אשת פוטיפר
פסוקים ז-יט
בכמה מילים
אמצעים נדרשים: דפי ציור חלקים.
הזמנה ללימוד
נקרא לתלמידים מכתב דמיוני עתיק שכתב יוסף מהכלא המצרי.
לפני הקריאה נבקש מהתלמידים להקשיב לפסוקים ולגלות מדוע הושלך יוסף לכלא, ומה יקרה לו.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים ז-ט, נסביר לתלמידים שאשת פוטיפר ביקשה מיוסף להיות אתה כמו איש ואישה נשואים ונענה על השאלה שהעלינו לקראת הקריאה.
נסביר לתלמידים שיוסף ממאן – מסרב להיות עמה משלוש סיבות: הן מכיוון שהיא אישה נשואה הן בגלל האמון הרב שפוטיפר נתן בו ויוסף איננו מוכן למעול באמון. סיבה שלישית לסירובו של יוסף היא חששו מפני חטא לאלוהים: "אֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים?" – פסוק ט.
נמשיך לקרוא את פסוקים י-יב, בפסוקים אלה אשת פוטיפר תופסת את יוסף בבגדו ודורשת ממנו להיות עמה.
נסיים את הקריאה בפסוקים יד-כ – אשת פוטיפר מאשימה את יוסף שהוא ניסה לבוא אליה בכוח, שר הטבחים מאמין לאשתו ושולח את יוסף אל בית האסורים.
מבט שני - שאלות הבנה
- כיצד מתבטאת בפסוקים חוסר הנאמנות של אשת פוטיפר לבעלה? (פסוק ז: "וַתֹּאמֶר: שִׁכְבָה עִמִּי")
- כיצד מתבטאת בפסוקים הנאמנות של יוסף לפוטיפר? (פסוקים ח-ט)
- מה השקר של אשת פוטיפר? (אשת פוטיפר מאשימה את יוסף שהוא ניסה לפגוע בה, פסוק יד)
- כיצד מתבטאת בפסוקים כפיות הטובה של אשת פוטיפר ליוסף? (יוסף שירת את פוטיפר בנאמנות, ואשת פוטיפר טפלה עליו וגרמה להשלכתו לכלא)
- מדוע יוסף הושלך לכלא? האם הוא אשם? האם הוא חטא בדבר מה?
נדגיש את השקר ואת כפיות הטובה של אשת פוטיפר בניגוד לנאמנות וליושר של יוסף.
מבט שלישי - התבוננות
המדרש מספר שכאשר יוסף היה לבדו בבית עם אשת פוטיפר, הוא ראה בעיני רוחו את דמותם של אביו ואימו (תלמוד ירושלמי, מסכת הוריות, פרק ב הלכה ה). דמותם של הוריו גרמה ליוסף להתמלא גבורה ולברוח מאשת פוטיפר.
- מה פניהם של יעקב ורחל גורמים ליוסף לעשות?
- מדוע פניהם של הוריו משפיעים עליו כך?
- לו הוריו של יוסף היו יכולים לדבר עמו בשעה שהוא נמצא בחדרה של אשת פוטיפר, מה לדעתכם הם היו אומרים לו?
מבט לחיים
נחלק לתלמידים דפים ונבקש מהם לצייר את הוריהם או להסתפק בציור אחד ההורים.
- דמיינו שאתם עומדים בפני התלבטות או קושי ואתם רואים את דמותם של הוריכם, כיצד המראה ישפיע עליכם?
- האם כדאי וטוב לראות את דמותם של ההורים בעיני רוחנו?
- מה ההורים היו מייעצים לנו לו היו אתנו בשעת התלבטות? האם אתם יודעים מה ההורים יגידו גם אם הם אינם אתכם?
ההורים מייצגים בדרך כלל את המוסר, הם אומרים לנו מה טוב ומה נכון לעשות. כאשר יוסף רואה את הוריו הוא אוזר אומץ ובורח מאשת פוטיפר. אולי גם לנו כדאי לעיתים לחשוב על הורינו ובעזרתם לבחור בחירות מוסריות.
אפשרות נוספת: נחשוב על מקרים שבהם אנחנו פשוט אומרים: "לא!" כמו יוסף שאמר: "לא!" לאשת פוטיפר וברח.
נספר כמה דוגמאות ונמצא את המשותף, ננסח כלל או כמה כללים להגדרת מקרים שבהם נאמר: "לא".
נחשוב אילו כוחות נדרשים לנו כדי לומר: "לא" במצבים שהזכרנו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בקריאת מכתב דמיוני של יוסף מהכלא המצרי. קראנו את הפסוקים בהדרגה והסברנו אותם. למדנו את הפסוקים והכרנו את המדרש המספר כי יוסף ראה בעיני רוחו את דמות דיוקנאותיהם של אביו ושל אימו. כל תלמיד צייר את דמות הוריו או אחד מן ההורים ושוחחנו על ההשפעה של הורינו על חיינו.
מיומנות: העמקה בטקסט בעזרת מדרש.
מתודה: הזדהות עם יוסף הנעזר בתמונת הוריו בדמיונו כדי לעמוד במצב של בדידות ועצב.