בין שמואל לבעלת האוב
פרק כח
בכמה מילים
בשיעור זה נעמוד על האיזון הסיפורי שנוצר בין יחסו של שמואל לשאול ובין יחסה של בעלת האוב לשאול: האחד מרחיק והאחרת מקרבת. בחלקו הראשון של השיעור נלמד כיצד מבטא המפגש בין שאול לשמואל את היחסים הטעונים ביניהם, ולאחר מכן נבחן את האופן שבו הסיפור מציג דמויות מורכבות ולא שטוחות. הצגת בעלת האוב החוטאת כמיטיבה עם שאול, ולעומתו שמואל הנביא נוהג בשאול בחומרה ובקשיחות הדין, מאפשרת גם לשאול לעבור תהליך ולעלות מן המשבר.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – משחק:
נשחק משחק 'כשראיתי אותך בפעם הראשונה חשבתי ש…' – נזמין את התלמידים לספר על דמות שהכירו (רצוי לא מהכיתה כדי לא לפגוע) וחשבו עליה משהו אחד, וכאשר הכירו אותה מקרוב, גילו שהיא שונה ממה שציפו. נערוך דיון קצר על הפער בין הסטראוטיפ לבין המציאות.
אפשרות שנייה – זרים לעצמנו:
נסו להיזכר בזמנים שבהם התנהגתם לא כפי שאתם, שהייתם זרים לעצמכם.
- מה או מי עזר לכם במקרה זה לחזור לעצמכם?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים ג-כה. אם לא נלמד השיעור הקודם, נבקש מהתלמידים לזהות את שלוש הדמויות הפועלות בו: שאול, שמואל ובעלת האוב. נחלק את הסיפור לשלושה חלקים:
- שאול הולך לבעלת האוב;
- שאול משוחח עם שמואל;
- בעלת האוב מחזקת את שאול.
נקרין על הלוח את פסוק ז ונשאל:
- מה שאול עושה בפסוק זה?
- מדוע מעשה זה בעייתי?
לשם הדגשת המסר המקראי ניעזר במדרש ילקוט שמעוני.
נעמוד על האירוניה שנגלית בראשית הפרק: שאול עצמו הסיר את הידעונים, וכעת הוא נזקק להם. המדרש מוסיף אפשרות שאולי שאול "שוכח" שהוא עצמו אחראי להיעדרם, ויש כאן דוגמה נוספת למצבו הנפשי הרעוע.
נשאל את התלמידים:
- לאור פסוק ו, האם אפשר להבין את פסוק ג באופן אחר? (בראשית הפרק נדמה שמשבחים את שאול, ואילו בפסוק ו נגלה שפסוק ג כולו בא להכין אותנו למעשה האסור של שאול: אין ידעונים, אין נביא, אלוהים אינו מתגלה, ושאול נכנס למצוקה)
נקרא את פסוקים יא-יד ונשאל:
- מה ראתה בעלת האוב וכיצד ידע שאול שזהו שמואל?
נבקש מהתלמידים לקרוא בפרק ב פסוק יט. שמואל לבש מעיל שתפרה לו אימו והעלתה לו בכל שנה ושנה בהגיעה לשילה.
נחלק לתלמידים את דף העבודה המשווה בין המפגש של שאול עם שמואל לבין המפגש שלו עם בעלת האוב (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשים לב לשורש שמ"ע שחוזר בדברי בעלת האב ובדברי שמואל. גם שמואל וגם בעלת האוב משתמשים בשורש זה בדברי התוכחה שלהם לשאול. שאול אינו שומע לדבר ה', אך בניגוד אליו בעלת האב שומעת בקול שאול ומבקשת ממנו שישמע לדבריה.
נשים לב להתנהגויות של הדמויות:
תגובתו של שמואל ממשיכה את היחס המוכר בינו ובין שאול ואין זה מפתיע ששמואל נוהג בשאול בחומרה.
בעלת האוב היא אישה זרה לשאול, היא התחמקה ממוות והיא עוברת על מצוות ה' ועל ציווי שאול מהעבר. אף על פי כן היא אינה נוטרת לשאול על שרימה אותה, והיא בוחרת להיטיב אתו. ייתכן שהיא מבינה היטב שאלו שעותיו האחרונות של שאול, והוא הבטיח לה שלא יבולע לה כל רע.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם הסיפור מאורגן כך שבעלת האוב חורגת מתפקידה הקלסי? (אוריאל סימון במאמרו מתוך אתר מקראנט מעלה אפשרות שיש למפגש עם בעלת האוב תפקיד בהתאוששותו של שאול. בעלת האוב אינה פועלת רק כפי שהחברה מצפה ממנה כמכשפה, ובמהלך הסיפור מתגלה שיש בה גם צד טוב ומיטיב. המורכבות הזאת שנגלית אל שאול מאפשרת לו לראות גם את עצמו באור מורכב ולהבין שגם אם בנפילתו חרג מההתנהגות המצופה ממנו כמלך ישראל, הוא יכול לחזור ולתקן)
נוכל לסכם בקריאת קטע מתוך המאמר.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – סטריאוטיפים:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרה שבו דמות שציפו ממנה להתנהגות מסוימת, הפתיעה אותם והתנהגה הפוך משציפו; או על מקרה שבו הם עצמם הפתיעו מישהו אחר בהתנהגות לא צפויה.
נדון בקצרה על האפשרות שלנו לראות את האחר לא רק על פי הסטראוטיפ שמאפיין אותו, על האפשרות שלנו לצאת מגבולות ההתנהגות שמצופה מאתנו בחברה.
אפשרות שנייה – לחזור לעצמי:
לפעמים אנחנו מתנהגים ומתנהלים אחרת מעצמנו באופן מנוכר לנו.
- מה מאפשר לנו לחזור ממצב זה להתנהלותנו האמיתית?
- מה הם הגורמים הפנימיים והחיצוניים שעוזרים לנו להיזכר בעצמנו, להוריד את המסכות והתחפושות ולחזור לעצמנו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על היחס השונה לו זכה שאול בפרק מצד שמואל ומצד שאול. הבנו את הסיפור בתוך הקשרו.
מיומנויות: זיהינו שורש מנחה, נעזרנו בפרשנויות מסורתיות ומחקריות, ערכנו השוואה של היחס בין הדמויות בסיפור.
מתודות: פתחנו במשחק שהוביל לדיון בנושא רלוונטי, מילאנו דף עבודה וערכנו טבלה משווה.
מאמרים:
- מאמרו של אוריאל סימון 'שאול בעין דור: איזון סיפורי בין הנביא הדוחה ובעלת האוב המקרבת' מתוך אתר מקראנט.
- תובנות על יחסי שאול ושמואל דרך עיני המעיל, במאמרו של יהודה איזנברג מתוך אתר דעת.
- עוד על יחסי שאול ושמואל ברשימתה של גילה וכמן מתוך אתר 929.