בלעם והאתון
פסוקים כב-מא
הזמנה ללימוד
נשחק משחק מישוש-ניחוש: נכניס פריט לתוך שקית אטומה ונבקש מתלמיד לזהות את הפריט בעזרת חוש המישוש. נחליף פריט בהסתר וניתן לתלמיד נוסף להתנסות.
נסכם: בלי ראייה חסר לנו מידע והתפקוד שלנו נפגע. בפסוקים שלפנינו בלעם בוחר לעצום עיניים ולהתעלם מעובדות שאינן מתיישבות עם רצונותיו.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים כב-מא. נסב את תשומת ליבם של התלמידים להתרחשות הניסית בקטע ( "וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן" – פסוק כח), וננחה אותם להתכונן להמחזת הפסוקים.
מבט שני - הסבר ושאלות הבנה
נבחר מתנדבים לגלם את הדמויות בפסוקים: בלעם, האתון, מלאך ה', בלק וקריין, ונמחיז את הקטע. רצוי להעצים את ההומור שבסיטואציה.
נשאל את התלמידים:
- מה מצחיק? (מצחיק שבלעם נלחץ אל הקיר; מצחיק שבלעם אינו רואה את המלאך בעוד האתון מבחינה בו; מצחיק שהאתון מתחילה לדבר לפתע)
המילים "וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן" משמשות לעיתים להתלוצצות: כאשר מבחינים שמישהו עומד לדבר, אפשר להקדים ולצטט אותן כקריין ומיד לשמוע את הנאמר מפי "האתון" . כמובן ניזהר לעשות זאת ברוח טובה ובלי להעליב.
מבט שלישי
נקדים: סיפור בלעם והאתון יכול לרמוז לנו על מה שעתיד לקרות בהמשך העלילה. הרמזים פזורים בכמה מקומות בעלילה.
ראשית, נתבונן בפסוק כט – בלעם מצהיר שהיה הורג את האתון, לו הייתה חרב בידו. נשאל את התלמידים:
- איך היינו מצפים מאדם בעל כוחות על-טבעיים להרוג את אתונו?
- מה היה בלעם אמור להסיק מכאן על יכולתו לפגוע בעם שלם, כפי שהוא מתיימר לעשות?
שנית, נתבונן בפסוק לא – רק לאחר שהאתון מנסה שוב ושוב להימנע מהיתקלות במלאך בלעם זוכה שאלוהים יחשוף אותו לעיניו. נשאל את התלמידים:
- מה היה אמור לקרות – מי היה אמור להיות מסוגל לראות את המלאך?
נסכם: היינו מצפים שהנביא שניחן בכוח ראייה (בכמה מקומות בתנ"ך הנביא נקרא הרואה) יבחין במה שעומד מולו, אך בפועל דווקא האתון רואה את המלאך לפניו.
מבט לחיים
בלעם קיבל כוחות טובים והוא מנסה להשתמש בהם לרעה.
נחלק את הכיתה לזוגות, כל אחד יציין מה הכוחות הטובים שיש לעמיתו ויחד הזוג יחשוב כיצד אפשר להשתמש בכוחות אלו לרעה ולטובה.
לדוגמה: כוח החוכמה – אפשר לתכנן תעלולים ולהזיק לאחרים, אפשר להשתמש בחוכמה להתמודד עם מצבים מורכבים ולא נעימים, ולעזור לאחרים לפתור בעיות.
- איך תבחרו להשתמש בכוחות שלכם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בלעם יוצא אל בלק ברכיבה על אתונו. האתון נרתעת ממלאך ה' העומד בדרך, אך בלעם מבחין בו רק מאוחר יותר. המלאך מזהיר את בלעם "אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה". בלעם מגיע אל בלק והם מתחילים להתכונן למשימה.
מיומנות: העלאת השערות.
מתודות: משחק, הצגה, דיון בזוגות.