ארבעים שנה במדבר
פסוקים יא-לד
הזמנה ללימוד
נציג את מפת מסע בני ישראל במדבר ונשאל את התלמידים:
- מה הדרך הקצרה ביותר ממצרים לישראל? (לאורך החוף)
נתבונן בדרך שהלכו בה בני ישראל ונשער: מדוע לא הלכו בדרך הקצרה?
מבט ראשון- קריאת הפסוקים
המורה יקרא את פסוקים יא-לד קריאה מוטעמת או ישמיע את ההקלטה מהאתר. מומלץ לשוב ולספר את הסיפור במילים שלנו, או להציע לאחד מהתלמידים לחזור ולספר את הסיפור בלשונו.
התלמידים יעקבו אחרי הקריאה, ויענו על השאלה מדוע בני ישראל הלכו ארבעים שנה לארץ ישראל. נבדוק את ההשערות שהעלינו לקראת הקריאה.
מבט שני- הבנה
נשאל את התלמידים:
- מה העונש הראשון שרצה אלוהים לתת לבני ישראל על שהאמינו לדברי המרגלים?
- מה אמר משה כדי להקל את העונש?
- מה היה העונש הסופי לאחר הקלת העונש?
מבט שלישי- העמקה
נכתוב על הלוח את ההגדרות האלה:
- טענה – דברים שאדם אומר להוכחת דרישתו או צדקתו.
- נימוק – מתן הסבר לטענה.
- ביסוס – הבאת דוגמאות מתאימות לטענה ולנימוק.
נחלק לתלמידים דף לעבודה בזוגות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
העונש ניתן לבני ישראל בגלל חוסר האמונה שלהם, הם התלוננו בפני אלוהים ואפילו העדיפו לחזור למצרים ולא להיכנס לארץ המובטחת – הם לא האמינו שיצליחו בכוחותיהם ובעזרתו להתמודד עם העמים היושבים בה.
כדי לעשות דברים חדשים וקשים עלינו להאמין ביכולתנו לבצע אותם, אבל מכיוון שלא התנסינו בהם קודם קשה לנו להאמין שנצליח.
- ספרו על מקרים שלא האמנתם שתצליחו לעשות משהו, התגברתם על החשש והצלחתם.
- מה קרה לאחר ההצלחה?
- האם ההצלחה הזאת השפיעה עליכם במקרים נוספים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: העמקנו בעונש שאלוהים תכנן להטיל על העם, בתפילת משה ובעונש החלופי והבנו את הסיבה לשינוי בעונש.
מיומנויות: זיהוי טענות, נימוקים וביסוסם בטקסט המקראי.
מתודה: התבוננות במפה, סימון בטקסט לשם העמקת ההבנה.