בחירה ואחריות
ל, יא-כ
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את הביטוי 'זה לא בשמיים'. נשאל את התלמידים:
- מה פירוש הביטוי?
- מתי אנחנו אומרים אותו? נבקש כמה דוגמאות.
נספר שהיום נקרא את מקור הביטוי הזה ונלמד על הדברים האחרונים שמשה מבקש להעביר לעם ישראל בנאום הברית עם אלוהים.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים יא-כ. נקרא את הטקסט כולו וננחה את התלמידים למצוא בפסוקים כמה שיותר צמדי מילים של הפכים ולכתוב אותם במחברת – הצמדים אינם חייבים להיות סמוכים זה לזה. נשמע מה כתבו התלמידים ונאסוף את הצמדים על הלוח:
- קרוב – רחוק
- טוב – רע
- חיים – מוות
- שמיים – ארץ
- קללה – ברכה.
מבט שני
נקרין על הלוח שני קטעים חשובים מתוך פסוקים אלה:
- כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא – לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא… וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא… כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ. (מתוך פסוקים יא-יד)
- רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע… הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. (מתוך פסוקים טו ויט)
נתמקד במילים: "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא". נזכיר את שאלתנו מתחילת השיעור ונשאל:
- מה הכוונה במילים אלה בהקשרן בפסוקים? (המצוות שאלוהים מצווה עליך לקיים אינן מעל ליכולותיך, אתה יכול לעשותן בעצמך, הן מיועדות לבני האדם ולכוחותיהם)
כעת נכתוב על הלוח את המילים: "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" ונשאל את התלמידים:
- מה מילים אלה אומרות לדעתכם?
- מה אדם צריך לעשות כדי לבחור בחיים? (להתנהג יפה, להיות זהיר ולא להסתכן וכו')
נסב את תשומת ליבם של התלמידים לכך שאלוהים מצוות את המילה 'חיים' למילה 'טוב' ואת המילה 'מוות' למילה 'רע'. כלומר, לבחור בחיים משמעותו לעשות טוב.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- האם יש קשר לדעתכם בין המילים "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא" לרעיון של "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים"?
- מה הקשר ביניהם?
אלוהים נותן לאדם את אפשרות הבחירה בחייו – הוא מדגיש שהאדם יכול לקיים את המצוות בעצמו, ושהוא לא צריך אחר שיעשה אותן בשבילו. אם כך, כל האחריות מוטלת על האדם – מוטלות לפניו מגוון אפשרויות כיצד לנהל את חייו – לכל אפשרות יש מחיר. אלוהים מבקש מהאדם לבחור בחיים ונותן לו הוראות כיצד לחיות חיים של טוב, אבל אלוהים אינו יכול להחליט במקום האדם מה לעשות.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם זוכרים כיצד התחיל נאום הברית בפרק הקודם?
נכתוב על הלוח את פסוק ג בפרק כט: "וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזה".
נשאל את התלמידים:
- מה השתנה מתחילת הנאום ועד סופו?
כעת אלוהים נותן לאדם לב, אוזניים ועיניים להסתכל על המציאות ולהחליט בעצמו.
- למה פתאום החליט אלוהים לתת לעם את האפשרות לבחור ולשאת באחריות למעשיו?
בני ישראל עומדים לעבור עכשיו מהמדבר לארץ ישראל: תודעת המדבר והתלות מתחלפת בתודעת מי שיש לו ארץ משלו, והאחריות עוברת אליו.
מבט לחיים
נתמקד בביטוי: 'ובחרת בחיים' שנאמר פעמים רבות על בחירות אמיצות שעשו אנשים בחייהם. נלמד עם התלמידים את סיפורה של מרים פרץ, זוכת פרס ישראל 2018. נספר שמרים היא אם שכולה שאיבדה שני בנים בעת שירותם הצבאי והחליטה למרות אובדנה הנורא לבחור בחיים: מרים בחרה לנתב את כאבה לעשיית טוב בחברה הישראלית והיא עוסקת בחינוך ומרצה לחיילי צה"ל ולתלמידים.
נוכל להקרין לתלמידים קטע מתוך נאומה של מרים במעמד קבלת פרס ישראל. בקטע מרים מדברת על שברון הלב הנורא שחוותה ועל הבחירה בחיים ובטוב שנבעו מתוך תהומות הכאב.
אפשרות נוספת היא לקרוא עם התלמידים קטע מתוך הספדו של הסופר דוד גרוסמן, זוכה פרס ישראל גם הוא, לאורי בנו, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. את ההספד מסיים גרוסמן בבחירה בחיים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את סיכום נאום הברית והעמקנו במושגים "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא" ו"וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" המדגישים את יכולתו של האדם לקיים את המצוות בעצמו ולבחור בטוב גם אם קשה.
מיומנויות: השווינו בין תחילת הנאום לסופו וחשבנו מה משמעות ההבדל.
מתודות: צפינו בסרטון ולמדנו מתוכו כיצד אחד מרעיונות הפרק בא לידי ביטוי בימינו.