְחָק וְהָאֵם שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו הִגִיעָה לִכְנַעַן וְלַסִיפּוּר שֶׁלָנוּ מִמָקוֹם בְּשֵׁם פַּדַן אֲרָם....
פדן ארם
"וַיְהִי יִצְחָק בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה בְּקַחְתּוֹ אֶת רִבְקָה בַּת בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי מִפַּדַּן אֲרָם אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי לוֹ לְאִשָּׁה." (כה, כ)

חרן, טורקיה. halitomer/shutterstock.com

מפת הסהר הפורה.Syria2mil, Syria2mil_Wikimedia Commons,CC BY 3.0

רִבְקָה, אֵשֶׁת יִצְחָק וְהָאֵם שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו הִגִיעָה לִכְנַעַן וְלַסִיפּוּר שֶׁלָנוּ מִמָקוֹם בְּשֵׁם פַּדַן אֲרָם. "פַּדַן" הוּא שֵׁם נִרְדָף בְּאַכַּדִית לְ"חָרָן", הָעִיר שֶׁבָּהּ חַי אַבְרָהָם. יֵשׁ מְפָרְשִׁים "פַּדַן" עַל פִּי הָאֲרָמִית וְהָעַרְבִית – כְּשָׂדֶה, כְּלוֹמַר, פַּדַן אֲרָם הוּא "שְׂדֵה אֲרָם".

להמשך קריאה

עַל פִּי סֵפֶר בְּרֵאשִׁית, תֶרַח, אָבִיו שֶׁל אַבְרָהָם, הִשְׁתַקֵעַ בְּחָרָן לְאַחַר שֶׁיָצָא מֵאוּר כַּשְׂדִים. אַבְרָהָם וְאַחְיָינוֹ לוֹט נָדְדוּ מֵחָרָן לְאֶרֶץ כְּנַעַן. אַבְרָהָם רָאָה בְּחָרָן אֶת מוֹלַדְתוֹ, וְשָׁם בִּיקֵשׁ לְחַפֵּשׂ אִישָׁה לְיִצְחָק.

  • מִצְאוּ אֶת חָרָן בַּמַפָּה.
  • נַסוּ לְשַׁעֵר מַדוּעַ הָיָה חָשׁוּב לְאַבְרָהָם שֶׁבְּנוֹ יִצְחָק יִתְחַתֵן עִם אִישָׁה מֵחָרָן (פַּדַן אֲרָם)?
קבורת אברהם – ויאסף אל עמיו
בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה חוֹבָה לִקְבּוֹר אֶת הַמֵת בְּצוּרָה מְסוּדֶרֶת. אַחַת מִצוּרוֹת הַקְבוּרָה הַמְקוּבָּלוֹת לְאוֹרֶךְ תְקוּפַת...
קבורת אברהם – ויאסף אל עמיו
"וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו." (כה, ח)
קבר מאספה מתקופת בית ראשון, כתף הינום, ירושלים

קבר מאספה מתקופת בית ראשון, כתף הינום, ירושלים. צילום: Tamar Hayardeni, מתוך ויקישיתוף

בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה חוֹבָה לִקְבּוֹר אֶת הַמֵת בְּצוּרָה מְסוּדֶרֶת. אַחַת מִצוּרוֹת הַקְבוּרָה הַמְקוּבָּלוֹת לְאוֹרֶךְ תְקוּפַת הַמִקְרָא הָיְיתָה קְבוּרָה בִּמְעָרַת קְבוּרָה מִשְׁפַּחְתִית, שֶׁבָּהּ נִקְבְּרוּ בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה לְאוֹרֶךְ דוֹרוֹת רַבִּים.

להמשך קריאה

בַּמְעָרָה הַחֲצוּבָה בַּסֶלַע הָיוּ, בְּדֶרֶךְ כְּלָל, כַּמָה חֲדָרִים וּבָהֶם מֵעֵין מַדָפִים שֶׁגוּפַת הַנִפְטָר הוּנְחָה עֲלֵיהֶם. לְאַחַר שֶׁהִתְכַּלָה הַבָּשָׂר, נָהֲגוּ לְפַנוֹת אֶת הַמַדָף מִן הָעֲצָמוֹת וּלְהוֹסִיף אוֹתָן לַעֲרֵמַת הָעֲצָמוֹת שֶׁל בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה שֶׁמֵתוּ קוֹדֶם לָכֵן. נוֹהַג זֶה שֶׁל אִיסוּף הָעֲצָמוֹת לַעֲרֵמָה אַחַת הוּא הַמָקוֹר לַבִּיטוּיִים הַמִקְרָאִיִים לְמָוֶות – "נֶאֱסַף אֶל עַמָיו", "נֶאֱסַף אֶל אֲבוֹתָיו" אוֹ "שָׁכַב עִם אֲבוֹתָיו".

  • לְפִי הַמְתוֹאָר בַּקֶטַע שֶׁקְרָאתֶם – מִי עוֹד אָמוּר לִהְיוֹת בַּמְעָרָה שֶׁבָּהּ קָבוּר אַבְרָהָם?
היכן גרו בני ישמעאל?
מָה אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים עַל מְגוּרֵי בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל? אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים בְּוַודָאוּת שֶׁהֵם לֹא יָשְׁבוּ בְּטִירוֹת מֵעֵין...
היכן גרו בני ישמעאל?
"אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם." (כה, טז)
טירה בבוואריה, גרמניה.

