סגור תצוגת כיתה
הפרק

ארץ זבת חלב ודבש

פסוקים א-י

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק את הכיתה לקבוצות של שלושה תלמידים. לכל קבוצה נחלק דף עבודה המכיל תמונה שבה פרטים רבים שנדפיס מראש (ראו גם בממערך השיעור- דפי עבודה ואיפה אפי?). נבקש מהתלמידים, כל אחד בנפרד, לכתוב מה הם רואים בתמונה. לאחר מכן נבקש מהתלמידים בקבוצה להשוות בין הדברים שכל תלמיד בקבוצה כתב – לזהות הבדלים ודמיון בין הדברים שהם ראו בתמונה.

אחרי העבודה בקבוצות ננהל דיון במליאה ובו נעמוד על ההבדלים בתיאור התמונה בקרב התלמידים ונדון על הסיבה להבדלים.
בניסוי הקטן שלנו ראינו שכל אחד רואה היבטים שונים בתמונה ומפרש אותם.
ניזכר מה ראו המרגלים בפרק הקודם ונקרא את דברי יהושע וכלב שלא דיברו בפעם הקודמת.

מבט ראשון

מפגש ראשון עם פסוקים א-ט – נציג על הלוח טבלה ובה ציטוטים ופעולות ונשער את מי מציגה כל עמודה.

? ?
"וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ…" "הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד"
  "אִם חָפֵץ בָּנוּ ה', וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת"
"וַיִּלֹּנוּ" "וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"
"לוּ מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה לוּ מָתְנוּ" "אַל תִּמְרֹדוּ"
"נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" "וה' אִתָּנוּ, אַל תִּירָאֻם"

המורה יקרא את פסוקים א-י קריאה מוטעמת ויסביר בזמן הקריאה את המינוח הקשה. לאחר הקריאה נבדוק אם ההשערות שלנו היו נכונות.

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נרחיב את ההסבר לתגובת העם בפסוקים א-ד ונשאל:

  • מדוע העם מגיב כה קשה?

נסב את תשומת לב התלמידים להדרגה שבתגובה: בכי, תלונות ולבסוף מרד – "ניתנה ראש" ונשאל אותם:

  • מה מלמדת ההחרפה בתגובות?

נמשיך לעיין בפסוקים ה-ח:
מהי תגובת המנהיגים? (יהושע וכלב קורעים בגדיהם ומשה ואהרון משתחווים בפני העם. המנהיגים מתאבלים וחשים צער גדול)
לאחר שמיעת דברי המרגלים העם נסער ודואג לעתידו. נבקש מהתלמידים לדמיין מה אמרו בני ישראל זה לזה בלילה קשה זה.

מבט שלישי- התבוננות והעמקה

לאחר הקריאה נסדר את התלמידים בזוגות ונחלק לכל זוג טבלה המשווה בין דברי המרגלים בפרק הקודם לדברי המרגלים בפרק זה (ראו טבלה גם בממערך השיעור). הזוגות ישלימו את הטבלה (אפשר להכין טבלה אחת שיתופית, לחלק את הכיתה לקבוצות וכל קבוצה תשלים שורה אחת בטבלה; או להקרין טבלה ריקה ולמלא אותה יחד לאחר העבודה בזוגות).

פרק יג דברי המרגלים פרק יד דברי יהושע וכלב
פסוק כז 1 בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא–וְזֶה-פִּרְיָהּ. פסוק ז 1. אָרֶץ, אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ–טוֹבָה הָאָרֶץ, מְאֹד מְאֹד
פסוק כח 1. אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ פסוק ח 1. אֶרֶץ, אֲשֶׁר-הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ.
2. וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד פסוק ט 1. וְאַתֶּם אַל-תִּירְאוּ אֶת-עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם; סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַיהוָה אִתָּנוּ, אַל-תִּירָאֻם
3. וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם    
פסוק כט 1. עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב;    
2. וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר    
3. וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן    
פסוק לב 1. הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא,    
  2. וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת.    

