בחירת הלוחמים
פרק ז, א-ח
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים את המצב הנוכחי: מדיין, עמלק ובני קדם חונים בעמק יזרעאל, צבא הלוחמים של גדעון כולל יותר משלושים אלף חיילים שנאספו מכמה שבטים.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם גדעון צריך לעשות עתה? (לתכנן את מהלכי הקרב, לבדוק איזה נשק יכול לשמש את חייליו, לדאוג למזון לחייליו, לנתק את קווי האספקה של מחנה מדיין)
נערוך בכיתה ניסוי: נביא לכיתה כמה קעריות ובהן מים. נניח אותן על הרצפה ונציע לתלמידים (שירצו בכך), לנסות לשתות מהמים שבקעריות בלי להרים את הצלחת מהרצפה. נעקוב אחרי הפעולות שהם עושים (כורעים על ברכיהם ומקרבים את פיהם לצלחת, מתכופפים ומושיטים את כף ידם למים כדי ללגום מתוך ידם).
נאמר לתלמידים שתכף, בעת קריאת הפסוקים, נמצא את הקשר לניסוי שערכנו.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-ח, ונבקש מהתלמידים לזהות את הסיבה לצמצום מספר הלוחמים ואת הדרכים לצמצום.
מבט שני - שאלות הבנה
- למה אלוהים מבקש מגדעון לצמצם את מספר הלוחמים? (אלוהים טוען שאם יהיה מספר רב של לוחמים, הם יחשבו שהניצחון בא להם בלי עזרתו)
- מה הדרך הראשונה לצמצום מספר הלוחמים? (גדעון אומר לכל מי שמפחד לעזוב את הצבא)
- מה הדרך השנייה לצמצום מספר הלוחמים? (מבחן המים)
נקרא שוב בעיון את פסוקים ד-ז המתארים את מבחן המים, ונראה שגדעון בחר במי שלא כרע. נזכיר לתלמידים את הניסוי שערכנו בתחילת השיעור ונשאל:
- מי מכם היה ממשיך ללחום לצידו של גדעון?
נציג לתלמידים את תמונת המקום שבו התרחש מבחן המלקקים.
נבקש מהתלמידים להתבונן גם במפה (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור) ולראות כמה זמן לקח להולך רגל לעבור את המרחק מהמעיין למקום מחנה מדיין בגבעת המורה בתקופה שבה הלכו ברגל או רכבו על חמורים וגמלים.
מבט שלישי
נחזור לדרך בחירת הלוחמים, נקרין את תחריט של גוסטב דורה משנת 1866 – 'גדעון בוחר את 300 הלוחמים'.
נחלק את התלמידים לקבוצות ונבקש מהם להעלות סיבות שונות מדוע נבחרו המלקקים.
- מה יכולים להיות השיקולים שהובילו לבחירה זו? (המלקקים, שאינם כורעים על ברכיהם, כנראה מנהלים אורח חיים חף מעבודה זרה, שבה עובדי
אלילים כורעים על ברכיהם. שיקול נוסף יכול להיות קשור למידת הערנות והמוכנות – הכורעים אינם יכולים להיות ערניים לנעשה סביבם. בצימאונם הם עלולים למהר, להניח את כלי הנשק שלהם ולכרוע לשתות ממי המעיין. נוסף על כך, דרך השתייה היא עדות למידת ההקפדה על ניקיון וכבוד עצמי)
מתוך עשרת אלפים אנשים שנותרו אחרי המיון הראשון, נותר עתה גדעון עם שלוש מאות לוחמים.
העשרה למורה על יצירתו של גוסטב דורה:
מבט לחיים
נשוחח עם התלמידים על שתי סוגיות: קבוצה נבחרת ומבחני מיון.
קבוצה נבחרת:
- מהי קבוצה נבחרת?
- מה מאפיין אותה?
- מהן הסכנות בהשתייכות לקבוצה נבחרת? (גבהות לב, שאננות, חוסר רגישות לזולת)
מבחני מיון:
- באילו תחומים בימינו נערכים מבחני מיון?
- לאילו מטרות?
- באיזה אופן נערכים מבחני המיון? (מיונים לתפקידים מיוחדים בצבא, מיוני התאמה לכיתות ייעודיות בתיכון, מיונים ללימודים אקדמיים, מיונים לתפקידים מסוימים במקומות עבודה)
נציע לתלמידים לשאול בני משפחה מבוגרים על מבחני מיון שעברו:
- האם עברו מבחני מיון?
- לאיזו מטרה ומתי?
- איך נערך מבחן המיון?
- האם הם התכוננו לקראתם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על השלבים של צמצום מספר הלוחמים לפני המלחמה במדיינים בעמק יזרעאל.
מיומנות: הבנת הטקסט בעזרת פרשנות באמנות ובתמונות.
מתודות: 'מבחן המים' באופן מעשי, היעזרות בציור כדרך פרשנית.