טירה בבוואריה, גרמניה. צילום: Softeis, מתוך: ויקיפדיה

מָה אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים עַל מְגוּרֵי בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל? אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים בְּוַודָאוּת שֶׁהֵם לֹא יָשְׁבוּ בְּטִירוֹת מֵעֵין אֵלֶה שֶׁבַּתְמוּנָה, אֶלָא בִּמְגוּרִים הָאוֹפְיָינִיִים לְעַמִים נַוָודִים.

להמשך קריאה

הַתֵיאוּר "בַּחֲצֵרוֹת" מִתְיַיחֵס לְיִישׁוּב קָטָן שֶׁל נַוָודִים לְלֹא חוֹמָה וְ"טִירוֹת" מִתְיַיחֵס לְיִישׁוּב אוֹ לְמַאֲהָל הַמוּקָף עַל יְדֵי טוּרֵי אֲבָנִים. רַבִּים גָזְרוּ אֶת הַמִילָה 'טִירָה' מֵהַשׁוֹרֶשׁ טו"ר בְּמַשְׁמָעוּת הִקִיף, וּפֵירְשׁוּ שֶׁטִירָה הִיא מַאֲהָל הַמוּגָן עַל יְדֵי טוּרֵי אֲבָנִים. מִמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים בַּתָנָ"ךְ אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִלְמוֹד שֶׁגַם עַמִים נַוָודִים אֲחֵרִים כְּמוֹ הַמִדְיָינִים וּבְנֵי קֶדֶם מְתוֹאָרִים כְּיוֹשְׁבֵי חֲצֵרוֹת וְטִירוֹת.

  • סִגְנוֹן הַמְגוּרִים מֵעִיד בְּדֶרֶךְ כְּלָל עַל אוֹפִי הַחַיִים. מָה מְלַמֶדֶת אוֹתָנוּ צוּרַת הַיִישׁוּב בַּחֲצֵרוֹת וּבְטִירוֹת עַל בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל?
תאומים בבטנה
סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת הָאֵירוּעִים הַמֶרְכָּזִיִים בִּפְרָקִים כא–כה בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. בַּסִרְטוֹן נֶאֱמַר שֶׁיֵשׁ קַוֵוי דִמְיוֹן...
תאומים בבטנה
"וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ." (כה, כד)

סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת הָאֵירוּעִים הַמֶרְכָּזִיִים בִּפְרָקִים כא–כה בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית.

  • בַּסִרְטוֹן נֶאֱמַר שֶׁיֵשׁ קַוֵוי דִמְיוֹן בֵּין סִיפּוּרֵי אַבְרָהָם לְסִיפּוּרֵי יִצְחָק. הַסְבִּירוּ מֵהֶם הַקַוִוים הַדוֹמִים בְּיוֹתֵר לְדַעְתְכֶם בֵּין שְׁתֵי הַדְמוּיוֹת וּשְׁנֵי הַסִיפּוּרִים?

929 סיכום שבועי- בראשית כא- כה / 929 תנך ביחד, 2015

סרטון סיכום לבראשית כא- כה
סִרְטוֹן הַמְתַמְצֵת אֶת סִיפּוּר קוֹרוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק מִלֵידָתוֹ, דֶרֶךְ הָעֲקֵדָה וְעַד הֱיוֹתוֹ לִמְבוּגָר בְּצֵל אָבִיו...
סרטון סיכום לבראשית כא- כה
"וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק." (כא, ג)

סִרְטוֹן הַמְתַמְצֵת אֶת סִיפּוּר קוֹרוֹתָיו שֶׁל יִצְחָק מִלֵידָתוֹ, דֶרֶךְ הָעֲקֵדָה וְעַד הֱיוֹתוֹ לִמְבוּגָר בְּצֵל אָבִיו (בְּרֵאשִׁית כא-כה).

  • מַדוּעַ "לֹא קַל" לִהְיוֹת יִצְחָק?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כא-כה

ציידים בעולם
הֲצָצָה לְעוֹלָם הַצַיָידִים. סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּיקוּר בְּשֵׁבֶט הַהַדְזָה בְּאַפְרִיקָה שֶׁבּוֹ הַגְבָרִים צָדִים כְּדֵי לְסַפֵּק אוֹכֶל...
ציידים בעולם
" ...וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה…" (כה, כז)

הֲצָצָה לְעוֹלָם הַצַיָידִים. סִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּיקוּר בְּשֵׁבֶט הַהַדְזָה בְּאַפְרִיקָה שֶׁבּוֹ הַגְבָרִים צָדִים כְּדֵי לְסַפֵּק אוֹכֶל לַשֵׁבֶט.

  • עִקְבוּ אַחַר הַהֲכָנוֹת לַצַיִד וְכִתְבוּ לְעַצְמְכֶם אֶת הַפְּעוּלוֹת שֶׁעַל הַצַיָידִים לַעֲשׂוֹת לִפְנֵי הַיְצִיאָה לַצַיִד.

קרדיט: שבט ההדזה / קובי שדה, 2012.