סיכום ומסקנות מן הטבלה:

בפרק יג תיארו המרגלים באריכות את אשר ראו ונתנו פרשנות לדבריהם. נשאל את התלמידים:

  • מה המסקנה שיכולה לעלות מריבוי התיאורים? (המרגלים מגזימים ומאריכים בדבריהם כדי לעורר בעם את הפחד והחרדה שהם עברו במסעם)
  • יהושע וכלב אינם מרבים בתיאור הארץ, מדוע הם אינם פוחדים? (הם מאמינים כי אלוהים יעזור לעם להתיישב בארץ בכל זאת ומנסים לעודד את העם)

מבט לחיים

נציין שהביטוי "אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" המופיע כבר בפרקים הקודמים מתאר כמה הארץ טובה, ואנו משתמשים בו עד היום כדי לשבח את הארץ שלנו.
מקור הביטוי: החלב במקרא הופק בעיקר מהצאן. הדבש הוא כנראה כינוי לסילאן תמרים שבעזרתו המתיקו מאכלים בימים ההם והוא מופיע פעמים רבות לתיאור מתיקות פירות הארץ (כך לדוגמה כתוב בדברים פרק ח פסוק ח: " אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן, אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" – התמר, שהוא משבעת המינים, מוזכר בפסוק בשם דבש).

נאזין לשיר 'ארץ זבת חלב ודבש'.
נבקש מהתלמידים לשתף:

  • מה אתם אוהבים בארץ שלנו? האם היא ארץ זבת חלב ודבש בעיניכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו בהתבוננות בתמונה וראינו כי אפשר לראות בתמונה פרטים שונים ולפרש את אותם פרטים בדרכים שונות. למדנו על תגובות העם למשמע דברי המרגלים ועל תגובות המנהיגים לנוכח התנהגות העם.
מיומנויות: קריאת הפסוקים ופירושם, התמודדות עם טקסט והסקת מסקנות בעזרת טבלה.
מתודות: הצגת ציטוטים ופעולות מהפסוקים כהטרמה לקריאה, מילוי טבלת השוואה והסקת מסקנות מהטבלה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ארץ זבת חלב ודבש
מה אתם אוהבים בארץ שלנו, האם היא ארץ זבת חלב ודבש בעיניכם? קרדיט: ארץ זבת חלב...
ארץ זבת חלב ודבש

  • מה אתם אוהבים בארץ שלנו, האם היא ארץ זבת חלב ודבש בעיניכם?

קרדיט: ארץ זבת חלב ודבש – שירי שבועות, ערוץ 'שיר עד', פורסם ב-2014.

איפה אפי?
'איפה אפי?', תמונה מהספר, מקור ויקיפדיה. כתבו מה אתם רואים בתמונה. השוו, האם כולכם שמתם...
איפה אפי?

'איפה אפי?', תמונה מהספר, מקור ויקיפדיה.

  • כתבו מה אתם רואים בתמונה.
  • השוו, האם כולכם שמתם לב לאותם פרטים?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה,...
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

פרנצ'סקו אייץ, החרבת בית המקדש בירושלים, שמן על קנבס, 1867. מתוך ויקישיתוף

"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א).

אמר רבה, אמר רבי יוחנן:

אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות. 

ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
חוגי בית של המרגלים
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו,...
חוגי בית של המרגלים
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

קרדיט: shutterstock.com

כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.

ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?" 

ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?" 

מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
הקשיבו לדיווח המרגלים
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא אַנְשֵׁי מִדּוֹת הַנְּפִילִים...
הקשיבו לדיווח המרגלים
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)
חגב.

חגב. צילום: baon / Shutterstock.com

דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:

אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם

  • הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
  •  כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
ארץ אוכלת יושביה
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה". מאז, מרבים להשתמש...
ארץ אוכלת יושביה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת." (פסוק לב)

נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .

למילות השיר

שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים

שב הסתיו עם כובד ענניה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו  השערות.
  • כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
בידיים העמוסות של המרגלים
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מה הביאו עימם המרגלים...
בידיים העמוסות של המרגלים
 וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים (פסוק כג)

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז).

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז). גוסטב דורה.

התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

  • מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק  ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
  • תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
לתור את הארץ
מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת. ציינו...
לתור את הארץ
"וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת.
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
מפת ארץ כנען.

מפת ארץ כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

  • מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
  • ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
אשכול ענבים
אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת...
אשכול ענבים
"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים" (פסוק כג)

לוגו של משרד התיירות.

לוגו של משרד התיירות. באדיבות משרד התיירות.

אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת ישראל.

  • מה סימל אשכול הענבים עבור בני ישראל שראו את האשכול שהביאו עמם המרגלים?
  • מדוע לדעתכם הפכה דווקא התמונה הזאת להיות סמל של משרד התיירות?
שיטות ריגול - אז והיום
  כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי...
שיטות ריגול - אז והיום
"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ..." (פסוק ב)
אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי.

אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי. צילום: באדיבות
אתר ההנצחה של אלי כהן.

 

כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.

להמשך קריאה

בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.

  • במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
  • באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
  • הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים. קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק...
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם." (פסוק ב)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.