אפשרות לסלוח – הכול חלק מתוכנית אלוהית
פרק נ, פסוקים יד-כא
בכמה מילים
נבחן את היחסים שבין יוסף לבין אחיו לאחר מות אביהם, יעקב. נשאל אם יוסף סלח לאחיו על מכירתו וכיצד תשובתו של יוסף משקפת את התפיסה ההיסטוריוסופית של הספר.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – שאלה לדיון:
נדון עם התלמידים:
- מהי סליחה?
- איזה רגש מתלווה לאמירת סליחה?
הצעה שנייה – הגדרה ודיון:
נקרא את ההגדרה לסליחה מתוך ויקיפדיה ונשאל את התלמידים:
- מה הכוונה בהגדרה שסליחה היא תהליך שכלי, רגשי או רוחני?
- האם לדעתכם הסליחה צריכה להתרחש בכל המוקדים – גם שכלי, גם רגשי וגם רוחני?
הצעה שלישית – אלת הסליחה:
נקרין את צילום הפסל של אלת הסליחה ואלת הצדק הניצב בארמון הופבורג בווינה. נשאל את התלמידים:
- איזו דמות היא אלת הסליחה ואיזו אלת הצדק?
- מה מאפיין כל אחת מהדמויות?
- האם זהו תיאור טוב של סליחה, לדעתכם?
- האם הייתם בוחרים לתאר אותה אחרת? כיצד?
הזמנה לקריאה
נבקש מהתלמידים לקרוא בבראשית פרק מה פסוקים א-ח ונשאל את התלמידים:
- מה היה החטא של אחי יוסף? (מכירת יוסף למצרים)
- לו הייתם יוסף, הייתם סולחים לאחיכם?
- מה הייתם עושים?
- למה?
נקרין את פסוק ה על הלוח או נקרא אותו יחד מתוך התנ"ך ונשאל:
- האם לדעתכם יוסף סלח לאחיו לפי פסוק זה? (כיוונים אפשריים: הוא לא אומר שהוא סולח בצורה מובהקת ולכן ייתכן שהוא לא סלח, אך יכול להיות גם שההבנה שזאת חלק מתוכנית אלוהית דווקא מביאה את יוסף לידי סליחה)
נקרא את פרק נ פסוקים יד-יח ונשאל את התלמידים:
- לאחר מות יעקב, ממה האחים חוששים? מה הם מבקשים ממנו? (הם חוששים שלאחר מות יעקב יזכור יוסף את המכירה שלו בידי אחיו וירצה לנקום בהם. הם אומרים לו שיעקב ביקש שיסלח להם)
- מדוע חשש זה עולה עכשיו? (משום שהאחים חשבו שיוסף אינו נוקם בהם בשל כבוד אביהם, אך כעת שיעקב מת שוב החשש עולה)
נקרא את פירושו של חזקוני המעצים את חששם של האחים.
נקרא את פסוקים יט-כא ונשאל את התלמידים:
- כיצד יוסף מגיב?
נתמקד בפסוק כ: "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה, אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב" ונשאל:
- איזו תפיסה תיאולוגית עולה מפסוק כ? (שאלוהים הוא שמנהל את העולם, הוא דאג שיוסף יגיע למצרים כדי שיוכל לעלות לגדולה וכעת יוסף יכול לפרנס את ישראל ולדאוג להם במצרים)
- האם לדעתכם ההבנה של יוסף כי מדובר בתוכנית אלוהית מאפשרת לו לסלוח לאחיו על המעשה שלהם?
נציג לתלמידים טבלה המשווה בין פרק מה בזמן הפגישה הראשונה של יוסף ואחיו לבין פרק נ.
נקודות הדמיון הן רבות – יוסף מפרש את פעולתם כפעולה אלוהית מכוונת ומבטיח לדאוג לרווחתם הכלכלית.
- מה ההבדלים? (בפרק מה יוסף מזכיר את המכירה, ואילו בפרק נ הוא אינו מזכיר את המעשה עצמו אלא מפרט את הסיבה לתוכנית האלוהית)
נקרא קטע מתוך מאמרו של יאיר זקוביץ' שבו הוא דן בסיבתיות הכפולה (ראו דף עבודה: זקוביץ' – סיבתיות כפולה) ונשאל את התלמידים:
- האם לטענת זקוביץ' לאחים של יוסף הייתה בחירה כיצד לפעול? (כן, לכן הוא מדגיש את המעשה שהם עשו)
אפשר לפתוח דיון על המשפט מפרקי אבות פרק ג משנה טו: "הכול צפוי והרשות נתונה" ועל משמעות הגורל וחופש הבחירה בחיים. רצוי לציין שהתופעה של נסיבתיות כפולה חוזרת רבות מאוד בספרי התנ"ך.
בפרק נ פסוק יט יוסף אומר "הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי?".
נבקש מהתלמידים לפתוח בבראשית פרק ל פסוקים א-ב – בפסוקים אלה יעקב מוכיח את רחל על תלונתה ומסביר את אי יכולתו למלא את בקשתה. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם משתמשים בפרקנו ובפרק ל באותן מילים?
נקרא עם התלמידים את סוף המאמר של זקוביץ' ונשאל אותם:
- מה דעתכם על הפרשנות שהוא נותנים לדבריו של יוסף?
- האם יוסף לדעתכם הצליח לסלוח לאחיו?
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – "אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה":
נזמין את התלמידים לשתף באירועים מחייהם:
- האם הרגשתם פעם שגם אירועים שליליים בסופו של דבר התבררו כ"אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה", כלומר שהתברר לאחר מעשה שהאירוע השלילי הוביל למשהו חיובי?
אפשרות שנייה – סליחה:
נשאל את התלמידים:
- מה העצות שאנחנו יכולים לקבל מיוסף בבקשת סליחה?
- איזו תכונה או תובנה נדרשות מהסולח?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את היחסים שבין יוסף לאחיו לאחר מות אביהם, יעקב. שאלנו אם יוסף סלח לאחיו על מכירתו וכיצד תשובתו של יוסף משקפת את התפיסה ההיסטוריוסופית של התנ"ך.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים והשוואת מקורות.
מתודות: דף עבודה, דיון, חברותות.
למידה בקבוצות קטנות על נושא הסליחה (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).